Ikarus, 1971 (15. évfolyam, 1-26. szám)
1971-01-07 / 1. szám
ÍrTVSSztár 1 „Csal azokkal szerződünk...“ Tizenöt partner — jobb minőség ű minőségi problémák, pótidők, stb. vizsgálatának eredményeként fogalmazódott meg a kérdés: képes-e minden kooperációs partnerünk megfelelő minőségű alkatrész gyártására ? Technológusaink vállalták, hogy körülnéznek partnereink, hazatáján. Bizony több esetben zsírben, fedetlen pajtában festettek, anyagot tároltak, alkatrészt gyártottak. Ilyen körülmények között nem is lehet jó minőséget kívánni. A kooperációs osztály színén bekapcsolódott a vizsgálatra Veszprémi Dénes osztályvezető issok vállalatot felke■esett. Az anyagtárolás és a corrozio-védelem helyzetétizsgálta ő is. — Csak azokat a vállalatéra tartjuk meg — mondta Veszprémi Dénes, melyek válalják a beruházással járó költségeket, termelésükben követni fogják a gyár tervezett emelésiel futását és elfogadtató árért dolgoznak. Az ár és minőségi problémák miatt december közepéig 4-gyel csökkent a kooperációs partnerek száma, de még nem ejeződött be a szerződéskötés. Lefordulhat, hogy 3 megmaadt 26 közül is lemorzsolódikalamelyik, ha nem sikerül közös nevezőre jutni valamivel lényeges kérdésben. A kooperációs tételek gyártóára új árajánlatokat kért az sztály. Ennek köszönhető, hogy a tatabányai fenékvázak például ezer forinttal lesznek olcsóbbak darabonként 1971-ben. Ez mintegy 3 és fél millió forint megtakarítási jelen éves szinten, de nem ez az egyetlen új áras étel. Az eddig megkötött szerődések alapján 8—10 milliósöltségmegtakarítás jelentkeett. Sok problémát okozott a sajtó szűk kapacitása is. E néven már sikerült sajtoló murvákat kihelyezni, például Tatbányára, Mezőlakra és a Kecskeméthez tartozó vállalatokhoz. 1971-re még többre számítanak. Ha sikerül biztosítani a 10 napos előretartást, 1971- ben jóval nagyobb volumenben vehetjük igénybe a vasúti szállítást. Ez olcsóbb és kényelmesebb a jelenlegi közúti fuvarozásnál. Persze azért a szállítási osztályunk se marad munka nélkül. A kooperációs osztály szerette volna megoldani 1971-re, hogy az alapanyagokat közvetlenül o koo■perációs partnerekhez szállítsák. Sajnos, ez pénzügyi nehézségek miatt még nem sikerült, pedig jelentős költségeket takarítottak volna meg. Most dolgoznak a negyedik ötéves terv végleges kooperációs tervének kidolgozásán, ezért ezt részleteken még nem ismertethetjük. Csak annyit, hogy valóban 30 százalékkal kívánják csökkenteni a partnerek számát. 15 kiemelt vállalatra hárul majd a főegységek kooperációs gyártása. Cél az is, hogy egyféle alkatrészt lehetőleg csak egy partner készítsen. -atwn. *►►►►*►►►►►►►*►*► ► Tízen pályáztak Hírt adtunk arról a pályázatról, amelyet a fehérvári gyárban a gyártástervezés hirdetett meg az osztályon megüresedett négy munkakör betöltésére. Az eredményt december 1-én hozták nyilvánosságra. A meghirdetett állásokra 10-en pályáztak, hatan a gyárból, négyen külső munkahelyekről. A két technológiafejlesztő munkakörbe felvételt nyert Homoki Béla és Horváth Lajos. Gépgazdálkodó lett Keszthelyi Pál. A gyártástervezői állást Sverteczky László töltötte be. Az új felvételesek, illetve áthelyezettek már dolgoznak az osztályon. Fehérvári nagycsarnok. „Írjanak már a2 új kazánházról is, az irodisták is nagy kabátban ültek négy hétig ...” Hát írjunk azokról, akik a mindennapi meleget adják, a kazánháziakról. Mint az udvari munkások, pufajkában tarnak a kazánok között. Négy IP túra teljesítményű gáztüzelésű kazán egymás mellett. A negyedik rossz. — Sok minden rossz itt — fogad a kazánház vezetője — Rossz, hogy egy 40 millió forintos beruházásból meg nem tellett telefonra, nincs vészvilágítás. Az emberek kénytelenek pufajkában dolgozni. Nem készült el az ötszöri levegőcserét biztosító elszívó berendezés. Létráról, gödörrel kell feltölteni a lágyító tartályt. Rossz a közömbösítő akna. A megyei SZMT munkavédelmise megtiltotta, hogy az embereket leküldjem tartályt tisztítani. Ha nem küldök le senkit, leállhatok, ha leküldök, ki vagyok téve, hogy akármikor rajtakapnak és megbüntetnek... Így van ez, ha kényszerhelyzetben kénytelen dolgozni az ember. Kényszerhelyzet? Egy teljesen új berendezés tervezéséről, megépítéséről volt szó esekkel ezelőtt, amikor a KGMTT megbízásából a nyári tervező vállalat megkezdte a munkát. A Lang Gépgyár megépítette a kazán testet és a Csőszerelőipari Vállalat 1967 végén 1968 elején megkezte a szerelést. Mindezek eredménye egy háromoldalas, sűrűn gépelt hiányjegyzék 1970. január 6- ról. Hiányjegyzék műszaki átvétel helyett, mert műszaki átadás nem volt. Hogy miért? Mz már a vállalat kényszerhelyzete. Döntenie kellett, vagy átveszi a berendezéseket úgy, ahogy elkészültek, vagy pedig fél évre, egy évre (amíg a hibákat ki nem javítja) leáll a termeléssel. A főenergetikus nem szívesen nyilatkozik: „Tudja ezt mindenki, az egész vezetőség, milyen körülmények között vagyunk kénytelenek dolgozni." Aztán mégis elmond pár apróságot. A negyedik kazán falazata beomlott. Két hónapra leállt a munka. Az égő, értékes osztrák darab, szinte beszerezhetetlen az országban. Egyébként a legtöbb gondot az allestresz-hiány jelenti. A robbanás-ajtó kétszer leégett, minden alkalommal probléma volt, hogy honnan szerezzenek samott téglát. Most legutóbb a törzsgyárból kaptak. Október végén a nagycsarnoknál a gőznyomócső leszakadt. A robbanás következtében a mélyponti akna fedele is rongálódott. Ez volt az a bizonyos eset, amire az emberek még ma is emlékeznek. Két hétig nem lehetett fűteni. A megsérült, vezetéket a kivitelező, bár rég leiárt a garancia-idő, szó nélkül kijavította. A sósav-vezetékek — tároló, lefejtő — egy év alatt szétmaródtak. Félni kell, hogy a sósav-tároló is rövidesen tönkre megy. A négy tápszívp*....• teljes generál-javí*■' 1 át. Röviden a problémákról. Csoda, hogy ezek után még egyáltalán tudnak üzemelni. És hogy optimisták. Mert azok. ..Tudja ezt mindenki” — mondják és dolgoznak tovább. De van itt meg pár dolog amiről nem árt beszélni. A négy kazán minden hiba.ia ellenére a legkorszerűbbek közé tartozik. A gáz a jövő fűtőanyaga. A gáztüzelési kazánok fokozatosan kiszorítják a hagyományosat. De a régi szakembereket is. Gondoskodni kell az új igényeknek megfelelő kezelő személyzetről. A gyár ezidáig úgytűnik sokat tett a probléma megoldásáért. Tanfolyamokat szervezett... de valamiről megfeledkezett. A kazánházi dolgozók bérét nem rendezte megnyugtatóan. S most, hogy divatban jön a gázfűtés, a Fehérvári Könnyűfém építi a maga új gáztüzelésű kazaházat a Videoton gyáré pedig már el is készült: nagy a munkaerő csábítás. Hogy minderről most beszélünk télen, talán azért is van, hogy amikor szidjuk a kazánháziakat jusson időnként eszünkbe az is: nekik is megvannak a maguk gondjaik. Néha még több is a kelleténél. A kalánházban Kényszer — hibák — bizalom Bárány Jánosné átképzésként jött a vállalathoz 1951 -ben. Kiváló villanyhegesztő, jelenleg a C02-es védőgázas géppel dolgozik. 12 évig a különleges üzemben, majd azóta a vázasüzemben hegeszt. Férje 1949 óta van a vállalatunknál. ► ► * ► * ► ► ► ► > * ► ► ► ► * ► ► ► ► ► b b b b b b b ► I» * ► Lesz*B változás ? Elkapott az influenza, megyek a gyári orvosi rendelőbe. Délelőtt 10 óra. A tenyérnyi várószobában vagy harmincan szoronganak, betegek állnak az előcsarnokban is. Nincs időm várakozni. . Ebédidőben visszanézek, még mindig többen vannak. Amikor az utolsókkal végre bejutok, már elmúlt 13 óra. A hivatalos rendelési idő 8-től 11 óráig tart. Receptírás közben panaszolom a doktornőnek a nagy sorbaállást, ő viszont a túlzsúfoltságot említi, nagy nyomatékkal, jogos bírálattal. A téma ismert, évek óta nem megoldott. A fehérvári gyári létszám közelebb van már a négyezerhez, viszont változatlanul egy üzemorvos látja el a betegeket és olyan körülmények között folyik a rendelés, mint 10— 15 évvel ezelőtt. Röviden: a gyár fejlődését nem követte az üzemegészségügy fejlesztése, korszerűsítése, személyi és tárgyi feltételeinek javulása. Az orvosi rendelő hosszú évek óta kinőtte kereteit, szűk, zsúfolt és az egészségügyiek emberfeletti munkával látják el napról-napra a betegellátást, megnövekedett feladataikat. Lesz-e és mikor változás? — kérdezi joggal és a türelmi időn túl az orvosnő. Úgy tudjuk, a negyedik ötéves terv számol előbbrelépésre. A helyzet azonban igen súlyos, mielőbbi változást sürget. A legfőbb érték, az ember védelméről van szó, és a nagy rohanásban éppen az emberről nem szabad megfeledkezni. Bizonyos, hogy az illetékes szervek ismerik e gondot, keresik a megoldás lehetőségét. Mindannyiunk egészségvédelme érdekében kell mielőbb a jelenlegi és már tarthatatlan helyzeten változtatni. — heti — bb bbb» IKARUS Jó indítás —*^szép remények Busz osztály Csepelen Nem Mátyásföldön, kint Szigetszentmiklóson a Csepel Autógyárban járunk. Ott olvasható ez a felirat: BUSZ OSZTÁLY. Fiatal intézmény — miután a negyedik ötéves ten feladatai tisztázódtak — alakult meg 1970 szeptemberében. Jelenleg 12-en dolgoznak az osztályon. Feladatuk a „Csepel Autógyári autóbuszgyártás’ teljes előkészítése, szervezése, gyáron belül — és a két vállalat között. A feladatok koordinálása, a „zsebkendők” megszüntetése, a mulasztások számonkérése, a beruházási program előkészítése, megvalósitásának sürgetése — egy szóval minden, ami a padlóvázas, járóképes autóbusz gyártásával összefügg. 3 ezren sz Ikarusnak Az osztály előtt álló feladatokról Szabó János osztályvezető nyilatkozik. — 1971-ben az 556-osokkal, ISO-asokkal indulunk. Ez is nagy feladatot jelent. Az HSK- osoknál IMI fős produktív létszámmal számolunk. Járműgyári létszám. (A gyár egyik gyáregységéről van szó.) Ha az alkatrészgyártást is számbavesszük, körülbelül 300 munkás munkájára lesszükség 1971-ben. De ez csak az indulás. Nyers, hozzávetőleges számokat mondok. 1971- től (beleértve a szerelést, alkatrészgyártást is) vállalatunk összlétszámának egynegyede, 3 ezer ember dolgozik majd az Ikarusnak. Nézzünk ki az ablakait! Szemben az osztállyal piros vas tartóoszlopok. Épül a 27 ezer négyzetméteres szerelőcsarnok. Már a tető fent is van az épülésén. 1973-tól 34 percenként gördülnek ki ebből majd a járóképes alvázak a különböző méretű Ikarus 200-asok. Érdemes belelapozni a tervtanulmáostba • korszerű festés ... szerelés ... a legkorszerűbb hegesztő berendezések . . . modern alkatrészgyártás.• Mindez 270 milliós többletberutinzást jelent a vállalatnak. Ebből 100 millióért új gépeket vásárolnak. S mert a nagyfokú termelési ellátás új dolgozók munkábaállítását is feltételezi — akad még egy megoldatlan feladat: Hol és kivel dolgoztasson a gyár? Ahol szabad munkaerőre akad — vidéken. A tervek szerint a 270 millióból 30 millióért egy vidéki télen beindítását tervezik. Itt 1500 dolgozó ,,normáln” alkatrészeket gyártana 1973-tól. Januárban kezdik De ne fussunk ennyire előre. A falinaptár még csak 1970-et mutat. — Ha volna falinaptár. Reprezentatív kivitelű naptárak csak több éve funkcionáló oszlattok falain láthatók. S ez itt teljesen új részleg. Az osztályvezetői szoba egyetlen. dísze, egy OitU.. rus 200-as típus család nyomtatvány, egy 556-osokra vonatkozó hálóterv. S mindezek kiegészítőjéül használt irodabútorok, asztalok székek...Könnyen félreérthető lenne a kép, ha nem így folytatódna: „A feladatok megszervezéséhez a gyár legjobb erőit mozgósította. Az ICT 1904 (számítóközpont — a gyér büszkesége) dolgozta ki a hálótervek adatait. A gyár falain belül mindent megtettünk a sikeres együttműködés érdekében" 1971 januárjától megkezdődhet az alkatrész- gyártás, a szerelés március 15-től. 1971 második negyedévétől naponta 9 autóbuszhoz készül el a padlóvázas járóképes alváz. 700—751 új alkatrészt jelent ez a Csept.1 Autógyár életében. Az előkészítési munka jó ütemben halad. A két vállalat közötti szerződéstervezet elkészült,a megkötés előtt áll. Ez az egyik oldal. S a másik? így folytatja az osztályvezető: a kapcsolat jó a két vállalat között. Az Ikarus gyári KISZ-szervezet készített egy szerelési tanulmánytervet. Ez az úgynevezett Mihályi Károly tanulmányterv számunkra alap dokumentációnak számít.. Igéretünk van: ha március 15-én beindul az előszerelés, jönnek a fiatalok és segíteni fognak a gyakorlati munkában. Lesz-e etalon ? Van pár téma, ami még megoldatlan. Ez ideig még nem sikerült eldönteni, hogy hogyan és mivel fessük le az alvázakat? Zökkenőt jelent, hogy hiányoznak a próbaszereléshez nélkülözhetetlen etalonok. Egy komplett tatai alváz, az összes főegységekkel. Ha ezt nem kapjuk meg időben, nehezen vállalkozhatunk a szerelés beindítására. Idegi is befejezés: minden,, „.n két.v.e...csak»»0'i.. mijjtien .a legé’ nagyobb rendben. Szeretnénk, ha 1971 márciusában is hasonlót írhatnánk a két vállalat együttműködéséről. — sz—e. Lyukkártya a sajtolóban A sajtolóüzem programozása előzetes tájékoztatás szerint 1971. január 1-től gépi adatfeldolgozás segítségével történik. Ezzel megszűnik a többszázezer tétel kézzel való leírása, s a lyukkártya-rendszer egyiken áttekinhetőbbé is teszi a munkát. Egy gyártmánytípusnál 5—6 ezer féle alkatrészt kell gyártania az üzemnek. Ez mintegy húszezer műveletet jelent. Jelenleg 6 gyártmánytípus alkatrészeit sajtolják egyszerre. Ha mindezt csak e számok alapján gondoljuk is végig, bizony nem könnyű az áttekintése. Többször előfordult már az évek során, hogy egy alkatrészt többször is gyártottak, a másikat egyszer sem. Ezért határozta el a termelési főosztály, egy olyan rendszer kidolgozását mely a jelenlegi felkészültség mellett az üzem legcélszerűbb termelésirányítását biztosítja. E rendszer részét képezi a gépi adatfeldolgozás. A januárban bevezetésre kerülő lyukkártya-rendszer segítségével megállapítható, hogy a program szerint milyen mélységig lesz leterhelve az üzem kapacitása. Előre megállapítható hány gépre, hány emberre van szükség a munka elvégzéséhez, sőt az így elkészített programból azt is meg lehet tudni, milyen méretű és mennyiségű anyagra van szükség a gyártáshoz, s azt, hány targoncával lehet beszállítani. A termelés áttekinthetőbbé tételén túl osztályozza a raktári készletet is. Külön csoportosítja a gyár területén közvetlen felhasználásra kerülő, a kooperációs partnereknek szállítandó és a raktárkészletet képező alkatrészeket, így tehát bármikor ellenőrizhető a raktári állomány, ami eddig meglehetősen bonyolult feladat volt. Októberben és novemberben próbafeldolgozást végezték, mely elméleti betekintést nyújtott az ■üzemi vezetők részére. December 15-re készítik el a január havi programot az új rendszernek megfelelően. Erdősi Gyula, a gépi adateldolgozó vezetője elmondotta, hogy a lyukkártyás rendszer átmenetet képez majd a jelenlegi és az ISZSZI rendszer között, mely előreláthatóan a negyedik ötéves terv folyamán kerül bevezetésre. A tervek szerint fél év alatt megoldják az esetlegesen felmerülő problémákat és megkezdik az elektronikus számítógépek alkalmazásának előkészítését. Szeretnék elérni, hogy mire a vállalat megvásárolja a több millió forint értékű gépeket, jól képzett szakember gazda álljon rendelkezésre. —ag — Fotó pályázat Pályázatot hirdet a vállalat dolgozói részére az Ikarus fotó-szakkör. Szabadon választott témakörben 18x24 vagy 30x49 cm-es képekkel vehetnek részt a pályázaton. A képeket 197. január 31-ig lehet eljuttatni Tomhauser Istvánnak a központi rajztárba. A beérkező anyagot zsűrizik, majd a művelődési házban 1971. február 13-án nyíló házi kiállításon mutatják be a közönségnek. A legjobb képek készítőit értékes díjakkal jutalmazzák.