Ifjú Sólyom, 1951 (1. évfolyam, 1-12. szám)

1951-01-25 / 1. szám

VITORLÁZÓ MODELLEK TERVEZÉSE A tervrajzok utáni építéssel meg­tanulja a modellező a modellépítés technikáját, a repütéseknél pedig meg­Ж­rti a modellnek a repülés közbeni­űkedését. Az igazi modellezés azon­ban ott kezdődik, amikor a kiadott tervrajzok utáni építést felváltja a saját elgondolások megvalósítása, am­i­kor a modellező tervezni kezd. A ter­vezéshez természetesen alapos elmé­leti és gyakorlati tudás szükséges. Éppen ezért csak az kezdjen el ter­vezni, aki már néhány teljesítmény­­modellel is szép eredményeket ért el. Aki először fog hozzá a tervezéshez, annak sok problémája akad. Jelenlegi cikksorozatunkkal éppen ezeknek a leendő modelltervezőknek a munkáját szeretnénk megkönnyíteni. Természe­tesen kísérjük figyelemmel a lapban megjelenő más aerodinamikai kérdé­seket, szerkezeti megoldásokat, stb. ismertető cikkeket is, amelyek szer­vesen illeszkednek a mi tárgykörünk­höz. Aki pedig valamelyik problémá­jára nem talál választ, az csak nyu­godtan írja meg nekünk, mi igyekezni fogunk minden kételyt eloszlatni. A közérdekű válaszokat lapunk hasábjain fogjuk ismertetni. Öröm­mel várjuk e kér­déseket és hozzá­szólásokat. A vitorlázó mo­dell A Nemzetközi Repülő Szövetség (FAI) repülőmo­­dellekre vonatko­zó általános sza­bályzata a követ­kezőket mondja: ,,A vitorlázó re­­pülőmodelleknek nincs motorjuk és repülésük alatt fenn­maradásukat szilárdan épített szár­nyakon keletkezett felhajtó biztosítja’’. A vitorlázó modellnek három fő­részét különböztetjük meg. Az első ábrán 1-el jelöltük a modell szárnyét. Ez a modell legfontosabb része, ezen keletkezik a felhajtóerő, amely a mo­dellt lebegésben tartja. A csillapító­­felületeket 2-vel jelöltük meg, me­lyeknek a modell egyensúlyozásá­ban van nagy sze­repük. Megkülön­böztetünk vízszin­tes és függőleges csillapítófelületet. A szárnyat és a vízszintes csilla­pítófelületeket n­ordfelületnek hívjuk. Ezeket a felületeket a törzs (3) fogja össze. A repülőmodell nagyságára jel­lemző méret a feszté­válság, me­lyet ft-vel és a teljes hossz, me­lyet /-lel jelöljük és mm-ben mérjük. Fesztávolság alatt a szárny két legtávolabbi pontja között mért távolságot értjük. A teljes hosszú­ság nem más, mint a modellnek a repü­lés irányában mért két legtávolabbi pontja közötti távolság. Második ábrán­kon láthatjuk pl. egy csupaszárny modell teljes hosszát. Repülés közben a modell sokféle moz­gást végezhet. Ezeket a különböző mozgásokat könnyen áttekinthetjük, ha elképzeljük azt, hogy a modell meg­felelő pontján három egymásra merő­leges pálcát szúrunk át a 3. ábrán felrajzolt módon. Ezeket a képzelet­beli pálcákat tengelyeknek fogjuk hívni. Képzeletünkben fogjuk meg az A —A tengely két végét és nézzük meg, hogy a modell így milyen moz­gásra képes. Láthatjuk, hogy a gép vagy az orrát, vagy a farkát tudja így leadni. Amikor a modell pumpál — melyet modelljeink berepítésénél gyakran megfigyelhetünk, — akkor ekörül a tengely körül mozog. E ten­gely körül -- amely a szárny mentén fut végig — van a modellnek hossz­­stabilitása. Ezt a tengelyt haránt­­tengelynek hívjuk. A pumpáló, orr­könnyű modellnek tehát rossz a hossz­­stabilitása és ezért leng a haránt­­tengely körül. Hasonlóan vizsgálva a В —­ tengelyt, azt láthatjuk, hogy ekörül tud a modell jobbra vagy balra ledőlni. Ez a gép hossztengelye. Ekörül harántmozgást végez a modell, amikor a jobb vagy a bal szárnyát leadja. A C — C tengely körül oldalirányba tud a modell elfordulni. Ez az iránystabilitás tengelye, amely mindig függőleges. A három tengely metszéspontjában van a modell súlypontja. Úgy képzel­hetjük el, mintha a modell teljes súlya ebben a pontban volna „össze­­sűrítve”. Ha a súlypontjánál kötjük fel a modellt, akkor a törzse és a szárnya vízszintesen fog elhelyezkedni. A három képzeletbeli forgástengely minden esetben átmegy a modell súlypontján és merőleges egymásra. Repülés közben a modellnek ön­magának kell biztosítania azt, hogy ha bármelyik tengely körül billen is ki a normális repülési helyzetből (szél­lökés, stb. következtében), akkor mi­nél előbb vissza tudjon állni. Csak az olyan modell nevezhető jónak, ame­lyik valóban így is viselkedik. Ezeket a modelleket stabiloknak hívjuk. A jó modell tehát mind a három tengely körül stabil. A tervezésnél arra kell ügyelni, hogy olyan kialakítást ad­junk a modellnek, amely előfeltétele a jó stabilitásnak. A következőkben ebből a szempontból fogjuk a modell egyes részeit vizsgálat alá venni. Természetesen a jól kialakított, jól megtervezett modell még nem min­den. A jó teljesítmény eléréséhez az is szükséges, hogy a gépet tökéletesen építsük meg és jól repítsük be. Csak a helyes megtervezés, megépítés és berepítés együttesen biztosíthatja a teljes sikert. (Folytatjuk.) Jászai Sándor 1. ábra ■J. Ábra B 3. Ábra

Next