Ikarus, 1974 (22. évfolyam, 1-26. szám)

1974-01-03 / 1. szám

SPORTPÁLYA — ÓVODA — KLUB A küldöttértekezlet nyomán A KISZ-bizottság legutóbbi ülésén összegezte az október 31-én megtartott küldöttértekezlet tapasztalatait, az elhang­zott javaslatokat és ezekből adódó feladatokat. Az elkövetkezendő időben rendszeresen értékelik a csúcsvezetőségek munkáját, és támogatni fogják, a korábbinál nagyobb mértékben, az alapszervezetek önálló kezdeménye­zéseit. A javaslatok alapján tovább szélesítik a KISZ-megbízatá­­sok rendszerét. Ehhez azonban a tagok képességeiről pontos képet kell alkotni. A KISZ-alapszervezetekben mind nagyobb szerepet kap a párttagajánló tevékenység. A feladat fontosságára való te­kintettel, az e területen végzett munkát a csúcsvezetőségek és a vb is évente legalább egy alkalommal értékeli. A társadalmi munkáról született javaslatok közül emlí­tésre méltó a harmadik labdarúgó­ pálya megépítésére terve­zett kommunista műszak, és egy olyan kommunista műszak, amelyen a vállalat valamennyi dolgozója részt venne, a be­folyt összeget pedig az óvodai férőhelyek bővítésére használ­nák fel. A tervek szerint sor kerül a KISZ-klub átépítésére is, így a már kész tervek alapján kialakuló helyiség megfelelő kere­tet nyújthat majd a hangulatos klubélethez. Helytálltak a munkásőrök Évzáró gyűlést tartottak a törzsgyár munkásőrei decem­ber 13-án. Pintér László szá­zadparancsnok számolt be az év eredményeiről, majd a munkásőrök mondták el vé­leményüket a kiképzésről. A feladatok évről évre nő­nek, s ezzel arányosan nő munkásőreink helytállása is. 1973-ban például fejenként 146,6 órát töltöttek a szabad idejükből kiképzésen, gyakor­laton, lövészeteken. Ezen kí­vül a rendkívüli igénybevétel átlag 3,5 óra volt. Mind a gyakorlatok, mind a lövészetek jól sikerültek. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a jövőben az elméleti foglalkozásokat köz­vetlenül össze kell kötni a gyakorlattal. A fegyelmi helyzet elemzé­sénél felhívta a munkásőrök figyelmét arra, hogy a magán­életükben és a munkahelyü­kön is példamutatóan, a szo­cialista erkölcs íratlan szabá­lyai szerint kell élniük. Arra kérte az alegység tagjait, se­gítsék a pártalapszervezeteket a munkásőr „utánpótlás” szervezésében és segítsék az új felszerelőket a gyakorlato­kon. Az idén több közös, csalá­dos kiránduláson vettek részt munkásőreink. Az 1974-es kö­zös programok előkészítését már most elkezdték. Többek között felszólalt Nagy Sándor zászlóaljpa­rancsnok, aki megköszönte az áldozatvállalásukat, a felada­tok pontos végrehajtását, s figyelmeztetett arra, hogy a testületben mindenkinek azo­nos jogai és kötelezettségei vannak. Ha valaki „kihúzza magát”, másokat terhel plusz feladatokkal. Végül az éves jó munkájá­ért jutalmat kapott Pintér László, Kiss Géza, Sipos Sán­dor és Adamkó Rezső. Zászló­alj parancsnoki dicsérő okleve­let kapott Sanz Miguel, Kele­­szidisz Mikosz, Kiricsi Ferenc és Bertalan László. A 9/1973. számú gazdasági igazgatói utasítás újraszabá­lyozza a raktárak számrend­jét. Január 1-től már az új számozás szerint kell meg­nyitni a raktárak nyilvántar­tásait. Az új számlistán fo­lyamatos felsorolásban szere­pelnek mindhárom telephely raktárai. IKARUS 1974. január 3. ■ i I­i ' * . »J# »J. *2* *1* *1* *1* *1* *1* TÖRZSGÁRDISTA Több mint húsz éve dolgozik vállalatunknál Lengyel Gyula, a szerelőüzem visszajavítója. Nagy szakértelem­mel és gyakorlattal végzi tevékenységét. A korszerű ismeretekért A társadalmi és technikai haladás szükségessé tette a munkások és a középfokú szakemberek szervezett to­vábbképzését. A kormány felismerve a szakmai tovább­képzés kiterjesztésének társa­dalmi igényét 1971-ben hatá­rozatot hozott az új rendszerű továbbképzés megvalósítására. E tanfolyamok célja több irányú, egyrészt a régi szak­munkások ismereteinek fel­újítása, a technikai haladás­nak megfelelő korszerűsítése. Az új törekvés azonban az ismeretek bővítése, esetleg a rokonszakmák elsajátítása. 1972 őszétől 45 vállalatnál 14 szakmában kezdték meg a munkások továbbképzését. 1973-ban már több mint 60 ezren vettek részt ezeken a tanfolyamokon. A tanfolyamok koordinálá­sát a Munkaügyi Miniszté­rium megbízásából az Orszá­gos Továbbképzési Kutató In­tézet végzi. Az intézet igazgatójának november 29-én megtartott tájékoztatója szerint a tanfo­lyamok tematikája, kiterjesz­tési köre egyre bővül. 1975-re, a tervek szerint 200—250 ezer munkás vesz részt a tovább­képzés ilyen formájában. A későbbiekben a tovább­képzési rendszert kiterjesztik a szakmunkások mellett a be­tanított- és segédmunkásokra, munkásvezetőkre. Végső cél, hogy mintegy 5 éves időszakonként a fizikai dolgozók (sőt később a tech­nikusok is) felfrissíthessék is­mereteiket, bővíthessék tudá­sukat, megfelelően szervezett keretek között. EM GONDOLTAM VOLNA Kedves ünnepség színhelye volt november 17-én, szomba­ton a székesfehérvári gyár. A gyár vezetősége és a szakszer­vezeti bizottság meghívására 145 nyugdíjas látogatott el a gyárba. Pallag Gyula gyár­­fejlesztési és beruházási osz­tályvezető köszöntötte a meg­jelent kedves vendégeket, majd beszélt a gyár történeté­ről és arról a korszerű autó­­buszgyártásról, amely jelenleg a gyárban folyik. A köszöntő után a gyár ebédlőjében terí­tett asztal és ünnepi ebéd várta nyugdíjasainkat. A jó­ízűen elfogyasztott ebéd után gyárlátogatás következett. Ahogy sorra haladtak az üzemben, egy pillanatra meg­állt a munka. (Meleg kézszo­rítás, barátságos szavak, rög­tönzött tapasztalatcsere.) Meg­álltak a gépek vagy éppen a kész autóbusz előtt és egy pil­lanatra visszagondoltak arra az időre, amikor az ő kezük munkájával jött létre az autó­busz. Autóbusz?... Hiszen vannak itt olyan idős bácsik, akik inkább em­lékeznek a repülőgépekre, mint a buszokra. Kurucz Mihály asztalos, aki 1960-ban ment nyugdíjba, még a repülőgépek légcsavar­ját is javította. — Kedves Kurucz bácsi! Milyen érzés újra végigjárni a gyárat, ahol 13 éve még dol­gozott és amely azóta úgy megváltozott? — Nagyon jó érzés, és na­gyon örülök neki. Soha nem gondoltam volna, hogy ilyen szép nagy gyár lesz a mi ak­kori motorjavítónkból. Mert tudja fiam, mikor én ideke­rültem, ennek a gyárnak az volt a neve. Közben áttértünk a szerel­débe. Végignézek a hatalmas csarnokban nézelődő csopor­ton. Ismerős arcot pillantok meg. Faludy Károly 1971-ben ment nyugdíjba, vele beszél­getek tovább. —• Úgy gondolom — mond­ja Faludy Károly — nyugod­tan mondhatok köszönetet nyugdíjas társaim nevében is a gyár vezetőségének azért, hogy olyan sokat tesznek ér­tünk. Ezzel a találkozóval is igen nagy örömet szereztek valamennyiünknek. A gyárlátogatás után a Ma­roshegyi Gárdonyi Géza Kultúrotthonban fővárosi mű­vészek szórakoztatták nyugdí­jas vendégeinket. life Mencz Hona 1971-ben jött vállalatunkhoz, az autóbuszok belső szerelésén dolgozik. Szabolcs megyéből költözött Buda­pestre, jól föltalálta magát, megbízható munkaerő. ­k busz II ol­­dalsó szár­nyában, az emele­ten van a 23-as férfiöltöző. Ez Horváth Feri bácsi öltözőőr birodal­ma. Nem túl nagy tér a vasszekré­nyekkel bélelt he­lyiség. Még akkor sem, ha ide szá­mítjuk a fürdőt, meg az illemmel megnevezett fül­kéket is. Feri bácsi azon­ban megtalálja a munkát, e szűk he­lyen is. Szinte kedvtelve meséli: — Minden ablakot tisztán kell tarta­ni, kitakarítani a zugokat is, meg a szekrények tetejét. Hatvan éves el­múlt, szerencsére jó egészségben. A gondnokságtól ment nyugdíjba. Addig bútort szál­lított, az üvegház­ban dolgozott, a vásárra elkísérte a buszokat, hogy szép környezetben fogadhassák a lá­togatókat. A nyugdíjazás után munkához szokott, — mit csináljak egész télen ott­hon — természete visszahozta a gyár­ba. — Most kis ku­­koricamorzsolás ha van. Két-há­­rom zsák a tanu­­lóktól telibe. Ezt elvégzem este. Itt meg elvagyok napközben. Az embereket mind ismerem, kivétel nélkül. Nyáron, még a kertészetnél dolgoztam, sok­nak itt volt a gyereke mellet­tem. Mondták ne­kem: maga most ne dolgozzon, majd elvégzik ők. De nem úgy van az. Most meg itt vagyok közöttük. Hát egy sem ide­gen. Mikor ideke­­­de­rültem ne­­kiugrottam a pók­hálóknak. Hogy mennyi volt! Meg a felelőtlen embe­rek. Vannak ám olyanok is! A vé­céken nem volt zár, némelyiken ajtó is alig, elron­tották a villany­­kapcsolót is. Hát ezeket is csinálga­­tom. Mert a több­ségnek azért meg­van rá az érdeme. Az asztalon egy tűzpiros sisak ár­válkodik. Feri bá­csi elétti pillantá­som: — Vannak itt ilyen csodák. Ezt valahonnan biztosan elemelték játékból, azután meg itt hagyták, mikor ráuntak. Szinte mindennap találok valamit. Másnap a gazdája rendszerint jelent­kezik, biztos ab­ban, ha én talál­tam meg, vissza­kapja. Ezért gyak­ran könnyelműek is. Az egyik ember hetekig nyitva hagyta a szekré­nyét. Már én ide­geskedtem, és csi­náltattam rá re­teszt, hogy leg­alább ne lehessen olyan könnyen ki­nyitni. H hirtelen eszé­be jut vala­mi, s bár csak ket­ten vagyunk, óva­tosan körülnéz, majd kis papírcso­magból egy pe­csétgyűrűt vesz elő. — Ezt néhány napja találtam. Azóta már min­denfele érdeklőd­tem, ki hagyhatta el. Persze nem mutogatom, mert aranynak látszik. De, ha a tulajdo­nosa jelentkezik, megmondja mi­lyen, visszaadom. Eddig még senki­nek sem kellett. A gyűrű vissza­kerül a papírba, a piros sisak a taka­rítószerek közé, a ha kérek mindig kapok — dobozok mellé. Feri bácsi meg felkészül, közeleg a műszak vége, jön a „ro­ham.” — Ja. Nem engedték kidobni ötezer keret sorsa... A 3-as gyáregységben hallottuk, hogy december elején elkezdték bontani az SZK motorkereteket és a dolgozók sze­rint ki akarták dobni a hulladékba. Felkerestem hát Fekete Ferencet, a gyáregység termelés vezetőjét, aki a következőket mondta. — Eddig ezer SZK motor keretet szereltünk le, még 4221 darab van belőle. A 180-asokhoz és az 556-osokhoz használ­tuk, az új típuscsaládhoz a keret nélküli kell. Ez az 5200 te­hát lényegében inkurrencia. Pótalkatrésznek jó, csak az nem tudom miért hoztak be ennyit. Erre a kérdésre Cserei Andrásné anyagellátási előadó válaszolt. — Évekig megoldhatatlannak tűnt az SZK motorellátás Az ikladi Ipari Műszergyár készítette, de mindig keveseb­bet adott, mint amennyit kértünk. Szinte darabonként ku­­nyeráltak tőlük. 1971-ben például már több mint ötezerre voltak adósaink. Ekkor — főnökeink beleegyezésével — eny­nyivel többet rendeltünk. Egy szerencsés átszervezés révén azonban a következő évben a gyár minden igényünket ki­elégítette, még a „rátartást” is, így keletkezett a többlet. — És ez inkurrencia maradt... ? — Szó sincs róla. A 200-as családnál is ugyanezt az al­katrészt használjuk, csak keret nélkül. Tehát ha lebontjuk a keretet, minden további nélkül fel tudjuk használni. Jó mi­nőségű, beépíthető alkatrész. Ezért kértünk munkaszámot a terelőlemez lebontására. Megtudtam még azt is, hogy a keretes alkatrész ára 565 a keretnélkülié 535 forint. Adonyi Gyula anyagellátási főosztályvezető elmond­ta még, hogy tárgyaltak az Ipari Műszergyár vezetőivel. Ná­luk sincs igény a keretes motorokra, de a rendelésektől füg­gően hajlandók visszavásárolni a terelőlemezt. Eddig 1500-a meg is vettek darabonként 10 forintért. Néhány százat meg­tartunk pótalkatrésznek, a többit visszaszállítjuk a raktárba s várjuk az ikladi gyár szállítóit. Felmerül azonban a kérdés: miért csak decemberben került napirendre a „keret kérdés”? Azért, mert Adony Gyula szerint csak a C sorozat elkészítése után értesítettél az anyagellátási főosztályt az alkatrészváltozásról. Ők már jóval előbb szerették volna elkezdeni a bontást, de mire volt keret nélküli ventillátor, a 3-as gyáregységben nemi kezdték meg a leszerelést. Arra hivatkoztak, hogy nincs ka­pacitás. Így aztán hétről hétre húzódott a dolog. Most vi­szont már feltétlenül szeretnék felszámolni ezt az „imkur­­renciát”. Az ügy tehát megnyugtatóan rendeződött, a 30 forintos ventillátorkeret nem került a hulladékba. Köszönjük a gyár­egység dolgozóinak, hogy felfigyeltek erre a jelenségre,­ értesítették szerkesztőségünket is. Reméljük máskor is sz­emelnek a gyám­ és a társadalmi tulajdon védelmében. — ton — Hova lehet színházjegyet kapni ? Jogos igény szólásában elmondta, hogy igényeiknek megfelelő­­ munkabeosztásuknak alkal­mas időpontban, tehát ünne­pek előtti napokra, szomba­tokra a közönségszervezőné nem kapnak jegyet. A brigád egyik tagja, Buj­dosó Gyuláné később így egé­szítette ki a tanácskozási elhangzottakat: — Az öt fős brigádból né­gyen járunk a filmklub helyi előadásaira. Korábban sok­szor voltunk színházban . De három műszakban dolgo­zunk, különböző elosztásban Ha együtt akarunk színházba menni hét közben ezt lehetet­len megoldani. A közönség­szervezők meg felénk se néz­nek már vagy fél éve. Nem tudom, ki intézi most. A panaszok nyomán felke­restem Fodor Lujzát, a vál­lalati közönségszervezőt. — A panaszok egy része sajnos jogos — mondta. — Egyedül nem tudok eljutni mind a négy-ötezer dolgozóhoz. Jó lenne segítséget kapni, kértem már a szakszerve­zettől is, de eddig nem sok ered­ménnyel. Amíg ez meg nem oldódik, ar­ra kérem a brigádvezetőket, le­gyenek ők a segítségemre, ke­ressenek meg engem igényeik­kel, itt a szerelvény-szerkeszté­sen, a 154-es telefonszámon. Jegyet a legtöbb darabra, ko­molyakra is, tudok szerezni. Igaz, néhány előadással vannak gondjaim. Ilyen a Hegedűs a háztetőn, a Képzelt riport, a Mikroszkóp Színház előadásai, vagy a Madách Színházban az Otello és a Pillangók szabadok. Ezekre legfeljebb néhány jegyet kapok alkalmanként, de így van­nak a többi terjesztők is. Hiszen a közönségszervezők száma alig kevesebb a férőhelynél. Ezért számtanilag sem lehet több je­gyet szétosztani. Bármely más előadásra, az Operába, az Operettbe, a Nemze­tibe, a Madách vagy a Vígszín­házba van jegy. De nem az utol­só pillanatban! Én is kötve va­gyok. A jegyeket a kért időpont előtti hónap ötödik napjáig kell megrendelnem. Mit tehetünk hozzá az el­hangzottakhoz? Úgy érzem, az első lépés a megoldás felé az lehet, hogy megtalálják azt az utat, melyen legkönnyeb­ben egymásra találhatnak a színházba vágyók és a közön­ségszervező. Ebben a szak­­szervezet és a KISZ is sokat tudna segíteni. L. A 3-as gyáregység szocia­lista brigád­vezetőinek tanács­kozásán az egyik felszólaló Gyetvai Ferencné, a forgá­csoló Tyereskova brigádjának vezetője volt. A brigád tagjai valamennyien nők. Hozzá­

Next