Honvédségi Szemle 1985/1

1985 / 4. szám - HARCÁSZAT - Légi felderítés... - ...módszerei, eszközei, jellemzői (Ladányi László őrnagy)

módszerei, eszközei, jellemzői A légi felderítéssel szemben követelményként támasztják a céltudatosságot, amely szerint a harctevékenység elgondolásával összhangban a fő erőket a leg­fontosabb irányokban és objektumokra összpontosítják; — a folyamatosságot, amely feltételezi az ellenséges csapatok minden mozgásának és tevékenységének megfigyelését évszaktól és napszaktól függetlenül; — az időbeniséget, amely alatt a felderítési adatok megszerzését, feldolgozását és meghatározott időre az érintett törzsekhez való eljuttatását kell érteni. A megbízhatóság a légi felde­rítésnél azt jelenti, hogy a szerzett adatok mennyire esnek egybe a felderített objektum valóságos helyzetével. Lényeges a rejtettség is, amelynek elengedhe­tetlen feltétele a felderítési feladatok nagy hatásfokkal történő végrehajtásá­nak. A felderítő berendezések alapvető hordozói — korszerű viszonyok között is — a pilóta vezette repülőgépek. A fejlesztés során felmerült, hogy speciális felderítőgépeket tervezzenek-e vagy a sorozatban gyártott harci repülőgépeken végezzenek módosításokat. Harcászati, gazdasági és más szempontokat figye­lembe véve, mindkét irányban megtörtént a fejlesztés. Létrehozták a speciális felderítőket, mint amilyen az U—2, SR—71 vagy TR—1, valamint kialakították a meglevő harci gépek felderítő változatait, mint az RF—4C vagy az RF—5E. Repülési jellemzőik változatosak, a típusok között találunk olyanokat, amelyek nagy repülési magassággal és viszonylag kis repülési sebességgel (U—2 vagy TR—1) és olyant is, amelyik igen nagy sebességgel és magasságon repül (SR— 71). Valamennyivel szemben egységesen alapvető követelmény, hogy nagy har­cászati hatósugara legyen. A pilóta vezette felderítő repülőgépek előnye a nagy manőverezőképesség, a repülési sebesség, magasság és irány gyors megváltoztatása, és az, hogy cserél­hetők legyenek a különböző felderítő berendezések a kialakult harcászati hely­zettől függően. Előny az továbbá, hogy a repülőgép-vezetők által szerzett ada­tok azonnal, még a repülőgép fedélzetén értékelhetők, és gyorsan továbbíthatók az érdekelt parancsnokságoknak. Hátrányként említhető, hogy az ellen­séges légvédelmet szükséges lefogni a ki- illetve a hazarepülési útvonalon, és a légi felderítés körzetében. A teore­tikusok véleménye megoszlik arról, hogy a felderítő repülőgépeknek kell-e rendelkeznie védőfegyverzettel. Egye­sek szerint, a nagy sebesség és manő­verezőképesség kizárja az ellenséges légvédelem hatásos tevékenységét, szükségtelen tehát a védőfegyverzet (SR—71). Mások viszont amellett száll­nak síkra, hogy legyen a felderítő re­­pülőgépen olyan hatékony fegyverzet, amellyel képes leküzdeni az ellenség vadászrepülőit (RF—4E). Valamennyien egyetértenek viszont abban, hogy minden felderítő repülőgép rendelkezzen olyan berendezéssel, amely jelzi a pilóta számára, ha ellenséges rádiólokátor besugárzása éri (elsősorban a vadászrepülők, illetve légvédelmi rakéták tűzveze­tő lokátorait kell figyelembe venni), valamint ezzel együtt rendelkeznie kell ak­tív ill. passzív zavart létesítő automata berendezéssel. Szükséges még a repülő­gépeket infracsapdákkal is ellátni az infra önrávezetésű rakéták ellen. Rendkí­vül nagy hangsúlyt kap a tevékenység rej­tése, ezért különleges konstrukciós megoldásokat is alkalmaznak. Törekednek a kis hatásos visszaverőfelületű gé-

Next