Ikarus, 1964 (8. évfolyam, 1-52. szám)
1964-09-16 / 37. szám
KAROSSZÉRIA- ÉS JÁRMŰGYÁR DOLGOZÓINAK LAPJA VIII. ÉVFOLYAM, 37. SZÁM, 1964. SZEPTEMBER 16. J3offisan készüljünk a nafftf sorosat»gy«ri«vr« ? Jobban össze kell hangolni a vállalati szervek munkáját A gépesített, ütemes vonalmozgatás megvalósításának fontossága és jelentősége ma már úgyszólván mindenki által ismert. Egyre nyilvánvalóbbá válik az a felismerés, hogy a gépesített ütemes mozgatás eredményes alkalmazásához, a vonalrendszerek megépítésén kívül, számos más intézkedésre és szervezésre van szükség- Erről tanúskodnak az újságokban eddig közölt nyilatkozatok is. A nagy sorozatgyártás, vagyis az épülő vonalrendszer életképességének egyik legfontosabb alapfeltétele: a pontos és rendszeres anyagellátás — mondja Kovács István, az anyag- és áruforgalmi főosztály vezetője. — Az új rendszernek anyaggal való ellátása az eddigieknél sokkal nagyobb gondot okoz. Az időnként jelentkező anyaghiány megzavarhatja a gyártás pontosan felépített menetét, sőt, azt teljesen fel is boríthatja. Növelni kell a törzskészletet — Milyen intézkedéseket tettek, hogy a jövő évre várható feladatok megoldására felkészüljenek? — Az Autó- és Traktoripari Tröszthöz június 2-án írt levelünkben kértük, hogy a gazdálkodás alá vont anyagokra eddig engedélyezett és a napi szükségletünk arányában megállapított készletünket növelhessük. — Miért van erre szükség? — A megrendelt anyagok, sajnos, nem egyenletesen érkeznek be a vállalathoz. Éves szinten általában minden anyagot megkapunk, de a törzskészletünk óriási mértékben változik. Többször előfordul az is, hogy a készletünk nullára csökken, máskor meg annyi anyagot hoznak be egyszerre, hogy az engedélyezettnél lényegesen többet kell tárolnunk. Ez a nagymértékű ingadozás a jövőben a mainál sokkal nagyobb zavarokat okozhat. A tröszttől kért készletnöveléssel egyenletesebbé tehetnénk az anyagellátást. — Készítik-e már az 1965- ös anyagtervet? Megfelelő anyagnormákat! — Az anyagtervet október 7-én kell a tröszt kereskedelmi főosztályának benyújtani. Ennek a munkának az elvégzésére kevés idő áll rendelkezésünkre. Legnagyobb baj az, éppen úgy, mint az elmúlt években, hogy ismerjük ugyan a gyártandó darabszámait, az előzetes terv alapján, de a gyártmányok speciális megoszlását nem, így, bár tudjuk, hogy az alvázas kocsik közül mennyit gyártunk jövőre, de hogy milyen kivitelűek lesznek, azt nem. Pedig variációs tételenként lényegesen változik az anyagfelhasználás mennyisége és összetétele. A szállítási alapfetételek szerint számos anyagot már most meg kell rendelni a jövő év első és második negyedére. Bármilyen pontosan és jól készítjük el ma a tervünket, a bekövetkező módosítások következtében ez nem lesz megfelelő. Egyes anyagokból felesleg, másokból hiány keletkezik. Nem beszélve arról, hogy gyáráruk még nem rendelkezik megfelelő, pontos anyagnormákkal. A normáink legnagyobb része statisztikai, az eddigi felhasználások alapján készült. A fehérvári gyáregység külön problémát jelent, mert a rendeléseik fele nem előre tervezett igény, hanem „prompt” jellegű. Szervezeti változás nem lesz . Az anyag- és áruforgalmi főosztályon terveznek-e szervezeti változást? — Nem. Mi a házon belüli jobb anyagellátást elsősorban az anyagellátás gépezetének finomításával akarjuk elérni. Szükségesnek tartom, hogy a vállalat szerveinek munkáját az eddiginél jobban összehangsgolják. Nem szabad előfordulnia olyan — ma igen gyakori jelenségnek —, hogy a különböző változásokról nem mindig tájékoztatják időben a főosztályokat. Szükséges az is, hogy a kooperáció és az alkatrész-előregyártás céljaira más vállalathoz kiadott munkák határidőzését ne végezzék el a főosztály megkérdezése nélkül, mert előfordulhat, hogy nem tudjuk biztosítani az anyagokat a kért időre. A gazdálkodás alá vont anyagokat ugyanis általában negyedéves keretben kapjuk meg, és ahhoz, hogy a bedolgozó üzemeiknek időben leszállíthassuk a szükséges anyagot, még egy negyedévvel korábban birtokunkban kell lenni a kívánt anyagnak. Gerendás Ferenc A PÁROSVERSEMY MÁSODIK NEGYEDÉVI ALIÁSA: 2:1 a budapestiek javára Az elmúlt napokban értékelték Székesfehérváron a pesti és a fehérvári forgácsoló, valamint a fás üzemek közötti párosversenyt. A fásüzemek második negyedévi versenye igen szoros volt: a budapesti üzem mindössze három és fél ponttal tudta megelőzni a fehérvárit. A fővárosiak a termelési tervet teljesítették, s a szerszámfelhasználás is kedvezőbb képet mutat. Fehérvárott viszont jobb eredményeket értek el a dolgozók továbbképzésében, többen vettek részt társadalmi munkában, és kevesebb munkanap esett ki a termelésből balesetek miatt. A két forgácsolóüzem közül ugyancsak a budapestiek lettek az elsők: 36,4 ponttal előzték meg versenytársaikat. A pestieknek a termelési eredlmény, a selejt csökkentése, a szerszámok felhasználása és a balesetek megelőzésére tett erőfeszítés kedvezőbb helyezést biztosított, de a fehérváriak jobb eredményt értek el az újító mozgalomban, valamint a munkafegyelem megszilárdításában. Most először került sor a pesti autóvillanyszerelőüzem és a fehérvári különleges villanyszerelő részleg közötti párosverseny értékelésére. Ezt a vetélkedőt az Ikarus székesfehérvári gyeregsége nyerte: 62,5 ponttal szerzett többet, mint a fővárosi üzem. A pestiek főként a szerszámfelhasználásban és a továbbképzésben maradtak el, sőt a szakszervezeti tagdíjfizetésük sem volt teljesen rendben. A vándorzászló tehát először Székesfehérvárra került. A második negyedév összesítése alapján 2:1-re állt a „mérkőzés” a budapestiek javára. Bozóky Illés versenyfelelős Ünnepség Bulgária felszabadulásának huszadik évfordulóján az Ikarus Kultúrházban Az MSZMP Budapesti Bizottsága és a Hazafias Népfront budapesti bizottsága szeptember 8-án ünnepséget rendezett gyárunk művelődési házában, Bulgária felszabadulásának 20. évfordulója alkalmából. Megjelent az ünnepségen Apró Antal, Kállai Gyula, a Hazafias Népfront Országos Tanácsának elnöke, a Minisztertanács elnökhelyettesei, Szirmai István, az MSZMP Központi Bizottságának titkára, a Politikai Bizottság tagja, Mód Péter, a külügyminiszter első helyettese, valamint Jancso Georgien, a Bolgár Népköztársaság magyarországi rendkívüli és meghatalmazott nagykövete. Jelen volt az ünnepségen a Központi Bizottság, a forradalmi munkás-paraszt kormány több tagja, politikai, gazdasági kulturális életünk sok más képviselője. Megjelent a budapesti diplomáciai képviseletek több vezetője és tagja. Ugyancsak az elnökségben foglalt helyet Hirth Ferenc, az Ikarus gyár igazgatója és Szentirmai Kornél, pártbizottságunk titkára. A művelődési ház nagytermében jelen voltak gyárunk és a XVI. kerület üzemeinek dolgozói. A bolgár és a magyar himnusz elhangzása után Szatmári Nagy Imre, a Hazafias Népfront Ország Tanácsának titkára nyitotta meg az ünnepséget, majd Apró Antal mondott beszédet. A beszéd elhangzása után Jancso Georgiev, a Bolgár Népköztársaság rendkívüli és meghatalmazott nagykövete ismertette a felszabadult bolgár nép 20 év alatt elért eredményeit, és további sikereket kívánt a magyar dolgozóknak is a szocializmus építésében végül a megbonthatatlan bolgár—magyar barátság éltetésével fejezte be nagy tapssal fogadott beszédét. Az ünnepség az Internacionálé hangjaivalért véget, majd a hazánkba érkezett bolgár művészek adtak műsort. INDUL A „FEHÉRVÁRI JÁRAT“ Reggeli pillanatkép a vasraktár előtt. Hortos János kocsikísérő egyszeri, két TEFU- gépkocsival indul a pesti gyárból Székesfehérvárra. Nehéz a rakodás, mert kevés hozzá az ember, de eredménynek számít, hogy a vasraktár dolgozói példás rendet teremtettek a raktár előtt: mostanában már akadálytalanul odaállhatnak a teherautók, és a munka nehezét elvégezheti a villástargonca. A kis jármű most Hidi Gyula targoncás vezérletével vaslemezeket hord a nyergesvontató pótkocsijára. (Jurkievicz Tibor felvétele) Érdekes kiállítás: Kohó- és gépipari találmányok kiállítása a Technika Házában Szeptember 29-ig tart a KGM újítási kiállítása a Technika Házában (Budapest, V., Szabadság tér 17., földszint). A rendezőket az a cél vezérelte, hogy» megismertessék a szakemberekkel a kohó- és gépipar területén alkalmazott s más vállalatoknál is megvalósítható újításokat, találmányokat, ezenkívül a látottak is serkentsék újabb és újabb alkotásokra a szakembereket. Ennek érdekében a rendezők a tapasztalatcserék új módszeréhez folyamodtak: a bemutatott újításokról katalógust adnak a látogatók kezébe. A kis könyvecskékben megtalálható a kiállított tárgyak rövid leírása. Ha valamelyik látogató, esetleg vezető beosztású dolgozó úgy véli, hogy egyik-másik újítás az ő üzemében is alkalmazható, akkor az erre a célra rendszeresített űrlapon bejelentheti igényét. A kertújítások dokumentációit megküldik a vállalatnak. A kiállítás mintegy 300 újítását hét szakmai ágra osztották, s a lehetőség szerint helyszíni bemutatót is tartanak. A jelentősebb, érdeklődésre számot tartó újításokról és találmányokról naponta 10 órai kezdettel filmvetítéssel és gyakorlati bemutatóval egybekötött előadásokat is tartanak. A kiállítás munkanapokon 9-től 18 óráig, szombaton 12 óráig tekinthető meg. 3 Módosították a konstrukciót, késtek az alvasak Ebben a hónapban elkészülnek az indiai műhelykocsik Három gyártmány van „műsoron’’ a fehérvári karoszszériaüzemben. A vonalon készülnek a speciális kocsik, az udvaron már szerelik az indiai export-műhelygépkocsikat, és folyik a tejszállítókocsik gyártása is. Előbb az üzemvezetői irodában tájékozódunk a munkákról. — A szeptemberi készáruprogram igen erős üzemet diktál dolgozóinknak, nem lesz könnyű feladat a havi, egyúttal harmadik negyedévi tervünket teljesíteni — mondja Szabó Géza üzemvezető. — Az indiai műhelykocsik áthúzódtak erre a hónapra, és új gyártmányként indítottuk el a tejszállítók gyártását. Munka tehát bőven van, de vele együtt nehézség, probléma is. — Miért nem készültek el augusztus végére az indiai kocsik? — kérdezzük az üzemvezetőtök Hirtelen összevonja szemöldökét, tekintetéből kiolvasható: nem akar válaszolni. Ajánlja is maga helyett válaszadásra a gyáregység termelési főnökét, mi azonban Folytatás a 2. oldalon Az udvaron szerelik már az indiai export-műhelygépkocsikat. Ez a 23 kocsi lesz a fehérvári gyár első exportja Indiának. Több a felmondással kapcsolatos vita, csökkent a fegyelmi ügyek száma Beszámoló készült a társadalmi bíróság működéséről és a vállalati egyeztető bizottság munkájáról. E két beszámolóból idézzük az alábbi adatokat. A vállalat társadalmi bírósága húsz főből áll. 1964. január 1-től 1964. augusztus közepéig tizenöt üggyel foglalkoztak. Az ügyek nagy része fegyelmi vétség, társadalmi tulajdon sérelmére elkövetett lopás, társadalmi tulajdon rongálása, hanyag kezelés és becsületsértések voltak. A vizsgált témák közül hatot a szakszervezeti bizottság, ötöt a XVI. kerületi ügyész, egyetegyet pedig a Pest megyei Főkapitányság gépjármű-ellenőr-sző csoportja, a Rendőrkapi- t tányság vizsgálati osztálya, a Központi Kerületi Bíróság és egy magánfél terjesztett a társadalmi bíróság elé. A vállalati egyeztető bizottsághoz 1963-ban összesen 179, 1964. első félévében pedig 108 panasz érkezett. Mindkét évben legtöbbet a kilépések, felmondások problémáival kellett foglalkozni. Előző évben az összes panaszok 47 százaléka volt a kilépés és felmondás, 17 százalék fegyelmi és 15 százalék kártérítési ügy. 1964. első felében már 56 százalékra emelkedett a felmondások problémája. A fegyelmi 9 százalékra csökkent, a kártérítési ügyek aránya 16 százalékra nőtt.