Inainte, mai 1960 (Anul 17, nr. 4725-4749)

1960-05-03 / nr. 4725

• =........... = © Slavă ParSlfifaila ai Wsisicitoresc Român, ■ conducător încercat al poporului, organizatorul și inspiratorul tuturor victoriilor noastre ? Vz ilvmil WITN & JLs 1 U1 V_flv71T|rLIs MT * m *1.Îl* ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL CRAIOVA ANUL XVI — NR. 47254 PAGINI 20 BANI MARȚI 3 MAI 1960 ■ 1 .................—..... ss=====------- ■ [UNK] [UNK] [UNK] ------ s===--............................. ............ sn--------== CRAIOVA. Dimineața zilei de 1 Mai 1960... încă din zori, din toate colțurile orașului, mii de oameni se scurg , valuri, valuri, către piața „1 Mai" care, in această zi de primăvară, își primește oaspeții gătită sărbătorește cu mii de steaguri roșii și tricolore , ce-și unduiesc faldurile în bătaia ușoară a vuitului. La marea sărbătoare a Zilei solidarității internaționale a celor ce muncesc — 1 Mai, au ținut să ia parte zeci de mii de oameni ai muncii de toate profesiile și de toate vârstele. Purtind in miini steaguri și portrete ale conducătorilor partidului și statului nostru, ale fruntașilor in producție, grafice și panouri, ei se contopesc asemenea unor fluvii, intr-o adevărată mare, aci, in piața „1 Mai" și pe străzile alăturate. Peste tot domnește o atmosferă plină de entuziasm insuflețitor. Din sute de piepturi răsună cuvinte de recunoștință fierbinte pentru partidul nostru iubit, înțeleptul conducător al poporului pe drumul spre socialism. Se strigă lozinci însuflețite despre unitatea lagărului socialist, despre prietenia cu U.R.S.S., despre solidaritatea internațională a oamenilor muncii, împotriva războiului și pentru apărarea păcii. ...Este ora 8 și 30 de minute. Cu aplauze vii și puternice este intimpinată apariția la tribună a tovarășilor. Cornel Fulger, — membru supleant al C. C. al P.M.R., prim secretar al Comitetului regional Craiova al P.M.R.; Ion Predescu, președintele comitetului executiv al Sfatului popular regional Craiova; Petre Golea, Gheorghe Boștină, Ion Nicolae, Constantin Băbălău secretari ai Comitetului regional Craiova al P.M.R.; Mihai Smarandache, Constanța Ciontu, Ștefan Dina, Iulian Prostinaru, membri ai Biroului Comitetului regional Craiova al P.M.R., a membrilor supleanți ai Biroului și a membrilor Comitetului regional Craiova al P.M.R., ai Comitetului executiv al sfatului popular regional, etc. In tribune se găsesc numeroși oameni ai muncii, cunoscuți fruntași d in producție din unitățile industriale și agricole, directori de intreprinderi și instituții, oameni de cultură și artă. Sunt intonate imnurile de stat ale R.P.R. și U.R.S.S. • In cadrul mitingului tovarășul Cornel Fulger, a vorbit despre importanța zilei de 1 Mai, felicitind totodată în numele Comitetului regional Craiova al P.M.R. și al comitetului executiv al Sfatului popular regional pe oamenii muncii din orașul și regiunea Craiova pentru succesele obținute în întrecerea socialistă in cinstea acestei mari sărbători și a Congresului al lll-lea al P.M.R. A urmat apoi demonstrația oamenilor muncii din orașul Craiova. INTR-O ATMOSFERA ENTUZIASTĂ OAMENII MUNCII DIN CRAIOVA au participat la sărbătorirea zilei de 1 Mai Tribuna oficială în timpul demonstrației de 1 Mai a oamenilor muncii din Craiova. Defilează pionierii și gărzile muncitorești Intr-o atmosferă plină de entuziasm și unanimă voioșie a mulțimii ce s-a adunat încă de la o oră matinală pe tot traseul străzii Alexandru Ioan Cuza, începe demonstrația de 1 Mai a oamenilor muncii. Din depărtare, prin freamătul mulțimii, răzbat sunetele trompetelor și ropotul tobelor pionierești, vestind apropierea detașamentelor de pionieri. In acordurile unui marș coloanele se apropie de tribună. In fruntea purtătorilor cravatelor roșii, în ritmul viu și sacadat al marșului pionierilor pășește un grup de pionieri ce poartă pe brațe un mare portret al tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, în semn al dragostei și recunoștinței pe care tînăra generație o nutrește față de Partidul Muncitoresc Român, pentru grija ce le-o poartă partidul pentru copilăria lor fericită. Și acest cald sentiment, izvorît din inimile lor de copii este exprimat în lozinca „TRAIASCA PARTIDUL MUNCITORESC ROMÎN — PĂRINTELE DRAG AL COPIILOR”, pe care o poartă cu multă mîndrie doi pionieri din fruntea unei noi coloane de unități pionierești ce se perindă acum prin fața tribunei. Trece apoi o masă compactă de pionieri, purtind drapelele detașamentelor pionierești și o mare lozincă pe care stă scris: „TRAIASCA EROICUL POPOR SOVIETIC CONSTRUCTOR AL COMUNISMULUI”. Un grup de pionieri se oprește în fața tribunei. La un scurt semnal de fluier, cu corpurile lor gingașe și delicate pe asfalt se proiectează o stea purtind secera și ciocanul și cuvintele: „Proletari din toate țările uniți-vă”, „Pacea”. De jur împrejur străjuiesc pionieri îmbrăcați în minunata și bogata gamă de costume naționale ale diferitelor popoare de pe glob. Acest tablou impresionant răsplătit cu vii aplauze, simbolizează sentimentul de solidaritate cu toate pic poarele ce luptă pentru pace, democrație și progres social. Fanfara reia marșul pionierilor. Demonstrează prin fața tribunei o nouă coloană de pionieri. Din coloană se înalță m văzduh sute de porumbei, spre a duce departe, cît mai departe, dorința fierbinte de pace a pionierilor și părinților lor. O altă coloană de pionieri se oprește pentru o clipă în fața tribunei. La un semnal scurt, pionieri îmbrăcați în tricouri roșii, galbene și albastre înscriu cu trupurile lor, pe asfaltul presărat cu flori inițialele: P.M.R. Puternice aplauze răsplătesc pe micii demonstranți. In strigăte de lozinci și urale, în ploaia de flori aruncate înspre tribună și de la tribună spre demonstranți, coloanele de pionieri, aidoma unui fluviu fără sfirșit, continuă să treacă. Unitățile pionierești flutură deasupra capetelor baloane, batiste, mlădițe cu flori multicolore. O altă coloană de pionieri care poartă în mîini cărți, înfățișează preocuparea de căpetenie a copiilor — lupta pentru note cît mai bune. In această coloană sunt prietenii lui 9 și 10. Ei poartă în inimi, ca o flacără vie, cuvintele lui Lenin: „învățați, învățați, învățații”. Demonstrația entuziastă a purtătorilor cravatelor roșii — primăvara patriei noastre — se încheie cu coloana micilor sportivi . In acordurile fanfarei militare răsună plin de vigoare. „Marșul partizanilor”. In depărtare se zăresc înaintînd coloane compacte în uniforme albastru-închis. S-au apropiat. Prin fața tribunei oficiale defilează acum într-o aliniere perfectă, în pas vioi și cădem țat gărzile muncitorești, demne purtătoare ale glorioaselor tradiții de luptă ale poporului nostru muncitor, apărătoare de nădejde a cuceririlor revoluționare ale clasei noastre muncitoare. Dar cine sînt acești oameni, care defilează cu atita mîndrie și siguranță! Sînt muncitori din întreprinderile orașului, sînt cei care mînuind zi de zi cu vrednicie și îndemînare ciocanul, strungul sau regulatorul locomotivei, înfăptuiesc înțeleaptă politică a partidului de construire a vieții noi, socialiste, de întărire și înflorire a scumpei noastre patrii. Pe chipurile lor citești grija și răspunderea pe care o simt față de popor, hotărîrea derză de a nu da nici un pas înapoi în fața vrăjmașilor celor ce muncesc, de a-și da chiar viața de va fi nevoie, pentru apărarea puterii populare. Momentul trecerii gărzilor muncitorești este cu adevărat emoționant. Ovațiile mulțimii nu mai contenesc. In pas cadențat, coloanele se scurg însoțite de marșul care răsună acum parcă mai puternic, mai viu. (Continuarea reportajului demonstrației în pag. 2-a) Coloana pionierilor defilează purtind cu dragoste portretul tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej Cuvîntarea tovarășului Cornel Fulger, membru supleant al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional de partid Craiova (Text prescurtat) DRAGI tovarăși și tovarășe, OAMENI AI MUNCII DIN ORAȘUL CRAIOVA. Sărbătorim astăzi ziua de 1 Mai — simbol al solidarității de luptă a proletariatului mondial pentru pace, democrație și socialism, — zi în care oamenii muncii din lumea întreagă își sporesc eforturile în lupta pentru o viață mai bună, mai luminoasă, pentru zădărnicirea oricărei porniri agresive care să pună în primejdie pacea omenirii, pentru doborîrea capitalismului. Cu această ocazie, vă rog să-mi permiteți ca în numele Comitetului regional de partid și al comitetului executiv al Sfatului popular regional Craiova, să vă transmit un fierbinte și tovărășesc salut dvs. și familiilor dvs. și in același timp să vă adresez sincere urări pentru noi și remarcabile succese în activitatea pe care o desfășurați pentru victoria cauzei socialismului și a păcii. Ziua de 1 Mai este sărbătoarea scumpă a oamenilor muncii de pretutindeni, este ziua — după cum spunea Lenin — cînd muncitorii din toate țările sărbătoresc trezirea lor la o viață conștientă, sărbătoresc unirea lor împotriva oricăror silnicii și a oricărei asupriri a omului de către om, în lupta pentru eliberare, împotriva foamei, mizeriei și umilirii. Cu fiecare an ce trece, oamenii muncii din lumea întreagă sărbătoresc ziua de 1 Mai în condiții tot mai deosebite. Se consolidează marele și puternicul lagăr al țărilor socialiste, crește numărul popoarelor ce au doborît pentru totdeauna jugul greu al colonialismului, tot mai multe popoare se alătură marelui front al luptei pentru pace, pronunțîndu-se pentru o politică de coexistență pașnică. Tovarăși, De curînd, oamenii muncii din lumea întreagă au sărbătorit 90 de ani de la nașterea marelui conducător al proletariatului internațional, Vladimir Ilici Lenin. Ideile lui geniale au stat și stau la baza activității revoluționare a partidelor comuniste și muncitorești sub conducerea cărora țările lagărului socialist au obținut succese de însemnătate istorică in construirea socialismului. Economia țărilor din lagărul socialist înregistrează un ritm înalt, continuu și ascendent. In anul 1965, aceste țări vor produce mai mult de jumătate din întreaga producție mondială și vor asigura oamenilor muncii o viață tot mai îmbelșugată și mai fericită, demonstrînd astfel în modul cel mai convingător că intr-un viitor apropiat sistemul socialist va cîștiga întrecerea cu capitalismul. In Uniunea Sovietică, în primul an al planului septenal, planul producției industriale a fost depășit cu 11 la sută în loc de 7,7 la sută cît prevedea planul, iar în primul trimestru al acestui an planul producției globale a fost realizat în proporție de 104 la sută. In anul 1959 producția de oțel a Uniunii Sovietice echivalează cu producția anuală a Franței, Angliei și R. F. Germane luată la un loc. In acest fel, baza tehnico-materială a comunismului se lărgește neîncetat. Se îndeplinește cu succes celebra formulă leninistă „Comunismul înseamnă puterea sovietică plus electrificarea întregii țări”. Spumegă de furie acei sceptici occidentali care priveau cu ironie planul măreț de electrificare a țării, elaborat de Lenin. Ei văd astăzi că acest măreț plan leninist nu numai că a fost îndeplinit, dar a fost cu mult depășit, întrecînd considerabil multe din cele mai dezvoltate țări capitaliste. In domeniul tehnicii și al științei mondiale U.R.Sav a cucerit primul loc în ruine. La ședința festivă de la Moscova cu prilejul aniversării a 90 de ani de la nașterea lui V. I. Lenin, tov. Kuusinen în raportul prezentat a spus: „Am pășit în epoca unei uluitoare revoluții tehnice. După lansarea sateliților și lunicilor sovietici, în străinătate chiar și cei care nu ne sunt prieteni sunt nevoiți să recunoască rolul de frunte al oamenilor de știință sovietici în progresul științei mondiale. Revoluția tehnică începe să cuprindă și domeniul agriculturii. Electrificarea, mecanizarea și chimizarea transformă treptat munca din agricultură într-o varietate a muncii industrială”. Dezvoltarea impetuoasă a economiei U.R.S.S. creează premize ca în anul 1965 industria, în proporțiile ei generale să ajungă pe cea americană, iar în 1970 să o depășească cu aproximativ 16 la sută. In ceea ce privește producția agricolă, Uniunea Sovietică va depăși încă din anul 1965 S.U.A., atît în proporții generale, cît și pe cap de locuitor. Pe baza uriașelor realizări obținute în toate domeniile de activitate, partidul și guvernul Uniunii Sovietice au adoptat măsuri importante pentru reducerea zilei de lucru fără reducerea salariului. In acest an va fi desăvîrșită trecerea muncitorilor și funcționarilor la ziua de lucru de șapte-șase ore iar in 1964 va începe trecerea la ziua de lucru de șase-cinci ore. Iată ce minunate perspective se deschid într-un viitor apropiat popoarelor sovietice. Sub semnul unor noi și uriașe succese în făurirea vieții noi, întîmpină ziua de 1 Mai și celelalte popoare din țările socialiste. Ele înscriu an cu an noi succese in domeniul politico-economic și social-cultural. Realizările obținute de lagărul socialist apar mai evidente dacă facem o comparație cu situația din țările capitaliste, care se caracterizează prin crize și șomaj, prin intensificarea pauperizării și exploatării celor ce muncesc, numărul șomerilor ridicîndu-se la zeci de milioane. Oamenii muncii din țările capitaliste, sub conducerea partidelor comuniste și muncitorești își intensifică lupta împotriva exploatării și asupririi, pentru progres social, pentru socialism.* Numai în S.U.A. au avut loc în 1959 peste 4000 greve la care au participat peste două milioane de oameni. Asemenea mișcări greviste au avut loc și în Anglia, Franța, Italia, R.F. Germană, Argentina și în alte țări capitaliste. Cu decenii în urmă, Lenin a prevăzut avîntul de eliberare națională al popoarelor coloniale. Cît de actuală este (Continuare în pag. 3-a)