Honvédorvos, 1973 (25. évfolyam, 1-12. szám)
1973 / 1-3. szám
Balesetek — sportsérülés — szóig, kötelmekkel összefüggő sérülés — szóig, kötelmekkel nem összefüggő sérülés — közlekedési baleset Oltások — Ti—Te — Himlő — Egyéb — öngyilkossági kísérlet — halálozás Fentiekhez hasonlóan az egységek és alegységek is hasonlóan jelölve. A főbb csoport az ABC betűivel, az egyes adatok arab számokkal vannak jelölve. Egy lyukkártya egy személy adatainak felel meg, a személy jelölésére számot alkalmazunk. A regiszterben a betűk gyakoriságát vettük figyelembe. Pl. tiszteknél az ,,A” betűs nevekre 001—020 lehetőséget hagytunk, ugyanakkor a ,,B” betűre 021—120 lehetőséget biztosítottunk. A tiszti névsort 001-től 999-ig kódoltuk. Hasonlóképpen a hallgatói állománynál, ahol a létszám nagysága és a változás gyakorisága miatt 1001—9999-ig lehet kódszámmal jelölni. Pl. Antal Béla hallgató 1001-es, Balázs Sándor hallgató 1201-es, stb. A kódrendszert, valamint a névsort regiszterfüzetben tüntetjük fel, ezáltal az ügyvitel szabályos, a titkosság biztosított. A fevett adatok megfelelnek az egészségügyi határidős jelentésekben foglalt követelményeknek, valamint a főiskola jellegének megfelelő speciális mutatóknak. E lyukkártyarendszer biztosítja, hogy eddig nem keresett, új összefüggéseket tárhatunk fel, következtetéseket vonhatunk le a jelenre és jövőre egyaránt, ami meghatározója lehet a gyógyító-megelőző munkának. Az új, eddig nem keresett összefüggések lehetőséget adnak több szempontból is az alakulat helyzetének feltérképezéséhez. Az alegységek közt jelentkező baleseti statisztikai szóródás pl. feltárhatja a megelőző intézkedések kellő megalapozottságát az adott területeken. A balesetek jellege is különbözik alegységek és korosztályok szerint. Érdekes összefüggések adódnak a beosztások, az iskolai végzettség és az idegrendszeri megterhelések között. Gyakran megtalálható a kapcsolat a kellő képzettség hiányából adódó túlterhelés és az ebből kialakuló neurózisok között. Ugyanakkor a napi munka mellett szerzett felsőfokú képzettség is befolyásolja az idegrendszeri megterhelést. E területen a statisztikai felmérés példával szolgálhat az optimális lehetőségek kialakításához. A korcsoportok ötéves periódusokra való felosztása lehetővé teszi a betegségcsoportok differenciáltabb megoszlásának vizsgálatát, életkor szerint. Főiskolánk hallgatói állományánál az évfolyamonkénti összehasonlítás biztosítja a tanulmányi munka elemzését is. Kiderül ebből, hogy melyik évfolyamon a legnagyobb egészségügyi okokból a lemorzsolódás, mely évfolyam, vagy évfolyamon belül, mely tantárgy terheli a legjobban a hallgatókat. Ezek az adatok jelzést biztosítanak a vezetés számára az esetleges tantervi módosításokra, szükség esetén struktúra-változtatásokra. 5