Hon és Külföld, 1844 (4. évfolyam, 1-105. szám)
1844-11-19 / 93. szám
Minden tartományokban, melyekben jártam, úgy találtam hogy a’ pogányok a’ lélek vándorlását (metempsychosist) hiszik. E’ hitből több felekezetek származnak, melyek ostobaságaikban egymással vetélkednek. Némelyek ezek közzül meggyőződve hogy elődeik lelkei bizonyos állatokba vándoroltak, semmi é- je állat halát, halat, nem esznek, nehogy elődeik gyilkosai legyenek; mások, nevezetesen Hu-Kvangban, azt képzelik, hogy az embernek három lelke van, melyek közzül az egyik a’ sírban nyugszik, a’ második az élők által hozott áldozatokat elfogadja, ’s a’ harmadik vándorlását folytatja. A pogányok a’ tizennyolc?! tartományban, miből a’ birodalom áll, minden kivétel nélkül a’ törvény szabályai és a’ bölcsek egyhangú tanításai szerint, elődeik lelkeit imádják. E’ balvélemény a’ legmélyebb gyökereket verte a’ chinaiak lelkébe, mivel az már gyermekségüktől kezdve beléjök áltatik, mivel klaszikus könyveiknek minden lapjain el tanítást találják , ’s mivel, ha elfajult gyermekeknek nem akarnak tartatni, hinniük kell, hogy hóltjaik ugyan annyi istenekké változtak. Ezért van naponta temérdek áldozat, gyakori leborulás, tömjénzés és a’ szent papiros elégetése, melyet a’ házi tűzhelyen elégetnek , azért ama csudálatos regék és képtelen mesék is, melyeket ők elődeik dicsőségére koholnak. San-szi és Sen-szi több vidékeiben, a’ falu határa felé, valamint szintén Peking tartománya némely faluiban, olyan emberek is laknak, kiket a’ többiek Te-huo-huo vagy emberré vált isteneknek neveznek, ’s így élő testben imádnak. E’ láma féle emberek büntetés nélkül a’ legszentebb kötelességeket lábbal tapodják, azon szín alatt, hogy isteni természetük a’ legféktelenebb kicsapongásokat is igazolja ’s helyesli, és mind e’ mellett is a’ bódult ’néptömegre határtalan befolyást gyakorolnak. Vannak más felekezetek is, melyek az ég kárpitját, a’ napot, holdat, a’ földsarki csillagot, a’ bolygó égi testeket, sőt bizonyos ördögöket is imádnak. E’ honi vallások mellett a’ zsidó és a’ mozlém vallás is megfogant. Mohammed követői huei-huei-hiao vagy kiao-men név alatt ismeretesek Chinában, számosok ’s nevezetesen Sanszi, Senszi, Honan és Hu-pe tartományokban laknak. A’zsidók száma sokkal csekélyebb hueihuei-ku-hiao névvel neveztetnek ’s a’ rabbik magukat Aaroniszti vagy Aahun névvel neveik. A’ zsidók Chinában is ösztönszerü közgyűlölet tárgyai; valószínűleg a’ közutálatnak a’ lehetőségig elkerülése okáért, nagyon szétszórva élnek, mert a’ fennemlített tartományokban egyetlen egy falu sincs, melyet egészen mind zsidók lakjanak. Midőn a’ chinai birodalom vallásáról van szó, nem kell feledni a’ chhinai naptárt is, a’ mely mintegy kiegészítő részét teszi a’ vallásnak. A’ chinai naptár a’ hold változásához szabályoztatik ; az évnek minden napja saját jóslatával van e’ naptárba feljegyezve s mint szerencsés vagy szerencsétlen kijelölve. Olyan napon, melyet szerencsétlenség bélyege talált, egy chinai sem merészelne halódat eltemetni, házassági szövetséget kötni , vagy valamely fontos foglalatossághoz kezdeni. De nem szabad mindenkinek így saját tetszése szerint a’ jövendőt előre kijelölni, mert ez egyedárussági czikk. Minden naptár készítők, kik a’ tartományokban szétoszlatnak, henterének e’ főpontra nézve a’ császári naptárral megegyezni, mert a’ szerencsés és szerencsétlen napokra nézve a’ császári naptár az egyedüli kiváltságos oraculum. Jaj annak, ki e’ törvényt áthágná , példás büntetést szenvedne. Csak a’ lama felekezet bonctjai, kik a’ császárnál a’ csillagjóslói hivatalt folytatják, bírnak e’ különös kiváltsággal, melyet ők állításuk szerint az istenektől nyertek. E’ ben ezok jelenleg a’ császár kegyenczei, ki minden státusügyekben ,tőlök tanácsot kér. svédországi állapotok. Alig vala ez évben az országgyűlés öszvegyülve, hoszszas és sok oldalról érdekes vitatkozások után, az azelőtti országgyűlésen a’ képviseletnek egész megváltoztatására tett inditvány a’ papikar és a’ lovagok háza által férevettetett. E’ czél elérhetése végett ez utolsó ház tagjai nagy számmal kerestettek volt öszve ’s azon párt, mely a’ dolgoknak mostanigi állását továbbra is megtartani óhajtotta, nézeteit keresztülvitte , ámbár nem oly könynyen, mint látszott, mert a’ földbirtokos nemességnek egy nagy része, a’ hivatalt viselő részszel, melynek mindenek felett hivatalainak megtartása főgondja, ellenkezésbe jött vala, ’s minden körülményekből azt következtethetni, hogy az első t. i. a’ földbirtokos nemesség, nem örömest egyezett meg a’ képviselet iránti indítvány teljesleges férevetésében. Ennek az lett következése hogy csak hamar azután alkotmányi klub alakult, a’ három párt