Honvédségi Szemle 1969/1

1969 / 1. szám - Oláh István vezérőrnagy, MN kiképzési főcsoportfőnök, miniszterhelyettes: Használjuk ki hatékonyabban a megnövekedett lehetőségeket

vesebb a tiszt- és a bázishiány), ott a személyi — főleg a sor, de részben a hivatásos állomány elfoglaltságában is a csökkenő tendencia erősödik. Az 1968-as évet számos terven kívüli vagy a kiképzéstől eltérő feladat tarkítot­ta. Emellett a bevezetett kiképzési szisztémán — éppen tapasztalataink alapján — nem egy ponton felismer­tük a javítás, a csiszolás szükségessé­gét, mégis jogos büszkeséggel mond­hatjuk: a katonai életnek szinte min­den területén előreléptünk. Tervezett és terven kívüli feladatainkat na­gyobb hozzáértéssel és tapinthatóbb eredményességgel hajtottuk végre, mint korábban. A s­ok tényező hozzájárult az ered­mények létrejöttéhez és megál­lapíthatóságához. A hosszú évek so­rán felhalmozódott tudásnak, tapasz­talatnak, a hivatásos és a sorállomány javuló felkészültségi színvonalának, a fejlődő kiképzési bázisoknak és bővü­lő oktatási segédeszközöknek, a célra­törőbb módszertani foglalkozásoknak, a nagyszámban megjelent és általáno­san dicsért tankönyveknek csakúgy szerepe van benne, mint az új progra­moknak és az azokkal összehangolt ésszerű, reális időgazdálkodásnak, va­lamint a tervezésben alkalmazott új megoldásoknak — hogy többet ne említsünk. A legfontosabb tényező természe­tesen az az egészséges, bizakodó po­litikai légkör, amely pártunk politi­kájának egyértelműségéből, kipróbált elvi szilárdságából adódik. Személyi állományunk úgy ítéli meg, hogy ezért a politikáért fenntartások nélkül ki lehet állni, s meggyőződéssel lehet ezt a bizalmat napról-napra, feladat­­ról-feladatra cselekvő készségre vál­tani. Parancsnokaink és katonáink, a katonai és a mozgalmi szervezetek egyaránt kemény és értelmes munkát végeztek 1968-ban. Eredményeink fő­forrása — ebből ered. Jó munkájuk­ért dicséret illeti őket. Ez az alapja, a kiinduló­pontja an­nak, hogy joggal tűzzük ki magunk elé a feladatokat 1969-ben is, hogy még eredményesebben akarunk és tudunk dolgozni. Az elhatározás hitelét ez esetben is a lehetőségek határolják be. E téren pedig a kilátások kife­jezetten szerencsések. Nem beszélek részletesen a már ko­rábban említett, egyre növekvő tu­dás és tapasztalat szerepéről. E cikk­ben főleg az új kiképzési rendszer s az ahhoz szorosan kapcsolódó ténye­zők általánosságban érvényes mo­mentumairól fogok szólni. Az eredményesebb munka fő tarta­lékát a kiképzési programok fegyel­mezettebb és hatékonyabb végrehaj­tása képezi. V­annak tapasztalataink, amelyek arról tanúskodnak, hogy lehet és kell is e programokat tovább javítani abból a szempontból, hogy azok job­ban szolgálják a várható fegyveres harcra való felkészülést, azaz még ke­vesebb vagy semmi felesleges isme­retanyagot ne tartalmazzanak, ugyan­akkor adjanak helyt az összes szüksé­gesnek. E jelzéseket sokoldalúan ele­meznünk és hasznosítanunk kell. Mindez azonban semmit sem von le annak a megállapításnak az igazságá­ból, hogy ezek a programok jók, és színvonalas végrehajtásuk a harcké­szültséget — a kiképzés oldaláról — magas szinten biztosítják. Pozitív és negatív példák sora tanúsítja, hogy a feladatok végrehajtásának szintje, vagyis a kiképzés minősége a prog­ramok ismereténél kezdődik. Az is­mereteknek meglehetősen széles ská­lájával lehet találkozni. Nem ritkán akadtunk felületes vagy hiányos prog­ram ismeretre is. Az ilyen esetekben az illetékesek nem vettek fáradságot a program átfogó, részleteit és össze­függéseit egyaránt megérteni akaró tanulmányozására, hanem csak úgy, egyik napról a másikra élve „ismer­ték” a programot. Anélkül, hogy e felszínesség konkrét következményei­nek, kihatásainak az ismertetésével fárasztanám az olvasót, biztos vagyok benne, hogy mindenki belátja, hogy a program ismeretének hiánya az ér­telmes tevékenységet gyökerében ás­sa alá, s a napi munkában óhatatlanul a felületesség és pontatlanság forrá­sává válik. Csak a programok mély, a részletek és az összefüggések alapos ismerete biztosítja ugyanis a minden­napos hatékony kiképző munkát, kü­

Next