Hungarológiai Hírlevél. 3-4. szám. A Hungarológiai Tanács és a Magyar Lektori Központ tájékoztatója (1990)

Tájékoztatók - Giay Béla: Hungarológiai tankönyv- és jegyzetkiadási program

Tájékoztatók HUNGAROLÓGIAI TANKÖNYV- ÉS JEGYZETKIADÁSI PROGRAM a külföldi egyetemeken folyó magyaroktatás számára (1991-1995) (Javaslat) I. Bevezetés A magyar mint idegen nyelv és a hungarológiai ismeretek felsőfokú oktatásának régi gondja, hogy nincsenek megfelelő számban színvonalas tankönyvek és jegyzetek. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az oktató­helyek többsége személyi, szakmai vagy pénzügyi okok miatt nem képes létrehozni önerőből a saját igényeinek megfelelő tankönyveket és jegy­zeteket. A Magyarországon forgalomban lévő szakkönyvek és jegyzetek többsége szemléleti, tartalmi, információs vagy nyelvi okokból elavult, tehát alkalmatlan az oktatásban való felhasználásra. Különösen súlyos a helyzet a magyar mint idegen nyelv oktatásában: a legtöbb helyen szegé­nyes a választék, és a külföldi feltételek között többnyire nem alkalmaz­ható tankönyvekből kénytelenek a lektorok tanítani. A rendszerváltás kap­csán még inkább érezhető a helyzet tarthatatlansága: a sok helyen forga­lomban lévő jegyzetek olyan Magyarország-képet közvetítenek, amely már nem létezik, vagy jelentősen megváltozott. Ahhoz, hogy a magyartanítás korszerű legyen, a nemzetközi szintéren versenyképessé válhasson és kielégítse a növekvő érdeklődést,az szüksé­ges, hogy a tananyagok magyarországi támogatással, a külföldi egyetemek közreműködésével és az érintett szakemberek bevonásával készüljenek el. Nemzetközi kulturális jelenlétünk biztosítása, valamint a korszerű, más országok számára befogadható Magyarország-kép kialakítása érdekében halaszthatatlan feladat, hogy a hungarológia-oktatás tankönyvei és jegy­zetei még a XX. században elkészüljenek. II. Hungarológiai tankönyv- és jegyzetprogram 1. .A h­u­ng­aro­l­ógia o­kta­t á_s_t a_n k_e rry v_, _j£gxz et_é­s. okt­atási_segé_dan_y_a£ ell_átotts­ága_ 1.1. A magyar tanszékeken és lektorátusokon a hungarológia oktatása igen változatos céllal és formában folyik. Az egyes oktatási formák (nemzetiségi főszak, nem nemzetiségi fő- és mellékszak, kötelező vagy fakultatív magyar nyelvoktatás) tankönyv- és jegyzetellátottságának a helyzete nagyon változó. 1.2. A nemzetiségi magyar tanszékek részben, illetve teljes egészé­ben a magyar tudományegyetemek bölcsészkarai vagy a pedagógiai főiskolák számára rendszeresített tankönyveket és jegyzeteket használják. hungarológiai hírlevél • 3

Next