Századunk, 1930

Könyvismertetések és bírálatok - Freud, Siegmund: Die Zukunft einer Illusion. (Fenyvesi Andor) - Freud, Siegmund: Das Unbehagen in der Kultur. (Fenyvesi Andor)

305 Könyvismertetések és bírálatok ezekre a lelki habitusokra a nevelésnek igen csekély befolyása­­lehet. A pozitív beállítottságú ember pszichéjéről a vallásos tanok úgy lepattognak, mint a falra hányt borsó. Ellenben a hitet szomjazó lélek a legegyoldalúbb raciona­lista nevelés légüres terén át is mágnesként vonzza magához a hit csíráit. Is­merünk pozitivista papokat és mélyen vallásos természettudósokat. Materiális eredetű tömegmozgalmak is, mint pl. a kommunizmus, csakhamar a tömeg­vallás minden rekvizitumával jelentkeznek. Nem tartjuk tehát valószínűnek, hogy a miindig véges tudás ezeket a hitre szomjazó lelkeket valaha is ki­elégítse. Freud vizsgálja a kultúra befolyását az emberi boldogságra. Az emberi élet abszolút célját nem tudjuk megadni, azonban az életösztönök a boldogság keresését tűzik ki cél gyanánt. A társadalmi haladásról való lemondás bol­dogtalanná tesz, ámde­­a kulturális fejlődés is ösztönkorlátozással és fáradsá­gos munka vállalásával jár. Azonban a tömegek lusták és belátást nélkülözők, nem szeretnek ösztöneik kielégítéséről lemondani és érvek számára is hozzá­férhetetlenek. Önmérsékletre csak egy kisebbség kényszere, vagy nagy vezető­egyéniségek szuggesztív példaadása útján leírhatók. Az egyéni szabadságnak kulturális korlátozásánál az igazságérzés azt követeli, hogy ez a korlátozás mindenkit egyaránt érjen, ne legyenek ettől mentesített osztályok, vagy egyé­nek. Az emberiség társadalmi küzdelmeinek fő része annak a feladatnak a meg­oldásáért folyik, hogy egyrészt a terhek megoszlása egyenletes legyen, másrészt az egyéni és a kulturális követelmények célszerű, vagyis boldogító kiegyen­lítést találjanak. A társadalom együttműködését szolgálják egyes ösztönök szublimálódásai, így elsősorban a nemi vonzalomnak általános emberszeretetté való kiterjedése. A vallások és kultúrák legfőbb parancsa: szeresd embertársadat, mint saját ma­gadat. Ez súlyos és nehezen teljesíthető követelmény, mert ellentétben áll az egyénekben és a tömegekben egyaránt meglevő nagyon erős ösztönnel, az agresszió ösztönével. Ez hajtja az egyént, nemzetet, osztályt mások bántal­mazására, kihasználására, leigázására. Ezt az erős ösztönt sem a politikusnak, sem a társadalompszichológusnak nem szabad figyelmen kívül hagynia. Egyes csoportokon belül az együttműködés rendesen csak akkor zavartalan, ha tér van külső csoportokkal szemben az agresszivitás kiélésére. Az olyan társadalmi rend, melyben agresszivitásra nincsen alkalom, a tömegek szá­mára pszichológiai nyomorúságot jelent! Freud régebbi munkáiban az egyéni ösztönöket két kategóriába osztotta be: az élet céljait előmozdító életösztönök és a destruktív halálösztönök osztályába. Az agresszió nem más, mint a halál­ösztönök tömeglelki­­megnyilvánulása. Az agresszív ösztönöknek — természetesen a világháborútól szuggerált és nagyon indokolt — bevezetésében Freud nem áll egyedül. Szociológiai munkái­ban Russell is az anakronisztikus, fékezhetetlen agresszív csordaösztönök fel­lángolásaitól félti a civilizáció sorsát. Ellenben úgy az egyéni lélektanban, mint itt is elhibázott mítoszalkotásnak tartjuk a halálösztönök kategóriájának fel­állítását. A kifelé irányuló agresszió teljesen célszerű volt hajdanában a klán­rendszer idejében, mikor az egyik horda vadászterületét és így fennmaradását védte a többiek ellenében. Hogy a mai korban káros hatású, romboló tényezővé lett, annak az az oka, h­ogy a korunk magasabb etikai nívó felé törekvő társa­dalmi szervezetébe már nem illik bele. Az előbb még „életösztön" nem vál­tozott tehát át „halálösztön"-né, hanem csak az életkörülmények megváltoz­tatásával idejemúlt káros csökevénnyé lett. Freud újabb könyvének legérdekesebbek a záró fejezetei. Ezekben az egyéni lélektanban a felső-én-ről (Über-Ich) szóló tanár zseniális merészséggel és sikerrel a tömeglélektanra is kiterjeszti. Mint ismeretes, a lelkiismeret kiala­kulását az egyénnél úgy magyarázza, hogy a gyermek saját cselekedeteit a félve szeretett atya (vagy nevelő) szempontjából ítéli meg, magát lelkileg bi­

Next