Inainte, decembrie 1949 (Anul 6, nr. 1521-1543)

1949-12-01 / nr. 1521

IP adrus ateneului popular „Olga Bancie“ din Craiova, a luat ființă un literar Urmiâind linia pe care Partidul a trasat-o ateneelor populare, ca factori principiali in opera de ridicare a nivelului ideologic și cultural al masselor, ateneul popular „Olga Bancic”, având sprijinul sectorului 1 PMR și al secției Artă și Cultură din Comitetul Provizoriu, a luat frumoasa inițiativă de a organiza un cenaclu literar. Scopul creerii acestui cenaclu este de a stimula cât mai mult mișcarea culturală și literară a cartierului, de a descoperi și a atrage cât mai multe elemente muncitorești și tineret la acest cenaclu, ele a-i îndruma în munca lor literară și de a-i îndrepta apoi către filiala locală a U. S. d. R. P. R. Cenaclul ține ședințe săptămânale, în fiecare vineri seara la orele 6.30. Cele două ședințe, care au avut loc plană acum, au dovedit, prin buna lor organizare și desfășurare, că acest cenaclu este sus ortientat și că aduce deci o prețioasă contribuție la realizarea unei cât mai bogate și mai sănătoase mișcări literare în orașul nostru. Astfel, la ședința din 25 Noembrie crt., care sa bucurat de o largă participare a muncitorilor și tineretului din cartierul căruia aparține ateneul popular „Olga Bancic”, au citit din lucrările lor: Violeta Sustacov, Dragu Petre și Mircea Dumitru. Violeta Sustacov, care este muncitoare la șantierul „Casa Copilului”, a citit o poezie închinată lui 30 Decembrie, istorica zi a proclamării Republicii Populare Române. In discuțiile care au urmat lecturii și la care s’au înscris prof. Pătrașcu, Dragu P., Vlad I., Senevici D., Bivolaru I., și E. Cornea, s’a arătat că poezia citită are bune calități literare, este scrisă cu multă sinceritate și avânt, și ea denotă realul talent al autoarei. Pentru a-și îmbunătăți și mai mult realizările sale pe tărâmul poeziei, ea are datoria de a citi cât mai multă literatură progresistă și în deosebi sovietică, care trebuie să fie un permanent ghid și exemplu in creația sa literară, după cum, pentru a da o poezie cu un conținut cât mai autentic și cât mai realist, muncitoarea Violeta Sustacov trebuie să lupte fără preget pentru ridicarea nivelului său ideologic, prin cetirea a cât mai multe broșuri de ideologie și literatură marxistă. S’a cetit apoi .,Poem pentru pace” de elevul Dragu Petre, — o poezie remarcabilă prin conținutul ei revoluționar și prin forma realistartistică în care autorul a știut să înfățișeze acest conținut. ..Po-5 5 5 omul pentru pace” al lui Dragu P., este o lucrare care indică pe tânărul ei autor ca pe un element valoros și de îndreptățire nădejdi în viitor. A urmat apoi lectura a trei merituoase poezii scrise de Mirea Dumitru, elev la școala nr. 7 băeți. Poeziile deși mai au încă unele facilități de formă și conținut, foarte firești dacă se ține seamă de vârsta autorului lor — care are doar 13 ani — vădesc totuși un deosebit talent literar în formare și o justă îndrumare ideologică a micului poet. Muncind cu stăruință, cetind cât mai multă literatură adevărată, frecventând cât mai des cenaclul și urmând sfaturile care i se vor da aici, tânărul Mirea Dumitru va da o poezie bună care să corespundă încrederii ce se pune în posibilitățile sale literare, încheind, tov. prof. Pătrașcu, directorul ateneului popular „Olga Bancic” a făcut un călduros apel pentru ca la cenaclurile acestea literare, care au loc in fiecare Vineri, la sediul ateneului din strada I. C. Frimu, să participe un număr cât mai bogat de muncitori, elevi și populație din cartier, pentru ca astfel cenaclul literar de la ateneul popular .,Olga Bancic” să devie un nou și adevărat focar de cultură în orașul Craiova. In întrecere în cinstea zilei tovarășul«* STALIN Ziua 1s 21 Cerembia constituia întru toți oameni munții din Reub jia noastră un nou și măreț- prîi] de manifestare a nețărmuriteiragoste și recunoștințe pe care ei poartă mineul lor învățător și eberator, tovarășul 1V- Stalin. Urmând pilda muncitorilor de Ibrici, ateneul Popular ,,D'ca Bănie” îndrumat și spirit de Sectorul PMR- iptrecumi și de secția aria și uliură a municipiului, a chemat i întrecere ateneul popular Ghingheru-In ședința din 22 Noembrie cunosctivele celor două atenee și-au jaf angajamentul ca ipână la 21 decemb:ie a c, să realzeze u:măr are'e; să ducă o imăi intensă muncă de popuaiza e pentru creșterea numlă’ului ci iorilor bibiotecilor lor cu încă 400; să dea patru festivaluri pentru muunctori; să introducă cât mia' mu'te elemente muncitorești in ech'pele artistice ale atereeor lor; să creeze nouămente de lectură în cartele cărora aparțin; să țină regulat ședințele educative și de cenaclu; să se intensifice activitatea cenaclului Teaz de la ateneul „Olga Bancic”; să se activizeze și trimimiut munca de redactare și de aranjare a gazetelor de perete ale atenellor, luâindu-se sarcina de a se da la aceste gazete, până la 21 Decembrie, 24 articole, să se sporească numărul colaboratorior de presă din rândurile miuncitorilor, iar, pentru marea sărbătoare dela 21 Decembrie, s'a hotărît ca fiecare din cele două atenee să pregătească în cât m miai bine condițiuni, câte o piesă de teatru sovietică-Sarcini e trasate în cadrul ședinței din 22 Noembrie oât au fost primite cu unarilmi entuziasm de către activiștii celor două atenee, și angajându-se nu numai să îndeplinească dar să și le depășească, spre a sărbători astfel, printr’o muncă cât mai rodnică și mai constructivă, măreața zi a aniversării Genialului Stalin- DRAGU PETRE Coresp- In societatea capitalistă bazată pe egoism și pofta de câștig, burghezia nu a vrut niciodată să facă chelturi pentru îmbunătățirea f fi celor ce muncesc, pentru asigurarea sănătății lor.Un muncitor accidentat, bolnav și îmbătrânit, era aruncat pe drumturi, pradă mizeriei și foametei. Sub presiunea luptei revoluționare a clasei muncitare, burghezia a fost silită să legifereze asigurările sa era. Foosindu-se însă de elemente aservite intereselor ei, burghezia a reușit să transforme aparatul asigurărilor soliae într-un aparat greoi și birocratic, care apăra numai interesele clase stăpânitoare.După 23 August 1944, cu toate îmbunătățirile aduse, aparatul n’a putut fi schimbat, așa încât înghițea mai departe o mare parte din fondurile destinate ajutorării oamenilor muncii Azi însă, după naționalizarea principalelor mijloace de producție, când milioanele de oameni ai muncii s’au avântat în măreața luptă de construie a socialismului, s’a impus o transformare fundamintală a asigurărilor sociale-Noul regim al asigurărilor sociale, stabilit prin legea no 10 din 1 ianuarie 1949 isvorăște din grija permanentă a Partidului și Guvernului pentru buna stare a oamenilor muncii Ca acteristicile lui fundamentale sunt: a) oamenii muncii nu mai putesc nimic pentru asigurări, obligația păcii revenind statului sau patronului particular; b) asigurările se extind asupra tuturor categoriilor de salariați, inclusiv salariații agricoli și casnici; c) asigurările sociale trec sub conducerea și controlul sindicatelor, asigurându-se astfel, prin participarea a zeci de mii de activiști la această muncă, o bună funcționare și o mai justă întrebuințăre a fondurilor-Cartea „îndrumări în munca cu Asigurările Sociale” cuprinde lămuriri asupra legii și regiulamientului asigurărilor sociale- Prin exemple concrete, cartea ușurează activiștilor sindical însușirea materiei asigurărilor sociale, înțelegerea sarcinilor și problemelor în legătură cu asigurările sociale, pentru a putea duce munca cât mai bine și a veni astfel în ajutorul masselor largi ale celor ce muncesc Ce să citim: locunări în munca cu Asigurările Sociale Bane gospodarim întreprinderea fărâ împrofilDin r) EDITURA C .G. M. In această broșură ni se vorbește despre întrecerea socialistă care a pornit dela uzinele Sovrommefa Reșița și a cuprins miasse din ce în ce mai largi de oameni ai muncii In urma hotărîrii Ministerului Industriei, ca întreprinderile să-și achte integral comenzile în momentul livrării, muncitorii, tehnicienii și funciorii uzinelor Sovromimetal Reșița au pornit întrecerea socialistă pentru realzarea sumelor necesare, prim propriile mijloace, fără a recurge la împrumuturi. Datorită eforturilor salariaților, ciclul de fabricație a fost scurtat, circulația fondului de rulment a fost acelsra â, astfel încât au fost eliberate sumele necesare plăților curente-Ca la orice început însă, sau constatat și unele lipsuri- Astfel s'a făcut greșeala să se socoată această întrecere ca o chestiune ce privește numai pe funcționari și ca urmare, eforturile funcționarilor n’au fost conexate cu acele ale muncitorilor șî tehnicienilor.In acelaș timp, unele organizații sindicale n’au înțeles importanța noii inițiative de la Reșița, privind-o ca o problemă ce privește numai uzinele Sovrommetal Reșița-Sesizând aceste greșeli, Partidul a aotat că întrecerea socialistă de la Reșița constituie un moment nou în desvoltarea întrecerei socialiste la noi în sate- Ea înseamnă ridicarea ei pe o treapsa mai înaltă- Efemtantul nou este urmărirea și realizarea mijloaceor bănești,pentru autofinanțarea întreprindere!- Participarea funcționarilor cot la cot ca tehnicenii a lărgi cadrul îmtrecerei. Gospodărirea fără împrumuturi nu trebuie să rămână un caz izolat, ci trebue să devină legea tuturor întreprinderilor socialiste-In urma îndrumării Partidului, organizațiile sindicale au trecut la o activitate intensă de extindere a acestei întreceri și lărgire a conținutului ei și de înlăturare a deficiențelor- In foarte scurtă vreme, exemplul de la Reșița a fost urmat de Grivița-Locomotive, Uzinele 23 August, Vulcan, Sovromtractor și multe alte fabrici și uzine din țară-Tot de la Reșița a pornit întrecerea sociaistă pentru introducerea evidenței operativei zilnice a prețului de cost. Datorită acestui sistem de evidență, muncitorii au acum posibitatea de a controla acțiunea pentru reducerea prețului de cost și a luat măsurile necesare în caz de nevoie In aceaș timp, acest sistem este și o bună metodă de sporire a salariului muncitorului în baza unei producții superioare din punct de vedere calitativ și cantitativ- Întrecerea pornită dela Reșița are azi o semnificație deosebită- Ea este o afirmare a voinței a tabloanelor de oameni ai muncii de a munci într’un mod nou, într’un mod socialist, de a-și făuri cu propriile mâini un viitor fericit- INAINTE Citiți și studiați: IOSIF VISSARIONOVICI STALIN scurtă biograbie apărută în Editura Partidului Muncitoresc României 100 In cinstea celei de a 70-a aniversări a tovarășa!«! STALIN vor apare în Editura P. M. P. — OPERE vol. 4. — Marxismul și problema naționalcolonială. — Problema națiomială și leninismul.— Anarhism sau socialism. — Cuvântare ținută la primul Congres al colhoznicilor udarîci din URSS. — Al patrulea volum al Operelor lui I. V. Stalin. Ingina maghiară — Problema națională și leninismul. — Despre sarcinile cadrelor couducătoare din economie. In limba germană Problema națională și leninismul. Cuvântare ținută la primul Congres al colhoznicilor adamici din URSS. I. V. STALIN I. V. STALIN I. V. STALIN I. V. STALIN I. V. STALIN S. M. PETROV I. V. STALIN I. V. STALIN I. V. STALIN I. V. STALIN Cercul A.R.L.U.S. farmaciștidroghiști, duce o rodnică activitate Cercul ARLUS farmaciști-droghiști muncește cu râvnă pentru popularizarea marilor realizări din Uniunea Sovietică și pentru strângerea legăturilor cu Țara Socialismului. Acest cerc ARLUS și-a organizat un sediu propriu, dotat cu mobilierul necesar și cu pavoazări deosebit de expresive. El a organizat cinci festivaluri unde s’au ținut conferințe și programe artistice. S’a căutat să se sublinieze rolul Uniunii Sovietice în lupta pentru pace, pentru libertate și democrație. Cercul ARLUS farmaciști-droghiști a mai organizat un festival în care partea artistică a fost susținută exclusiv de copiii membrilor cercului. In acest fel se atrag și membrii familiilor salariaților în munca de strângere a legăturilor cu marea prietenă de la Răsărit. Festivalul a fost repetat în fața muncitorilor de la atelierele de confecțiuni I. C. Frimu. Datorită acestei munci remarcabile, cercul ARLUS farmaciști-droghiști s’a evidențiat printre cercurile fruntașe ale subfilialei II A.R. L.U.S. MARIA CURAU coresp. Munca de înzestrare a clubului muncitoresc de la Comtextil In vederea sezonului de iarnă, comitetul de întreprindere de la Comtextil a fixat un plan pentru clubul muncitoresc „7 Noembrie”. Acest plan prevede și desvoltarea continuă a clubului. Astfel salariații de la Comtextil au căutat să înzestreze biblioteca cu tot mai multe cărți, astfel că ea a ajuns astăzi la 368 volume. Deasemeni numărul cititorilor crește simțitor, clubul fiind popularizat continuu ln rândul salariaților și familiilor lor. S’au pus bazele unui grup de citire în colectiv a cărților și revistelor sovietice, care au dat roade deosebite. Lucrul acesta dovedește grija salariaților de la Comtexul de a desvolta clubul muncitoresc „7 Noembrie”. CIUCA LUCREȚIA coresp. Ufederatele din Vârtop și Propșor Yin in ajutorul S. M. T. Femeile din Vârtop și Plopșor încadrate în UFDR și-au luat angajamentul de a veni in ajutorul stațiunii de mașini și tractoare, ducând muncă în special pe tărâmul higienic. Astfel ele, printr-o muncă voluntară, în ziua de 24 Noembrie au spălat 60 cearceafuri, 60 salopete și 130 rufe de corp precum și alte diferite obiecte. N. ILIESCU coresp. Parchetul Tribunalului Dolj EXTRASE D-na Lidia Col. Nuță din Craiova str. I. C. Frimu nr. 84 prin petiția întreg, la nr. 2566 din 19 Noembrie 1949, cere reconstituirea actului său de naștere, născută în comuna Lipcani jud. Hotin la 12 Octombrie 1905 din părinți Alexei și Maria Liubetchy. Noi, primul procuror al Tribunalului Dolj. In conformitate cu art. 3 B. L. nr. 4062 din 1940, referitor la reconstituirea actelor de stare civilă din 14 Decembrie 1940, invităm autoritățile și persoanele care dețin extractul sau alte înscrisuri referitoare la acest act, a cărui reconstituire se cere, să le depună de urgență la acest Parchet. Nr. 2566, 23 Noembrie 1949. * Ana P. Slobodenco din Craiova str. 23 Aug. nr. 11, solicită reconstituirea actului de naștere ce a avut loc în Hotin jud. Hotin în anul 1903, luna Mai ziua 20 din părinți Petre și Ana. Noi, primul procuror al Tribunalului Dolj. In conformitate cu art. 3 D. L. nr. 4562 din 1940, referitor la reconstituirea actelor de stare civilă din 14 Decembrie 1940, invităm autoritățile și persoanele care dețin extractul sau alte înscrisuri referitoare la acest act, a cărui reconstituire se cere, să le depună de urgență la acest Parchet. * D-na Valentina cpt. Nicolaescu născută Volos, din Craiova str. Mărăști nr. 8, prin petiția înreg. la acest Parchet, cere reconstituirea actului de naștere, născută în comuna Slobozia jud. Bălți la data de 18 Martie 1923 din părinți Ilie și Elisabeta Volos. Noi, prințul procuror al Tribunalului Dolj. In conformitate cu art. 3 C. L. îir. 6042 din 1940, referitor la reconstituirea actelor de stare civilă din 14 Decembrie 1940, invităm autoritățile și persoanele care dețin extractul sau alte înscrisuri referitoare la acest act, a cărui reconstituire se cere, să le depună de urgență la acest Parchet. * Maria Gani din Craiova str. Unirii 202, solicită reconstituirea extractului de naștere, născută în com. Roșiori jud. Mehedinți, în anul 1902 Martie 15 din părinți Ion și Ana Soare. Noi, primul procuror al Tribunalului Dolj. In conformitate cu art. 3 D. L.nr. 4562 din 1940, referitor la reconstituirea actelor de stare civilă din 14 Decembrie 1940, invităm autoritățile și persoanele care dețin extractul sau alte înscrisuri referitoare la acest act, a cărui reconstituire se cere, să le depună de umsfență la acest Parchet. Procuror, indescifrabil toforiD Cu cinematografe Scala: Rețeaua morții. Timpuri Noi: Filme documentare 23 August: Rețeaua morții. 30 Decembrie: Carnetul unui speculant. TEATRUL NAȚIONAL 3oi 1 Decembrie, seara „Confruntarea”. Vineri 2 Decembrie, seara „Medicul de Plasă” cu Lina Șerbu și Tudor Popescu-Sâmbătă 3 Decembrie, matineu „Scufița Roșie”, seara „Confruntarea’’ cu Gh- Măruță-Duminecă , matineu „Caracter Moscovit” seara „Medicul de Plasă” cu Pomipilia Vasiu- Hies publicitate Pierdut buletinul populației (mis de Primăria Barbira Vâlcei pe numele Mircea St. Gulie. 11 declar nul. 2141 Pierdut buleinul populaței nr. 14375/ 944 emis de Miliția Dolj și cartela de alimente tip „Gr" emiră Tipografia „Pompiu Ștefu“ ambele pe numee Lădaru Carmen str. Pistolului 10. Se declar nule. 2142 Pierdut buletinul populației nr. 27661 / 940 emis de Miliția Dolj pe numele Pantelimon Stroescu. 11 declar nul. 244 Pierdut buletinul populatei emis de Miliția Băilești Dolj pe numele Benoiu A. Marcu sr. Grădinari Nr. 57. 11 declar nul. 2145 Cumpăr și fonier în bună stare și studio modern. A se adresa str. Lahovari nr. 56. 2146 Joi 1 Decembrie e ste «La serviciu farmacia nr. 7, str. Saraceu- Lui nr. 13. g»IV ANUNȚ DIRECȚIA JUDEȚEANĂ S.M.T. Craiova Angajata imediat șef de echipă, tractoriști și mecanici de atelier pentru Stațiunile de Mașini și Tractoare din cuprinsul sân. Sunt preferați solicitanții până la vârsta de 30 ani care au satisfăcut stagiul militar la armele motomecanizate ca: tanchiști, mecanici, conducători auto, precum și toți care posedă carnet de calificare ca șofeuri mecanici, mecanici agricoli, etc. Cei interesați se vor prezenta de îndată la Centrul Mecanic S.M.T. Craiova-Calea București Nr. 144, pentru a fi de îndată angajați DIRECȚIA JUDEȚEANĂ S.M.T. CRAIOVA LOTERIA DE STAT ÎNTREPRINDERE ECONOMICĂ DE STAT a lansat LOTERIA POPULARĂ cu trageri lunare independente și cu 100 lei prețul unui îoz întreg. Prima tragere are loc în 8 Decembrie 1949 orele 17 în sala teatrului Savoy din București. ANUNȚ Se aduce la cunoștința celor interesați ca Societatea Economică de Stat COMCEREAL are nevoe urgentă de următoarele materiale: Bascule, cântare analiză, sonde saci, sonde de vagon, sonde de magazie, samovare de 1 litru, aparate de umiditate, machine sau vânturători, serpentine, tripare, și harfe. Oferte închise se vor adresa Comcereal Agenția Dolj Serviciul Technic Craiova str. Unirii nr. 2 a fost localul Băncii Oltenia Etaj I. Un lot 100 lei Câștiguri de lei 200.00,100.000, 50.000, 20 000 etc., iată ce vă oferă LOTERIA POPULARA a cărei primă tragere are loc la 8 Decembrie 1949 zilnic ” Scânteia 4 »