Ifjúmunkás, 1965 (9. évfolyam, 1-52. szám)

1965-01-14 / 2. szám

IÁN ÜLNI SZENVEDÉLLYEL Irta G. IoneSCU"Şişeşti akadémikus falviunkon, akárcsak az egész országban a pártvezetés valóságos anyagi és szellemi új­jászületést eredményez. Ú­j házak épülnek, mindenütt jelentős közérdekű munkálatok folynak. Ezer meg ezer új iskola nyitotta meg kapuit, a gyermekek ingyen kapják a tankönyveket. Orvosi rendelők, poliklinikák, szülőotthonok létesültek. Minden falunak van ma már művelődési otthona, könyvtára, mű­kedvelő együttese. Mozikaravánok járják a községeket, tanárok, tudósok, előadók kere­sik fel falvainkat, hogy beszámoljanak mind­arról, amit az'' emberi erő és elme alkotott a világ bármely táján. Korunkban nagyarányú átalakulások men­nek végbe — természetes, hogy a mezőgazda­ság sem torpant meg az egykori patriarkális termelési módszereknél. A mezőgazdaságban ma éppen annyira érvényesül a tudomány és technika szerepe, mint az iparban. A tu­dományos gazdálkodás elsajátítására, a tech­nika vívmányainak gyakorlatba ültetésére a fal­ainkon most felnövő, derűlátó, lelkes, minden új iránt fogékony fiatal nemzedék is hivatott.­­­ A párt és a kormány kezdeményezte és­­ szervezte mezőgazdasági tömegoktatáson a termelőszövetkezeti fiatalok megtanulják, hogy csakis korszerű műveléssel lehet meg­őrizni és növelni a föld termékenységét. Mint ahogy azt is­­ megtanulják, hogyha bő ter­mést akarunk elérni, minden növényt a neki legmegfelelőbb talajban kell termesztenünk. Megtanulják, hogyan kell kiválasztani a leg­termékenyebb növényfajtát, megtrágyázni a földeket. Megismerkednek az öntözéses nö­vénytermesztéssel, a növényvédelemmel. A tudomány sok mindenre megtanítja az embert. Arra",­ is, hogyan lehet a vízmosta, terméketlen domboldalakat pompás szőlőkké és gyümölcsösökké varázsolni. A fiatalok­­ számottevő részének alkalma nyílik az állattenyésztésben szerzett ismere­teinek gyarapítására ; az ésszerűbben etetett, jobban gondozott állatok nagy mennyiségű, kiváló minőségű termékkel hálálják majd meg fáradozásaikat. A mezei brigádban dol­gozó fiatalok azzal járulhatnak hozzá a cél eléréséhez, hogy a legelőket és kaszálókat — a körön tanultak szellemében — szántóföld­nek kijáró gondossággal ápolják. Az agro-zootechnikai tanfolyamokon a mun­kaszervezés kérdéseibe is beavatják a fiata­lokat, hogy azok a számok tükrében is fogal­mat alkothassanak maguknak szövetkezetük fejlődéséről, perspektíváiról. Tanulni szenvedéllyel — ezt a követel­ményt támasztja korunk minden ifjúval szemben. S ezt ugyanúgy elvárjuk a termelő­szövetkezeti fiataloktól, mint az ifjú esztergá­lyostól, a kőolaj- és textilipari munkástól, mindazoktól, akik gyárakban dolgoznak. Kívánom, hogy az erőt adó földeken dol­gozó fiatalok felfedezzék a tanulás örömét, annak a nemes és hálás mesterségnek az elégtételét, amit szövetkezeti gazdálkodásnak hívnak. лш. Gáli József a kolozs­vári Tehnofrig egyik fiatal élmunkása. A szerelőlakatos az esti középiskola IX. osz­tályának a tanulója ­SIKUZ is LAPUNK TARTALMÁBÓL A pionír-komisszió 2. old. Ami tavaly jó volt, az ma már gyenge 3. old. Vasárnap délután 4. old. Vízierőmű épül 4. old. Meddig tart a med­ve­ álom Ombódon ? 5. old. Van-e új a Nap alatt? 6. old.­ ­A főváros egyik ékessége az új Balta Albă negyed IV. sor. IX. évf. 2. (407.) szám Alapítási év: 1922 1965. január 14. Ára 30 bani papír------­ÉS EMBER Mindig furcsa érzéssel lé­pek be a bókai papírgyárba. Nem a méretek nyűgöznek le (ebben a tartományban a mé­retekben nincs hiány !) nem a modern gépek sora ejt csodá­latba (noha ez sem mindennapi látvány), hanem egészen más. Azért, hogy megértessem ezt a lelkiállapotot, egy kicsit mesz­­szebbről kell elindulnom. Ab­ból a régi Moldvából, abból a két világháború közötti Bóká­ból, amely szinte jelképe volt a szegénységnek, elmaradottság­nak, nehéz emberi sorsnak. A szegények tipikus betegsége , a pellagra grafikonja itt ágas­kodott a legmagasabbra, és meredek útján csupán az írás­­tudatlanság vonala tudta kö­vetni. A vidék minden ötödik lakosa analfabéta volt. Ez villan az emlékezetembe, a nyomtatott és írott betű vará­zsától, a tudástól elzárt százez­rek szomorú tekintetét látom magam előtt, miközben szinte röpül, vágtat vadul a most szü­letett fehér papír a rotációs gép hengerei között, mintha sietne egy másik rotációs felé, ahol betűvel szentelik fel fehérségét. Itt, nem messze Humu­­lesti­ től, a neonfényes utcák, a toronyblokkos terek Bókájá­ban, ahol tízezerpéldányos napilap jelenik meg és immár egy irodalmi folyóirat (!) is, nos, itt igazán érdemes a múltra emlékezni. De tulajdonképpen nem is er­ről akartam szólni, hanem a papírgyár egy emberéről, a fiatal, rokonszenves Vasile Hriscuról, az F3 részleg egyik élmunkásáról, akinek a fényké­pe nemrég a helyi lap első ol­dalán is megjelent. A jól sike­rült fotó azt ábrázolja, amikor munkatársával, Elena Nemţea­­nuval éppen a papír minősé­gét ellenőrzi. Megszokott moz­dulat, megszokott tevékenység. Csakhogy... Igen, a minőség nem mindig születik akadály­­mentesen, tálcán tálalva — még a legjobb gépeken sem. Hát amikor megbolondulnak a gé­pek ! Mint ahogy a múlt hetek­ben történt. Csak rá kellett néz­ni a gépóriásból kifutó végte­len folyamra, hogy lássák : va­lami baj csúszott a gyártásba. Nos, eddig minden könnyű ,­ d­e hol a baj, miért a baj, hogyan lehet a legjobban és leghama­rabb kigyógyítani betegségé­ből a születő papírt - ez volt a kérdés. Vasile Hriscu és társai egy kemény, 36 órás egybefo­lyó műszakon keresték rá a vá­laszt. És ha a gép egy ideig okosabbnak, rafináltabbnak is tűnt, mint az ember, végül sok­sok munkával, türelemmel és főleg tudással legyűrték a megbokrosodott masinát. Sokan hőstettet emlegettek ezzel kap­csolatban. Hriscu elhárította magától. Kötelesség - mondta. Nekem pedig már így mesélte el a dolgot : - Ó, semmi az egész... Lehet, hogy „semmi volt az egész" de a laboratórium „me­het"-et jelzett, és a végtelen pa­pír­folyam a megszokott ütem­ben rohanhatott tovább, célja felé. Hogy holnap egyesülhes­sen a betűvel. Itt, Bókában, vagy másutt az ország bárme­lyik részén. Dános Miklós ÉRDEMES VOLT Ritka eset Biharon, hogy hétköznap este zsúfolásig megteljen a községi kultúrház nagyterme, különösen, ha az odavezető utak már jól eláztak a decemberi eső jó­voltából. Mégis, ezen a hétfőn este, 6 óra előtt néhány perccel már hiába kerestek ülőhelyet azok a fiatalok, akik „pontosan“ akartak megjelenni. De azért állva, csepegő esőkabátban is érdekes, izgalmas volt ez az este, nemcsak az ő számukra — nemcsak az össze­gyűlt mintegy 350 IMSZ-tag számára, hanem azoknak is, akik megszervezték a műsoron szereplő Aki tud — nyer versenyt Ismerjük meg tartományunkat témával. Egymás után léptek „pályára“ a versenyzők, fiatal munkások, mezőgazdasági termelőszövetkezeti tagok vagy iskolások — egymás után hangzottak el a kérdé­sek, hol szóban, hol vetített képek segítségével vagy a magnetofon szalagjáról — s utána a feleletek. Felele­tek, amelyek tükrében kirajzolódott szocialista rendsze­rünk megvalósításaival büszkélkedő tartományunk ar­culata. A hallgatóság aktív részvétele, nyíltszíni tapsa bizo­nyította, hogy van helye, sőt sikere falun is az ilyen tárgyú vetélkedőknek. Nagyban hozzájárultak ehhez a tanári IMSZ-alapszervezet tagjai : Demian Silvia, Kállai Mária, Incze Bibiana és mások, valamint Petres Sándor és Bakó Ferenc tanárok, akik fáradságot nem kímélve segítették, készítették elő a versenyzőket. Meggyőződésünk, hogy érdemes volt a községi IMSZ- bizottságnak megszerveznie a versenyt, amelyhez ha­sonlókkal a jövőben is eredményesen szolgálhatja a fa­lusi fiatalok nevelését. Nagy István és Nagy János tanárok

Next