Hölgyfutár, 1878 (3. évfolyam, 1-52. szám)

1878-11-21 / 47. szám

tort elfogja, vagy megöli. Ha ön tuja hollé­tét, ügyeljen, hogy a házat semmi szín alatt se hagyja el. A. Dumas:“ Mikor az ellenállás kisérlete meghiú­sult, s a győzelem minden reménye szétosz­lott, menekülésre kellett gondolni. Párist elhagyni, Francziaországból tá­vozni : e feladat állt Hugó Victor előtt, mi­dőn a győztes államcsíny úrrá lett Párisban. A küzdelem alatt áldozatul hozzuk éle­tünket, de a­mint az elmúlik, menekülnünk kell, hogy vigyük külföldre a boszuló Ne­­mezist. * A nemes, gondos nő, ki decz. 2-án és 3-án mindenütt kisérte a költőt, ki a Bas­­tille-téren, midőn Hugó Victor a tábornokra a méltatlankodás szavait szórta, fülébe súg­ta: „Nehogy agyon lövesse magát,a ki a küzdelem napjaiban, midőn az ellenállási bi­zottmánynak Maupas gyilkosaival bujosdit kelle játszania, éber őrt állott, a fogdme­­gekre lesködött, s nyomozásaikat kijátszta: miután a gyülekezet kétszer szerencsésen értesítette a csapatok közeledtéről, most már arra vállalkozott, hogy Hugó Victor szá­mára menedékhelyet keressen. E nő egyszer ötszáz frank erénydíjt eszközölt ki egy szegény asszony részére, ki két árvát vett fel örökbe, pedig csak saját munkájával tarta fenn magát, és fogadott gyermekeit. Most ez asszony jutott eszébe. D. asszony Hugó Victorral bérkocsiban ült, s a kocsisnak megadá védencenője ad­­ressét. Megérkeznek. D. asszony fölmegy a ha­todik emeletbe, s kopogtat az ajtón. A mun­­kásnő megjelenik. — Asszonyom, ön tudja, hogy mi tör­ténik most; önhöz fordulok: el tudná-e rej­teni itt Hugó Victort? — Nem! D. asszony nem várt egyebet. A mun­kásnő gagyogott ugyan még holmi mentege­tőzést, de D. asszony már rohant a sötét lépcsőkön lefelé, majd öszszetörte magát, négyeséval ugrotta át a fokokat, s lihegve, megbotránkozva ismét a kocsiba lépett, mely aztán csak úgy véletlenre gördült tovább Pá­­risban. A külvárosokból ismét a központ felé tért, s a Palais-Royal terén vonult keresz­tül, hol Hugó Victor láthatta az utczákra mindenfelé kiszegzett ágyukat. A kocsi már több óra óta haladt így, s ideje volt, hogy valamit egyenek, s meg­pihenjenek. D. aszszony minden reményéből és erejéből kifogyva, M. marquisra gondolt, ki egy nagy legitimista hirlap igazgatója, Hugó Victornak rokona, s régen barátja is volt. Azt mondta magában, hogy nincs mit habozni, meg kell kísérteni mindent, a kocsi robogott, s a marquis ajtajában megállt. Hugó Victor a kocsiban maradt, D. asz­szony pedig bejelentete magát a marquis­­nőnél. A­nélkül, hogy fáradtságából, tűnődé­seiből csak egy cseppet is elárult volna, mo­­solylyal lépik be, s napi dolgokról társalog. . . Hugó Victornak véletlenül hangoztatott neve a marquisnőt érzéketlenül hagyja. D. asszony nyugtalanság által gyötör­ve, s szivében elkeseredve, már búcsúzni akart, midőn a marquis belépett. — Ah, aszszonyom, nyugtasson meg ön! oly sok ellentétes hir van forgalomban! Azt mondák, hogy Hugó Victor kikötött Calaisban; igaz-e? — Valóban, marquis, ő mentve van. — Ah, mily szerencse ! . . . Más rész­ről azt hallottam volt, hogy meggyilkolták. S D. aszszony — mialatt a marquisnő némi rendeleteket adott ki m­int a marqu­­isnak, ki hozzá közeledik, s erre gyorsan fülébe súgja: — Nos hát, nem úgy van, ő nem tá­vozott el, Párisban van. — Oh, a szerencsétlen ! Legalább biz­tonságban van-e? Hol van ő? — Alant egy bérkocsiban. — Teringettél! kiáltá a marquis, és ön nem mondja ezt. E kis káromkodás kellemesebb volt D. asszonyra nézve a legszelídebb ígéretnél. Repeső szívvel szaladt a kocsihoz. Beestele­­dett, s a gáz nem volt még meggyújtva. Victor Hugó kiszállhatott, s a marquishoz mehetett, a­nélkül, hogy csak a kapus is észrevehette volna. A marquis és marquisnő szobái az ebédlő által voltak elválasztva. Hugó Vic­tornak a marquisnő szobáját adták át, mely­nek ajtaját egy állványnyal elfedék. Megvet­ték a szakácsnő hallgatását, s Hugó Victor fogoly lett. TARCZA: EGY KISZOLGÁLT SZÍNÉSZ ÉLMÉNYEI. Müller Herman­n­­­ó I­­I. Első szereplésem. Oly korszakban élünk, mikor a nagy művészek életrajzainak közzététele a minden­napi események közé tartozik, s mindezen életrajzok valódi regényírói képzelőtehetség­gel vannak megírva. Igaz ugyan, hogy én hí­res művész soha sem voltam, de, s ezt es­küvel ígérem, soha sem is fenyegetem a vi­lágot életrajzom megírásával. Egyedül czé­­lom, hogy gondtalanul csevegjek arról, mit vidáman átéltem és komolyan éreztem ama deszkákon, a­melyeken az élet eseményei vonulnak el szemeink előtt; egyedüli ez élem a mulattatás. Először is X. székváros operaházában léptem az ismert „világot jelképező deszkák“­­ra. Nevemnek ritkított betűkkel hirdetését, a kezdők fellépése alkalmával használt eme captatio benevolentiaet, az udvari színház igazgatósága elmulasztotta. Igaz ugyan, hogy Meyerbeer „Ördög Robert“-jében csakis egy néma lándzsás vitéz szerepét játszódtam. Tizenhét éves koromban szerettem ma­gamban elandalogni, s vasárnapi sétáim ren­desen az operaszínház előtt vezettek el, s végtelenül boldognak éreztem magamat, ha ilyenkor, ha a hátsó épületszárny föld­szinti ablakán át az ott elhelyezett kardalnoki ru­határba egy-egy pillantást vethettem. Egy ily vasárnap délutáni sétám alkalmával, midőn szent borzalommal kerültem meg a színház­épületet, a hátsó bejáratnál egy csoport em­bert vettem észre, kik egy méltóságteljes arcra elhízott egyént vettek körül, kit, mint később értesültem, Schuszternek neveztek. Ezen kövéres úri­ember kisded jegyeket osz­togatott ki a körülállók között, a­mely je­gyek segélyével ezen ház előttem eddig tel­jesen elzárt helyiségeibe juthatni. Az udvari színháznál két vagy három ily Schuszter volt szerződtetve, kiknek kellő számú jól begyakorlott statisztákról kellett gondoskodjak. Minden fellépő statisztára öt garas „tiszteletdíj“ volt számítva. A statiszta­vezetők természetesen kötelességüknek tar­tották, hogy oly embereket gyűjtsenek ma­guk körül, kik a művészet iránti lelkesült­­ségből ingyen ajánlják fel szolgálatukat, s igy az ötgarasosak Schuszter uraim zsebei­be vándorolhattak. Sőt nem egy ura és jó bor­ravalóval vásárolta meg a beléptetési enge­délyt, hogy a statiszta-álarcz alatt egyik vagy másik ballerinával megismerkedjék. Kíváncsian közeledtem a csoporthoz, Schuszter úr kémlelő tekintete nyurga ala­komra esett, mi úgy látszott, hogy megnyer­te tetszését, mivel gyönyörtől reszketve vet­tem át e fontoskodó arczu ember kezéből egy darabka papirost, a melyre ez emléke­zetes szavak voltak nyomtatva: „Királyi opera-szinház, Statiszta-jegy.“ Attól tartva, nehogy visszakérjék, siettem vele a többi kiválasztottak nyomába, azt a botosba buj­tatott lábú cerberus kezébe nyomtam, s több homályos folyosón áthaladva a ruhatárba ju­tottam, a­hol igen rövid idő alatt ő felsége a siciliai király csatlósai közé felcsaptam. Nem is kísérlem leírni az érzelmeket, a­melyek között ama pillanatot vártam, mi­dőn a fényesen kivilágított teremben össze­gyűlt nagy közönség előtt első színpadi kí­sérletemet­ tehetem, fájdalom, a kérlelhetlen sors, mi ez alkalommal Schuster védnököm alakjában intézkedett, ki időközben martialis csatlós-kapitánynyá öltözködött, egyebet ha­tározott. Arra voltam kiszemelve, hogy az utolsó felvonásban Izabella herczegnő eske­­tése alkalmával a színpad hátterében felállí­tott főoltár előtt lábhoz bocsátott alabárddal, arczczal az oltár s háttal a közönség felé tiszteletőrként szerepeljek. Miden kísérletem, hogy egy pillantást vethessek a közönség felé, a színfalak m­ögött álló Schuszter kapi­tányunk egy-egy fenyegető kézmozdulatán hajótörést szenvedett, s így most utólagosan kell a közönség bocsánatát kikérnem, hogy mindjárt első felléptem alkalmával oly udva­riatlannak látszhattam. Az utolsó felvonás bekövetkeztéig a színpadi munkások lökdösései és oldaldöfé­sei elől egy homályos zugba menekültem, s onnan kísértem figyelemmel ezen dalmű kü­lönben igen érdekfeszítő cselekményének ki­fejlődését. — 370 —

Next