Inainte, septembrie 1961 (Anul 18, nr. 5140-5164)

1961-09-02 / nr. 5140

Cadre vii pregătite pentru leale sectoarele agriculturii Indicațiile cuprinse în Raportul prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej la plenara C.C. al P.M.R. din 30 iunie—1 iulie a.c. sunt străbătute de ideea asigurării unei conduceri competente, calificare a agriculturii, corespunzătoare marii producții socialiste. Socialismul a făcut posibilă, pentru prima dată, organizarea unei agriculturi pe baze științifice pe scara întregii țări. In noua etapă pe care o parcurgem, etapa desăvîrșirii construcției socialiste, nivelul la care a ajuns agricultura noastră, precum și perspectiva încheierii colectivizării ne permit să folosim la maximum acest mare avantaj. „Una din condițiile de bază ale dezvoltării agriculturii socialiste — se subliniază în Raportul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej — este asigurarea ei cu cadre bine pregătite din punct de vedere teoretic și practic, capabile să aplice în producție cuceririle științei și experiența înaintată, să organizeze și să conducă cu pricepere marile gospodării socialiste“. In anii puterii populare au fost pregătite numeroase cadre pentru toate ramurile agriculturii. In timp ce în 1938, în Romînia existau numai 1897 agronomi și medici veterinari, astăzi numărul specialiștilor cu studii superioare este de 16.400, din care 7900 ingineri agronomi, 1090 ingineri horticultori, 1100 ingineri mecanizatori, 4200 Ingineri zootehnicieni și medici veterinari. Avem 17.900 cadre cu pregătire medie, tehnicieni agronomi, mecanizatori, zootehnicieni și tehnicieni veterinari. De asemenea, s-a format un număr de 53.000 tractoriști-mecanizatori și 24.500 cadre de conducere pentru gospodăriile colective. La plenara Comitetului regional de partid în cadrul căreia s-au dezbătut sarcinile ce revin Olteniei din Raportul prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej la plenara C.C. al P.M.R. din 80 iunie—1 iulie a.c. — s-a subliniat ie fi Încheierea procesului de colectivizare în viitorul apropiat și treptata unire a gospodăriilor colective mici în gospodării mai mari, ridicarea substanțială a nivelului de mecanizare și chimizare a agriculturii, necesită un număr tot mai mare de cadre tehnice bine pregătite. Numeroși vorbitori la plenară au relevat în repetate rîndurî ideea că o cerință esențială pentru valorificarea rațională a condițiilor naturale ale fiecărei gospodării agricole socialiste potrivit normelor științifice pentru sporirea producției vegetale și animale, este asigurarea agriculturii ,u specialiștii bine pregătiți din punct de vedere teoretic și practic. Institutul agronomic „Tudor Vladimirescu“ din Craiova — creație a regimului democrat-popular , numeroasele școli tehnice de maiștri, tehnice și profesionale cu specific agricol din regiunea noastră, au pregătit un mare număr de cadre, care în prezent muncesc cu abnegație pe ogoarele regiunii Oltenia. In orașul Calafat funcționează de asemenea cursuri pentru îmbogățirea cunoștințelor președinților, contabililor și brigadierilor din gospodăriile colective. Așa se face că în gospodăriile colective au crescut numeroase cadre de conducere care se străduiesc să aplice metodele agrozootehnice înaintate, să organizeze cît mai temeinic munca în fiecare sector de producție. A crescut mult numărul de mecanizatori la S.M.T. și gospodăriile de stat. Din rîndul crescătorilor de animale s-au ridicat mulți mulgători și îngrijitori fruntași care obțin producții sporite de carne, lapte, lînă etc., reduc procentul de mortalitate la animale, aduc venituri importante unităților respective. Mulgători fruntași ca : Ion N. Glăvan, Aurel Bonea, Anghel Gheorghe de la gospodăria colectivă „Gheorghi Dimitrov“ din Bechet, raionul Corabia , Marin Cîrbu, Gheorghe Dincă și Ion Draga de la gospodăria colectivă „Drumul lui Lenin“ din Cetate, raionul Calafat, însușindu-și și aplicînd metodele înaintate de îngrijire și hrănire a animalelor obțin zilnic de la cele zece vaci pe care le au în primire între 130—150 litri lapte. Asemenea cadre, cu care pe bună dreptate ne putem mîndri, sînt foarte multe în regiunea noastră. O dată cu dezvoltarea și lărgirea sectorului socialist-cooperatist, o atenție deosebită va trebui acordată creșterii și calificării cadrelor de conducere și tehnice capabile să asigure îndeplinirea cu succes a sarcinilor ce le revin. Punînd la baza activității sale sarcinile ce izvorăsc din documentele recentei plenare a C.C. al P.M.R. Comitetul regional de partid a chemat organizațiile de partid, organele de stat să se preocupe cu grijă de cadrele de ingineri și tehnicieni, să-i îndrumeze în activitatea lor, să stimuleze aplicarea în practică a inițiativei lor îndreptată spre obținerea de producții mari. Acordînd întreaga prețuire cadrelor tehnice, s-a cerut organizațiilor de partid și sfaturilor populare să se ocupe cu mai multă grijă de specialiștii care lucrează în unitățile agricole, creîndu-le condiții tot mai bune de locuit și de muncă. Aceasta va lega mai strîns cadrele tehnice de unitățile socialiste, va stimula energia și capacitatea lor creatoare pusă în slujba întăririi agriculturii socialiste și sporirii producției. In același timp va trebui ca pe viitor organele și organizațiile de partid să ia măsuri ca în conducerea gospodăriilor colective, în funcțiile de președinți, brigadieri, șefi de fermă, contabili, socotitori, să fie aleși oameni corespunzători din punct de vedere politic și profesional, care depun toate eforturile pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin și care se bucură de stima și prestigiu în fața colectiviștilor. In planul de măsuri adoptat de plenara Comitetului regional de partid se prevăd sarcini pentru comitetele raionale de partid și comitetele executive ale sfaturilor populare raionale în ceea ce privește îmbunătățirea repartizării agronomilor, zootehniștilor și veterinarilor pe gospodării colective, în așa fel ca fiecărei gospodării să i se asigure pe timp de un an cîte un tehnician care să răspundă concret de asistența tehnică și îndeplinirea planului de producție. S-a indicat ca, lunar, să se organizeze consfătuiri cu aceste cadre, cărora să li se ceară informări despre activitatea lor și să fie instruiți cu sarcinile ce trebuie îndeplinite în perioada următoare. Pregătirea cadrelor de conducere pentru gospodăriile colective, precum și ridicarea pe o treaptă mai înaltă a nivelului de cunoștințe al întregii mase de colectiviști, au în prezent o mare importanță. Iată de ce plenara Comitetului regional de partid a cerut organelor raionale de partid și de stat, comitetului executiv al Sfatului popular regional să extindă și să îmbunătățească cursurile de scurtă durată pentru președinți, brigadieri și socotitori. Plenara a atras în mod deosebit atenția asupra sarcinii de a se organiza în timpul iernii cursuri agrozootehnice cu o durată de trei ani, în care să se predea masei de țărani colectiviști cunoștințele agrozootehnice cerute de dezvoltarea multilaterală a gospodăriei colective. Va trebui ca în viitor sfaturile populare raionale să organizeze școlarizarea tuturor președinților, brigadierilor, contabililor și a altor cadre a căror calificare este necesară pentru întărirea economico-organizatorică a gospodăriilor colective ; să se asigure permanentizarea cadrelor școlarizate în muncile pentru care au fost pregătite. Asigurînd ca toate forțele din agricultură să acționeze după un plan unic pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de partid, comitetele raionale de partid și sfaturile populare au datoria să ia măsurile organizatorice necesare, repartizînd pentru a munci în agricultură cadre de partid și de stat cu experiență, competente ; să exercite un control permanent, sistematic ; să ajute concret, operativ, gospodăriile de stat și colective în întreaga lor activitate. Comitetele raionale de partid trebuie să pună în centrul preocupărilor îmbunătățirea muncii organizațiilor de bază din S.M.T., din gospodăriile de stat și colective pentru ca acestea să-și îndeplinească pe deplin rolul de conducător politic în întreaga activitate a unităților agricole socialiste. A munci perseverent, cu toată răspunderea, în vederea ridicării nivelului de cunoștințe ale actualelor cadre și pregătirii de noi cadre pentru agricultură, înseamnă a da o contribuție hotărîtoare la îndeplinirea sarcinilor de mare însemnătate economică și politică trasate de plenara C.C. al P.M.R. din 30 iunie—1 iulie a.c. Citiți în pag. 4-a: Uriașul ecou internațional al Declarației guvernului sovietic. Mitinguri și adunări în U.R.S.S. La Tunis s-a semnat acordul sovieto-tunisian de colaborare economică și tehnică. Situația din Brazilia. Telegrama lui de N. S. Hrușciov adresată lui Adoula, noul prim-ministru al Republicii Congo. Ce-a de a 16-a aniversare a proclamării R. D. Vietnam. CoMini optime pentru îndeplinirea planului pe anul 1962 Pentru anul 1962, colectivul fabricii de confecții „Porțile de Fier“ Tr. Severin va trebui să realizeze o producție cu 2,6 la sută mai mare ca în acest an, productivitatea muncii va crește cu 1,6 la sută, iar prețul de cost va fi redus cu 0,75 la sută. Analizarea cu multă atenție a sarcinilor sporite ale anului viitor a determinat pe muncitorii, inginerii și tehnicienii acestei fabrici să ia de pe acum o serie de măsuri tehnico-organizatorice. Ținînd seamă de propunerile făcute conducerea fabricii și comitetul sindicatului au luat măsura de a se introduce în fabricație noi modele de confecții, de a se reorganiza procesul tehnologic prin introducerea sistemului de lucru „Prodsincron”, prin dotarea tuturor sectoarelor cu mașini de cusut noi etc. Urmărindu-se reducerea continuă a prețului de cost pe produse, s-a preconizat revizuirea consumurilor specifice la materia primă și auxiliară, luîndu-se ca bază produsele executate în anul 1961. Această măsură va duce la obținerea unei economii în valoare de 125.000 lei și la un beneficiu de întreprindere în valoare de 4.000.000 lei. Cu doua ore înainte de termen Harnicii muncitori de la tăbăcăria Bucovăț, însuflețiți de succesele dobîndite pînă acum, continuă să desfășoare tot mai larg steagul întrecerii socialiste. Astfel, colectivul sectorului vegetal, avînd în frunte exemplul viu al comuniștilor, a reușit să-și îndeplinească cu o zi și jumătate înainte de termen planul de producție la toate sortimentele ce i-a revenit pe luna august. Comunistul Constantin Fieraru, unul dintre însuflețitorii întrecerii, a reușit ca printr-o mai bună organizare a locului de muncă să-și îndeplinească în fiecare zi planul de producție, înregistrînd în același timp o creștere a indicelui calității lucrărilor de 0,50 la sută. De asemenea brigada atemistă de producție nr. 1 condusă de tînărul Grigorie Mitran, folosind cu succes noua metodă de prelucrare a pieilor — buchetul de tanin — a îndeplinit planul de producție pe luna august cu două zile mai devreme. ALEX. BORCAN coresp. Schimbul I a cîștigat întrecerea Muncitorii, inginerii și tehnicienii Combinatului de zahăr și ulei „Oltenia" — Podari continuă să lupte cu mint sporit pentru a traduce In viață Directivele celui de-al III-lea Congres al partidului, de a da oamenilor muncii c'u mai mult zahăr și de cea mai bună calitate. Organizați mai bine pe cele trei schimburi și sprijiniți îndeaproape de către comitetul sindicatului, muncitorii de aici au reușit să îndeplinească planul de producție la zahăr pe luna august cu opt zile înainte de termen, fiind peste plan 200 vagoane de zahăr de cea mai bună calitate. Pe această perioadă nu s-a înregistrat nici o fiertură retopită și au fost cele mai puține pierderi de borhot. Acest lucru se datorește șiremontului de bună calitate la care și-au adus contribuția tov. Ion Trocan, Ștefan Roșea, Ion Păun, Micu Aurel și alții. Pe luna august întrecerea socialistă a fost cîștigată de schimbul condus de tînărul inginer Popescu Vasile care printr-o mai bună organizare a locului de muncă și printr-o urmărire permanentă a funcționării, agregatelor a reușit să-și îndeplinească cu mult sarcinile de plan și să contribuie la obținerea unei producții de zahăr de cea mai bună calitate. ȘTEFAN TUDOR coresp. ® o Măsuri pentru buna desfășurare a campaniei de toamnă Gospodăriile colective din comuna Bîrza, raionul Segarcea, au acumulat o bogată experiență în organizarea și desfășurarea în bune condiții a tuturor campaniilor agricole. Astfel, campania de treieriș din acest an a fost terminată în 18 zile. Și pentru ca însămînțările de toamnă să se efectueze în timpul optim, consiliile de conducere ale unităților respective din comună, sub îndrumarea organizațiilor de partid au luat măsuri din timp pentru buna desfășurare a campaniei. Pînă în prezent, cele trei gospodării colective au condiționat întreaga cantitate de sămînță, care a și fost repartizată pentru însămînțare. Gospodăriile colective din comuna Bîrza vor semăna în acest an numai soiuri de grîu de înaltă productivitate, care vor da producții mari la hectar. S. GEORGESCU coresp. După ce se eliberează terenul de o cultură, in sera Stațiunii experimentale din 1 șalnița a ICI IV se dezinfectează solul. Aceasta este ultima și cea mai importantă lucrare. In clișeu, lucrătorii Gheorghița Gioncu, Maria Jica și Ion Cristea tratează, solid cu o soluție de formalină, sulfat de cupru și germisan, în vederea distrugerii eventualelor mucegaiuri. Streets ui noul campionat. Mîine, în toată țara începe, din nou pasionanta întrecere între echipele de fotbal care activează în categoria secundă. Iubitorii celui mai popular sport se vor îndrepta din nou spre stadioane să încurajeze echipele lor favorite, în dorința obținerii unei victorii realizată după un joc frumos, disputat în limitele sportivității depline. Și amatorii de fotbal din orașul Craiova vor umple din nou, ca și pînă acum, tribunele stadionului spre a susține cu ardoare pe cei 11 fotbaliști de la Clubul Sportiv Craiova, creat nu cu mult timp în urmă, tocmai în scopul dezvoltării continue a sportului în acest oraș. In primul său meci din noua ediție a campionatului categoriei B, C.S. Craiova întîlnește formația Fr. Roșie din București, promovată anul acesta în categoria B. Intîlnirea se anunță interesantă și este așteptată cu nerăbdare de miile de spectatori, care speră să asiste la un meci viu disputat și bineînțeles la o victorie a fotbaliștilor noștri. La buna evoluție a echipei craiovene își pot aduce o însemnată contribuție și spectatorii prezenți la meci, care cu siguranță că o vor încuraja tot timpul, chiar și în momentele critice. Miile de voci unite într-un singur „HAI C.S. CRAIOVA !“, vor înaripa unsprezecele nostru valoros să obțină victoria atît nedorită de noi toți. In numele iubitorilor de sport din orașul Craiova și din întreaga regiune, urăm fotbaliștilor de la C.S. Craiova . Succes în noul campionat ! ". După antrenamentul de joi 31 august a.c., pe care C.S. Craiova l-a susținut în compania formației Drobeta Tr. Severin, pe care a învins-o cu 5—0, am stat de vorbă cu antrenorul fotbaliștilor craioveni, maestrul sportului Valeriu Călinoiu, care ne-a spus următoarele : „Duminică 3 septembrie, prima etapă ! Pregătiri, emoții, speranțe în rîndul tuturor fotbaliștilor, nerăbdare și interes deosebit printre spectatori, începe o nouă ediție a campionatului, care trebuie să marcheze un pas înainte, după începutul pleml\i W~* |*w wwa ni s-a oferit campionatul trecut. Oamenii muncii din orașul Craiova și chiar din regiune care iubesc mult acest sport așteaptă cu nerăbdare și interes evoluția echipei C.S. Craiova în lupta pentru realizarea unui spectacol fotbalistic de calitate, la un înalt nivel tehnic, la înălțimea pregătirii individuale și colective a fotbaliștilor din tînărul club sportiv craiovean. (Continuare în pag. 2-a). Delegația de partid și guvernamentală a Republicii Populare Române a sosit în Republica Populară Ungară BUDAPESTA 1 — De la trimișii speciali Agerpres — C. Răducanu și Șt. Deju . Răspunzînd invitației Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar și a Guvernului Revoluționar Muncitoresc Țărănesc Ungar, la 1 septembrie a sosit la Budapesta delegația Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și a Guvernului Republicii Populare Române condusă de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej prim-secretar al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Stat al R. P. Române. Din delegație fac parte tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Miniștri, Emil Bodnăraș și Alexandru Moghioroș, membri ai Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreședinți ai Consiliului de Miniștri, Alexandru Bîrlădeanu, membru al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe. Din delegație face parte de asemenea tov. Mihail Roșianu, membru al C.C. al P.M.R., ambasadorul R.P. Române la Budapesta. In drum spre Republica Populară Ungară, delegația de partid și guvernamentală a R.P. Romíne, trecînd prin gările Arad și Curtici a fost salutată de conducători ai organelor locale de partid și de stat precum și de numeroși oameni ai muncii. La ora 7 trenul special a sosit la punctul de frontieră Lohoshaza. Clădirea gării era împodobită sărbătorește cu drapele roșii și ale celor două țări. Pe frontispiciul gării se afla lozinca „Salutăm pe prietenii noștri din R. P. Romînă", scrisă în limbile ungară și romina. In întîmpinarea oaspeților români au sosit tovarășii Kiss Karoly, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.S.U., Kristóf István, secretar al Consiliului Prezidențial, Holtai Imre, șeful Secției Externe a C.C. al P.M.S.U., Puja Frigyes, locțiitor al ministrului Afacerilor Externe al R.P. Ungare, conducători ai organelor locale de partid și de stat, numeroși oameni ai muncii. A fost de asemenea prezent Mihail Roșianu, ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al R.P. Române la Budapesta. Comandantul gărzii de onoare prezintă raportul : sunt intonate imnurile de stat ale celor două țări. Un grup de pionieri oferă membrilor delegației buchete de flori. Pionierul Ștefan Stan de la școala din localitate cu limba de predare romina, îi urează tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej și celorlalți membri ai delegației, bun venit. Continuînd drumul spre Budapesta, delegația romina a trecut prin Szolnok unde a fost întîmpinată cu multă căldură de conducători ai organelor locale și de oameni ai muncii. Cei prezenți au salutat cu urale și aplauze îndelungate pe solii poporului român. Membrilor delegației li s-au oferit zeci de buchete de flori. La ora 11,20, trenul oficial intră în gara de Vest din Budapesta. Piața din fața gării este împodobită sărbătorește cu drapelele de stat ale R.P. Române și R.P. Ungare, cu pancarte pe care stă scrisă lozinca în limbile română și ungară : „Trăiască și înflorească prietenia veșnică dintre oamenii muncii din Republica Populară Ungară și Republica Populara Romînă, constructori ai socialismului . Piața gării este plină de lume. Au venit aci mii de cetățeni ai Budapestei, muncitori din întreprinderile orașului printre care și de la șantierele navale „Gheorghe Gheorghiu-Dej", membri ai gărzilor muncitorești, reprezentanți ai organizațiilor de pionieri, precum și o delegație a coloniei române din Budapesta. In întîmpinarea delegației de partid și guvernamentale a R. P. Române au sosit tovarășii István Dobi, președintele Consiliului Prezidențial al Republicii Populare Ungare, Janos Kadar, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, Ferenc Munnich președintele Guvernului Revoluționar Muncitoresc Țărănesc Ungar, membri ai Comitetului Central al P.M.S.U., ai Prezidiului și ai guvernului, și alte persoane oficiale. La gară au fost prezenți de asemenea șefi ai misiunilor diplomatice acreditați în R. P. Ungară, membri ai corpului diplomatic, personalul Ambasadei R.P. Române, ziariști ungari și străini. Trenul se oprește în fața peronului. Coboară tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej și ceilalți membri ai delegației de partid și guvernamentale CS R. P. Romíno. Tovarășii István Dobi, Janos Kadar , Ferenc Munnich și Endre Sik ministrul Afacerilor Externe îi salută cu căldură pe oaspeți. Oamenii muncii aflați în gară întîmpină cu puternice, urale pe solii poporului român. (Continuare în pag. 4-a) Cuvîntarea tovarășului Janoș Hadar Draga tovarășe Gheorghiu-Dej, Draga tovarășe Maurer, Stimați oaspeți, prieteni, dragi tovarăși ! Cu prilejul vizitei de prietenie pe care o faceți în Republica Populară Ungară, ca răspuns la invitația noastră, vă salut cu căldură în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, al Consiliului Prezidențial al Republicii Populare Ungare, al guvernului Revoluționar Muncitoresc-Țărănesc și al întregului popor ungar. Tovarășul Gheorghiu-Dej ne este un prieten vechi și drag, și vizita delegației de partid și guvernamentale a Republicii Populare Române ne reamintește de frumoasele impresii pe care le-am cules în anul 1958 cînd, la invitația dv. am vizitat Republica Populară Romînă frățească. Ne-am putut convinge atunci personal de prietenia sinceră pe care o nutrește poporul frate, român față de poporul nostru. Ne bucurăm din toată inima că acum în persoana tovarășului Gheorghiu-Dej și a celorlalți oaspeți dragi, putem saluta pe pămîntul patriei noastre pe solii poporului romín. Sunt încredințat că acum ei se vor convinge din nou de profundele sentimente de prietenie ale poporului ungar. Tovarășul Gheorghiu-Dej personal și mai mulți dintre prietenii romîni nu sunt pentru prima oară în patria noastră. Tovarășul Gheorghiu-Dej a fost aici în toamna și iarna anului 1956, cînd poporul maghiar lupta împotriva contrarevoluției, pentru consolidarea puterii populare. Solidaritatea poporului român împreună cu sprijinul Uniunii Sovietice și al tuturor popoarelor lagărului socialist, ne-a fost de un mare ajutor în acele zile grele. Dragi tovarăși. De atunci au trecut mai bine de patru ani. Astăzi, partidul, guvernul și întregul nostru popor sunt preocupați de cu totul alte probleme. Puterea populară este consolidată, relațiile de producție socialiste au devenit dominante în patria noastră, deopotrivă la orașe și la sate. Se construiește, se îmbogățește viața nouă, frumoasă a poporului. Astăzi ne concentrăm toate forțele pentru a consolida realizările obținute, pentru a accelera construirea socialismului și pentru a clădi societatea socialistă în patria noastră. Am fori ca în cursul vizitei lor dragii noștri prieteni romîni prin constatările lor personale, să facă cunoștință cu viața noastră de azi. In interesul progresului său, poporul ungar muncește la rezolvarea multor sarcini, deloc ușoare. Totodată avem realizări frumoase pe care le putem prezenta cu legitimă mîndrie prietenilor noștri. Dragi tovarăși, cînd am vizitat Romînia în 1958 iar apoi în 1960 cu prilejul Congresului partidului frățesc român, ne-am putut convinge cu proprii noștri ochi de realizările minunate ale poporului român liber. Urmărim cu atenție succesele muncii sale constructive și ne bucurăm de noile sale victorii. Popoarele Republicii Populare Române și Republicii Populare Ungare pășesc pe același drum și de aceea succesele obținute în construirea socialismului într-o țară sunt de mare importanță și pentru țara cealaltă. Cei mai buni fii ai popoarelor noastre și-au dat seama și în trecut de necesitatea frăției dintre popoarele ungar și român, dar legăturile de prietenie n-au fost niciodată atît de trainice ca astăzi, cînd cele două popoare sînt unite prin prezentul socialist și viitorul comunist. Adîncind această prietenie contribuim la consolidarea unității lagărului socialist și prin aceasta, la întărirea cauzei socialismului în lumea întreagă. Membrii acestei mari familii, sunt uniți prin legăturile indestructibile ale cauzei socialismului și comunismului, ale apărării păcii. Imperialismul este deopotrivă dușmanul poporului ungar și al poporului român. De aceea cînd este vorba de apărarea păcii ne ridicăm uniți, unguri și romîni, toate popoarele lagărului socialist. Nu de mult la Consfătuirea primilor secretari ai Comitetelor Centrale ale partidelor comuniste și muncitorești din țările participante la Tratatul de la Varșovia, s-a manifestat părerea unanimă că trebuie curmată situația anormală creată în problema germană și că a sosit timpul ca la 16 ani după terminarea celui de-al doilea război mondial, să semnăm Tratatul de pace cu Germania. Trebuie rezolvată această problemă de importanță vitală pentru fiecare popor, trebuie lichidate rămășițele periculoase ale celui de-al doilea război mondial. Dragi tovarăși, dragi oaspeți, prieteni ! Vă primim pe pămîntul patriei noastre cu sinceră bucurie și dragoste cordială. Strîngerea de mină frățească de aici de la Budapesta, va întări și mai mult prietenia ungaro-romînă. Sîntem convinși că această vizită, convorbirile noastre, vor contribui la întărirea legăturilor dintre partidele și țările noastre, a colaborării noastre socialiste spre binele celor două popoare. Doresc sa va simțiți foarte bine în fiecare ceas al vizitei dv. ca oaspeți dragi ai poporului muncitor ungar. Trăiască prietenia veșnică dintre poporul român și ungar ! Trăiască unitatea indestructibilă a lagărului socialist 1 Trăiască socialismul și pacea 1 Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej Dragă tovarășe Kadar, Dragă tovarășe Dobi, Dragă tovarășe Munnich, Dragi tovarăși și prieteni, locuitori ai Budapestei. Sosind în frumoasa dumneavoastră capitală, permiteți-mi ca în numele delegației noastre de partid și guvernamentale să mulțumesc din inimă Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar și guvernului Revoluționar Muncitoresc Țărănesc Ungar, pentru invitația de a vizita țara dv., pentru primirea caldă pe care ne-o faceți și totodată să vă transmit dv. și întregului popor ungar salutul fierbinte al poporului român. Sîntem bucuroși că vom avea posibilitatea, cu prilejul acestei vizite, să cunoaștem nemijlocit realizările remarcabile obținute de poporul frate ungar, sub comducerea Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, în construcția economică și social-culturală, în făurirea bunăstării sale materiale și spirituale. Nutrind față de poporul ungar sentimente frățești, poporul român acordă o înaltă prețuire prieteniei trainicei și colaborării fructuoase dintre statele și partidele noastre. Mergînd mînă în mînă în rîndurile marii familii a statelor socialiste, însuflețite de năzuințele lor comune, de idealurile nobile ale construirii socialismului, popoarele noastre conduse de partide încercate, călăuzite de atot biruitoarea învățătură marxist-leninistă, vor obține noi și minunate succese în ridicarea luminosului edificciu al socialismului, în făurirea unei vieți de fericire și bunăstare. Dezvoltînd continuu relațiile lor de colaborare și într-ajutorare frățească, partidele și guvernele noastre aduc o mare contribuție la întărirea continuă a unității și coeziunii puternicului lagăr socialist. Alături de Uniunea Sovietică și de celelate țări socialiste, țările noastre militează cu consecvență pentru politica de coexistență pașnică între țările cu sisteme sociale diferite, pentru rezolvarea litigiilor internaționale, pe calea tratativelor, pentru dezarmarea generală și totală. In prezent, atenția opiniei publice internaționale este îndreptată în direcția lichidării rămășițelor celui de-al doilea război mondial și a revanșismului vest-german, prin încheierea Tratatului de pace cu Germania și transformmarea Berlinului occidental într-un oraș liber demilitarizat. Sprijinim în întregime propunerile Uniunii Sovietice, ale Republicii Democrate Germane cu privire la soluționarea acestei probleme vitale pentru destinele păcii în Europa și în întreaga lume. Republica Populară Romînă aprobă întru totul Declarația guvernului U.R.S.S. cu privire la efectuarea experiențelor cu arma nucleară, măsură dictată de grija pentru securitatea lagărului socialist și salvgardarea păcii. Forțele socialismului și ale păcii sunt de neînvins. Zădărnicind planurile agresive ale promotorilor războiului, țările socialiste sunt hotărîte să facă totul pentru asigurarea securității generale, pentru a obține destinderea încordării internaționale, a dezvolta colaborarea și prietenia între popoare, pentru triumful păcii în întreaga lume. Dragi tovarăși. Sîntem pe deplin încredințați că vizita delegației țării noastre, convorbirile tovărășești pe care le vom avea cu dv., întîlnirile cu oamenii muncii, vor constitui o nouă manifestare a prieteniei indestructibile dintre popoarele român și ungar și vor contribui la dezvoltarea colaborării rodnice dintre Republica Populară Romînă și Republica Populară Ungară, în interesul celor două popoare și al comunității țărilor socialiste. Trăiască prietenia romîno-ungară Trăiască Partidul Muncitoresc Socialist Ungar și Comitetul sau Central în frunte cu tovarășul Janos Kadar . Trăiască marele și invincibilul lagăr al socialismului, chezășia păcii și independenței popoarelor . Trăiască pacea în lumea întreaga î