Ifjú Kommunista, 1973. (17. évfolyam, 1-12. szám)

1973-01-01 / 1. szám

2 ECOBO’ÁIU,SUMNIBC, PITOFD Példa és erő „Ha férfi vagy, légy férfi, Legyen elved, hited, És ezt kimondd, ha mindjárt Véreddel fizeted." Üstökös! Arany János nevezte először így. „.. .mint­ha üstökös csapna szűk lakomba...” — jegyezte meg egyik levelében, nem sokkal megismerkedésük után. Találtak rá jelzőt azóta százat is, de ennél pontosabb, a költő lényegét jobban kifejező nem akad közöttük. Üstökös! Valóban az volt. Tűzcsóva. Avart, ugart s minden korhadót felperzselő s évszázadokat bevilágító. Rette­netet és ámulatot keltő. Szédítően gyors röptével, szinte egyik évről a másik­ra jelent meg a nemzet egén. Ám nem a kozmikus légből jött, az idegen elnyomás alatt sínylődő hazai föld sártengeréből emelkedett a magasba. A kisemmi­zett, elgyötört nép szülte. A nép, melynek lelkében Dózsa és a kurucok után ismét kezdett tetté érni a megújulás, a felszabadulás vágya. Üstökös! Hogyan, mi által lett azzá? Két dolog kellett ehhez, persze a példátlan erejű költői tehetség mellett. Mind­kettő benne foglaltatik a mottóul idézett versszakban. Az egyik: „Legyen elved, hited”. Nos, neki volt! Nagy­sága mindenek előtt éppen abból fakad, hogy kora leghaladóbb eszméinek — a népszabadság, a népura­lom eszméinek — a szolgálatába szegődött. Ezeknek az eszméknek a szárnyain tudott oly szédítően magas­ba röppenni. A költészet is eszköz volt számára az eszméi dia­dalra juttatásáért folytatott nagy küzdelmében. Szinte első versétől kezdve nyomon követhető és konkrétan kimutatható a törekvés: felkészíteni a népet a rabság lerázására; érlelni és erősíteni az emberek lelkében és tudatában a forradalmi tettek szándékát. Jókai írja 1848. március 15-ről: „Ezt a napot Petőfi napjának ne­vezze a magyar nép”. E nap valóban Petőfi napja volt, de nem csupán azért — ahogy Jókai folytatja — mert Petőfi „merész föllépése nélkül” kétséges, vajon megesett volna mindaz, amire ma oly büszkén tekin­tünk vissza. Petőfi vezető szerepe a forradalmi esemé­nyek irányításában vitathatatlan, de éppúgy vitatha­tatlan az is, hogy a Nemzeti dal szavait olyan ezrek, tízezrek hallgatták, kiknek lelke már erősen fogékony volt a szabadság eszméi iránt. És megközelítően sem tett senki annyit e fogékonyság kifejlesztéséért a meg­előző években mint ő — az ő költészete. A politika és a költészet Petőfinél nem választható szét. S ez nem holmi véletlenszerű egybeesés, hanem Petőfi tudatos törekvése. Jól kitűnik ez abból is, hogy minden esetben, amikor megfogalmazza költői hitval­lását, egyben politikai programot is ad. Népszabadság, népuralom — ez volt az ő „elve”. S ebben kifejeződik az is, hogy a haza mindenek előtt a dolgozó nép millióit jelentette számára. Ez óvta meg rajongó hazaszeretetét, melynek oly csodálatos sza­vakkal adott hangot sok-sok versében, a nacionalista gőgtől, a nemzeti szűkkeblűségtől. A hazája és népe iránti büszkeség érzése akkor tölti el igazán, amikor a magyar nép lerázva a rabigát, a szabadságért folyó küzdelem élén jár, s példát mutat más népeknek is. Szabadságeszméje egyetemes volt, arról álmodott, hogy „majd minden rabszolganép / lármát megunva síkra lép”, s együtt fog küzdeni a zsarnokság ellen a világszabadság zászlaja alatt. Ám az „elvek”, a nagyszerű eszmék nem avatnak senkit automatikusan jelentős személyiséggé. A továb­biakban minden az erkölcsi értékeken, a jellemen mú­lik. Örök-igaz közhely: nagy jellem nélkül nincs nagy művész. Petőfi erkölcsi követelményei, melyeket a mottóul választott versszakban is megfogalmaz, ke­gyetlenül szigorúak: elveidből ne engedj, még akkor se, ha életeddel kell fizetned érte. Ezt a mércét állí­totta maga elé, s ezzel mért másokat is. Soha nem la­tolgatta, mennyi kára származhat abból, ha kiáll elvei mellett. Kész összeveszni barátaival, s nem habozik megtámadni nagyon tisztelt és szeretett barátját, Vörösmarty Mihályt sem. Szembekerül Kossuthtal, Széchenyivel, az egyetlen Bem kivételével szinte va­lamennyi politikai és katonai vezetővel, akivel dolga akadt. Ifjonti hevesség, túlfűtött türelmetlenség, fékezhe­­tetlen temperamentum, vélték akkor is és később is sokan. Tévedés! Petőfi ízig-vérig plebejus forradalmár volt, s mint ilyen, élesen szemben állt az 1848 márciu­sában hatalomra jutott egész politikai vezető réteggel, ő a márciusi vívmányokat csak az első lépésnek te­kintette, melyet további forradalmi tetteknek kell kö­­vetniök, a hatalom akkori birtokosai viszont nemhogy továbblépni nem akartak, de már-már az addigi vív­mányokat is sokallották. Csoda-e, ha Petőfi és az or­szág politikai vezetői közötti viszonyt ridegség, sőt éles konfliktusok sorozata jellemzi? Kérlelhetetlenül következetes volt a forradalom szolgálatában. Jottányit sem tágított soha a nép és a haza igaz ügye mellől. Személyes bátorságáról a tény­szerűen bizonyított tettek hosszú sora tanúskodik. Nemcsak a gondolkodásban, az új eszmék hirdetésé­ben volt merész, hanem a cselekvésben is. Erkölcsi nagysága, jellemének szépsége éppen szavai és tettei sziklaszilárd egységétől kapja legfényesebb ragyogását. A segesvári csatatéren népünk egyik legnagyobb fia esett el a szabadságért vívott harcban, alig huszonhat évesen. Néhány rövid esztendő alatt a költészet és a hazafiúi­ forradalmár tettek olyan szédítő csúcsaira emelkedett, melyek előtt a mai nemzedék is ámul­dozva áll. Sokan és sokszor leírták róla: megelőzte korát. Az eszmék, amelyek lelkesítették, amelyekért élt és küz­dött, s amelyekért végül az életét is odaadta, akkor valóban még nem diadalmaskodtak hazánkban. Egy­­egy gondolat, eszme megvalósulásához idő kell, néha nagy idő. Az első lépés, ahogy a magvető teszi: meg­munkálni a talajt, s elvetni belé a magot. Ezt tette Petőfi Sándor néhány társával együtt. A szabadság ál­taluk elvetett magja nemzedékek sok keserves harca és gondos munkája nyomán mára terebélyes, gazda­gon gyümölcsöző fává nőtt. Hála és dicsőség a magvetőnek!

Next