Hódmezővásárhely, 1914. január (44. évfolyam)

1914-01-01

Távirat Telefon. Hódmezővásárhely. Decz. 31. Halálos ítélet. Ma két halálos ítéletet mon­dott ki az osztrák bíróság, és mindkét halálraítélt asszony, Prompasen Antónia a szerető­jét, Neubauer József szeretője pedig a férjét ölte meg. Mind­kettőt kötél általi halálra ítél­ték. Szülészek párbaja. Nád­­si szabadkai színigaz­gató párbajt vívott a Szendrey színigazgató fiával. Nádasi sú­lyosan megsérült., Milliós nyeremény. A Jelzálog Hitelbank kon­vertált sorsjegyének egy milli­ós főnyereményét Adler­­be­, csei kereskedő "nyerte meg. A nyereménnyel azonban egy kis baj van. Adler sikkasztás miatt Amerikába szökött. Vájjon je­lentkezik-e majd a nyeremény felvételéért? Egy másik hír sze­rint Marberger kereskedő nyer­te meg a milliót. Nagy betörés, Szabadkán a Dávid R. ékszer­boltjába az éjjel betörtek s 20­­ezer korona értékű ékszert el­vittek. Beteg a szultán. Konstantinápolyból jelentik hogy a szultán nagy betegség­gel óta eszméletlen. Halálát minden percben várják. Utóhangok a Mari tárlatáról: »A költő és a sorsharag egy anyaméhből született« Eh! Hagyjuk el ezt a sablonos, ősi hangnemet, kezdjük csak pró­zában. Nem is képzelik sokan, hogy micsoda ínyenceknek való élve­zet, micsoda isteni mulatság szabadon, érdek nélkül, a más kiállításán ülni és egyebet mit se tenni, csak figyelni a közön­séget. A Mári kiállítása részel­tetett engemet e nem minden­napi gyönyörűségben s én ki­használtam az alkalmat ahogy csak tőlem tellett. íme, néhány ott szerzett impresszióm és ta­pasztalatom : A közönség,­­az aranyos jó közönség, szentül meg van ar­ról győződve, hogy áldozatot, kedves, kötelességszerű áldoza­tot hoz azzal a művészetnek és a művésznek akkor, a­mi­kor egy hatosért megengedi, hogy a lelke legszentélyébe, a legtitkosabb szobájába akárki beléphessen, bizony nagyon sokszor bizony nagyon is sáros csizmában. Föltéve természete­sen, hogy igazi művész és igazi lelki élményeket ad az egy ha­tos ellenében, nem pedig lélek nélküli, kiállításra gyártott toázolmányokat. Ez a két, lényegesen külön­böző, sőt ellentétes dolog u­­gyan teljesen mintegy az ara­nyos jó közönségnek általában é^kg^^vásárhelyi közönség­nek is. Vagy ha úgy tetszik: különösen a vásárhelyi közön­ségnek. Mert hiába öntötte ezt a jó magyar talajt lelkének a verej­tékével Török Károlytól kezd­ve, Béla cigányon át egész Kis Lajos öcsénkig annyi jóravaló önzetlen és nemes tehetség; az­ért a vásárhelyi közönség, — mély tisztelet a kivételnek! — sokkal együgyübb e tekintet­ben a vak légynél. Az meg tud­ja különböztetni a lépes mézet a kocsikenőcstől, de ez nem a művészetet a képtől. Neki kép-kép. Legfelebb az ár kü­lönbözteti meg egyiket a má­siktól­, így esett azután meg, hogy az idevaló, kiállítóktól sajnál­tak 20 koronát; a pesti sokkal hitványabb, tartalmatlanabb, de fortélyosabb pingálmányért szívesen adtak 2—300 vagy több koronákat. No de, dicsértetes­sék ezért is a Jézus szent neve. Mindenesetre azonban érde­kes és a krónikás följegyzésére méltó, hogy a Gaál István tár­latán a legjobb képet a későn jövő Zsarkó Antal vette meg és a Mári tárlatát legigazabb szív­ből élvezte és legjobban meg­értette — a művészeken kívül — egy tíz esztendős, 4-ik ele­mibe járdogáló kis fiúcska, ki neveztetik Pákozdy Ferkónak. Ez eddig rendben van, ért­hető és természetes, de ha majd Ferkő öcsénk a gimnázi­umba kerül, mit fog majd csi­nálni vele az igazgató úr?.. Mit a tudós tanári kar?? Ez az, ami egy kissé aggaszt engemet. Már a belépésnél meglátja az ember, különösen az átkozott szemű piktorember! — hogy ki jött el csak úgy — hogy is mondjam? — a kegyelemből és kit hozott a szíve. Van a­ki nagyképű kritizálással, szelle­mes aranyköpéssel akarja elta­karni és éppen ezzel fedi fel­­ a lelke végtelen sivárságát. Azt a szorongást is élvezet nézni, azt a belső szorongást, amely külső megnyilvánulásában oly igen hasonlatos egy egészen másminemű szorongáshoz; ez az, mikor megáll valaki tudós képpel egy szerény kép előtt és nagyon de nagyon szeretne valamit mondani, de egy árva szót sem tud mondani, csak megáll, néz és k­m­.. így áll, úgy képzelem, egy vidéki tűz­oltó főparancsnok a Felség előtt. Ilyenkor azután nem csodá­­landó, ha a szegény delikvens nagyobb dologra képtelen le­ven, elköp a szentegyházban s megereszt egy-egy triviális, nem­ ordináré viccet. (Jobb magyar szót nem találok rá he­venyében.) Oh, azok az ordiná­ré viccek, ezek az elköpések a lelke szentélyében, hogy es­hetnek a szegény, érzékeny lel­kű művésznek, gondolt-e erre valaha az, aki megcselekszik. Aligha. Egy pár példa: Egy fehér lelkű úriasszony­nak több gyermek édesanyjá­nak az ura megvett egy képet. Falusi udvar, a kerítésen pár színes ruha kiakasztva szárad­ni, fölötte derült nyugalom. EZ az egész téma, de eben az az asszony a maga tiszta, derült lelkét megtalálta. Egy szelle­mes úri ismerős azonnal élt az alkalommal s elsütötte a jó viccet: azért veszed meg ép­pen ezt, mert piros szoknya van rajta kiakasztva! Oh, irga­lom atyja (piros blúzos Regge­li!) Ne hagyj el!!. Egy jónevű aranyos óvóné­nike egy képre, amelyet e so­rok szerény írója vett meg, azt az ítéletet hirdette ki Ő Felsé­ge a Többség nevében, hogy azt igazán kár volt kiállítani. A­­zon a felhők nem felhők, ha­nem halogatuskák, amilyene­ket ő szokott árulni jótékony célra a nőegyletek estélyein. Oh, nőegyleti szent estély, könyörögj érettünk bűnös mű­vészekért, most és halálunk Óráján Amen!.. Bejön egy jó húsban levő úr négy kis gyermekével egye­temben. Már a lépésén, min­,­den mozdulatán első pillanat­ra meglátja a félszemű is, hogy sokkal inkább fajfenntartásra mint művészeti lendülésekre terem­tődzött. Aszongya: — Messziről csak mutatnak valamit a képek. — Illő távolság kell nekik, mondok. — A kétségbe vonhatatlan re­mekműveket azonban, — par­don! — meg lehet nézni egé­szen közelről is, akár nagyítós üveggel is, kérem! — Persze, hogy meglehet! Sőt meglehet olvasni azt is, hogy hány szál szőr van a «ter­mészetisen megfestett« nyúl­nak a hasán! És meghajtván magamat és telkemet ekkora massza mű­­történeti tudomány előtt, — véget ért a cercle. Ez a jő ur nyilván Auspitz Arany Jenő János ur kritiká­ján nevelődött — elsőrangú müitészszé. Oh Arany János nevemen való szent szűz, irgalmazz mi­nekünk, szélesen festő pikto­roknak. Irgalmazz minékünk! Az se éppen utolsó vicc, no­ha az özönvíz óta mindig hasz­nálják az igazi »műpártolók«, mikor a belépésnél kijelentik, hogy a java kép már mind el­kelt. Vagy vásárhelyiesen szól­va: ennek ugyan már kivették a zsírját! Akkor rábök egyre az ujjával ezt én is megvettem volna; sajnálom, hogy már elkapták az orrom elől. Vannak még jó viccek a föl­dön, csak az legyen, aki élvez­ze őket... Mártélyon az őszi délután arany tónusában fürdik min­den. A falu felett azúrkék ég, kék ég alján sárga, mámoros­sárga nyárfák. Olyan csudála­tos, mesés szép itt minden, a­­kár a Kapri-szigeti kék bar­langban. Az emberek, hölgyek és fér­fiak, kiint ülnek, pipálnak és köpködnek a ház előtt, vagy sütkéreznek a parton, nézik, mekkorát apadt a Víz?.. Né­melyik a kertben fütyörészve piszmog, másik az istállóból talyicskázza ki a gőzölgő trá­gyát. Szóval él minden szent, békességben. Egyszerre ismeretlen, gyanús zúgás h­allszik, mintha távoli égzengés közelednék. Antombil... szólal meg egy világjártas ember. De hiába te­kerődnek a nyakak jobbra meg balra, északnak, délnek, nyu­gatnak, sem a Bauer urék, sem a Hódi úr autombilja nem lát­szik semerre. Más automobil pedig nincs a világon, azt ugyan kár volna vigyázni. A zúgás azonban nem szű­nik, sőt közeledik és szinte megrémítő dugássá válik. A repülő embert kiáltja öt torok is egyszerre. Az égre néznek s az egyszerű, a min­dennapi gondban elfásult ar­cok neki pirulnak, a szemek égnek s egy fohászszerű sóhaj hagyja el az ajkat. Ebben a nem is hallhatót sóhajban, az­ arcok pirjában, a szemek ra­gyogásában benne van: ime az ember, a porban csúszó ember, a mi csontunkról és vérünkből való ember fönt repül az egek­ben. A magasságban. Ez a jelenet csak így tör­ténhetett, igy történt és nem is történhetett másként, mint a­hogyan itt leírtam, igaz-e? Fenét nem!! De­hogy is igy történt. És szólt egy gubás: Én nem ülnék belé — fene a csináló, mesterit! — a Ferenc Jóska kincstér sé! És szólt a másik, a sipkás , szent meggyőződéssel: Én sé! És szóljanak mindnyájan: Nem is való, a röndös ember­­csak az szánja a fejét erre a mesterségre, akinek semm­i­­je sincs. Újra szólt a gubás: Én a meg­boldogult öregapám­ tól hallot­tam, hogy régeben is szállt már föl valaki, de mikor közel ért a naphoz elolvadt a szár­nya oszt leesett. Oszt kitört a­ nyaka. Oszt akkor betiltotta az ilyesfélét a följebbvalóság. Ennek nyilván újra szabadal­m­at adott a császár. A repülőgép már messze, messze messze úszott ekkor, karcsú testét még láttam egy pillanatra az ujfón eltűnt a le­vegő azúrjában. A Mári kiállítása alatt sok­szor eszembe vágódott ez a mártélyi történet. A repülőgép »Mári és a mártélyi polgárok« a vásárhelyi tudományos műi­­tészek. És száll az égben és tökéle­tesedik a repülőgép és tovább pipál és köpköd a földön szent nyugalomban a magyar. " Mindezek pedig történtek, jó istenünk kegyelméből, az Urnák 1913. esztendejében, Hódmezővásárhely nemes vá­­rossában »Latiatuc« feleim, zumtukkiel, mik vogmuk. Mag­­orok vogmuc, mogorok vog­­muk! Tornyai János: HÓDMEZŐVÁSÁRHELY 10­4. január 1 Az uramnak, vőlegényemnek jóakarómnak, szivességtevőm­­nek karácsonyi vagy újévi aján­dékul hol vegyek finom száraz szivart? ___ Udvarhelyi Kossuth téri tőzsdéjében az ó templommal szemben, hol kaphatók valódi tajték szip­kák, fa és selmeci pipák, pipa­szárak, hüvelyek, sétabotok, képes lapok, karácsonyi és új­évi és élclapok. — Török here© govinai és magyar dohány stb.. A Rfiilli görög palotában van IDlijl­ illo I ti ill i kézi munkákat, hettyűt, disztollatgyászruhát szépen fest, tisz­i ki 'w­a w’ tit és remekül vasal Boros József (a görög egyház palotában.)

Next