Honismeret, 2011 (39. évfolyam)

2011 / 1. szám - KRÓNIKA - Ünnep a Cenk árnyékában (Házy Bakó Eszter)

Mátyás király és a fehérvári reneszánsz A Székesfehérvári Egyházmegye kezdeményezésére, történelmi, művelődéstörténeti szempontból is figyelem­reméltó sorozat indult. A 2010 őszén megjelent első kö­tet szerkesztői bevezetőjében Kerny Terézia és Smohay András a következőképpen foglalták össze terveiket: „Célunk, egy-egy jeles történeti évfordulóhoz kap­csolódva interdiszciplináris konferenciákon, illetve a be­lőlük született tanulmánykötetekben - jelenlegi ismere­teink átadásában lehetőségeinkhez mérten teljességre tö­rekedve - fölidézni a középkori Magyar Királyság egy-egy jeles uralkodójának emlékét, különös tekintettel kapcsolatukra Alba Regiával."­ Székesfehérvár hosszú időn át a magyar királyok ko­ronázó és temetkező városa volt. A korszakot felölelő öt­száz év alatt harminchét királyt és harminckilenc király­nét koronáztak, illetve tizenöt uralkodót helyeztek örök nyugalomra a Szűz Mária prépostsági templomban. A királyi város adott otthont az országgyűléseknek, itt ka­pott helyet az állami levéltár és a kincstár. Itt őrizték a ki­rályi hatalom jelképeit, a Szent Koronát, jogart, palástot és kardot. Viharos történelmünk során a középkori város szinte teljesen megsemmisült. A mai Székesfehérvár templomaival, műemlékeivel a barokk stílust hordozza, a reneszánsz kor emlékei nehezen lelhetőek fel. Ezért is jelentős a 2007-ben, különleges körülmények között elő­került - Kálmáncsehi Domonkos prépost által állíttatott, Szent István és Szent Imre herceg nevét tartalmazó - re­neszánsz emléktábla töredék. A Reneszánsz Év, amikor Mátyás királlyá választásá­nak 550. évfordulójára emlékeztünk, jó alapot kínált a Mátyás király és a fehérvári reneszánsz című nyitókon­ferencia megrendezéséhez. A Székesfehérvári Egyház­megyei Múzeum rendezésében, a Magyar Régészeti és Művészettörténeti Társulat segítő közreműködésével, 2008. október 18-án a székesfehérvári Püspöki Palotá­ban tartott tudományos tanácskozáson elhangzottak alapján készült a tanulmánykötet. A fejezetek más-más szempontból vizsgálják az adott történelmi kort, hol Mátyás király személyére, hol a re­neszánszra helyezve a hangsúlyt. A reneszánsz szó újjá­születést jelent. A stílusirányzat hazánkban, Mátyás ko­rában indult virágzásnak, melyben határozott, ámde nem kizárólagos szerep jutott Beatrix királynénak. A több nyelven beszélő, humanista műveltségű Mátyás - aki eu­rópai viszonylatban egyedülálló könyvtárral rendelke­zett, és akiről azt is feljegyezték, hogy még a csaták szü­neteiben is olvasott­­ környezetétől is hasonló képzettsé­get követelt. „Mátyás oly módon szervezte át a központi igazgatást, hogy abban a királyi tanács háttérbe szorult és a királytól személyesen függő, alacsony származású, de modern műveltségű egyének kezére került... Tanulsá­gos megfigyelnünk, mint építi fel Mátyás a rendiségtől független központi kormányzást az ő hazai jobbágy-kül­földi iparos vagy jobbágyszármazású embereire. (Szekfü Gyula)"­ Utolsó nagy magyar királyunkról az utóbbi években számtalan tanulmány, könyv látott napvilágot. A fehér­vári konferencia anyagából készült kötet mégis egyedül­álló, hiszen a már ismert történelmi adatok mellett jelen­tős számú újdonságot is tartalmaz. Olvasmányos, könnyen érthető formában, gazdag képanyaggal illuszt­rálva, sokszor teljesen rendhagyó megközelítésben lát­tatja az eseményeket. Nemcsak szakmabelieknek, törté­nészeknek, régészeknek, művelődés- és művészettörté­nészeknek, hanem minden a téma iránt érdeklődőnek bizton ajánlható. A puhafedeles, mohazöld borító, arany betűivel egyszerűen elegáns, ízléses és szép. A szerzői névsor - egytől-egyig elismert, komoly szakember - a színvonalas publikációk záloga. A 148 oldalas tanul­mánykötet végén az írások rövidített, angol nyelvű vál­tozata olvasható. Körültekintő, a részleteket is figyelembevevő terve­zésre utal, hogy a Püspöki előszó és a Szerkesztői beveze­tő stílusosan február 24-én, Szent Mátyás apostol ünne­pén íródott. Lövei Pál Bevezetőjében érdekesen, törté­nelmi köntösbe ágyazottan konferálja fel a tanácskozá­son résztvevő előadókat, mintegy előrevetítve előadásuk tartalmát. Kovács András Mátyás király emlékezete a XVI. szá­zadi Kolozsváron című publikációjában mutatja be a ko­rabeli Kolozsvárt és Mátyás - ma is álló - szülőházát. Rámutat arra, hogy a király életében egyáltalán nem volt népszerű Erdélyben, hiszen adópolitikája hátrányosan érintette a városokat. Kultusza a mohácsi vereség után alakulhatott ki amikor a töröktől elszenvedett veresé­gek és a polgárháborús évtizedek pusztításainak távlatá­ból visszatekintve a király alakja a stabilitás, a jólét, és a béke meg nyugalom - egy letűnt aranykor szimbólumává vált. "­ Mátyás uralkodásának kezdetekor a Szent Korona 111. Frigyes tulajdonában volt. Bodor Imre Mátyás ki­rállyá koronázása című írásában beszámol a korona visszaváltásáról, ami azért volt elengedhetetlenül fontos, mert a hagyományok értelmében, Magyarországon csak azt tekintették törvényes királynak, akit a Szent Koroná­val Fehérváron az esztergomi érsek koronázott meg. Mátyás minden szempontból nehéz helyzetben lévő ország uralkodója lett. Sikeres kül- és belpolitikájának köszönhetően szilárdította meg hatalmát. Nagy hang­súlyt fektetett az igazságszolgáltatás és az intézmény­rendszer megreformálására. Kevésbé ismert, de annál nagyobb jelentőséggel bíró dekrétumairól, törvényeiről olvashatunk összefoglalót Érszegi Géza A székesfehér­vári egyház kiváltságai Mátyás király korában című ta­nulmányában. Antonio Bonfini beszámolója szerint a 47 éves király halálát számos baljóslatú jel jövendölte meg. „A követ­kező évben, mely ezernégyszáz fölött a nyolcvankilence­dik volt, január elseje után, midőn a király Bécsben idő­zött, szokatlanul nagyot megdördült az ég. E csodajeltől mindenki nagyon megrémült és megdöbbent: nagyon kezdtünk aggódni a király felségért. "4 Halála körülmén 1 Kerny Terézia és Smohay András (szerk.): Mátyás király és a fehérvári reneszánsz. Székesfehérvári Egyházmegyei Múze­um. Székesfehérvár, 2010. 9. 2 Nemeskürty Istv­án: Mi magyarok. Történelmünk ezerkét­száz éve. Akadémiai Kiadó, Bp., 2006. 153. 3 Kovács András: Mátyás király emlékezete a XVI. századi Kolozsváron. 4 Szántai Lajos: „Szent őseink nyomában maradva". Főnix Könyvműhely, Hajdúböszörmény-Debrecen, 2009. 74

Next