Împreună, 1999 (Anul 9, nr. 82-88)

1999-01-01 / nr. 82

Editat de Asociaţia Culturală şi de Prietenie EGYÜTT - ÎMPREUNĂ „Adevăratul meu idea călăuzitor este idealul înfrăţirii între popoare, înfrăţire în pofida oricăror duşmănii şi învrăjbiri.“ Anul IX. Numărul 1 (82) 8 pagini, IANUARIE 1999 1000 lei Printre geniile liricii mondiale, este unul dintre primii Primul meu text omagiind pe Eminescu a fost publicat în Korunk în 1939, în deceniile care au urmat, am spus probabil totul despre el, adică tot ce era posibil pentru mine - fie în Igaz Szó, fie în Utunk sau în coloanele ziarului Előre. Şi iată că am uitat ceea ce este esenţial, am uitat de acele multe opere eminesciene pe care le-am tradus şi publicat cu atâta însufleţire şi răbdare, cu atâta plăcere şi cu atâta trudă şi mândrie. După toate acestea, se mai poate spune ceva în momente aniversare, sau aşa, fără nici o motivaţie aparte, pur şi simplu pentru că este vorba de un poet despre care poţi publica ceva nou, fără nici o motivaţie specială, oricând şi oriunde, deoarece nu încape îndoială privind măreţia şi importanţa lui. Nu numai că nu încape îndoială, dar trebuie subliniat neîntrerupt: în poezia română, el este cel mai important, dar şi printre geniile liricii mondiale este unul dintre primii (1975) Szemlér Ferenc I Bildie I v ii I - II / i \ - -- în numărul 1 din acest an al revistei „Együtt - împreună“, fideli tradiţiei create de revista noastră, cu prilejul zilei de naştere a celui mai mare liric român al tuturor timpurilor - Mihai Eminescu - omagiem spiritul viu şi opera nemuritoare a poetului. Deoarece în numărul nostru din decembrie anul trecut, din lipsă de spaţiu, nu am putut evoca cea de a 115 aniversare a lui Kós Károly, clasic al literaturii maghiare din România, constructor, arhitect legendar, grafician şi animator de literatură, pornim seria revistei noastre bilingve pe 1999, evocându-i spiritul şi exemplul său nepieritor. în întrega mea activitate, am fost eu însumi “O minoritate are nevoie de scriitori care să rostească adevăruri într-o limbă dulce şi de înţeles. Literatura înseamnă însă slujire, şi cine îşi asumă acest lucru să nu-i mai pese de nimic altceva, ci doar de slujirea fidelă... Pe mine însumi, pe noi înşine nu ne-am putut minţi, nu am putut face ochi dulci şi nu am putut trişa. Nu ar fi avut rost, nici de dragul cuiva, nici de dragul a ceva anume, pentru că ar fi fost în dauna mea, în dauna noastră... Nu am fost nicicând un om cu firea plângăcioasă. Dacă, pe parcursul vieţii, am fost lovit de durere sau de doliu, miam încleştat gura şi mi-am închis ochii, ca nimeni să nu poată auzi cuvântul meu de durere şi nimeni să nu poată vedea lacrima arzând în ochii mei... în lunga noastră istorie, am fost împreună cu românii, cu saşii. Această apartenenţă împreună este un fapt istoric şi de cultură, oricum, o posibilitate pentru cunoaşterea reciprocă sinceră. Nu am avut niciodată necazuri unii cu alţii, pentru motive proprii. Prietenia este condiţia existenţei şi a dezvoltării. Este un lucru firesc, natural, înseamnă mai mult decât un program... Eu înţeleg transilvanismul ca pe un medicament pentru vindecarea spiritului negării tradiţiilor specifice, în romanele mele, figurează şi eroi români, dar nu daorită unui calcul mărunt şi pentru că toate faptele mari au fost opera comună a fiilor popoarelor care trăiesc acolo... Munca mea va continua prin cei care \/ * Vt _* | sf.. vor veni după mine, iar viaţa mea va deveni “1 f y *1 eternă prin ei, pentru că eu am rămas acasă...” — — — — — — — — — — — “ — “ — — 1 Mihai Eminescu La steaua La steaua care-a răsărit E-o caie-atât de lungă, Că mii de ani i-au trebuit Luminii să ne-ajungă. Poate de mult s-a stins în drum în depărtări albastre, Iar raza ei abia acum Luci vederii noastre. Icoana stelei ce-a murit încet pe cer se suie: Era pe când nu s-a zărit, Azi o vedem, şi nu e. Tot astfel când al nostru dor Pieri în noapte-adâncă, Lumina stinsului amor Ne urmăreşte încă. ■ ' ! jsssrzsu, CONIMPEX COMPANY Preşedinte inginer dipl. MATEI VINTILĂj j Sprijinitorul revistei noastre . DGLffl DELFIN CONSTRUCT Asociat unic ing. dipl. VIRGIL BECHERU j ' ___|______._^ ._______________■