Hon és Külföld, 1844 (4. évfolyam, 1-105. szám)

1844-11-19 / 93. szám

Minden tartományokban, melyekben jár­tam, úgy találtam hogy a’ pogányok a’ lélek vándorlását (metempsychosist) hiszik. E’ hitből több felekezetek származnak, melyek ostoba­ságaikban egymással vetélkednek. Némelyek ezek közzül meggyőződve hogy elődeik lel­kei bizonyos állatokba vándoroltak, semmi é- je állat halát, halat, nem esznek, nehogy e­­lődeik gyilkosai legyenek; mások, nevezetesen Hu-Kvangban, azt képzelik, hogy az embernek három lelke van, melyek közzül az egyik a’ sírban nyugszik, a’ második az élők által ho­zott áldozatokat elfogadja, ’s a’ harmadik ván­dorlását folytatja. A pogányok a’ tizennyolc?! tartományban, miből a’ birodalom áll, minden kivétel nélkül a’ törvény szabályai és a’ böl­csek egyhangú tanításai szerint, elődeik lelke­it imádják. E’ balvélemény a’ legmélyebb gyö­kereket verte a’ chinaiak lelkébe, mivel az már gyermekségüktől kezdve beléjök áltatik, mivel klaszikus könyveiknek minden lapjain el tanítást találják , ’s mivel, ha elfajult gyer­mekeknek nem akarnak tartatni, hinniük kell, hogy hóltjaik ugyan annyi istenekké változtak. Ezért van naponta temérdek áldozat, gyakori leborulás, tömjénzés és a’ szent papiros elé­getése, melyet a’ házi tűzhelyen elégetnek , a­­zért ama csudálatos regék és képtelen mesék is, melyeket ők elődeik dicsőségére koholnak. San-szi és Sen-szi több vidékeiben, a’ falu határa felé, valamint szintén Peking tar­tománya némely faluiban, olyan emberek is laknak, kiket a’ többiek Te-huo-huo vagy em­berré vált isteneknek neveznek, ’s így élő testben imádnak. E’ láma féle emberek bün­tetés nélkül a’ legszentebb kötelességeket láb­bal tapodják, azon szín alatt, hogy isteni ter­mészetük a’ legféktelenebb kicsapongásokat is igazolja ’s helyesli, és mind e’ mellett is a’ bódult ’néptömegre határtalan befolyást gya­korolnak. Vannak más felekezetek is, melyek az ég kárpitját, a’ napot, holdat, a’ földsarki csil­lagot, a’ bolygó égi testeket, sőt bizonyos ördögöket is imádnak. E’ honi vallások mellett a’ zsidó és a’ mozlém vallás is megfogant. Mohammed köve­tői huei-huei-hiao vagy kiao-men név alatt is­meretesek Chinában, számosok ’s nevezetesen San­szi, Sen­szi, Ho­nan és Hu-pe tartományokban laknak. A’zsidók száma sokkal csekélyebb­ huei­­huei-ku-hiao névvel neveztetnek ’s a’ rabbik magukat Aaroniszti vagy Aahun névvel neve­ik. A’ zsidók Chinában is ösztönszerü köz­gyűlölet tárgyai; valószínűleg a’ közutálatnak a’ lehetőségig elkerülése okáért, nagyon szét­szórva élnek, mert a’ fennemlített tartomá­nyokban egyetlen egy falu sincs, melyet egé­szen mind zsidók lakjanak. Midőn a’ chinai birodalom vallásáról van szó, nem kell feledni a’ chhinai naptárt is, a’ mely mintegy kiegészítő részét teszi a’ vallás­nak. A’ chinai naptár a’ hold változásához sza­­bályoztatik ; az évnek minden napja saját jós­latával van e’ naptárba feljegyezve s mint szerencsés vagy szerencsétlen kijelölve. Olyan napon, melyet szerencsétlenség bélyege talált, egy chinai sem merészelne halódat eltemetni, házassági szövetséget kötni , vagy valamely fontos foglalatossághoz kezdeni. De nem­ sza­bad mindenkinek így saját tetszése szerint a’ jövendőt előre kijelölni, mert ez egyedárussá­­gi czikk. Minden naptár készítők, kik a’ tar­tományokban szétoszlatnak, henterének e’ fő­pontra nézve a’ császári naptárral megegyezni, mert a’ szerencsés és szerencsétlen napokra nézve a’ császári naptár az egyedüli kiváltsá­gos oraculum. Jaj annak, ki e’ törvényt áthág­ná , példás büntetést szenvedne. Csak a’ lama felekezet bonctjai, kik a’ császárnál a’ csil­lagjóslói hivatalt folytatják, bírnak e’ különös kiváltsággal, melyet ők állításuk szerint az is­tenektől nyertek. E’ ben ezok jelenleg a’ csá­szár kegyenczei, ki minden státusügyekben ,tő­­lök tanácsot kér. svédországi állapotok. Alig vala ez évben az országgyűlés ösz­­vegyülve, hoszszas és sok oldalról érdekes vitatkozások után, az azelőtti országgyűlésen a’ képviseletnek egész megváltoztatására tett inditvány a’ papikar és a’ lovagok háza által férevettetett. E’ czél elérhetése végett ez u­­tolsó ház tagjai nagy számmal kerestettek volt öszve ’s azon párt, mely a’ dolgoknak mosta­­nigi állását továbbra is megtartani óhajtotta, nézeteit keresztülvitte , ámbár nem oly köny­­nyen, mint látszott, mert a’ földbirtokos ne­mességnek egy nagy része, a’ hivatalt viselő részszel, melynek mindenek felett hivatalainak megtartása főgondja, ellenkezésbe jött vala, ’s minden körülményekből azt következtethet­ni, hogy az első t. i. a’ földbirtokos nemes­ség, nem örömest egyezett­ meg a’ képviselet iránti indítvány teljesleges férevetésében. En­nek az lett következése hogy csak hamar azu­tán alkotmányi klub alakult, a’ három párt­

Next