Ikarus, 1975 (23. évfolyam, 1-26. szám)

1975-01-03 / 1. szám

" Szirony János és Dudás Péter lakatos szakmunkások. Amikor az üzemnek szüksége volt a rendkívül nehéz üvegezési munka elvégzésére, ők azt is vállalták. Az üzemvezető szerint mindenféle munkára használha­tók. Nagy segítséget nyújtottak gyáregységüknek a terv túlteljesítéséhez ÜTEMESEN TERMELÜNK TOVÁBB" . A fehérvári gyár vállalt feladatait, a 3900 autóbuszt, maradéktalanul teljesítette. Vajon a nem egyszer nagy erőfeszítéseket kívánó fel­ajánlás teljesítése nem hat-e kedvezőtlenül januári terme­lésünkre? Számíthatunk-e partnereink folyamatos szál­lítására? — ezekre a kérdé­sekre Kelemen Pál fehérvári főmérnök a következő választ adta: A fehérvári gyárban körül­belül másfél éve, hagyomá­nyosan, napi ütemességgel folyik a buszgyártás. Igaz, az év utolsó felében voltak nehézségeink. Átmeneti zök­kenők miatt olykor még a szabad szombatot is át kellett csoportosítanunk. A fehérjém, könnyűfém és lemezanyagok ellátásában ne­hézségeink lehetnek, mert a túlteljesítés során feléltük azokat a tartalékainkat, me­lyek a biztonságos termelés­hez szükségesek. De ez vál­lalati szintű gond, mely re­mélhetően megoldódik majd. Az alapvető alkatrészek, egységek ellátásában nem lesz fennakadás. A gyár üte­mes termelésében január 1. is egy közönséges dátum. Legfeljebb utána egy kicsit ünnepi hangulatban dolgo­zunk, és öregebbek leszünk egy évvel. Mivel a Csepel Autógyár hozzánk hasonlóan, szintén a kongresszusi felajánlás meg­valósításával biztosította a túlteljesítéshez szükséges fe­nékvázakat, ez a jövő évi szállításaikat, a darabszámot nem befolyásolhatja. Az új év kezdését tekintve tehát semmi különösebb okunk nincs az aggodalomra. Ezt az a tény is megerősíti, hogy december közepe táján már megérkeztek az első, ja­nuárban szerelésre kerülő fe­nékvázak. —­ia Épülünk, szépülünk, korszerűsödünk Felfedező úton a grillsütők alatt Befejezvén dolgomat a busz I főosztályon a szerkesz­tőség felé indulva egyszer­­csak megakadt a szemem a nyugati kapun. Egykor, nem is tudom, van már vagy két éve, mikor utoljára kimen­tem rajta, a gyárudvarra ve­zetett. És most? Sejtéseim vannak, hiszen néhány napja bejárta a sajtót a hír: az Ikarusban október 30-án volt a műszaki átadása az új, mintegy 800® négyzetméteres csarnoknak. A nyugati bőví­tés és a sajtoló­ busz­­ közti átfedés építési költségei a kapcsoló beruházások nél­kül is megközelítik a 60 mil­liót. Az ajtó mintha titkot rejte­ne úgy vonzott. (És nemcsak engem, hiszen, mint hallot­tam először lakattal zárták — azt valaki hamarosan le­verte. Később körbehegesz­­tették az átjárás megakadá­lyozására, de valaki fáradsá­got nem sajnálva ezt is föl­vágta.) Szerencsére nekem csak a kilincset kellett le­nyomnom, s ezt azzal az el­hivatottsággal tettem meg, hogy fölfedezem valamennyi érdeklődő számára, mit takar most a kapu. Váratlanul egy szűk ud­varra tévedtem. A régi fej­épület és az új üveg-beton fal között még szűk sávban a szabad ég télies hűvöse bor­zongat. Nyikorgó és a felfe­dezőt kilengéssel, recsegéssel riasztó deszkákon át végre elértem az új épület kapuját és megkönnyebbülve belép­tem a hatalmas csarnokba. Először ió méretek kötik le szemem. A tető legalacso­nyabb pontja is 9,6 méterre van a földtől, de a fénynek különleges törést adó üveg­tető 12 méterre magaslik. Az új épületnek e része „mind­össze” 3600 négyzetméteren terül el, de a természetes vi­lágítást biztosító üvegfal en­nél tágasabb tér illúzióját kelti. Most még szinte telje­sen üresnek hat az épület­belső. A falak mentén, a tető alatt húzódó keresztszerkeze­teken, az állványokon, a nagy munkára váró darun, a ha­talmas arányok mellett tör­pének ható emberek szorgos­­kodnak. Odakünn csontig hatoló szél fúj, itt kellemes hőmér­séklet uralkodik, a magasban átívelő fémvázon szabályos közönként gigászi „grill sü­tők” kapaszkodnak nagy körzetben kellemes meleget árasztva. Az Ikarusban elő­ször alkalmazott modern gázinfrafűtés burái ezek, a vörösen izzó magú fordított fémtálak, melyekben a szakemberek szerint az elekt­romosan vezérelt gázból ter­melődik hő. A csarnokban a szerelők kalapácsütései visszhangozva válaszolnak a hegesztőpisz­tolyok monoton sziszegésére. Az egyelőre üres tér sokszo­rosára erősíti föl a hangot. Lépteim is szinte dübörgés­nek hatnak. A lemezes sorról a kocsitestek már kifutnak az új csarnokba. Első, biztató jele ez itt a termelésnek. Egyébként minden irány­ban számomra ismeretlen rendeltetésű betonalakzatok: aknák, gödrök, platók kor­láttal és anélkül, emelvény­szerű formák. Nem sok idő telik el és valamennyiről be­bizonyosodik majd, hogy fon­tos feladatot tölt be a zavar­talan termelésben. Ráfordulok az átfedés te­rületére. A sajtólóból ideve­zető sínen egy szigorú koc­kaformákból kialakított, sok irányító gombjával tekintélyt követelő elektromos targonca áll. Fő feladata a sajtoló szerszámainak szállítása lesz. Egyelőre még ő is csak az új hellyel ismerkedik. Szemem hiába keresi a ré­gi raktárépületek nyomait. Végestesen végig sima be­ton, a korábban említettekhez hasonló mélyedésekkel és ki­emelkedésekkel. A 440 négy­zetméter nagyságú területen az emlékezet sikertelenül pró­bálja rekonstruálni az építke­zés előtti emlékeket. A tetőmagasság itt hat méter. Ezért, s mert a kinti halványuló fény most már nehezebben hatol át az üveg­burkolaton, fölfedezem az éles, tiszta fényt sugárzó higanygőzlámpákat is. A sajtolóüzem egyik oldal­ajtaja felé indulok. Mégegy­­szer körültekintek. Nagy lé­pést tettünk. Az építkezés so­rán újabb mintegy 80 ezer köbméter zárt területhez jutottunk. S nem véletlen, hogy a magasságot is szá­mon tartjuk, hiszen a külön­böző emelőberendezések a kocsitestek, szerszámok, al­katrészek egymás fölötti mozgatását is megoldják majd. E remények nem túl távoli megvalósulásán gondolkodva csuktam be magam mögött a sajtolóba vezető ajtót. S a jól ismert vágógépek láttán méginkább bizalom töltött el. Hiszen nem is olyan régen ugyanezen az ajtón, ugyan­csak bizakodva még az ud­varról léptem be, s lám most már a hűvös szél helyett az „elektromosan vezérelt gáz­fűtés” kellemes melege követi a nyomomat az ajtó nyílásán át. Lakatos Tamás Szervezete­bb lesz a munka Fehérváron november 7. tiszteletére átadták a hatos­hetes hajót. Hogyan állnak a szerelési munkák? Mikorra várható itt a termelés meg­indulása? — erről beszélget­tünk a gyári főmérnökkel, Kelemen Pállal. — A két, összesen 8000 négyzetméteres hajóval a fe­hérvári nagycsarnok építése befejeződött — mondta a fő­mérnök. — S ezekkel együtt 28.000 négyzetméterre bő­vült. Decemberben a belső berendezés, az épületgépé­szeti munka folyt. — Mikorra várható a ter­melő terület betelepítése? — A hatos hajóban január első felében megkezdődik és folyamatosan történik a ter­melés indítása. — Milyen munkákat végez­nek majd itt? — A szerelőszalagra rádol­gozó munkafázisokat fogjuk idetelepíteni. Mint például az elektromos előszerelő mű­helyt, a csomagtartó és ka­paszkodó szerelő üzemet, a székszerelőket. Így szervezet­tebbé válik a munka, csökken a szállítások útvonala és lé­nyegében megszűnik az ebből eredő anyagkár. — Hogyan áll a másik új hajó? — A hetes hajó csak 1975 közepétől, a vonszoló beren­dezés szerelésének befejezé­sétől lesz teljes egészében üzemeltethető. E tartalék vonszoló lehetővé teszi majd, hogy az ötös hajó vonszoló berendezésének hamarosan időszerűvé váló felújítását vagy a váratlanul jelentkező hibák kijavítását termeléski­esés nélkül végezzük el. — S ha nincs szükség ilyen „besegítésre”? — Ez a hajó akkor sem marad kihasználatlan. Szá­mos munkaterületet telepí­tünk még ide. Csak olyano­kat, melyek szükség esetén két nap alatt áttelepíthetők, hogy a tartalék vonal zavar­talanul termelhessen. Az itt üzembe állítandó vonszoló berendezés oda-vissza moz­gatható lesz. S így lehetővé teszi, hogy a speciális, egyedi jellegű buszokat itt és ne a termelő sorokon készítsük el. — A két új hajó végleges üzembe állítása után számos régi épület és helyiség ürese­dik meg. — A felszabaduló épületek nagy részét szociális helyi­ségre használjuk. Az elektro­mos előszerelő műhely régi helyén például öltöző és mos­dó lesz. Más felszabaduló te­rületeken pedig a helygond­dal küzködő, zsúfolt irodák­nak biztosítunk helyiségeket. LaTa Az egyik partnerünk mondja... „A Könnyűfémmű évi 24 ezer tonnányi présárut tud elő­állítani. Ebben benne van a folyamatos műszak, benne van, hogy az Ikarus fehérvári gyárától 20 ember segített a prés­mű munkaerőgondok enyhítésén. Benne van, hogy valameny­­nyi présmű április 4-e, május 1-e, november 7-e és a ka­rácsony kivételével percnyi szünet nélkül dolgozik. Megrendelőink közül az egyetlen olyan nagy vállalat az Ikarus, akinek terven felül szállítottunk. A tervezett 1750 tonna helyett 2700 tonna alumínium profilt kaptak, ezen be­lül 500 tonnát NSZK importból. A kapacitásunk határai vé­gesek, nem is lesz jelentősen nagyobb legfeljebb három-négy év múlva. Most is és akkor is csak az előrejelzett igényeket képes kielégíteni. Előretekintve az a véleményünk, hogy a partnereket 1975. évben az eddigi mértékben fogjuk kielégíteni. A hazai ipar alumínium félgyártmány igényeit a jelenlegi présmű kapa­citással csak részben tudjuk kielégíteni. (A présáruexportot teljes egészében leállították.)” Részlet: Bertalan Ferenc, a KÖFÉM üzemi főosztályvezető sajtó­nyilatkozatából. (Szerk. megjegyzése: Íme egy példa vállalatunk és nép­gazdaságunk egyik gondjára: csak annyi alapanyagot hasz­nálhatnak fel a vállalatok, amennyi az országnak rendelke­zésére áll. Bízunk benne, hogy a kontingensek megállapítá­sakor figyelembe veszik a járműprogram fontosságát. Mi annyit tudunk segíteni, hogy igyekszünk mielőbb rögzíteni az 1975. évi igényeinket.) Segíthetnénk a gyerek­kocsisoknak Hazánkban egyre nagyobb szerephez jut a család- és népesedés­politika. Mind szé­lesebb körben terjed a felis­merés, az ország életének ki­egyensúlyozottsága, mind­annyiunk jövője is összefügg ezzel a kérdéssel. De mi köze ehhez egy autóbuszgyártó vállalatnak? — kérdezhetné valaki. Nos, valamit mi is tudnánk tenni. Számos országban megoldották már, hogy gye­rekkocsival is fel lehessen szállni a járművekre. Sőt az NDK és Csehszlovákia szá­mára gyártott elővárosi ko­csijainkon mi is megoldot­tuk: a felszállást segítő ka­paszkodó korlátot nem kö­zépre, hanem egy kissé eltol­va szereljük, így egyik olda­lán a kocsival is föl lehet lépni. Az utóbbi időben egyre több karonülő kisgyermeket látni. S a papák, mamák a megmondhatói, mennyivel könnyebb kocsiban tolni a csemetét, mint kézben cipel­ni. De, ha messzebbre men­nek, legalábbis középsúlyú súlyemelőnek kellene lenni­ük, hogy a gyerekkocsit át­emeljék a buszok kapaszko­dó korlátján. A téma soka­kat érint, ezt mutatja, hogy a Csúcsforgalom egyik rádió­adásában is szóvá tették. Elképzelhető, hogy a BKV rendeléseiben nem kerül szóba a felszállást segítő ka­paszkodók ügye. De meg kell ezt várnunk? Tegyünk mi ajánlatot! Járuljunk hozzá ilyen módon mi is a rokon­szenves program sikeres meg­valósításához! —más Meglehetősen nagy forgalmat bonyolít le a vállalati pénz­tár, naponta 80—100 embernek fizet ki különböző összege­ket Kőczei Jánosné Nincs vonal­mozgató Az egyedi gyáregység fényező műhelyében 1972-ben állították üzembe a modern, olasz fényező berendezést. Tízmillió forintba került, de ezzel legalább világszín­vonalra emeltük a fényezést a gyáregységben. A vonal­mozgató berendezés még külön 5 millió forint lett vol­na, ezért meg se rendelték, mondván, hogy az üzem­­fenntartás majd készít hozzá egy tolópadot. El is ké­szült, mégis... Két év telt el azóta, s a festők tologatják a kocsites­teket a fúrókamrába, onnét a beégető kemencébe, a kemencéből ki az udvarra, az udvarról a csiszolóba, aztán kezdik elölről. Rabszolga brigádnak nevezik ma­gukat, mondván, hogy ekkora erővel már akár egy pi­ramist is felépíthettek volna. Különösen nehéz a munkájuk, mióta a 190-eseket gyártják. Ezt kormányozni sem lehet. Két oldalról két 509 milliméteres rúddal irányítják, s minden oszlopnál meg kell állni, kivenni a rudat, s félreállni vagy bebújni a kerék helyére, mert különben súlyos baleset származ­hat a „mozgatásból”. S mindezt kocsitestenként 36—38- szor kell ismételni. Többek között lehívták Samu Józse­fet, a vszb munkavédelmi felügyelőjét is, aki elismerte, hogy ez a mozgatási rendszer rendkívül balesetveszé­lyes. Miért nem intézkedik a gyáregység? Vagy ez meg­haladja a hatáskörét? Ha számukra nem volt megfe­lelő, amit az üzemfenntartás készített, és ha az üzem­­fenntartás meg­állítja, hogy ez megfelel a célnak, vajon ki döntsön ebben a kérdésben? Vagy az üzemfenntartás előbb vagy utóbb csak készít egy másikat? Sürgessék? Szállítsák le a túlzott igényeket? Vagy... Míg ezekre sorra megválaszolnak, a munkások tolják tovább a kocsikat? Jó, jó, de meddig?! —.

Next