Ifjú Sólyom, 1952 (2. évfolyam, 1-17. szám)

1952-01-10 / 1. szám

I­aj, a föld i'eiszintvel parhullam­ostai. a/. » nl­-;i.n­á: a uuscoteg-ttecji, de L­eU-szi ijt­ben hatodnak. Ilyen esetben felületi hullámok va beenélünik E hutoálmuk terjedésük kéz txtn a vevő antennáján is áthaladni'1 v vnifvis a vevő antenna­ra metszi az wl. antennából kibocsátón elekromágneses bet­­evorm­ela», mm­inek nyomán az an teóriá­ban váltakozó nagy frekvenciájú elektromos ei* ke­l ét­kezik és ez az antennában gyenge áramot létesít. Igaz, hogy ez az áram csak elív kis hányada, алыпак, amelyet Г©шш váltunk az adóban, de elegendő ahhoz, hogy­ felerősítve működtessen egy relét, „„elv zárja a ko­rmánymozgat­­­ó berendezés ,'r. nmkftl'ét. A vevőberend­ezőknek az egyik feladata, hogy a nagyszámú adóállomás ha­­tám­a­ közül .kiválassza a saját adójának a hullám ■rosszát. Ezt a kéttességét vagy mennyire tudta a za­varokat amelyeket más Klók zavarása okoz ki­küszöbölni, rezgőkörök al­kalmazásával lehet elérni is fokozni, a rezgőkörök kapacitásának meg­vá­loz­tatásával, vagy öninduk­ciójának megváltoztatásá­val el lehet érni az adó és vevő között a rezonan­ciát. Rezonancia abban az e esetben ál, de, ha a vevő frekvenciája megegyezik az adó frekvenciájával. A rezonanciáról a későbbiek folyamán bőven fogunk beszélni.­ Bármennyire jó is a vétet, a keletkezed áram­rezgéseit mégis nagyon gyengék. Az áramrezgéseknek az erősítése a második feladatta a vevőnek, amit ezek Iron­csöveknek megfelelő módon történő kapcsolása révén valósítunk meg. Az elektroncsövek működ­te­téséi­e fűtő- és anódtel­epre van szüksé­günk, amelyeket a repülőmodernek magá­val kell­ vitniin­i*. Az erősítés fokozatosan * több csöven történik A fokozatok számá­nak növelésével ehet növelni a vevőkészü­lék érzéken­ységét. A harmaduk feladata a felerősítet rez­gések egyenir­ányítása. Ezt a műveletet az egyenirányító detektor végzi el. A nagy frekvenciájú r­ezgéseket egyenirányítja és kisfrekvenciájú rezgésekké alakítja át. Ezt az áramot használjuk fel a relé m­űködteté­sére, amely viszont a kormánymozgató Ы- rendezés áramkörét kapcsolja. (Folytatjuk A LÉGCSAVAR◄ A légcsavar szelvényein éppen úgy ke­letkezik felhajtóerő és ellenállás, min a szárnyon. Az egyes lapelemeken ébredő­­ elemi nagyságú felhajtóerők itt me­rőlegesek, a lapelemet érő áramlás irá­nyára. Аz E elemi nagyságú ellenállá­sok pedig egyre esnek az áramlás irá­nyával. De a légcsavar mozgási irányá­val ellentétesek. Az egyes lapelemek be­állítási, vagy emelkedési szöge ifi) nem azonos az állásszöggel (a), mely szög alatt a lapelemek az áramlást kapják. Amint az előbbiekben említettem, a lég­avar lapelemei egyszerre végeznek ha idő és forgó mozgást. A haladó mozgás ány és nagyság szerint megegyezik modellünk pillanatnyi előrehaladási se­bességével (Ve). Ez a sebesség egy adott esetben a légcsavarszárny mentén irány és nagyság szerint állandó. A forgó mozgás nagysága azonban az egyes lapelem­eknél más és más. Vagyis egyenlő a légcsavar egyes elemeinek ke­rületi sebességével (VjJ. A légcsavar egyes elemeinek kerületi sebességét a következő képlet határozza meg: 2r-n-n 1 . =------------Ш/ШП 1 fit) r az egyes lapelemeknek távolsága a tengelytől ni. n a légcsavar fondulatszám­a 1/perc.­­ 3.14 A képletből lát­hatjuk, hogy a ke­rületi sebesség függvénye a lap­elemek forgási su­garának, a kerületi sebesség tehát nem állandó az egész légcsavar, szárny mentén, лапеш nagysága folyton változik a sugárral. Ha e két sebességet Ve-t és Vg-t nagy­ság és irány sze­rint összeadjuk, megkapjuk irány és nagyság szerint azt a sebességet (Vh), mellyel az egyes légcsavarelemek mozognak és mely irány mentén az áramlást kapják. Az ábrán látható, hogy a légcsavar állásszöge « “ fi - P a »-szög az u­. n. geometriai emelkedés szöge. A valóságos emelkedés szöge fi. Ezért a tényleges emelkedés nagysága a repülés egy pillanatában: H.„ 2гл —— =-- 2• V• n-tgfi.............4 Г* O) ahol r-w — Vf. Az egyes lapelemeken tehát keletkezik felhajtóerő és ellenállás. Ez azonban még mindent nem árul el nekünk. Az ábrából ugyanis világosan látszik, hogy a fel­hajtóerő nem esik egybe a haladás irá­nyával és teljes egészében nem hasznos erő. A felhajtóerőnek csak a haladás irányába eső összetevője hasznos szá­munkra. На а Д F és Д E elemi erőket ösz­szeadjuk, megkapjuk ι Д R nagyságú elemi eredő erőt. А Д R-t most már felbonthatjuk Д V elemi vonóerőre, amely már teljes egészében hasznos erő. (Ez azonban ki­sebb, mint a felhajtóerő.) és а Д Λ erőre, mely a forgás síkjába esik, de a forgás irányával ellentétes. Ha az egyes lapelemeken keletkező Σ V nagyságú elemi vonóerőket össze­gezzük, megkapjuk a légcsavar által ki­fejtett egész vonóerőt, még a gép ellen­állásának legyőzését és az emelkedést szolgálja. А Д Λ elemi erők a légcsavar forgását gátolják, ezeket összegezve, megkapjuk az eredő ellenállást, mely végül ellenállási nyomatékba jelentkezik. Ezt a nyomatékot kell legyőzni a motor nyomatékának. Az eddig elmondottak alapján láthat­juk, hogy miért kell a légcsavar egyes lapelemeit fokozatosan elcsavarni és azt, hogy működik a légcsavar. (Angeli Lajos) Vii

Next