Ikarus, 1972 (20. évfolyam, 1-26. szám)

1972-01-06 / 1. szám

1572. Januar R11L A. Az évszázadokig­ tartó török uralom alatt a gyönyörű hegyek között lévő Rila kolostor Bulgária nemzeti érzésé­nek, szellemi életének központja volt. A rendkívül jó íz­essel megépített kolostor úgyszólván minden szeglete fotó­­j­r m­a. (Lapunk szerkesztője egy üzemi újságíró delegációval ■r irt ott.) Fehérvárott: — ötnapos készlet* — üz­emfelelősök­­— fázisbérezés Fontos intézkedéseket­­ ho­­­­tt a fehérvári gyárvezetés­i, egyenletes term­ékki­bocsá- i ,és érd­ekében. A gyors vég­­­­hajtásra elrendelt­­ felada­tát,­felelősök m­egjel­ölésé­­t• 1, a 37/1971. számú igazga­­t­ói utasítás tartalmazza. Elsőként írja elő az uta­­­s az anyag- és alkatrész­­""ótás nyilvántartási rend­őrének felülvizsgálatát, a abban javasolt új mód­­i bevetését. Az üzemi, il­­ve a szereldei­­üzemraktá­­ban minimálisan ötnapos üzletet kell biztosítani. Meg­­­szervezni a szerelde ellá­s­­­ának mérését és szigorúan b gtartani ennek rendszerét. m belüli feladat a napon­,i­­nti információ rendszeresi­­:j 'se.­­ Az üzemek létszámát és­­­ ■-zetételét stabilizálni kell. E­inek érdekében fel kell újít­­ ni az ütemfelelősi és helyez­­é­si rendszert. Feladat annak­­dolgozása, hogy a szerelé­sen a nagyobb arányú téz­­ámkiesés esetén is biztosít­ja­­­­tó legyen a napi ütemezett­­ bocsátás.­­ Az anyagi és munkaügyi f­etételek rendezését követő­­en­­ meg kell valósítani a sze­­­­üdében a fázisbérezést. " Ugyanezen rendszert ki kell fakítani a karosszéria és a f­ényezőüzem területén is. Az ú­j bérezés bevezetését 1972. január 1-től­ írja elő az uta­­sí­tás. A minőségjavításban érdem­e­tté kell tenni a nagycsar­nok egész területén dolgozó munkásokat. Az utasítás kö­telezi az üzemgazdasági fő­­o­sztály vezetőjét olyan több­­letbérezési rendszer kidolgo­zására, amelyben ..a szerelde ráérni lehúzást követő 4. munkanapon eladott kocsik­­­ian a szerelde, festő, illetve a k­arosszériaüzem meghatáro­zott összegű többletbért kap”. A bevezetés határideje 1972. január 1. Az utasítás felkéri a párt- és társadalmi szerveket, hogy segítsék elő a feladatok vég­rehajtását. Egyidejűleg az üzemvezetők kötelesek ter­melési tanácskozáson ismer­tetni a tennivalókat. H. T. Elhunyt Mészáros Imre Mészáros Imre, a párt és a munkásmozgalom régi harcosa, a Szocialista Ha­záért Érdemrend kitünte­tettje, életének 63. évében, hosszas betegség után el­hunyt. Cecén született agrárpro­letár családból. Küzdelmes élet jutott neki osztályré­szül. Nehéz időben, még a háborús években vállalta a harcot, párttagként küzdött a demokratikus változásért. A felszabadulás után részt vett a földosztásban, később a székesfehérvári gyár dol­gozója lett. A szerszámüzem művezetője volt, tevékeny pártmunkásként ismerték. 1956-ban, az ellenforrada­lom idején, feleségével együtt fegyvert kért a mun­káshatalom megvédésére. A gyárból ment nyugdíjba, de nem pihent. A munkásőr­ségben tevékenykedett, melynek alapításától tagja volt. Mészáros Imre elvtársat, az MSZMP Székesfehérvári Városi Bizottsága halottját, december 24-én nagy rész­véttel temették el a fehér­vári Csutora temetőben. Nem látszik meg a hatmillió? „6 millió forintot fordítot­tunk 1971-ben kisgépesítésre vállalatunknál. Hát meglát­szik?” „Nem!” . A kissé szónoki kérdést, s mindjárt a választ is ugyan­attól, a GYGO vezetőjétől­, Pálfi Jánostól jegyeztem ide. Mi lehet az oka? Kiderült:­ sok minden. Akik használják, hol a GYGO-t szidják (nem szerzi be), hol a kisgépjavító-mű­­helyt (lassan dolgozik). A kisgépjavítók példákat sorolnak a munkavállalók felelőtlenségéről. Három hó­napig építették a fúrógépek­hez az új hálózatot. 500 kap­csolóházat szereltek fel. A hálózatot letépdesik, a kap­csolókat leszaggatják. Napon­ta tíz kapcsolóházat kell újra szerelni. A Festő szárazcsi­szolónál nem tartják meg a technológiai előírásokat, sza­kad a műanyag szíj, tönkre­mennek a kommutátorok, stb ...­ És a GYGO részére is van egy-két észrevételük: Nincs Rendszer a beszerzés­ben. A már bevált Bosch me­netfúrókait a kisebb strapabí­­rású olasz Rava fúrókra cse­rélték föl. Pótalkatrész nincs egyikhez sem. Sőt a Festők­höz sincs. A 12 ezer forintos szárazesisadlót időnként két forintot érő alkatrész hiánya miatt kell kivonni a forga­lomból. S mit mond erre a GYGO? Neki gazdálkodni kell: az or­szág, a vállalat pénzével egy­aránt. Amilyen devizája van az országnak, olyan gyártmá­nyú kisgépeket tud csak be­szerezni. A pótalkatrész-ellá­tásról pedig­ rövidesen egy nagyobb szállítmány érkezik, de őszintén megvallva évek óta kicsi az erre fordítható keret. Ha gazdálkodni akar­nak, meg kell gondolni mi­re költsék a pénzt. Ha olyan alkatrészekről van szó, amit itthon házilag nem lehet elő­állítani, csak akkor rendelnek. Hogy a házilag előállítható alkatrészgyártást, hogy old­ják meg, az üzemfenntartó­gyáregység feladata. Hiszen ők a lúsgépjavító műhely gazdái. Mire a „gazda”. Hiszen csináljuk, csináljuk, csakhogy nem olyan egyszerű dolog ez. Ezeket a speciális kis alkat­részeket nem egyszer nehe­zebb megtervezni, gyártani, mint akár egy 20 tonnás da­ru fogaskerekét. Nem beszél­ve a speciális gépparkéról, a kapacitásról. Mindkettő díjá­val vagyunk. És így tovább. A kisgépek­nek a felhasználókon kívül tehát még két gazdája van. A régi magyar közmondás, ami­nek két gazdája van — min­den jószándék ellenére — nincs annak egy sem. Itt is erről lehet szó. Ezért nem látszik meg a hat millió sem. D­e. 187 ezer a CSÉB-től 1371-ben mintegy 700 Ikarus gyári dolgozó részesült a CSÉB valamilyen juttatásában. Mily­­en juttatások voltak ezek? 446-an kaptak házassági, szülési, beteg­ségi segélyt. 200-an színházláto­gatáson, 83 mn kétnapos kirán­duláson vettek részt. Mindez pénzbe átszámítva 187 ezer fo­rint. A törzsgyárban jelenleg 3900 dolgozó rendelkezik 20 vagy 40 forintos biztosítással. Mindezeket az adatokat az Ika­rus gyári biztosítási és önsegé­lyező csoport intéző bizottságá­nak év végi ülésén dr. Farkas Pál, a XVI. kerületi Állami Biz­tosító igazgatója ismertette az intéző bizottság tagjaival, a CSÉB aktivistáival, akik ezen a napon (14-én délután 14.30-kor) a jól végzett munkát ünnepeltél. Sziszifuszi munka folyik... VAGY ELFOLYIK? 1971. a műszaki fejlesztés sikeres éve. Ezt számok igazolják. Esetenként vitatható szá­mok. Ilyenek például: Szé­kesfehérváron a tervezett 145 ezer normaóra helyett 277 ezer órát (ebből műszaki intézkedésből 94 ezret),­­a törzsgyárban a tervezett 220 ezer normaóra-megtakarítás helyett (csak műszaki intéz­kedésből) 516 ezer órát telje­sítettek. (A számok az első három negyedévre vonat­koznak.) A törzsgyári adat­nál feltétlenül meg kell em­líteni: az egységes szerszám­házak kialakítása, a hostú­­féle szerszámok sorozatgyár­tása, a nagy, busz I-es tech­nológiai rekonstrukció nagy­ban hozzájárultak ehhez a szép, 185 százalékos túltelje­sítéshez. De éppen ez a „túl szép” válik gyanússá. Hol­­van ez a ,,hozott” 610 ezer normaóra? (2900 ember egy havi mun­kája?) Papíron? Az állandó udvari készlet fölszámolások — anyaghiány miatti ácsorgások korában mi marad mindebből? Sok? Semmi? Ha marad is valami „nem az igazi”. Egy példa: az a fehérvári gyár, amelyik újításokkal, korszerű beren­dezések üzembeállításával 94 ezer órát takarított meg (kilenc hónap alatt), 69 ezer órát dobott ki az abla­kon pótmunka címén. Gyaní­tom, ha a Sziszifuszról szóló legenda ma keletkezne, hő­séül egy kiváló újító, egy gyártásfejlesztő, esetleg egy főtechnológust választana a dús fantáziájú népi képzelet. Az 1971-es év ennek elle­nére (vagy ezzel együtt?) mégis sikeres éve a műszaki fejlesztésnek. Törzsgyárban, Fehérváron 124 téma várt­­megoldásra, s elmondhatjuk, mind a 124 téma „kézben volt”. Nem egyről pedig már a féléves értékelések is úgy írnak, mint lezárt ügyről. Ezúttal csak a „lezáratla­nokról” essen szó. Akár cso­portosíthatjuk is a témákat. 1. A fehérvári szerkesztési osztály vezetője csupa ta­nácstalanság: „A 200-as csa­lád hátsó futóműveinek ki­alakítása — kisebb zökkenők ellenére is — megoldott té­ma. Ugyanakkor a kiskocsik kísérleti gyártása kiesett az idei tervből. 298-as, 210-es, 220­-as, 230-as autóbuszok in­dításáról lett volna szó. A mellső futómű konstrukciója elkészült, de ma sincs vállal­kozó a gyártásra.” A műszaki fejlesztés olyan v­alami: először visz a „kony­háról” — csak aztán hoz. A fehérvári költségeknél olva­som a félévre tervezett kö­rülbelül­­ 15 millió forinttal szemben felhasználtak 8 mil­liót. Hát, ha ilyen ára van a takarékosságnak, aligha tud örülni az ember. 2. A gyártmánydokumen­táció két darab Rank-Xeror berendezéssel 12 munkaerőt takaríthatna meg, nem lenne szükség többé a drága fény­másoló papírokra, javulna a munka üteme. Mindez csak pont a müfe tervben, de nem lehet belőle semmi. Hasonló sors vár a fehérváriak Ra­­voglioli trilex szerelőberen­dezésére, (?) a törzsgyári kí­sérleti laboratórium „pulzá­­torára” (Lüktető pad). A szá­mítógépes mérések további fejlesztésére sem kerül sor. És akad még több ilyen téma az 1971-es müfe tervben. El­fogadták annak idején, lelke­sedtek érte, s most ki-ki hú­zogatja a vállát: „miből?” A müfe keretbe nem fér bele, beruházási keret meg nincs. Különben is devizáról van szó. Az meg főleg nincs. 3. Megesik az is, hogy akiért a műszaki fejlesztés történik, maga a termelés ..tart be”. Fehérvári példa: A házlemezek feltűzésénél sok volt a minőségi kifogás. Az asszonyok kézzel „öltö­­gették” a varratokat. A fej­lesztési csoport fiataljai elha­tározták: C02-es védőgázas hegesztőberendezéseket állí­tanak üzembe. Mire meg­kezdték volna a munkát, a ter­melés („a termelés érdekében”) más területre vitette át a be­rendezéseket. S ide tartozik azt hiszem a törzsgyári fe­hérfémes üzem elhúzódó kitelepítése is. A műszaki szervek már az év első felé­ben jelentették: elvégezték a feladatukat. De a termelési szervek még ma sem tettek'' pontot a témára. Találomra kiragadott pél­dák ezek. Tanulságuk? Ta­lán csak annyi, amit koráb­ban is leírtunk: " Sziszifuszi munka folyik. S ha a­ terme­lési szervek időnként át is húzzák a fejlesztők elgondo­lásait, az ő érdekük is az, hogy a „kő” ne guruljon visz­­sza. (halász) MUNKÁSŐR Pete László brigádvezető. Csoportjának feladata a láda­ajtók, a harmonika-ajtók, oldal­lemezek feszítése. A fiatal­ember 1957 óta van vállalatunknál, munkásőr, rajparancs­nok, pártalapszervezetében ágit. prop. titkár, a kohó- és gép­ipar kiváló dolgozója. Már december közepén • ünnepeltek Fehérvár, 1971. december 16. Nagycsarnok. Vége a mű­szaknak, a munkások azon­ban nem az öltözőbe sietnek. Láthatóan örömmel gyüle­keznek a­ karosszériád rém - részben egy kocsitest előtt. Tudják, miről lesz szó, de új­ra olvassák a rajta levő fel­iratot: „1971. év 2325. kocsi­ja.” Az ünnepség szerény és rö­vid. — örömmel tájékoztathatom a megjelenteket — mondja Szabó Géza üzemvezető —, hogy a kocsitestgyártó üzem teljesítette az éves tervét. A mai napra elkészítettük az 1971. évre tervezett 2325 au­tóbusz utolsó karosszériáját, és a 66-os típusú kocsitestet ezennel átadom a festőüzem­nek. ~ összeverődnek a tenyerek. Köszönti a munkakollektívát a gyár termelési főnöke, Lő­­rincz László, majd gratulál Langó István, az üzemi párt­­bizottság titkára. — Azzal veszem át az idei utolsó kocsit — mondja a társüzem vezetőjéé, Mihályi István —, hogy azt a festő­sor 20-án, hétfőn reggel 9 órá­ig átadja a szerelővonalnak. Ezzel mi is teljesítjük év tervfeladatunkat. — Úgy legyen! — hallat­szik innen-onnan, tapssal kí­sérve. Megmozdul a tíztonnás sárga daru. Könnyedén emeli a magasba az év utolsó, 2325-ik kocsitestjét és viszi át a fes­tősorra ... Sikerült! A vázasok, leme­zesek, az üzem alkatrész­gyártó és motoros dolgozói december derekára megcse­lekedték éves tervüket. Amit vállaltak az Ernst­ Thälmann, Rózsa Ferenc, Corvin Ottó, Petőfi Sándor szocialista bri­gádok tagjai a kocsi test­gyár­tóban, azt becsülettel teljesí­tették. Koccintottak is rá még az­nap délután a kulturházi kis­vendéglőben... (Keresznyei) BESZÉLNI AZT MÁR TUDUNK Beszélni azt már tudunk. Ezt bizonyítja az a 3 mil­lió 810 ezer forint is, amelyet 1971 első nyolc hónap­jában a telefonszámlára kifizettünk. A legnagyobb ösz­­szegek természetesen az önálló városi vonallal rendel­kező helyeken szerepelnek. Egy-egy hatjegyű telefon­szám mellett nem ritka a 15—20 ezer forintos összeg. Előfordultak olyan esetek, hogy például meghívtak egy külföldi számot, tízszeres sürgősségi díjjal a lipót­városi telefonközponton keresztül, s mire a hívott szám jelentkezett, itt nem találták az ügyintézőt. Fél óra múlva — mikor visszament a helyére — újra hívta tízszeres díjjal. Az ilyen, és,­ hasonló esetekből adódik ez a hatalmas számla. Az igazgatási főosztály kivizsgálta az ügyet és meg­állapította, hogy nem indokolt ez az óriási telefon igénybevétel. Véleményük szerint az augusztusinak mintegy 25—30 százalékára lehet csökkenteni a telefon költségeket. Ennek érdekében elrendelték, hogy például interurbán vonalat csak a vállalati telefonközponton keresztül lehet kérni. Amennyiben ezt az utasítást nem tartják meg, a telefonálóknak meg kell fizetnie a hí­vás költségét. A kiadott utasítás szerint írásban kell kérni a telefonközponttól az interurbán vonalat, s min­den munkahelyen kimutatást kell készíteni a telefon­­beszélgetésekről. Ez többek között tartalmazza a beszél­getés tárgyát is. Erre elsősorban azért van szükség, hogy a telefonszámlát ellenőrizni tudják és csökkent­sék a magán­beszélgetések számát. Januártól új ren­delkezés lép életbe a telefon­használattal kapcsolatban. Ezeket olvasva, valószínűleg nagyon sokan méltány­talannak, fontoskodásnak, vaskalaposságnak bélyegzik ezt az intézkedést. A kemény adminisztratív utasítá­sok nem­ mindenki számára szimpatikusak, de az se örvendetes jelenség, hogy lassacskán eltelefonálgatjuk a nyereségünket. S ha a kettő között választani kell, inkább intézkedjünk. ..

Next