Honművész, 1839. július-december (7. évfolyam, 53-104. szám)
1839-11-21 / 93. szám
ban a’ tökélyesség magas fokára emeltetett, ismét Francziaországba tért vissza, ’s tehát igy az asphaltra nézve is változást szült. A’ hydrogen-gas készítésénél t.i. nagy mennyiségét nyerhetni a’ bitumenes anyagnak, mellynek számára csak hamar alkalmazást találtak Poyen és Gourlier mint elsők, szabadalmat vevén reá, kik a’ gas-kátrányt földcsipa helyébe építési czélokra használák , ’s mindjárt reá Buillantais, Parisban, ragacsokat, czementeket, járdatáblákat ’s csatornákat készíttetett vizvezetésekre e’ gyurmából. — Megismervén ennek hasznosságát, a’szorgalom is növekedett az ágazatban. A’ gas-gyárok már alig bírtak elég kátrányt teremteni, ’s igy azt használók, melly a’faeczet kinyerésénél mint mellék-készítmény marad , mig végre megemlékeztek a’ seusseli és lobsani aknákra, mellyek a’ természetes asphaltot adák , ’s azt azután Bastoneből Dax-nál, ’s Puits de la Peye Auvergne-ben , ezentúl még külföldről is megszerzők. — Az asphalt használása még mindig növekszik, napról napra általányosabb lesz, ’s most már csak azon kérdés forog fenn, miféle javításokat lehet nálunk használni, ’s mi illetlenségeket kikerülni. Hogy tehát e’ kérdésre illőleg felelni lehessen , szükséges lesz valamivel közelebb a’ bitumenes anyagokat azoknak kölönnemeiségét ’s készítését megvizsgálni. Azon földcsipák , mellyeket építési czélokra használnak , felosztatnak természetes ’s mesterségesre. A’ természeteseket találhatni a’ földben, vagy nehány folyamon úszva, mellyek éghető anyagok, szén ’s vizanyag tartalmú alappal, vagy hígak, puhák, vagy kemények; a’ két utóbbit azonban lehet hasonlag hévség által hig állapotban előmutatni. Ezek összesen égnek, mi alatt erősen gőzölgnek, ’s kemény, sajátos szagot terjesztnek körűlöttük. — A’ kemény földcsipa, asphalt, vagy földszurok nevezet alatt ismeretes, fekete és törékeny, ’s fényes a’ törésnél. Találhatni azt Palesztina, Albania, magyar ország, Schwarczban ’sa’t. A’ második faj, puha, ragadós; folyik már gyenge hévségfoknál is, és Malthe, Pisasphalt, vagy hegykátrány nevezet alatt ismeretes. E’ fajt jóval nagyobb mennyiségben találhatni, mint az elsőbbet, ’s alapja a’ seusseli asphaltnak, hol az mész tartalmú földben fekszik, mellyből olvasztás által nyerhetni. A’ lobsani asphaltgödrökben egyesítve van ez anyag kavicstartalmú homokkal, mellyből nyerik, a’ homokot, nagy vas üstben főzvén vízzel, ’s a’ fenn úszó csipát lementvén. A’ folyó földcsipa, Naphta nevezet alatt ismeretes , egy kevéssé szines , ’s fölötte futó , elrepülő ; mihelyest kevéssé megkeményedik, barna vagy fekete szint vesz fel, ’s azután petroleum (kőolaj , vagy hegyolaj) nevet nyer. A’ naphta igen ritka, ’s fellelhetni Persia, Toskánában; használtatik kivilágításra ’s kir-