Honvédségi Szemle 1974/2

1974 / 7. szám - A harckiképzés vezetése felkészülés a harc vezetésére

A MAGYAR NÉPHADSEREG KÖZPONTI FOLYÓIRATA XXVIII. ÉVFOLYAM — 7. SZÁM — 1974. JÚLIUS ONVIOLEGI SZEMLE A harckiképzés vezetése felkészülés a harc vezetésére A kiképzői feladatok ellátása olyan vezetői kvalitások kialakítását segíti elő, melyek nélkülözhetetlenek a harc vezetésében. összfegyvernemi vagy szakfegyvernemi alegységről legyen is szó, ott kiképzést kell tervezni, szervezni, végezni, s velük párhuzamosan a napi élet­tel, az őr- és belszolgálattal, a technika üzemeltetésével, a gazdasági és ügy­viteli feladatok ellátásával, az információk gyűjtésével, a döntéshozatallal és ellenőrzéssel összefüggő feladatokat teljesíteni. A célok, feladatok, formák, módszerek megfogalmazást nyertek az összkövetelményi programokban, pa­rancsokban, utasításokban. Nem könnyű azonban megfogalmazni, hogy a kiképzői feladatok ellátása milyen vezetői tulajdonságokat tételez fel. Minden bizonnyal ide sorolhatók: az érdeklődés, lelkesedés, a rendszeretet, a pontosság, az önálló gondolkodás, rugalmasság, a szervezőképességek, ítélőképesség és lényeglátás, a rövid, ért­hető és sallangmentes beszéd, a határozott parancsadási készség, és nem utol­sósorban a folyamatos önképzés igénye. Nyilvánvaló az is, hogy megfelelő időt és energiát kell fordítani az alap­vető törvényszerűségek, a szemléletmódok mélyebb megismerésére, tartós el­sajátítására és alkalmazására; az alegységparancsnoki beosztás ellátásához nélkülözhetetlen konkrét gyakorlati készségek,­­képességek, módszerek és el­járásmódok birtokbavételére; a tanultaknak a gyakorlatban történő alkotó alkalmazására. Az úgynevezett funkcionáltatással, az ésszerű, célszerű terheléssel, segít­ségnyújtással elérhető, hogy az alegységparancsnoki beosztásban levő tiszt­­helyettesek és tisztek jól értsék a napi élettel, a kiképzéssel összefüggő fel­adatok tervezését, szervezését; az egyes foglalkozásokon az oktatási és neve­lési célok megválasztását; a nevelési-képzési eredmények és fogyatékosságok gyors és alapos elemzését, értékelését; a beosztottakkal való egyéni foglalko­zás szükségességét és módjait; az egyes katonák és az alegység szabályzat szerinti életének fenntartását; a fegyverzet és technika kezelését,karbantar­tását, javítását, megóvását, a technológiai fegyelem betartását, a harci tech­­nika szeretetére, a harckészültségi feladatok maradéktalan teljesítésére tör­ténő nevelés elveit és módszereit stb. Ezek nem csak célkitűzések, hanem fel­adatok is. De a harcvezetői feladatok ellátása több, minőségileg más mint a kikép­zői feladatok ellátása. Bár a harcvezetői kvalitásokat sem könnyű megfogalmazni, annyi azon­ban bizonyos, hogy elengedhetetlen a harcvezetői jártasságok és készségek ki­­fejlesztéséhez ,­­ a harc megvívásához szükséges lényeglátás; a gyors helyzetfelismerés, elhatározás; az-------------------------------------------------------------------' " ‘" rűségek, ismére klayfers és helyes . Illicgbed­ V cocoC 5 dZ 'diwpVvlv LOI v GTl­ SZG— alkalmazására irányuló készség;

Next