Ifjú Sólyom, 1954 (4. évfolyam, 1-12. szám)
1954-01-25 / 1. szám
SZORGALMAS MUNKA A XI. KERÜLETBEN A XI. ker. központi modellező műhelyében jókedvűen folyik az építés Kövér Juliska nem marad le a fiúk mögött. Szépen és gyorsan készíti el modelljét Somodi László kürrepülősgépet készít. Az alkatrészek átmásolása pontos és figyelmes munkát kíván. Somodi pajtás ezzel is megbirkózik Léchajlitás. A megnedvenített lécet a hajlító lámpán kell a kívánt formára kerekíteni. Takács Lajos és Burján László pajtások már jártasak ebben a munkában és inkább legyen nyalábunk egy-két tized grammal könnyebb, mint nehezebb. Most nézzük meg, hogy az adott számú szálakból mekkora lesz a nyaláb keresztmetszete az 1,2 mm átmérőjű gumiból, ha a: A spintaziilok A nyaláb szám* keresztmetszete 60 66 mm* Természete: a táblázat alapján készült gute 5 arabot pontosan mérjük utána, úgy a hosszúság, mint a súly szempontjából. Vigyázzunk, hogy a gumiszálak lefektetésénél ne feszítsük meg őket, mert így a nyaláb egyenlőtlen szálú és rövidebb lesz, mint ahogy készíteni akartuk. A gumimotorhoz megfelelő légcsavart, vagy inkább megfordítva, a légcsavarhoz a megfelelő gumimotort kell még ügyesen megválasztanunk. 80 gramm gumihoz, illetve Wakefieldhez legcélszerűbb a légcsavar átmérőjét 430 és 480 mm között választani. A légcsavar emelkedését a gumi keresztmetszetétől tegyük függővé, illetőleg a légcsavar emelkedésének megfelelő keresztmetszetű guminyalábot alkalmazzuk. A törzs és a kampótáv hossza is összefügg ezekkel. A 3. ábra szerint közelítőleg meghatározhatjuk átlaggumis modellünk légcsavarjának emelkedését a választandó gumimotor keresztmetszet függvényében. A grafikonon azokat a szorzókat láthatjuk, melyekkel az átmérőt megszorozva megkapjuk a légcsavar emelkedését. Miután már megválasztottuk modellünkhöz a megfelelő guminyalábot, tudni szeretnénk azt is, hogy hány fordulatot csavarjunk majd bele a felhúzásnál. Erre vonatkozóan a következő táblázat nyújt tájékoztatást. A táblázatban közöljük az egyes guminyalábok szakadási, felhúzási számát, valamint kb. 15% biztonsággal (felkerekítve) a ráhúzható fordulatot. Ezek az értékek a megfelelően kezelt, glicerinnel megkent és a felhúzás kezdetén 3—4- szeresére kinyújtott nyalábra vonatkoznak. Ugyancsak friss, nem agyonhasznált gumival történtek a mérések, így fontos, hogy ehhez tartsuk magunkat. A gumit kezeljük mindig lelkiismeretesen, mert kényes holmi. Minden repütés előtt glicerinezzük be, de ne annyira, hogy belül az egész törzsbevonatot befröcskölje. Használat után vegyük ki a modellből, mossuk tisztára és tegyük el lehetőleg légmentesen záródó dobozba, síkporba (federweiss). Beglicerinezett állapotban ne tároljuk a gumit és óvjuk különösen az ásványi olajoktól, mert ezek teljesen tönkre teszik. A glicerinezést legcélszerűbb a használat előtt 10—12 órával elvégezni. Kenés nélkül a gumira csak sokkal kevesebbet tudunk felhúzni, nagyobb a szakadási veszély és idő előtt tönkremegy. A por, piszok és a hőség nagy ellenségei a guminak, ezért célszerű hűvös, sötét helyen tárolni. A gumit ne tegyük közvetlenül az acéldrót légcsavarkampóra, mert az könnyen elvágja. Húzzunk a gumihorgokra mindig kerékpárszelepgumit, vagy más vékony gumicsövet. 62 68,2mm* 64 70,4mm* 66 72,6mm* 68 74,8mm* 70 77 mm* 72 78,2mm* 74 81,4mm* 76 83,6mm* 98 85,8mm* Gumiszálak száma : Hozzátartozó nyaláb hossz. V gumi szakad : Ráhúzható : tin 62 64 öti 70 72 74 76 75 db 118 114 110 107 101 98 95 93 91 cm 745 700 660 620 580 520 490 465 445 ford 630 590 560 525 465 440 410 390 370 ford (Folytatjuk)