Ikarus, 1968 (12. évfolyam, 1-26. szám)

1968-01-10 / 1. szám

1968. JANUÁR 10. Nő az ember rovására! Nőtt a balesetek száma Szomorú statisztikával zárta az 1967-es évet Körösi Pál, a székesfehérvári gyáregység biztonsági megbízottja. Átad­juk neki a szót:­­ 1967-ben a fehérvári gyár­egységben 124 üzemi baleset történt, emiatt összesen 2037 munkanap esett ki a termelés­ből. A legsúlyosabb hónap ok­tóber volt, amikor 19 baleset fordult elő, s a kiesett munka­napok száma meghaladta a 300-at. A legtöbb baleset színhe­lye: a karosszéria- és prés­­lakatosüzem. Haláleset nem volt. Fekete zárszámadás, igen el­gondolkoztató, figyelmeztető jelentés ez. Annál is inkább, mert a balesetek száma feltű­nően nőtt, 1966-ban 86 baleset volt. — Melyik volt az év legsú­lyosabb balesete? — November 13-án Lelkes Béla 20 éves szállítómunkás anyagmozgatás közben olyan súlyosan megsérült, hogy az egyik lábát amputálni kellett. A fiatal munkást jelenleg is kórházban ápolják. Súlyos Süli Péterné utókai kurátornő bal­esete, még márciusban úgy esett le a létráról, hogy nyílt lábtörést szenvedett. Azóta be­tegállományban van. Kádár András betanított gépmunkás élhajlító géppel csonkította meg az ujját. A példákat sorolhatnánk még. Különösen sok fiatalko­rút említhetnénk. Vannak, akik egy életen át viselik a baleset következményeit. — Mi az oka ennek a sok balesetnek? Legtöbbször maguk a dol­gozók a hibásak. Hiába a gondoskodás, a gépek, a védőfelszerelések, az eszkö­zök, az óvórendszabályok, az oktatás, a plakátok, a sok-sok intő szó. Fegyelmezetlenség, könnyelműség, figyelmetlen­ség, játék és tapasztalatlanság a bajok leggyakoribb okozói. Sokan megsérülnek szabályta­lan közlekedés miatt, mások anyagmozgatás és kéziszerszá­mok kezelése közben.­­ Meg kell mondanunk azt is, hogy a „hajrá’’ is szaporítja, elő­segíti a baleseteket. (Augusztusban 15, szeptember­ben 10, októberben pedig 19 baleset történt, ez arányos az üzemek „hajtásával”.) A tervet teljesítenünk kell, azonban nem minden áron, különösen nem a legfőbb érték, az ember rovására. Az emberekért is fe­lelősséget kellene érezniük egyes gazdasági vezetőknek. És az 1967-es év tapasztalataiból mindannyiunknak okulnunk kell. — Heresznyei — Vevőszolgálat mankója — igazgatói utasítás Gyártmányunk jó híréért A vevőszolgálatnak fontos szerepe van vállalatunk életé­ben. Ez az osztály közvetlen kapcsolatban áll a belföldi üzemeltető vállalatokkal, s a MOGÜRT-ön keresztül a kül­földiekkel. Ide futnak össze a különböző helyekről induló szálak, amelyek jelzéseket hoz­nak gyártmányaink minőségé­ről. És bárhol a világon, ahol I­­arus-gyártrmányú autóbuszt üzemeltetnek a garanciális időn belül, a vevőszolgálat köteles gondoskodni arról, hogy az esetleges hibákat ki­javítsák, és a szükséges al­katrészeket az üzemeltető vál­lalat rendelkezésére bocsás­sák. Garancia Ezek után érthető, hogy a vevőszolgálat fontos feladatot lát el, s gyártmányaink minő­ségére vonatkozó megállapí­tásait komolyan kell venni. Sokan azt hiszik, hogyha az általuk gyártott autóbuszait elhagyták a gyárat, a mi munkánk befejeződött. A vál­lalatnak azonban a saját ter­mékeiért felelősséget is kell vállalnia. A garancia fél esz­tendő, vagy 15 ezer kilomé­ter. Meg van határozva, hogy ez idő alatt milyen meghibá­sodásokat vagyunk kötelesek kijavítani. Ezenkívül vannak úgynevezett szavatossági köte­lezettségeink, amelyek a rej­tett hibákra vonatkoznak. Minden eladott autóbusznál törzslapot készítenek, ez a törzslap a vevőszolgálat bir­tokában van. Ezen a törzsla­pon minden megtalálható, amit az adott buszról tudni kell. A meghibásodásról föl­vett jegyzőkönyvből megálla­pítják, hogy mely munkáért vagyunk mi a felelőseit, me­lyekért a kooperáló vállala­tok, majd a javítást, esetleg alkatrészcserét elvégzik. Nagyobb szerep A vevőszolgálat: a hozzá be­érkezett jelentésekből bizo­nyos törvényszerűségeket meg tud állapítani. Olyasmit például, hogy bizonyos szé­riáknál milyen meghibásodá­sok ismétlődnek, melyek azok, amelyek a gyártásból kifolyó­lag adódtak, melyek tudhatók be magának az anyagnak, vagy éppen a technológiának, a szerkesztésnek. A vevőszolgálati munkának az új gazdasági mechaniz­musban éppen ezért nagy sze­rep jut. Ha ugyanis kellő idő­ben felhívja a figyelmet bizo­nyos törvényszerűségekre, is­métlődő meghibásodásokra, akkor ezek elkerülhetők lesz­nek, lassan ki lehet szűrni valamennyit. Mi következik ebből? A piaci törvények nagyon kegyetlenek, é­s nem kétséges, hogy melyik áru lesz a ke­lendőbb. Nekünk mindenkép­pen arra kell törekednünk, hogy amelyik piacon megje­lenünk az Ikarus-buszokkal, ott felfigyeljenek ránk, s a vevők versengjenek gyártmá­nyainkért. Csak úgy tudunk versenyképesek lenni, ha verhetetlenek leszünk az ál­talunk kínált áruminőségben. S meg kell tanulnunk pénz­ben gondolkodnunk. Meg kell értenünk, hogy vállalatunk tevékenysége egy bizonyos ponton túl financiális jellegű, hideg fejjel és a számok bir­tokában kell végeznünk a dolgainkat. Aligha vitatható, hogy a vevőszolgálatnak ebből a­ fel­adatiból derekasan ki kell vennie a részét. Az ellenőrzési osztály nem­rég felülvizsgálta a vevőszol­gálat eddigi munkáját, és ja­vaslatokat tett tevékenysége hatékonyságának további fo­kozására. E javaslatoknak az eredmé­nye az a november 11-én kelt 49/1967-es számú igazga­tói utasítás, amely világosan és egyértelműen meghatároz­za a műszaki és egyéb ille­tékes szervek feladatát a ve­vőszolgálat által föltárt hiá­nyosságok megszüntetése ér­dekében, azért, hogy a hibák ne ismétlődjenek. Az utasítással egy időben megjelent egy intézkedési utasítás is, amelyen pontosan fel lehet tüntetni, hogy a hi­bák kijavításáért mely szerv a fedeles, illetve mely szerv köteles a szükséges intézke­déseket megtenni. Ennek el­lenőrzése a MEF hatáskörébe tartozik. Mindenki által tudott dolog hogy ez az utasítás gyártmá­nyaink minőségvédelmét szol­gálja, s persze minden utasí­tás csek akkor ér valamit, ha annak érvényt is szerzünk, hogy az a gyáron belül szigo­rúan betartandó törvény le­gyen. Mindenki számára­ Füzesi Istvánná 1955 óta dolgozik a hűtésüzemben. Úgyszólván mindegyik gépet már egyformán jól ismeri és kezelni tudja. Jelenleg éppen termál csőfalat perforál. Beköszöntött az igazi tél. Akad bőven munkájuk a szén­­rakodóknak. FEHÉRVÁRI TELEX 70 ezer forintot fordítottak a műszaki könyvtár fejlesztésé­re 1967-ben. Ebből 30 ezer fo­rint értékben új könyveket vá­sároltak, míg 40 ezer forintot egyéb műszaki dokumentációk beszerzésére költöttek. ★ Több mint 200 újítást nyúj­tottak be a gyáregységben a múlt évben. Az elfogadott újí­tások gazdasági eredménye éves szinten, előzetes számítás szerint, meghaladja az egymil­lió forintot IKARUS ELEMZŐ MUNKÁT! Hol takaríthatunk meg legtöbbet? TÖBB KOCSIT, de nem mindegy, milyen áron — ez a közgazdasági főosztály programja. Az új mechanizmus re­­­­formjai között igen jelentős az, hogy a vállalatok, meghatá­rozott­­közgazdasági korlátok között ugyan, a népgazdasági tervekhez és államközi szerződésekhez alk­almazkodva, de mégis sokkal szabadabban tervezgetnek, miint eddig, amikor a felsőbb szervek pontosan megszabták az éves terv­számo­kat. Nem­ biztos tehát, hogy egy-egy év végi hajrá minden­képpen kifizetődik, sőt az is elképzelhető, hogy néha gazdasá­gosabb inkább kifizetni a kötbért egy késedelmes szállítá­sért, mint kapkodni, és nyakra-főre túlórázni. Márpedig a gyártási határidők megtartására ezentúl csakis a szerződések, a szállítások időpontja kötelez. ÚJ SZEMLÉLETRE VAN TEHÁT SZÜKSÉG: nem a kocsik számával, hanem a nyereség mértékével mérik a vál­lalat eredményességét. A nyereségnek persze egyik tényezője a­z, hogy minél több kocsit bocsássunk ki. (Erről sem feled­kezünk meg, hiszen ennek érdekében vállalatunk 1970-re 7 ezer kocsi gyártását.) Nem elhanyagolandó azonban a másik tényező sem: a költségekn­ek is csökkenniük kell, s ezen a területen már kevésbé rutinosan mozgunk. Minthogy itt na­­gyon is lemaradtunk, a közgazdasági főosztály az idén arra összpontosítja erőit, hogy meghatározza a költségtervezés­ és gazdálkodás új normáit, s kidollgozza a költséggazdálkodás új rendjét. AZT MÁR MOST is világosan látják, hogy hol takarít­hatunk meg legtöbbet: a gyártáskihelyezés és eszközgazdál­kodás területén. Emellett ezentúl azt is jobban meg kell vizs­gálni, hogy egy-egy gyártmányt érdemes-e felszerszámozni. 84-gyel több jármű Két autóbusztípus MIT GYÁRTANAK SZÉKESFEHÉRVÁROTT? Új gazdasági évbe léptünk. Vajon mit tartalmaz az idei év te­melési terve, mit gyárt K­OB-ban a székesfehérvári gyáregység? — A fehérvári gyáregység 1968. évi termelési terve de­cemberben elkészült — mon­dotta elöljáróban Jónás József tervosz­tályvezető. — Stabilizá­lódtak a megrendelések, szer­ződésekkel fedezettek az idei tervfeladataink. Summázva tervünket: az idén 964 járművet, 583 vezetőfülkét, 29 utánfutót gyártunk. A tervben 400 ezer normaórá­val, még egyéb termékek elő­­álítása is szerepel. A tervezett 964 jármű 84- gyed több, mint a múlt évben gyártott mennyiség. Az idei terv 42 százalékkal nagyobb munkamennyiséget jelent a tavalyi tervvel szemben. En­nek megfelelően, a terv lét­számnövekedést is tartalmaz, éspedig 290 munkás és 35 al­kalmazott felvételét engedé­lyezi. Emellett szükségessé válik mintegy 422 ezer nor­maórát kitevő munkák ki­helyezése is. Az 1968. évi tervfeladat végrehajtása te­hát nehéz munka elé áll­ot­ja a gyáregység kollektíváját. — Két új speciális kocsiból indul sorozatgyártás. Ezeket az új termékeket kivéve lényegé­ben a hagyományos gyártmá­nyokat készítjük — folytatta Jónás József. — Nagyságrend­ben első helyen szerepel az autóbuszgyártás: az említett 964 járműből 360 autóbusz lesz. A 311-es típus­ból az idén 340-et készítünk, fele-fele arányban belföldre, illetve exportra. (NDK megren­delésére és Bulgáriának.) Idén gyártunk először 620-as autó­buszt (mégpedig 20-at). Mű­helykocsiból 80-at készítünk, ennek fele külföldi igényeket elégít ki. A megrendelők: Viet­nam és Bulgária. Gyártunk 60 nagy tejszállítót, lengyel és ro­mán exportra. A bútorszállító kocsikat változatlanul az NDK részére készítjük. A gyáregység idei termelési tervében szerepel­­­ hét komplex karotázsko­­csi is, jelentékeny értéket képvisel­nek. E gyártmány az 1966. évi bemutatón nagy sikert aratott a szakemberek körében. Az ér­deklődés iránta egyre nő, így például várható szovjet meg­rendelés is. OTP — 1968-ban is AZ. elmúlt, 1967.-es év, az új gazdasági irányítási módszer­re való felkészülés időszaka volt. Mivel az emberek­­szél­tében-hosszában tudományo­san és viccek özönében na­gyon sokat hallottak és be­széltek az új mechanizmusról — ez bizonyos fokig egyéni gazdálkodásukon is nyomokat hagyott, s ezt befolyásolta az. Ennek alapján elmondhatjuk, hogy az elmúlt év a rendes és rendkívüli szükségletek foko­zott kielégítésének éve volt Mindjárt februárban megin­dultak a gépkocsi előjegyzési számlákra való befizetések. Majd jöttek a kocsiátadások is, melyekre a lakosság az eddi­gieknél jóval több pénzt hasz­nált fel. Közben kerületünkben két nagy társasháztervezés in­dult meg az Ikarus és az ÉMG részéről , közel 200 lakásra. Értékesítésre kerültek a Lánd­zsa utcai társasházak is, és az egyéni kezdeményezéssel épült családi házak száma is 40 szá­zalékkal meghaladta az előző évet. (290 lakás.) Mindehhez természetesen elég sok pénz kellett , mely­nek előteremtése nem volt könnyű feladat, és csak a rendszeresen és ko­molyan takarékoskodók tudtak ilyen nagyobb össze­get szükségletük kielégítésére az adott körülmények idő­pontjában előteremteni. Az év utolsó hónapjaiban az eddiginél többen vettek bútort, és építőanyagot. Voltak, ter­mészetesen, olyanok is, akik elszámították magukat, és né­ha bizony kapkodó jellegű vá­sárlásoknál olyant is vettek, amely az új évben olcsóbb lett. Az óév utolsó heteiben, majd napjaiban, újra és im­már szokásossá váló betétbeáramlásnak lehe­tünk tanúi, melyek fokozódása februártól még jobban várható. Kerüle­tünk betétállománya már kö­zel 110 millió forint. Évenként körülbelül 10 millióval emel­kedik. Nem lehet vitás, hogy a boldogulás útja csak a cél­tudatos, és rendszeres taka­rékoskodáson keresztül vezet­het. Ez pedig nem lehet más, mint a takarékbetétbe történő tartalékolás, amely kamatot is biztosít, vagy nyereményt hozhat és sokkal biztosabban vezet el az egyéni célok meg­valósításához. Egyébként a Takarékpénztár hitelezési vonalon 1998-ban is épp úgy áll ügyfelei rendelkezésére, mint eddig. Építési kölcsönnél változás van a kamatlábban, és abban is, hogy ez differenciált, tehát egyénenként vizsgált, így a különböző okok, körülmények alapján elbírált hitelezés a munkánk alapja. Almási Sándor, a XVI. ker. OTP-fiók vezetője Darukezelői oktatást első íz­ben szerveztek a fehérvári gyáregységben. A többhetes szakoktatást követő vizsgán 10-en kapták meg a daruke­zelésre jogosító igazolást. Viharos alkonyat Leonyid Rahmanov Viharos alkonyat című színművét a Nemzeti Színház minden év novemberében felújítja. A da­rab nagy látványosságra nem ad lehetőséget: a színhely vé­gig ugyanaz, s technikai esz­közökkel sem lehet elkápráz­tatni a közönséget, marad te­hát a puszta szó, és a színész eleven hite, amellyel megtölti a színpadot. Merész vállalkozás volt az Ikarus Művelődési Ház szín­játszóitól, hogy a Nagy Októ­beri Szocialista Forradalom 50. évfordulójának megemlékezé­sére ezt a darabot választot­ták. Dicséretükre szóljon, be­csülettel helytálltak. A nagy tudású Polezsájev pro­fesszor alakját Szabó Sándor keltette életre. A kezdeti szo­rongását leküzdve, teljes biz­tonsággal építette föl szerepét. Kiemelkedő volt abban a je­lenetben, ahol fáradtan, bete­gen lelkesítő beszédet intéz az ablak előtt álló katonákhoz. Leninnel való telefonbe­szélgetése pedig szuggesz­­tív és meghatóan őszinte volt. A feleség, Maria Lvovna sze­repében a fiatal és tehetséges Barcza Évát láttuk. Egyszerű­en, szépen, finom árnyalatok­kal, mértéktartással játszott. Tudott elszemélytelenedni, ha kellett, anélkül, hogy kiment volna a színről. Ez a szereppel való elmélyült foglalkozást igazolja. A professzor két munkatár­sát, a szimpatikus egyetemi hallgatót, Ocsarovot Teszák Sándor, az ellenszenves Va­­rabjov egyetemi magántanárt László Sándor alakította. László Sándor a professzor szeretetére féltékeny, a min­denáron előbbre jutni akaró és törtető alak gyengeségeit, em­beri esendőségét, határozat­lanságát, a politikai helyzet­nek fel nem ismerését, és az ezzel járó bukást hitelesen áb­rázolta. Kár, hogy vele szem­ben a Pocsarovot kedvesen, szerényen megjelenítő Teszák Sándor nem forrósította át úgy forradalmi hittel, ahogy ezt a szerep megkívánta volna. Szamosi József, az erőszakos, tanulatlan, faragatlan, de már itt-ott eszmélő bumfordi mat­rózát sok színnel oldotta meg. A többi szereplők: Juhász István, Posch Éva, Kitti Hen­rietta és Haiser Sándor rövid szerepükben megfelelően il­leszkedtek bele a darabba. A rendező, Stark Jenő érdeme a da­rab egyenletes felépítése, megfelelő ritmusa. A szereplők szépen beszélnek. Felesleges járkálás, ún. mű­kedvelőkre jellemző ténfergés, és szinte egyetlen értelmetlen mozdulat sem zavarta az elő­adást. Kovácsné Gyenes Ilona

Next