Honművész, 1839. január-június (7. évfolyam, 1-52. szám)
1839-02-14 / 13. szám
ilmre.ón honba előre part Elvéért üldöző , ’S elátkozó embertelen Kény gályaláncz közé. Marjul keblének csendesen Viselte kínjait Roskadt erővel küzdve ég ’S tenger viszályait. Kiült a’ vész, ’s a’ gályazsli Nyer nyugtató derűt , tsillagfény ég enyészeten, 'S fagyott szivére süt. E SZTÁRY. SZORGALOM. Réznyomatok poreze 1l an és kőedényeken. — Napról napra növekedik az ékes egyszínű rajzokkal ellátott porezellán és kőedények tarkasága. — Lássuk egy pillanattal, mint nyerik rajzukat. Általjában minden rajznyomattal ékesítendő edénynek sima felületének (glasurájának) kell lenni, melly a’ tüzet is szilárdul kiállja. A’ rézmetszvény ( használnak ollykor fametszvényeket is ) éreznemű festékkel igen finom úgy nevezett selyempapirosra (Leidenpapier) nyomattatik, ’s e’ nyomtatvány a’ terpetinnel bemázolt edényre tapasztatván, szikkasztatik egy ideig, ’s azután a’ papiros gyengén vizzel ledörzsöltetik, ’s a’ rajz az edényen megmarad; mire langyos kemenezébe kerül, ’s végre fénymázoltatik (glasiroztatik). Ha festeni is kell, vagy is színezni a’ réznyomatú edényt , az külön történik az utósó kemény égetés előtt. Parányi tárgyakkal , u. m. név, czim, devisekkel ’s a’ t. szaporán igy diszesitik az edényeket: a’ festékkel ellátott rézmetszvényre egy szükséges nagyságú rugékony gummi darab nyomatik; erre ragad a’ réz rajza a’ nélkül, hogy a’ festéket magába szívná, ’s e’ gummi nyomja azután nagy gyorsan az edényre az elkölcsönzött rajzot. Lithographiai újabb találmányok. —Franczia országban, kő helyett, tökéletes helybenhagyással zománczozott (emaillozott) porczellán lapokat kezdtek használni a’ lithographizálásnál. — Sőt a’ gypsz és alabastromot szintén meg tudják keményíteni e’ czélra, mi következőleg történik. A’ gypsz v. alabastrom táblát 24 óráig kályhán szárítják, azután kenyérsütésnyi fokú meleg