Pasztercsák Ágnes (szerk.): Hungarologische Beiträge 17. (Universität Jyväskylä, 2005)
Abonyi-Karhunen Adrienn: A Finnország-sztereotípiák változása az útikönyvekben
Hungarologische Beiträge 17. Jyväskylä 2005 A Finnország-sztereotípiák változása az útikönyvekben ABONYI-KARHUNEN ADRIENN A sztereotip általánosítás kultúránk része. A közgondolkodás készen kapott elemekből áll, jellemző rá a kategóriákba sorolás. A kategóriák kialakítására Hunyady György szerint szükség van a társadalmi közegben való tájékozódásban, ez teszi lehetővé, hogy ismerethalmazunkat elrendezzük, áttekinthető formában tároljuk, hasznosíthatóvá tegyük. Az egyén kategóriák alapján alakítja ki az egyes emberekhez, csoportokhoz való viszonyulását és a velük szembeni magatartását. A csoportosítás, kategorizálás kognitív kényszerszerűség, segítséget nyújt az információfeldolgozásban, vagyis a sztereotípiák funkcionálisak, nélkülözhetetlenek a megismerési folyamatban. Váriné Szilágyi Ibolya szerint a sztereotípia olyan, mint a „mentális gyorsírás", időt és fáradtságot takarítunk meg vele. A kategorizálás azonban magában rejti az egyszerűsítésekkel teli, elkényelmesedett tudás, a végleges általánosítás veszélyét. Törekednünk kell a differenciáltabb gondolkodásra, és a károsan egyoldalú sztereotípiák visszaszorítására, mert azok előítéletek kialakulásához vezethetnek. A sztereotípia olyan kognitív struktúra, amely az észlelőnek az emberi csoportra vonatkozó ismereteit, nézeteit, elvárásait tartalmazza. A sztereotípiák automatikus gondolatokból, érzésekből, viselkedésekből fakadnak; hiedelmek megszerzése, öröklése, befogadása révén alakul Hunyady György: A nemzeti karakter talányos pszichológiája. In: Nemzetkarakterológiák. Rónay Jácint, Hugo Münsterberg és Kurt Lewin írásai. Osiris Kiadó, Bp., 2001. 41. 2 Ottati, Victor Lee, Yueh-Ting: Pontosság: a sztereotípiakutatás elhanyagolt oldala. In: Sztereotípiakutatás. Hagyományok és irányok. Szerk.: Hunyady György és Nguyen Lan Anh. ELTE Eötvös Kiadó, Bp., 2001. 60. 3 Váriné Szilágyi Ibolya: A sztereotípiák megújulása: hogyan és miért? In: Sztereotípiakutatás. Hagyományok és irányok. Szerk.: Hunyady György, Nguyen Lan Anh. ELTE Eötvös Kiadó, Bp. 2001. 462. 5