Inainte, martie 1963 (Anul 20, nr. 5604-5630)

1963-03-01 / nr. 5604

ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL OLTENIA AL P.M.R . AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XIX NR. 56044 PAGINI 20 VINERI 1 MARTIE 1963 Cursuri de calificare și specializare pentru marinari Grija permanentă pe care partidul nostru o manifestă pentru creșterea, promovarea și selecționarea c adrelor de oameni calificați, seace simțită și în cadrul D.A.N.C. Ti. Severin. Cu sprijinul organizației de partid, de aci, conducerea acestei unități a luat măsura ca in acest an să se deschidă mai multe școli de calificare în domeniul navigației civile, printre care amintim școlile de marinari cu o durată de trei luni -• școlile de motoriști. La școlile de marinari vor fi calificați 70 de tineri, iar la cele de motoriști 40 de tineri. De asemenea, avîndu-se in vedere faptul că flota noastră comercială fluvială a fost înzestrată in ultima vreme cu noi tipuri de nave remorchere moderne, care permit navigabilitatea pe orice fel de timp, s-au recrutat 15 ofițeri care vor urma cursuri speciale de pe lingă D.R.N.C. București. Totodată, pentru superioare are promovarea în funcții flotei comerciale conducerea D.R.N.C. Tr. Severin a selecționat 10 ofițeri fluviali și cinci radiotelegrafiști care vor urma școli de specialitate la Giurgiu și București. Aceste școli de calificare vor asigura navigației noastre cadre de oameni ou înaltă calificare care vor contribui la desfășurarea procesului de producție corespunzător noilor sarcini ce stau în fata traficului fluvial. S. MARTINICA, coresp. ; Bolua-ntîi din luna marte-azi — 1 O mie nouă sute șaizeci-trei; i Nu ne mai bate viscolu-n obraji. =Și ne-nfloresc în cale ghiocei. 1 ) primăvară ! Viața rîde-n prag ; Și-n muguri cînt-al frăgezimii cor, \ Ca eu să pot s-anin la pieptu-ți drag,i Cu mina fericirii-an mărțișor. Dar, nu de aur, nici de argint ! măcar ? $t n pte ITS scumpe nu-i bătut I deloc. 1 Dar bucuria-il n-are stăvilar. Ș E cheia apartamentului la bioa. ing. UINGU MIRCEA Fapte din întrecerea ceferiștilor Colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la secția reparații linii C.F.R.Craiova susținută desfășoară o activitate pentru îmbunătățirea calității muncii, reducerea prețului de cost, pentru sporirea productivității muncii. Roadele întrecerii socialiste se oglindesc în realizarea planului la zi în cele mai bune condiții și cu însemnate depășiri. Aceasta se datorește pe de-o parte întrecerii liste, iar pe de sociaparte mecanizării altă lucrărilor de refacție pe șantiere. In prezent, vul respectiv se colectiîn plină campanie află de reparație a utilajelor pentru ca odată cu începerea lucrărilor de refacție, acestea să funcționeze în cele mai bune condiții. Merit deosebit în executarea reparațiilor de bună calitate îl au muncitorii din atelierul de reparații linii Jiul. Pînă în prezent ei au executat aproape in întregime lucrările de reparații planificate. Printre fruntași, se află comunistul Ion Cătănoiu, Constantin Haralambie , tinerii atemiști Constantin Cotoi și Ion Grecu, precum și muncitorii C. Ștefănescu, Vasile Turcin și Vladimir Pocinog. ION BOGHEANU, coresp. Consfătuirea miniștrilor apărării ai țarilor Tratatului de la Varșovia VARȘOVIA 28 (Agerpres). La 28 februarie 1963 a luat sfîrșit consfătuirea miniștrilor apărării ai țărilor participante la Tratatul de la Varșovia. La consfătuire au fost examinate probleme curente privind situația armatelor și planurile de măsuri pentru coordonarea pregătirii de luptă a trupelor pe anul 1963. Discuțiile au decurs într-o atmosferă de unitate și înțelegere reciprocă deplină. Tradiționalele mârțișoare și-au făcut apariția. — Parcă ăsta este mai drăguți? Pentru colectiviștii din Băilești Concurs w € Ine știe, cîștiga !“ Cu sprijinul sfatului popular al orașului Băilești și al consiliilor gospodăriilor colective din raza orașului, recent s-a desfășurat în sala Casei raionale de cultură un concurs „Cine știe, cîștigă !“ pe tema : „întărirea economico-organizatorică a gospodăriilor colective". Concurenții participanți la acest interesant concurs au fost reprezentanți ai gospodăriilor colective „7 Noiembrie" și „Congresul al lll-lea al PMR". Răspunsurile frumoase date de concurenți au dovedit buna lor pregătire, cunoașterea temeinică a mijloacelor și metodelor pentru întărirea economică a GAC. Tov. Neșa Petre reprezentantul gospodăriei colective „Congresul al lll-lea al PMR" a obținut premiul I și tov. Ștefan Bizei de la gospodăria agricolă colectivă „7 Noiembrie" a obținut premiul II. Premiile au fost acordate în cărți. V. RISTER, cores p. Porumbul la stațiunea noastră încheierea colectivizării agriculturii a creat in regiunea noastră ca de altfel în întreaga țară condiții favorabile sporirii producției la toate culturile. Aproape peste tot în Oltenia, dar mai cu seamă in partea de sud, porumbul găsește condiții de climă și sol deosebit de prielnice. După cum se știe, atît pentru dezvoltarea creșterii animalelor cit și pentru industrie, porumbul prezintă o importanță economică deosebită. La stațiunea noastră experimentală, se acordă o deosebită atenție folosirii celor mai înaintate metode pentru sporirea continuă a producției de porumb. Anul trecut însă, condițiile climaterice ale stațiunii noastre au fost nefavorabile. Precipitațiile s-au cifrat cu 91,2 mm mai puțin decât media anuală în această zonă pe o perioadă de 34 de ani. Deficitul de apă mediu anual nu este prea mare. Greutatea a constat însă, în faptul că tocmai in lunile mai-septembrie, perioadă de vegetație intensă a porumbului, deficitul de apă din precipitații a fost de 162,5 mm. Temperatura medie în aceste luni a fost cu 3—4 grade C mai mare decit media pe o perioadă de 60 ani. Solul în care au fost amplasate atît experiențele cit și culturile de porumb pentru producție este cernoziom degradat, puternic levigat cu textură lutoasă și cu apa freatică la 8-12 m. In aceste condiții naturale pentru cultura porumbului, cercetătorii stațiunii noastre au avut de înfruntat multe greutăți, dar in același timp de tras și prețioase învățăminte. Să vedem acum care a fost comportarea in culturile de concurs a diferitelor soiuri de porumb dublu-hibrid. Noi am încercat în concurs 25 de soiuri, marea majoritate create la Stațiunea experimentală Fundulea. Toate aceste soiuri au depășit romînescul de Studina luat ca martor, cu 6—33 la sută. In cifre absolute, la romînescul de Studina s-au obtinut 2582 kg boabe la lea, în vreme ce la soiul Insubina 295 s-au recoltat 4233 kg porumb boabe, iar la H.C.F. 13 — o producție de 4153 kg boabe la ha. In cultură mare, soiul romînesc de Studina a produs în aceleași condiții de vegetație numai 1860 kg boabe la ha față de 3680 kg la ha cit a produs H.D. 409 și 2780 kg la ha H.D. 206. Producțiile sunt aduse la toate soiurile în boabe STAS cu 15 la sută umiditate. Se observă așadar, că în condiții identice de vegetație soiul romînesc de Studina, chiar intr-un an excepțional de secetos, cind se credea că va putea rezista, fiind adaptat condițiilor vitrege, a dat totuși producții aproape la jumătate față de soiurile dublu hibride. Concluzia este că soiul local, romînesc de Studina are potențial scăzut de producție față de soiurile duble hibride. Iată cum au fost folosite în gră experimentală sămintele la cultura de porumb neirigat. S-au experimentat — pentru cultura porumbului — diferite doze de bălegar putred, semiputrezit și proaspăt. Dozele respective au fost aplicate toamna, iarna pe solul înghețat și primăvara înainte de însămînțare. In același timp noi am experimentat — în grupa îngrășămintelor minerale — diferite doze de superfosfat și azotat de amoniu, precum și îngrășăminte lichide cu apă amoniacală și amoniac anhidru aplicate de asemenea diferențiat. Datorită lipsei de precipitată normale necesare dizolvării, transformării și transportului în plantă a acestor substanțe, sporurile de producție între diferitele variante au fost neconcludente. Experiențele au fost făcute cu soiul H D 206 cu un potențial mediu de producție. Ceea ce trebuie reținut destul de concludent, chiar pentru condițiile anului trecut, este faptul că porumbul care a primit 20 tone bălegar fermentat sub brazdă la ogorul de toamnă a produs cu 1200 kg mai mult la fia decit acela care a primit bălegar iarna. Producția a fost cu 700 kg mai mică la hectar atunci cînd bălegarul a fost îngropat cu plugul, față de varianta cînd s-a îngropat cu grapa cu disc. In cazul în care bălegarul s-a administrat primăvara la insămințare și s-a îngropat cuplu- Ing. agr. I. RADULESCU directorul Stațiunii experimentale agricole Caracal (Continuare în pag. 3-a). Brigada științifică la Calafat In prezența a 500 țărani colectiviști din orașul Calafat, in sala de spectacole a Casei raionale de cultură, brigada științifică a comitetului pentru cultură și artă a raionului Calafat a prezentat expuneri deosebit de utile. Colectiviștii au audiat expunerile : „Spațiul cosmic", „Dezarmarea generală și totală și coexistența pașnică", „Măsurile agrotehnice ce trebuie aplicate solului pentru obținerea de 5000 kg. porumb boabe la hectar". VI$AN, coresp. N-are importantă că zăpada cu greu ne părăsește. Viața își urmează cursul normal in gospodăria colectivă. Fiecare colectivist știe ce are de tăcut în cadrul gospodăriei colective „Voința" din Corabia. Brigadierul Gheorghe Ciucu de la brigada de oi, este întotdeauna prezent în rindul ciobanilor. Are și de ce să fie prezent, fiindcă îndrumările lui sunt necesare în această perioadă . Oile au început arăta, și alături de cunoștințele ciobanilor Marin Milaiu Și Gheorghe Bumbea este nevoie de Îndrumările brigadierului. Așa a fost posibil, ca prin munca colectiviștilor de la această fermă, gospodăria colectivă să posede acum o turmă de peste 1300 oi. De cîteva zile turma a Început a se mări simțitor, fiindcă 45 miei au văzut lumina zilei și cresc frumos. In clișeul nr. 1 redăm o parte din ferma Hrănind rational vacile de lapte, colectiviștii de la această fermă obțin in fiecare zi rezultate din ce în ce mai bune. Nici nu se cunoaște diferența dintre mănirea la stabulație și la pășunat. Așa se face, că zilnic, fiecare vacă produce cele optzece litri lapte și chiar mai mult. Succesele acestea se datoresc îngrijitoarelor mulgătoare Gherghina Barbu și Angela Petrila, ajutate și Îndrumate zilnic de brigadierul Constantin Băcanu, In clișeul nr. 2. Cu toate că intreaga producție de lapte este mulsă de la fiecare vacă, vițeii sunt bine îngrijiți. Ca urmare, zilnic se observă o creștere in greutate. Cel puțin, așa arată cămăririle periodice efectuate de brigadierul Constantin Băcanu. Lucrul acesta se datorează faptului, că hrănirea totinnală a vițeilor cu lapte smintind nom Anton Sindi/a de la gospo dăria colectivă „Voința" explică plastic colectiviștilor despre necesitatea dezvoltării fondului de bază. De fapt, acestea sînt convorbiri libere care întregesc expunerile și demonstrațiile practice din cadrul in— valoarea fondului de bază la care va trebui să ajungem la sfîrșitul acestui an este de 790.000 lei Cifra aceasta ne îndeamnă pe noi loji să sporim in permanentă producția în sectorul culturii plantelor de cîmp și in zootehnie. Dacă vom obține o producție medie de peste 4000 kg porumb boabe, 2500 kg grin, 20.000 kg sfeclă de zahăr și 1500 kg floarea-soarelui de pe fiecare hectar cultivat, dacă sectorul zootehnic,a aduce veniturile planificate, cu siguranță fondul de bază la sfîrșitul acestui an va fi cu mult mai mare decit ne-am prevăzut in plan". Și astfel, inginerul agronom Anton Sindila îi îndeamnă pe colectiviști să treacă cu toate torțele la lucrările de fertilizare a solului, iar in primăvară, in primele zile bune de lucru să efectueze însâmbițatul florii-soarelui și sfeclei de zahăr cit mai de grabă. I. P. oilor îngrijite multă dragoste cu d' ciobanii Marin Milatu și Gheorghe Bumbea, vătămintului agrozootehnic de masă. „Vedeți — explică inginerul agronom și administrarea de furaje concentrate In rație a devenit acum o obișnuință a crescătorilor de animale din cadrul gospodăriei colective „Voința’. In clișeul nr. 3, îngrijitoare amulgătoare Irina Mălăgeanu alăptind un vițel la biberon. Discuție la fata locului. In clișeul nr. 4, inginerul agro Lă Expoziția „Revoluția cubana în imagini. Din inițiativa comitetului orășenesc de luptă pentru pace, peste 350 membri ai comitetelor de luptă pentru pace și responsabili ai sfaturilor păcii din orașul Craiova au vizitat miercuri după-amiază Expoziția „Revoluția urbană în imațrî”"'. In aceeași zi, expoziția a mai fost vizitată de un mare număr de femei din circumscripțiile electorale nr. 67, 68, 47,54 și 46. Cele peste 700 de semnături ale celor care au vizitat expoziția în acea zi, dovedesc atașamentul față de lupta trpică a poporului cuban pentru libertate și pace. D. BURLACU coresp, Pregătirea mulgătorilor a crescătorilor de păsări Pe lângă cursurile agrozootehnice de masă care se desfășoară în toate gospodăriile agricole colective din raionul Calafat, la indicația consiliului agricol raional se desfășoară în cadrul gospodăriei agricole de stat Moțoței din raionul Calafat un curs de pregătire a mulgătorilor și pentru crescători de păsări, cu durată de cinci zile. Ing., zootehnist Crețu Constantin predă lecții teoretice după care se fac lucrări practice la grajdurile GAS-ului și la ferma de păsări. Apoi, participanții la aceste cursuri poartă discuții pe marginea celor învățate. Acest curs este un minunat schimb de experiență între colectiviști și lucrătorii gospodăriei agricole de stat Moțăței. FLOREA ACHIM, coresp. In cadrul activității lectoratului de cultură generală cu tema: „Prezente romînești în cultura universală", organizat de comitetul pentru cultură și artă oraș Craiova în colaborare cu Institutul pedagogic din localitate, a avut loc la Muzeul de artă o expunere. Prof. C. Pișcați a vorbit Lectorat de cultură generală despre: „Dezvoltarea științelor matematice în R.P.R. și contribuția lor peste hotare". Următoarea expunere se va ține miercuri 6 martie a.c. de către conf univ, Barbu Theodorescu din București și va avea tema „ . Concepția istoriografiei romînești și aportul ei pe plan fuonciif“. G. ION, coresp. In vederea fierarilor agricole de primăvară In aceste zile, in toate unitățile agricole socialiste, se fac pregătiri intense pentru buna desfășurare a lucrărilor agricole de primăvară. Despre aceste lucrări ne informează în ultima vreme tot mai des corespondenții noștri voluntari din toate colțurile regiunii. Spicuim din aceste scrisori : „La gospodăria colectivă „Valea Gilortului" din comuna Turburea, raionul Filiași, se desfășoară o vie activitate“. Așa își începe scrisoarea sa tov. ILIE COJOCARU. In vederea bunei desfășurări a lucrărilor agricole de primăvară, continuă dinsul în scrisoare, pînă în prezent s-au revizuit 37 de grape cu colți, 80 de pluguri și 80 de care și căruțe. De asemenea, o preocupare gospodărească a colectiviștilor din Turburea este și transportul gunoiului de grajd la cîmp. Colectiviștii din brigăzile conduse de Remus Dumitrașcu și Ion Vucea, au transportat pînă zilele trecute aproape 200 de tone din prețiosul îngrășămint, în frunte situîndu-se colectiviștii Constantin Dumitrașcu, Virgil Tilea, Traian Dumitrașcu, Constantin Călin, Vasile Popescu, Constantin Cucu și alții. La colectiva „Valea Gilortului“ din Turburea se fac acum intense pregătiri și pentru amenajarea răsadnițelor calde de unde se va asigura necesarul de răsaduri de roșii și varză timpurie. Până acum răsadnițele calde au fost amenajate pe mai bine de 100 m.p. După ce reliefează ceea ce colectiviștii din Diculești, raionul Oltețu, au prevăzut în planul de producție a însămînța în primăvară cu porumb, ovăz, floarea-soarelui și legume, tov. COMEL BABEANU arată că colectiviștii de aci fac acum ultimele pregătiri care să asigure buna desfășurare a lucrărilor agricole. Printre altele, s-au revizuit 25 care și căruțe, aproape 60 de grape cu dinți, s-a procurat întreaga cantitate de sămînță necesară în sectorul legumicol, precum și cea mai mare parte din cantitățile de porumb de sămînță din soiuri dubli hibrizi. Este un succes lăudabil, mai ales dacă avem in vedere că această unitate este constituită abia în primăvara anului trecut Ca și alte gospodării colective dîn raionul Strehaia, și GAC „2 Octombrie“ din Văgiulești și „Valea Motrului“ din orașul Strehaia fac intense pregătiri pentru primăvară. La colectiva „2 Octombrie“ din Văgiulești, bunăoară, după cum ne informează în scrisoarea sa tov. M. BRAN, au fost revizuite pînă acum toate carele, căruțele, plugurile, grapele și celelalte unelte ce vor fi folosite în timpul lucrărilor agricole de primăvară. Colectiviștii au transportat un cîmp din cadrul sectorului zootehnic al gospodăriei și din surplusul din curțile lor, peste 1500 tone gunoi de grajd. Au efectuat schimbul la baze aprovizionîndu-se astfel cu cea mai mare parte din cantitatea de porumb de săm mță necesară. La fel și colectiviștii de la GAC „Valea Motrului“ din orașul Strehaia au revizuit întregul parc de unelte agricole ce vor fi folosite în campania agricolă de primăvară. Multă preocupare arată ei amenajării răsadnițelor calde pentru producerea materialului săditor. După cum ne informează tov. C.ANTOFIE sub îndrumarea inginerei agronom, colectiviștii de aci au amenajat 204 m.p. de răsadnițe unde în următoarele zile vor semăna semințe de varză și roșii timpurii. Colectiviștii Vasile Bălăci, Constantin Jianu și Constantin Chîrițescu s-au evidențiat în mod deosebit în executarea acestor lucrări. De buna revizuire și reparare a utilajului agricol se preocupă în aceste zile și colectiviștii din Cioroboreni, raionul Vînju Mare. După cum se desprinde din cele scrise de tov. ILARIE BALII, pînă zilele trecute se revîzuiseră aci toate atelajele și celelalte unelte agricole ce vor fi folosite în timpul lucrărilor agricole. Multă atenție s-a acordat însă organizării muncii pe brigăzi și echipe. In baza unor studii atente întreprinse de consiliul de conducere și specialiștii din gospodărie, toți membrii colectiviști au fost grupați în patru brigăzi de cîmp și una legumicolă. Acestea au fost organizate după criteriul domiciliului. De asemenea, și echipele au fost reorganizate tot pe același criteriu. Procedînd astfel, cu siguranță că anul acesta și în anii următori gospodăria colectivă amintită va avea posibilitate să obțină rezultate mai bune în ce privește efectuarea unor lucrări agricole la vreme și de bună calitate, deci realizarea unor producții sporite. Despre pregătirile în vederea bunei desfășurări a lucrărilor agricole de primăvară ne-au scris și alți corespondenți voluntari printre care: C. STAMIN — Segarcea, T. DUMITRESCU — Caracal.SERBAM OPROIU — învățător — Filiași, IOM C. MIRCEA — Corabia, P. POPESCU — Oltețu, C. BUCUR — înju Mare și FLOREA BU SCU — Balș. erm « Noul orar al cursei de avion București-Craiova și retur In scopul îmbunătățirii transportului călătorilor cu avioanele TAROM, începînd cu data de 1 martie a.c. s-a repus în circulație cursa de avion București - Craiova și retur. Plecarea din București este la ora 9,40 și sosește în Craiova la ora 10,35. Plecarea din Craiova este la ora 10,55 și sosirea în București la ora 11,50. Cursa de avion circulă în fiecare zi în afară de duminica.