Igaz Szó, 1986. január-június (31. évfolyam, 1-6. szám)

1986-01-01 / 1. szám

Időtálló históriaírás Beszélgetés Nagy László hadtörténésszel Nagy László a legismertebb magyar hadtörténészek közé tartozik. Napjainkig tizennégy önálló kötete és mintegy száz tanulmánya, cikke jelent meg, melyek elsősorban Bethlen Gábor, a kuruc világ, Bocs­kai és hajdúinak bemutatásá­val foglalkoznak. Egyes kö­teteinek példányszámai ve­tekszenek a legkelendőbb szépirodalmi művekével.­ ­ Mikor választotta a his­tóriakutatást mesterségének? — Fiatal koromtól kezdve szerettem a történelmet. Az ötvenes évek elején a Honvéd című folyóiratban több törté­nelmi, hadtörténeti tárgyú cikkem jelent meg. A Hon­védelmi Minisztérium — ezen belül a Politikai Főcsoport­­főnökség - vezetői felfigyel­tek ezekre az írásokra, és az ő hívásukra, támogatásukkal kerültem 1952 tavaszán a Hadtörténelmi Intézetbe. Ki­váló egyetemi oktatók mellett dolgozhattam, mint például Sinkovics István, Hahn István. Tőlük a kutatási módszereket tanultam, valamint a törté­nelmi látókör megszerzése, kibővítése szempontjából ren­geteg tapasztalatot. Sokat segített Szimonidesz Lajos is, aki foglalkozott az általam kedvelt XVI. és XVII. század kutatásaival is. - Miért éppen ezt a kor­szakot választotta kutatási területének? — Ennek különböző okai voltak. Egyik ilyen, hogy a Habsburg-ellenes harcokhoz rokonszenv fűzött. Eredetileg a Rákóczi-szabadságharc történetével akartam foglal­kozni, de azt egy csoport már kutatta, másrészt a Rákóczi­­szabadságharc előzményei visszanyúlnak egészen a Bocs­­kai-szabadságharchoz. Úgy gondoltam, a XVII. század feltárása nélkül nem lehet látni a folyamat betetőzését sem. Érdekes, hogy néhány ko­rábbi történész, kutató mellett ezt az összefüggést Ady End­re, a költő is felfedezte. Bocskai halála 300. évfordu­lóján, 1906-ban írt erről egy nagyon világos, történészek számára is tanulságos cikket. Azután, ahogyan elmélyed­tem a XVI—XVII. század tör­ténelmi, hadtörténeti esemé­nyeinek kutatásában, rá kel­lett jönnöm: számtalan ha­sonlóság mutatkozik a XX. század történelmével. A XVII. században ugyanis Európában — de különösen Magyaror­szágon — az állandó Habs­burg- és török­ veszélyeztetett­ség miatt az emberekben ha­sonló bizonytalanság alakult ki, mint századunk emberei­ben a háborútól, különösen az atomháborútól való féle­lem nyomán. Ezen túlmenően e két században hasonlóan érte az embereket számos olyan új gazdasági, műszaki­technikai és társadalmi ha­tás — mai kifejezéssel élve „kihívás” —, ami bizonyta­lanná tette őket az elfoga­dott, régi értékek megítélé­sében, és egyben az új be­fogadásában, megválaszolá­sában. — A kutatás örömszerző egyéni kíváncsiság, vagy összefüggéseket feltáró igaz­ságkeresés? — Kétségtelen, hogy a tör­ténészt bizonyos egyéni kí­váncsiság hajtja, de a sok türelmet, időt igénylő kutató­munkának végül is társadal­mi haszna van. A történész ugyanis bele tudja képzelni magát egy előző korszak — az én esetemben a XVI—XVII. század — emberének a „bő­rébe”, s így fel tudja tárni az akkori események össze­függéseit, mozgatórugóit. Joggal merül fel az igény, hogy a marxista történelem­­szemlélet alapján kell újból megfogalmazni a kérdéseket. Ahol a válaszunk találkozik a régiekével, azt kell elfogad­ni, ahol viszont eltérések mu­tatkoznak, ott tovább kell kutatni, hogy kiderüljön a történelmi igazság.­­ A történelemkutatás min­den időszakban nemzeti azo­nosságkeresést is jelent. Mennyire időtálló történelmet írni? — Az időtálló történelem­írás előfeltétele szerintem, hogy a historikus szerényen tudomásul vegye: az általa feltárt igazságokat, tényeket nem lehet „kőbe vésni”, mert a kutatás sohasem lezárt fo­lyamat. Állandóan újabb és újabb dokumentumok,­ össze­függések kerülnek elő, s az értékelési szemléletmódok is alakulnak. Gondolom, az olvasók sem hisznek a kételyek nélküli kinyilatkoztatásokban. Inkább olyan tudományos és ismeret­­terjesztő könyveket igényel­nek, amelyek őket is elgon­dolkodásra, együttgondolko­dásra ösztönzik. Az időtálló történelemírás - vagy történelemtanítás — kritériuma tehát a nyitottság. A történésznek nyitottnak kell lennie más művek, kutatási eredmények, forrásmunkák iránt. Nem szabad az elért eredményt lezártnak tekin­teni, hiszen bármilyen felké­szült tudósnak segítséget ad­hat egy kezdő szakember, de még egy laikus olvasó véle­ménye, megjegyzése, tanácsa is. Saját tapasztalataimból hozhatok erre példát. A het­venes években a debreceni egyetemen tanítottam. Tudo­mányos munkámhoz, köny­veim megírásához nagyon sok segítséget kaptam a hallga­tóimtól. A közvetlen hangú szemináriumokon ugyanis olyan kérdéseket tettek fel nekem, s addigi könyveim kapcsán olyan bírálatok hang­zottak el részükről, amelyeket későbbi munkáimban jól tud­tam hasznosítani. — A történelmi, társadalmi események, a hadikrónikák feltárása adhat-e segítséget a jelen problémáinak megol­dásához? - A jelentősebb történel­mi események értékelése más és más hangsúlyt kap a kü­lönböző időszakokban. A megrázó csatavesztéseket vagy katasztrófákat másként értékeljük egy gazdaságilag, politikailag nehéz, feszült időszakban, mint a felfelé ívelő, békés építőmunka kö­rülményei között. De ez az eltérő hangsúly nem lehet történelemhamisítás. Ugyanakkor látnunk kell, az évszázadok folyamán az egyén és a társadalom akszor kerül hasonló hely­zetbe. Az egyénnek minden­kor el kell jutnia odáig, hogy vállalja a haza védelmezését, ha kell, az élete feláldozá­sával. A nevelésnek — éppen a történelmi példák bemuta­tásával — a jelenben is ezt kell szolgálnia.­­ A korunkat fenyegető nukleáris háború elkerülésé­hez is adhat útmutató segít­­séget a történelem? - Azt hiszem, igen. Az 1849-es tavaszi hadjárat vagy a második világháború front­eseményei, nem utolsósorban a már történelminek számító hirosimai atombomba-robban­tás, a katonák és a lakos­ság pszichikai felkészítéséhez, a védelem, a hadtápellátás megszervezéséhez, a helyes stratégiai célok és döntések meghozatalához tapasztalato­kat nyújtanak. Ebben az adott kérdésben éppen a múlt eredményeinek és hibáinak, de mindenképp a tapaszta­lásainak ismeretében kell az érintett feleknek a tárgya­lóasztalhoz ülni. Ezeket a tár­gyalásokat azonban nekünk sem szabad „ölhetett kézzel" szemlélni, hanem cselekvően kell hozzáállni az emberiséget fenyegető katasztrófa elhárí­tásához. - Történelmünknek sajátos vonása, hogy harcainkra, s főként forradalmainkra a csatavesztés a jellemző. Ho­gyan értékeli ezt a hadtörté­nelem? - Talán azért vésődött így a nemzedékek emlékezetébe, mert történelemírásunk és történelemtanításunk az elbu­kott és levert szabadsághar­cokat és forradalmakat tette meg a magyar történelem fő vonalává, az azokban szereplő személyeket hősök és anti­­hősök, katolikusok és protes­tánsok, kurucok és labancok végletes szemléletére leegy­szerűsítve. Véleményem sze­rint ez téves, helytelen és mindenképpen túlhaladott .

Next