Ikarus, 1977 (25. évfolyam, 1-26. szám)

1977-01-14 / 1. szám

Készítik a cselekvési programot A vezérigazgató 40/1976. számú utasítása értelmében vállalatunk­nál - 1976-hoz hasonlóan - az V. ötéves terv második évére eső fela­dataink végrehajtása érdekében is éves cselekvési programot kell készíteni, amely a vállalat minden egyes dolgozójának akcióterve, az 1977. évi gazdasági terv végrehaj­tásának ütemterve lesz. A cselekvési program összeállí­tásakor — többek között — föl­tétlenül figyelembe veendő: ez év­ben ünnepeljük a Nagy Októberi Szocialista Forradalom 60. évfor­dulóját, és a Vas- és Fémipari Dol­gozók Szakszervezete fennállásá­nak 100 éves „születésnapját” is. A végleges cselekvési programot január 31-én a vállalat legmaga­sabb szintű négyszöge hagyja jóvá. Kétszázharminckfel kocsitesttel több A busz­­­gyáregység az eredeti tervét 1976-ban 232 kocsitesttel túlteljesítette. Ebben a tőkés dol­lár árbevétel növelése céljából volt: 10 VDV kocsitest és 7 Vol­­vo-Arlanda. Megtörtént a 260 és 280 típus­hoz hasonló oldalvázú 250-es min­takocsi gyártása is, amely lényeges anyag­, sajtolt alkatrész, valamint élőmunka megtakarítással jár. A túlteljesítésben szerepel az Ik. 262 *4,2 méteres) és az Ik. 282 (18 ■teres) mintakocsik gyártása, sen kívül az Ik. 559 K1 és K2 pakisztáni, valamint az Ik 559 K4 tanzán bemutató kocsi karosszéri­áinak gyártása is. Mikulás-estet rendezett december 3-án a Pabló Neruda, a Latinka Sán­dor, a Rudolf Diesel és a Ságvári Endre KISZ-alapszervezet a Gár­donyi Géza Művelődési Házban. A rövid műsor után tánc következett. Vidám játékok, szellemi fotók, pol-beat dalok színesítették még a programot. Műanyag sátrak raktárnak Óriási, fehér építmények mozognak a késpenge-hidegségű szélben. A jövő század városainak házai? Nem! ... Hatalmas műanyag sátrak, raktá­rozási célokra. S nem 2000-bő­l, hanem napjainkból, a fehérvári Ikarus­­ból. Szeptember 17-én adták ki az igazgatói utasítást a GRABOPLAN műanyag sátor fölállításáról. Eredetileg egy sátrat terveztek, aztán kettő lett belőle. „Evés közben jön meg az étvágy.” Az utasítás megjelenésétől a fölállításig nem telt el négy hónap. Dicséret mindenkinek! Néhány adat a sátrakról... Méretek: az első 98x18 méter, a második 80x18 méter nagyságú. Raktározásra hasznosítható alapterületük: 2800 négyzetméter. Ventillá­tor motorok által befújt levegő tartja fent őket. A kivitelezői munkákat az üzemfenntartási főosztály szakemberei végezték. Horváth Sándor, a karbantartó üzem vezetője mondta: - Eleinte nem hittük, hogy lesz valami az egészből. Teljesen ismeret­len, új volt minden, nem bíztunk magunkban. Néha közbeszólt a rossz idő, de összefogtunk, s végül is sikerült. A dolgozók megértették a fela­datokat. Két műszakban dolgoztunk, sok ember kellett a rövid határidők miatt. A földmunkákat, az alapozást és a betonozást kőműveseink, az­ összeszerelést lakatosaink, az elektromos betáplálás és a világítás építését pedig villanyszerelőink végezték. Sok tároló területre van szükségünk, kevéssel rendelkezünk. A sátrak jó megoldásnak látszanak, gyorsan elké­szültek, korszerűek. Nem szabad félnünk az újtól! V. J. A törzsgyár busz II gyáregysége két üzemében rendszeresen tornáznak az ülőmunkát végzők. Itt a kárpitos üzem varrónői „lazítanak” MIT TERVEZ ÖN AZ ÚJ ESZTENDŐRE? Egy kérdés - tíz válasz (folytatás az 1. oldalról) — Egyik fontos tervünk: a ter­melés előkészítésével és irányításá­val összefüggő számítógépes bizonylatrendszer további meg­alapozása és kiterjesztése az alkat­részgyártásra is. Másik: a saját tulajdonú számítógépes előszer­­vezési munkálatok végrehajtása, különösképpen az anyag és álló­eszköz gazdálkodás információs rendszerének számítógépes meg­oldása. Schindele Árpád, a busz - gyár­egység vezetője: - A szériabuszok gyártása mel­lett a dollár árbevétel növeléséért­­ a vállalatvezetés igényeként - erőnkhöz mérten kivesszük ré­szünket az egyedi buszok gyártá­sában. A minőség javításában pedig az 1976-ban elért­­ fólia­hegesztés, feszített lemez pont­hegesztés (CD varratok elhagyása) tetősisak, hátfalsorok csatlakozása - eredmények után további alap­vető minőség­javulást kívánunk el­érni a szekrényvázak és a leme­zelés minőségében is. Ezen kívül szeretnénk fölszámolni a - válla­latnál közismerten - rossz busz I-és munkakörülményeket a meg­felelő szellőztetési és fűtési rend­szer kiépítésével, az üzemi zaj lé­nyeges csökkentésével, a belső anyagtárolás és anyagmozgatás gyökeres újjáalakításával. Dolgo­zóink jövedelmét pedig a vállalt feladatokkal arányosan akarjuk növelni. Végső soron egy olyan gyáregység kialakítását szeretnénk befejezni, amely mind belső tar­talmában, mind külső formájában megfelel az 1977. évi vállalati és népgazdasági elvárásoknak. Erős Gyuláné programozó, gyár­­fejlesztési főosztály:­­ Az új festőüzem beindítása és ezzel együtt a negyedik ötéves tervi beruházási program teljes befejezése. Pázsikné, Szilágyi Gabriella, az óvoda vezetője: - Nevelőmunkánk három rész­ből áll: szülő , gyermek és peda­gógusközösség. Vegyük sorba mindháromnál a feladatainkat. Az elsőnél jól megtervezetten egyesí­teni a család és az óvoda nevelési módszereit. Együttműködésünket elősegítik a tervszerű családlátoga­tások, szülői értekezletek, fogadó­órák és az alkalomszerű beszélge­tések is. A gyermekeknél célunk: derűs, tevékeny közösség kialakí­tása. Mivel az óvoda oktatási intézmény, így oktatási felada­tunk, rendezzük a gyermekek is­mereteit, új ismereteket tanít­sunk, gyakoroltassuk a meglévő készségeket, újabbakat alakítsunk ki, mindezeken keresztül pedig fejlesszük a gyermekek gondol­kodását. A pedagógusközösség legfontosabb célja: egységes kö­zösség kialakítása. Ennek elérése érdekében feladatunk egymás se­gítése, problémáink őszinte meg­vitatása, a feladatok szétosztása, a végzett munka értékelése. Sas Sándor, a busz II gyáregység vezetője: - Egyik fontos tervünk a kis­csoportos teljesítménybér beveze­tése mindkét vonalunkon. Máso­dik: a minőség tényleges javítása. Harmadik: a rekonstrukciónkat végre valahára befejezni, s az anyagkiszolgálási rendszert elkép­zelésünk szerint bevezetni. Pentz Sándor osztályvezető, szállítmányozási osztály: - Sok fontos feladatunk van 1977-re, de a legfontosabb mégis: a teherszállítási költségek további folyamatos csökkentése, - a ter­melés magasszintű kiszolgálása mellett - a vállalatunkhoz kap­csolt telepek (Pusztavám, Szeged) gazdaságos szállításának megszer­vezésével . Személyszállításunkban pedig a munkásszállítás kulturált­ságának további növelését tartjuk szem előtt. S mit fűzhet mindehhez az újságíró? Úgylegyen! —­­ árpás — Erkölcsi kérdések Tapintat, több érzés! A szabadbattyáni „Bejáró dolgozók klubja” november 18-án kedves vendéget fogadott: Bozóky Éva újságírót, a Nők Lapja munkatársát. Az újságírónő „Korunk erkölcsi kérdései” címmel tartott előadást a gyá­runkba bejáró dolgozóknak. Többek között beszélt a magánélet megnövekedett gondjairól, az el­hagyott falvakról, az elidegenedett, magányos városi életről, a sok ingá­zóról, arról, hogy nagy vágy él bennünk a közösség iránt, de igazi, tartós, mély kapcsolat mégis nehezen jön létre. Jobban élünk, fejlődött az ipar, a gazdasági élet, de ennek fonákjai is vannak. Elszakadnak egymástól az emberek. Elhanyagoljuk a gyerekeket, pedig nagyon fontos a velük való törődés. Ez határoz meg később mindent. Több tapintat kell, több érzés. Figyeljünk egymásra. Ne ítéljünk, hanem próbáljunk segíteni! A munkások hasznos órákat töltöttek el a klubesten. A sok, érdekes kérdésből, hozzászólásból is látszott, hogy hozzáértően gondolkoznak, beszélnek az erkölcsi dolgokról. Küzdenünk kell a közömbösség ellen. Keressük együtt a jó utakat! V. J. Van-e fekete túlóra? Egyelőre nincsenek bizonyítékok Fekete­ túlóra lesen voltunk január 5-én délután hat és nyolc óra között a törzsgyárban. Erre azért került sor, mert a vállalati szakszervezeti bizottsághoz beje­lentés érkezett: egyik-másik gyár­egység vét a törvényesség ellen, nézzék meg. Balla Józseffel, a szakszervezet termelési felelősével ezt láttuk, hallottuk ezen az estén... Vaklárma az egész Ásító csönd fogadott bennünket a busz I. gyáregységben. A város­ban, a 130-asban egy teremtett lelket sem találtunk. Vaklárma az egész — gondoltuk. De nicsak, a fődarabgyártóban erősebb a világí­tás, emberek a tetőgyártósor kör­nyékén. — Jó estét kívánunk! Békésen visszaköszönnek és illően bemutatkoznak. — Fityus József, az üzemfenntartás cso­portvezetője, Tóth István, Vaszilkó János, Geszler József, Kovácsik János. — Hánykor kezdtek? — Reggel negyed hétkor. — De hiszen már fél hét, meddig maradnak? — Amíg befejezzük... A csoportvezetőn kívül a töb­biek csak fél füllel figyeltek, to­vább dolgoztak. Javították a 4500-as Pekó-fólia hegesztőt. Ez a következőkből állt: hegesztő gör­gőt cseréltek, hántolták a vezető­sínt, olajcserét végeztek, tisztítot­ták és végül kipróbálták. Azért írjuk múlt időben, mert rögtön­zött bemutatót is tartottak: „tes­sék, nézzék meg, kész. Nemcsak emésztjük a túlórát, közben dol­goztatjuk is a gépet. Most szépen lezárjuk, mosakszunk, öltözünk, s megyünk haza.” A csoportvezető tiltakozik: ez nem fekete­ túlóra. Velük ismer­tették a vszt döntését: az üzem­­fenntartáson a hatórai túlmunka semmiféle szabályba nem ütközik. És ez nem is lesz annyi. — Kérem, ez egyedi gép — mondja még Fityus József. — Ha elromlik, javítani kell, de nem műszak közben. Nem állhat le a tetőgyártás, ez vállalati érdek. Majd szétreped Arra a kérdésre, hogy szívesen túlóráznak-e, egyöntetű a válasz: a pénz, az mindig kell. Nagy hévvel bizonygatják azt is, hogy becsület­tel kidolgozzák az időt, szocialista brigádtagok. Az Április 4, a Váci Mihály és a Mező Imre brigádok­hoz tartoznak. És ha már úgyis „fafront”, s itt az alkalom is, rög­tönzött panasznapot tartanak. Egy évig sem tart a bakancs, el­törik a talpa, lejön a s­oka. Más: ha nagyon piszkos munkát végez­nek, a koszosért mosott ruhát kapnak. De aki jobb húsban van, majd szétreped rajta a használt munkásruha. Hát ezt jó lesz be­venni abba a cikkbe... Baricz Imréné viszont azt szeret­né, ha eltekintenénk attól, hogy „kiírjuk” az újságba. Legszíveseb­ben elhallgatná a nevét is. Áh, nincs erre semmi oka. Ő, és Badari János teljesen szabályosan dol­gozik a 150-es üzemben. Délutá­­nosok. — Állítólag nincs elég hegesztő­gép, azért kellett délutánra jönni — jelenti ki meglehetősen lehango­lóan Badari János. — Nem szívesen jött? — Nincs megfizetve. Talán két­száz forinttal keresek többet, nem éri meg. — Nem is akar senki délután dol­gozni — veti közbe Bariczné. — Mindenki nem mondhat nemet. Hogy nem kell úgy hajtani, mint délelőtt? Azt nem mondhatnám. Ugyanannyit kell csinálni, mert különben nincs meg a pénz. — Egy előnye van a délutános­ságnak: a csönd — folytatja kissé enyhültebben Badari János. — Tagja valamelyik brigádnak? — kérdezi tőle Balla József. — Azt hiszem. A szakszervezet termelési felelő­se hevesebben kérdez: — Hát csak tudja, hogy melyik­nek? — Lehet, hogy az Április 4-nek. De azt hiszem, abból kettő is van. — Milyen brigádmunkában vett eddig részt? — Társadalmi... De nem tudtam elmenni, m­ert nem értem rá. Ad­tak valami mozijegyet is. Meg vol­tunk a könyvtárban. De nem érek én rá olvasni. — Semmit sem olvas? — Az üzemi újságot mindig kiol­vasom. De csak azt, ami ebben a gyárban történik. — A beszélgetést leírhatjuk? — Nekem mindegy, hogy mit ír­nak. Egy fontos dolgot elfelejtettünk említeni: Badari János fiatal­ember, vőlegény. A menyasszonya csinos, házasság lesz a vége. Ilyen­kor a szerelemnél nincs fonto­sabb, ezt egy szakszervezeti ter­melési felelősnek is meg kell ér­tenie... Utasan utaznak Kassai Sándornak, az egyedi gyáregység esztergályosának semmi kifogása a délutánosság el­len. Amikor szakmunkás vizsgát tett, hatodik éve ennek, ide ke­rült. Három éve délutános. Ugyan­úgy tudja, mi történik a gyáregy­ségben, mintha délelőttös lenne. Ma is műszakváltáskor tartották a röpgyűlést. Most nagyon rá kell kapcsolni mindenkinek. Import alkatrész hiány miatt hatvan tava­­buszt idén fejeznek be. Tétele­sen is sorolja, hogy milyen típusú­­akat. Érdekli, ezért jegyezte meg. Gyömrői lakos, Potondi István is, aki nyugdíjasként dolgozza a 840 órát. — A Flaxiából mentem nyugdíj­ba, de itt jobb munkát kínáltak, alkatrészeket készítek. Kell a pénz, beteg a feleségem, neki nincs nyugdíja. Aztán arról beszél Kassai Sándor és Potondi István: urasan utaznak, háztól-házig hozza viszi őket a munkásjárat. Bezdán Lajos fényező is elége­detten beszél az egyéves délutá­nosságról. Feleségével, aki tizen­nyolc éve egyedis, műszakváltás­kor találkoznak. Szintén fényező. — Ön is ilyen régi dolgozó a gyámban? — Ahogy vesszük... Valamikor hét és fél évig a különleges üzem­ben dolgoztam, aztán elmentem... De ezt hagyjuk, elmúlt... Aztán az Elzett egy része, ahol utána dol­goztam, Berettyóújfaluba költö­zött. Hívtak, lakást ígértek, de én vissza­jöttem. A feleségem miatt. Befogadtak-e? Azt hiszem igen. Lottósorsolás a kerületben! Lassan már hagyománnyá válik, hogy a Sportfogadási és Lottó­igazgatóság az év első hónapjában­­ egy alkalommal kerületünkben rendezi meg a sorsolást. Most, a harmadik heti lottósorsolásra kerül itt a sor, melyet az Ikarus Művelődési Központban 1977. január 21-én (pénteken) reggel 8.30-kor tartanak meg. A sorsolás előtt­­ vidám zenés műsorral enyhítik a várakozás perceit. A műsorban fellépnek: Angyal János, Horváth Vilmos, Bodza Klári és Bujdosó Mária. A műsort Gálfalvi János vezeti. Ezután a jelenlevők közül sor­solják ki az öt számhúzót. A jelen­levők a műsor kezdéséig számot kapnak, melyek alapján sorsolnak. Pé. Legközelebb meglátjuk Itt be is fejeztük az esti beszél­getéseket. De nem éreztük könnyűnek, gondtalannak ezeket a „steril” interjúkat. — Nekem nem megy ki a fejem­ből az, amit az emberek úgy mel­lesleg mondtak: elmegyünk haza négy óra hosszára, aztán vissza­jö­vünk — töprengett Balla József. — Aztán amikor újból megkérdez­tük, — nem voltak hajlandók erről többet beszélni. — Megütötte a fülem at is, jövünk déli tizenkét órára, s reggel haza megyünk. Utá­na pedig helyesbítés, magyaráz­kodás, vagyis rosszul értettük. — Van fekete­ túlóra, vagy nincs? — Egyenlőre nincsenek bizonyí­tékok... — S lesz? — Majd legközelebb meglátjuk... — Mikor? — Amikor bejövünk ellen­őrzésre... — dunajcsik — Az elmúlt év legjobb sportolói Az Ikarus újságszerkesztősége, a tömegsport felelősök szavazatai alapján gratulálunk az év legjobb­jainak. Az év női sportolója: Nagy Má­ria (Kér, KISZ-bizottság) Az év férfi sportolója: Horváth Béla (TMK) tekéző Az év legjobb csapata: MEO te­kecsapata (Szász Dénes, Fekete László, Hidegh Tibor, Mészöly András és Keszthelyi Oszkár.) Az év sportaktívája: Bátai Tibor (szerszám).

Next