Inainte, noiembrie 1963 (Anul 20, nr. 5811-5836)

1963-11-08 / nr. 5817

f 1 Produse de calitate la un preț de cost cit mai redus la întreprinderile din regiunea noastră, obiectivul central al întrecerii socialiste îl constituie în etapa actuală, pe lângă creșterea productivității muncii — realizarea unei producții de calitate superioară și la un preț de cost cit mai redus. Pretutindeni, muncitorii, inginerii și tehnicienii în frunte cu comuniștii, scot la iveală noi posibilități, descoperă căi și mai eficace pentru ca angajamentele luate în scopul creșterii productivității muncii, îmbunătățirii calității produselor, reducerii prețului de cost, realizării de economii și beneficii peste plan, să fie îndeplinite și chiar depășite. O analiză sumară a stadiului îndeplinirii sarcinilor de producție și a angajamentelor pe acest an, ne dă posibilitatea să vedem că de la începutul anului și pînă acum, în majoritatea întreprinderilor din regiunea noastră s-au obținut succese însemnate. Astfel, planul producției globale pe primele 10 luni ale anului în curs a fost îndepărtat în proporție de 100,5 la sută, s-a îmbunătățit continuu calitatea produselor și s-a redus prețul de cost al acestora. De remarcat este faptul că angajamentul luat la începutul anului de colectivele de muncă din regiunea noastră pentru realizarea de cît mai multe economii peste plan la întreaga activitate economică, ca urmare a mai bunei gospodăriri a materialelor, materiei prime, a îmbunătățirii calității producției a fost înfăptuit cu mult înainte de termen. Astfel, la începutul lunii octombrie s-a constatat că valoarea economiilor obținute peste angajamentul anual se ridică la 28.525.000 lei. Colectivele de muncitori, ingineri și tehnicieni din întreprinderi, din uzine și de pe șantierele regiunii noastre au răspuns prin fapte Directivelor C.C. al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste în care se arată că ■ .,lupta pentru economii nu poate fi ruptă de lupta pentru calitate, că ambele sunt de nedespărțit în activitatea economică". Muncitorii, inginerii și tehnicienii s-au convins de faptul că realizarea unor produse de calitate la un preț de cost cît mai redus, trebuie să pornească de la faza de concepții. Aceasta înseamnă a determina criterii constructive înaintate, stabilirea de soluții tehnice moderne, folosirea largă și în mod creator a datelor științei, creînd astfel posibilități optime pentru realizarea de produse cu performanțe ridicate în condiții cît mai economicoase. Un exemplu în acest sens îl constituie colectivul de la Uzina constructoare de mașini agricole din Craiova. Aici, datorită reproiectării unor subansamble sau piese, extinderii tehnologiei moderne de turnare și forjare, folosirii judicioase a mașinilor-unelte, reducerii consumurilor specifice de materiale, s-a reușit ca în nouă luni ale anului curent să se înregistreze economii peste plan la prețul de cost în valoare de 775.000 lei, iar calitatea construcțiilor metalice să fie îmbunătățită considerabil. O producție de înaltă calitate este necesară pentru satisfacerea tot mai deplină a nevoilor mereu crescînde ale economiei naționale, iar calitatea ridicată a produselor duce la micșorarea substanțială a cheltuielilor de producție, obținîndu-se pe această bază însemnate economii de materiale și de muncă. Un produs de calitate superioară este acela care corespunde întru totul scopului pentru care a fost fabricat, are o durată de întrebuințare mai îndelungată, este rezistent și prezintă un aspect atrăgător potrivit exigențelor mereu sporite ale consumatorilor. Neîndeplinirea cerințelor de calitate este dăunătoare, deoarece creează mari dificultăți întreprinderilor nu numai din punct de vedere al prestigiului pentru „marca fabricii“ dar are repercusiuni și asupra prețului de cost. Iată de exemplu, la Uzinele „Electroputere" datorită neatenției cu care s-au lucrat peste 100 bucăți de transformatoare de măsură JPS, acestea au fost respinse de la standul de probă. Defecțiunea tehnică se datora proastei calități a rășinii sintetice. Că aceste rășini nu corespundeau s-a constatat încă de la intrarea lor în fabrică și totuși au fost acceptate. Ca urmare întregul lot a fost respins și astfel s-au executat din nou operațiile, s-au făcut alte cheltuieli, nemaivorbind de timpul pierdut și întîrzierea provocată dn livrarea acestor transformatoare către beneficiari. Un alt exemplu unde calității produselor nu se acordă întotdeauna atenția cuvenită și de pe urma căreia întreprinderea înregistrează pierderi dăunătoare economiei noastre naționale, îl constituie cel de la I.I.S. „Fructul romînesc“ din Craiova. Aici, neurmărirea cu atenție a procesului tehnologic de conservare a preparatelor de carne,, a făcut ca peste 10.000 de cutii cu conserve de acest fel să fie rebulate. Este o concepție cu totul greșită de a te declara mulțumit că ți-ai realizat sarcinile cu privire la producția globală și producția marfă, chiar dacă aceasta s-a îndeplinit în dauna calității produselor. Cadrele de conducere din întreprinderi nu trebuie să uite nici o clipă că noi nu producem de dragul producției, că produsele trebuie folosite, sau cum sunt cele alimentare trebuie consumate și că slaba lor calitate duce fie la rebutarea lor sau la crearea de stocuri greu vandabile. Deficiențele legate de calitate duc la creșterea consumului de materiale și de muncă, la ridicarea costurilor de producție, provocînd în felul acesta greutăți și pagube economiei naționale. Militînd pentru îndeplinirea în întregime a sarcinilor și angajamentelor luate în întrecerea socialistă privind realizarea de economii la prețul de cost, organizațiile de partid au datoria să vegheze ca acestea să se realizeze concomitent cu îmbunătățirea calității produselor. Trebuie urmărit perseverent ca nicăieri, la nici o întreprindere, economiile să nu afecteze calitatea produselor. Acelor colective de la: Uzinele „Electroputere“, Complexul pentru industrializarea lemnului Tg. Jiu, „Fructul romînesc" Craiova, Fructexport și altele, nu trebuie să le fie indiferent dacă calitatea unor produse ale lor nu satisface toate cerințele. Slaba calitate a unor asemenea produse nu lovește numai în prestigiul întreprinderii respective, ci chiar în al întregii noastre economii naționale. Rolul hotărîtor în ridicarea calității produselor, revine organizațiilor de partid, comitetelor sindicatelor și conducerilor administrative care trebuie să mobilizeze masele de oameni ai muncii la lupta pentru o calitate superioară a produselor. Organizațiile de partid sunt chemate să desfășoare o temeinică muncă politică de masă, bogată în conținut, să sprijine mai concret comitetele sindicatelor în organizarea întrecerii socialiste, să stimuleze prin toate formele inițiativele maselor privind ridicarea calității produselor cu un preț de cost cît mai redus. Angajamentele luate în întrecerea socialistă trebuie privite cu toată răspunderea și îndeplinire. Calitatea este practic o problemă de prestigiu dar și de conștiință. Ea nu este o cauză numai a unei părți din colectiv, ci a tuturor oamenilor muncii. Tocmai de aceea, lupta pentru îmbunătățirea calității produselor, pentru continua creștere a productivității muncii, realizarea de economii la prețul de cost trebuie să aibă un caracter larg, de masă. Succesele înregistrate pînă acum în lupta pentru calitate și a reducerii prețului de cost al produselor, entuziasmul cu care muncesc oamenii muncii pentru traducerea în viață a Directivelor celui de-al II-lea Congres al partidului, constituie garanție că se vor obține realizări și mai mari în întrecerea socialistă pentru îmbunătățirea calității și reducerea prețului de cost — mijloc de înflorire a patriei noastre, de îmbunătățire sistematică a condițiilor de trai ale poporului muncitor. Miile de hectare fertile de pe partea dreaptă a Oltului, din raionul Caracal, vor deveni și mai darnice cînd apa pulsată de către stația de pompare de la Stoenești, raionul Caracal, va cuprinde fiecare petic de pămînt. In fotografie , un aspect din sala stației de pompare — sistemul de irigație Stoenești — Scărișoara. <^1 în interiorul ziarului. — Informații de partid. Dezbateri rodnice, (pag. 2-a). — Toamna în magazine, (pag. 2-a). — Acțiune susținută la împăduriri. (pag. 2-a). — Succese în expedierea fierului vechi. (pag. 2-a). — In deschiderea stagiunii Teatrului Național din Craiova, Hagi Tudose, (pag. 2-a). — Fondul funciar — ce mai bine folosit I (pag. 3-a). Yești de la „Electroputere“ UN NOU SUCCES AL CONSTRUCTORILOR DE TRANSFORMATOARE Muncitorii, inginerii și tehnicienii Uzinelor „Electroputere“ Craiova continuă să înregistreze succese tot mai frumoase pe linia fabricării unor mașini și aparataje moderne cu caracteristici tehnice constructive superioare. Zilele trecute de exemplu, constructorii de transformatoare au obținut o nouă victorie. După ce un transformator de 16 MVA-UO kW a trecut cu succes toate probele efectuate în laboratorul uzinelor, acesta, a fost încercat la eforturi dinamice în sistemul energetic la o stație din Brașov Verificările făcute după efectuarea șocului electric au scos în evidență că transformatorul amintit s-a comportat perfect neînregistrîndu-se nici un fel de deteriorare a vreunei părți constructive. Prin aceasta, constructorii de transformatoare urmăresc să realizeze mașini electrice care să reziste la eforturile dinamice de scurtcircuit ce apar în sistemul energetic. CU ANGAJAMENTUL ÎNDEPLINIT In atelierul de port-perii curent continuu fabrica de mașini rotative, lucrează două echipe. Angajamentul lor din luna octombrie a.c. a fost să dea peste plan un subansamblu port-perie. Atât echipa condusă de Tudor Toma cit și cea condusă de Ionescu Anton, și-au îndeplinit angajamentul luat cu o zi înainte de termen. Dînd lucrări de bună calitate și la timp, tovarășii Albu Ion, Cîmpeanu Gheorghe și Georgescu Gheorghe au fost trecuți în rindul evidențiaților. PIESE TURNATE PESTE PLAN ȘI în luna octombrie a.c. echipa de turnători condusă de Candea Alexandru s-a situat în fruntea întrecerii socialiste. Organizîndu-și mai bine locul de muncă ea a reușit să-și realizeze planul pe luna octombrie cu o zi înainte de termen și să dea peste plan o tonă de piese neferoase turnate. M. BARBULESCU coresp. CONTRIBUȚIE ACTIVA Echipa de pregătiri-bobine pentru L.D.E. condusă de comunista Marin Alexandrina este cunoscută în fabrica mașini-rotative a Uzinelor „Electroputere"-Craiova ca una din echipele eviderîțiate în întrecerea socialistă. Ea și-a realizat planul prevăzut la bobinele de excitație pe luna octombrie. Din această echipă se remarcă pentru rezultatele de pînă acum Sabina Pîrvu, Florica Trotea și Petruț Nițulescu, a căror contribuție s-a făcut din plin simțită la realizarea planului de producție ROȘOGA PETRE coresp. Rezultate bune din creșterea animalelor . Gospodăria colectivă „Viață nouă" din comuna Vînjuleț, raionul Vînju Mare, dispune acum de un puternic sector zootehnic. Folosind cu chibzuință fondurile proprii și creditele acordate de stat, gospodăria a procurat în ultimii ani mari efective de vaci, juninci, oi și scroafe din cele mai productive rase. In prezent, grajdurile, saivanele, puternițele și celelalte construcții, adăpostesc aproape 400 bovine, 380 porcine, 600 ovine și cîteva mii de păsări. In scopul obținerii unor producții animaliere la nivelul sarcinilor ce au fost puse în fața unităților agricole de către documentele de partid și de stat, membrii gospodăriei colective din Vînjuleț s-au preocupat din timp pentru asigurarea unei corespunzătoare baze furajere. La aria de furaje sunt depozitate, pe lingă alte furaje și 35 vagoane diferite fînuri, 600 tone furaje însilozate etc. Anul acesta, gospodăria colectivă amintită a livrat statului 150 porci grași, 50 bovine, mii de păsări și o mare cantitate de lapte și lună, obținînd un venit bănesc de circa 200.000 lei. Pînă la sfîrșitul anului, există condiții ca acestei sume de bani să i se adauge alte zeci de mii de lei. F. PETRICA, coresp. Prin toate mijloacele Pentru colectiviștii din comuna Căzănești, raionul Tr. Severin, sporirea producțiilor la hectar constituie una din preocupările de seamă., In ultimii ani de exemplu, ca urmare a strădaniei lor de a asigura efectuarea unor lucrări agricole de calitate și în timpul optim, au reușit să sporească mult producțiile realizate. Dar colectiviștii din Căzănești nu sunt din aceia care să se mulțumească cu ceea ce au obținut. Prin toate mijloacele, sub îndrumarea organizației de partid și cu sprijinul specialiștilor și mecanizatorilor de la SMT Șimian, ei depun toate eforturile pentru a obține o creștere continuă a producțiilor. Astfel, după ce au asigurat însămînțarea la timp și într-un agrofond bine pregătit a culturilor păioase de toamnă, membrii acestei gospodării colective se preocupă de efectuarea arăturilor de toamnă pe terenurile ce vor fi însămînțate cu culturi prășitoare. De asemenea, aci s-au transportat în cîmp circa 500 tone gunoi de grajd, iar într-o consfătuire a consiliului de conducere al GAG cu brigadierii, șefii de echipă și alți colectiviști destoinici, au fost stabilite soiurile de porumb ce vor fi introduse în cultură în anul viitor. C. DUMITRU, coresp. «■ [UNK] 4» <"• #■ 0b-1» *» * mr te. ttt m» gm *. a» tu- ** Cursuri de ridicare a calificării Colectivul de conducere al U.I.L. Filiași, împreuna cu comitetul sindicatului și sub îndrumarea organizației de bază, manifestă preocupare pentru ridicarea calificării profesionale a muncitorilor, fără scoaterea lor din producție. Pe această linie, încă de la începutul lunii septembrie a.c., s-au deschis cursuri de ridicare a calificării care sînt frecventate pe peste 100 de muncitori, dornici să-și îmbogățească cunoștințele în meseriile de gateriști, circulariști, sortatori de cherestea și parchete etc. Organizarea cursurilor a fost bine primită de întregul colectiv de muncitori, fiecare cunoscînd însemnătatea deosebită ce o are îmbogățirea cunoștințelor pentru creșterea producției, a productivității muncii și îmbunătățirea continuă a calității produselor. Frecvența se menține foarte bună, iar lecțiile sunt predate de către lectori din cadrul personalului tehnico-ingineresc al întreprinderii forestiere Craiova. ION TRAISTARU — maistru i Recepție cu prilejul celei de-a 46-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie Joi seara, ambasadorul extraordinar, și plenipotențiar al Uniunii Sovietice in R.P. Romina, I. K. Jegalin, a oferit o recepție în saloanele ambasadei cu prilejul zilei de 7 Noiembrie — cea de-a 46-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. La recepție au luat parte tovarășii : Gheorghe Gheorghiu-Dej, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Moghioroș, Alexandru Bîrlădeanu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Mihai Dalea, Gh. Gaston Marin, Gogu Radulescu, Constantin Tuzu, membri ai CC, al P.M.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai organizațiilor obștești și instituțiilor centrale, oameni de știință, artă și cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști romîni și corespondenți ai presei străine. Au participat șefi ai misiunilor diplomatice acreditați în R.P. Romînă și alți membri ai corpului diplomatic. In timpul recepției tovarășii I. K. Jegalin și Gheorghe Gheorghiu-Dej au rostit toasturi. Recepția s-a desfășurat intr-o atmosferă caldă, deosebit de prietenească. (Agerpres), Cuvîntul tovarășului 9 I. K. Jegalin Scumpe tovarășe Gheorghe Gheorghiu-Dej, Scumpe tovarășe Ion Gheorghe Maurer, Dragi tovarăși și prieteni, Stimate doamne și stimați domni. Acum 46 de ani s-a săvîrșit un eveniment istoric memorabil — marele Lenin a proclamat întemeierea primului stat din lume al muncitorilor și țăranilor. Intr-o perioadă relativ scurtă din punct de vedere istoric poporul nostru, sub conducerea înțeleaptă a P.C.U.S., a străbătut o cale uriașă — de la salvele de tun ale crucișătorului „Aurora“, la lansarea navelor cosmice. In cei 46 de ani care au trecut, socialismul, construit cu miinile oamenilor sovietici, a transformat în mod radical patria noastră, în așa fel incit dintr-o țară agrară înapoiată, ea a devenit o mare putere industrială înaintată. Oamenii muncii din țara noastră, sub conducerea Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și a Comitetului său Central, în frunte cu Nikita Sergheevici Hrușciov, au obținut mari succese în îndeplinirea hotărîrilor Congresului al XXII-lea al partidului nostru comunist. S-au schimbat chipul moral, conștiința omului sovietic. Astăzi, acesta este un om întru totul nou — constructor activ al comunismului — om al viitorului. Cu mâinile acestui om se împlinește visul secular al oamenilor muncii din întreaga lume — crearea viitorului comunist luminos. Pentru îndeplinirea acestei sarcini nobile, poporul sovietic, ca și popoarele întregii lumi, are nevoie de pace. Uniunea Sovietică promovează în mod consecvent o politică de coexistență pașnică între statele cu orinduiri sociale diferite. O confirmare grăitoare a acestui fapt o constituie unul dintre primele documente ale puterii sovietice, semnat acum 46 de ani — Decretul asupra păcii, precum și Tratatul de la Moscova privitor la interzicerea experiențelor cu arma nucleară în atmosferă, în spațiul cosmic și sub apă, semnat recent. Astăzi, forțele păcii sunt reprezentate de avangarda puternică — marea comunitate a țărilor socialiste. Republica Populară Romînă aduce o mare contribuție la întărirea și dezvoltarea coeziunii lagărului socialist. Oamenii sovietici se bucură sincer de succesele poporului român frate, care, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român și a Comitetului său Central, în frunte cu Gheorghe Gheorghiu-Dej, pășește cu fermitate pe calea desăvîrșirii construcției socialiste, îngăduiți-mi ca de ziua celei de-a 46-a aniversări Marii Revoluții Socialiste din Octombrie să urez noi succese a mari tuturor oamenilor muncii din Rominia în lupta lor pentru desăvârșirea construcției socialismului. Dragi tovarăși și prieteni ! Stimați oaspeți ! Noi și dv. trăim într-un timp atât de minunat, cînd ideile comunismului, cucerind masele largi populare, au devenit cea mai mare forță materială. Aceste idei sînt atotputernice pentru că sînt profund adevărate, verificate de experiența istorică a Uniunii Sovietice, a tuturor țărilor socialiste. Ideile marxism-leninismului, victoriile țărilor socialiste deschid oamenilor cele mai largi orizonturi ale lumii noi. Viitorul aparține socialismului și comunismului, care statornicesc pe pămînt Pacea, Munca, Libertatea, Egalitatea, Frăția și Fericirea tuturor popoarelor. Îngăduiți-mi să toastez pentru propășirea continuă a Republicii Populare Romîne ! (Continuare în pag. 4-a). 1 Cuvîntul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej Stimate tovarășe ambasador, Dragi tovarăși și prieteni, Doamnelor și domnilor, Dați-mi voie ca în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri și in numele întregului popor român să adresez un salut frățesc și cele mai calde felicitări Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Prezidiului Sovietului Suprem, Consiliului de Miniștri și poporului sovietic cu prilejul celei de-a 46-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. In anii care au trecut de la victoria Revoluției din Octombrie, oamenii sovietici au făurit o economie puternică în plin avînt, și-au transformat patria într-o putere industrială de prim rang. Istoricele realizări obținute de poporul sovietic în dezvoltarea economiei și culturii, în făurirea bunăstării celor ce muncesc, înfăptuirea cu succes a grandioaselor obiective ale programului construcției desfășurate a comunismului, aduc cel mai mare aport la continua întărire a comunității țărilor socialiste, a forțelor progresului social și păcii. Intre Uniunea Sovietică și Rominia, între popoarele și partidele noastre se dezvoltă și se întăresc continuu relații de prietenie frățească și colaborare multilaterală. Bucurîndu-se de realizările remarcabile ale poporului sovietic ca de propriile sale succese, poporul nostru transmite în această zi sărbătorească oamenilor muncii sovietici urări de noi victorii, de înflorire și prosperitate a Uniunii Sovietice. Problema problemelor epocii noastre este asigurarea păcii. Uniunea Sovietică, guvernul sovietic și-au cîștigat mari merite în fața popoarelor lumii datorită eforturilor neobosite pentru instaurarea în relațiile dintre state a climatului de destindere, de înțelegere și colaborare, pentru preîntîmpinarea primejdiei unui nou război mondial. Politica leninistă de pace a Uniunii Sovietice, a celorlalte state socialiste găsește un ecou profund în lume, se bucură de simpatia și sprijinul tuturor popoarelor iubitoare de pace. Republica Populară Romînă împreună cu Uniunea Sovietică și celelalte țări socialiste, militează perseverent pentru triumful principiilor de coexistență pașnică între toate statele, fără deosebire de regim social. întregul curs al evenimentelor demonstrează că aceste principii se impun cu tot mai multă putere ca singurele juste și raționale în relațiile internaționale. Pe acest plan se situează și încheierea Tratatului cu privire la interzicerea experiențelor nucleare în trei medii, tratat printre ai cărui primi semnatari se numără Republica Populară Romînă. Deși acest tratat nu rezolvă problemele majore ale luptei pentru preîntîmpinarea unui nou război mondial, el constituie un succes de seamă al politicii de coexistență pașnică, venind în întîmpinarea cerințelor exprimate de-a lungul multor ani de opinia publică mondială cu privire la încetarea experiențelor nucleare, experiențe care reprezintă un pericol pentru populația întregului glob pămîntesc. Luptînd consecvent pentru înfăptuirea dezarmării generale și totale, ca singura cale eficientă pentru excluderea războaielor din viața societății, considerăm necesar să sprijinim orice pas, orice măsură care pot contribui la destindere în relațiile între state și la soluționarea pe cale pașnică a problemelor internaționale litigioase. Partidul Muncitoresc Român și guvernul țării noastre își vor aduce și în viitor întreaga lor contribuție la dezvoltarea colaborării pașnice între toate țările, la întărirea prieteniei frățești cu Uniunea Sovietică și celelalte țări socialiste, la victoria cauzei păcii și socialismului. Permiteți-mi să toastez pentru marele popor sovietic, pentru prietenia de nezdruncinat dintre popoarele sovietic și român, pentru conducătorul încercat și călit in lupte al poporului sovietic — gloriosul Partid Comunist leninist al Uniunii Sovietice, pentru Comitetul său Central și guvernul sovietic, în sănătatea primului secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și președintele guvernului sovietic, tovarășul Hrușciov: în sănătatea ambasadorului Uniunii Sovietice la București, tovarășul Jegalin , pentru pace și prietenie între toate popoarele , în sănătatea dumneavoastră, a tuturor! Perfecționăm continuu tehnologia fabricației frigiderului In lumina Documentelor celui de-al III-lea Congres al partidului, colectivului întreprinderii noastre i-a revenit sarcina de mare răspundere de a realiza și dezvolta pe toate căile producția de utilaje frigorifice necesare industriei alimentare și pentru uz casnic. Muncitorii, inginerii și tehnicienii din întreprinderea noastră, cu sprijinul și sub îndrumarea comitetului de partid, s-au străduit și au reușit să ridice necontenit nivelul activității de producție, să asigurăm succesul în această bătălie. Mergînd pe linia descoperirii și punerii în valoare a resurselor de care dispun sectoarele noastre de activitate în atelierele de uzinare și fabricare a agregatului, la uzinarea dulapului și ușilor, la vopsitorie și montaj, muncitorii, inginerii și tehnicienii constructori de frigidere au reușit ca din anul 1960 și pînă în prezent să dea pe piață zeci de mii de frigidere de calitate din ce în ce mai bună. In condițiile sarcinilor primite preocuparea colectivului a fost orientată spre organizarea superioară a tehnologiei fabricației, cu scopul de a mobiliza toate rezervele industriale de care dispune întreprinderea, pentru ca pe aceleași suprafețe de producție și spații industriale, să obținem o producție din ce în ce mai bună aht din punct de vedere al ritmului cît și al calității. Și am reușit acest lucru. Producția de frigidere realizată în anul 1960, am reușit ca în cel de-al doilea an al șesenalului să o depășim de aproape trei ori. In cel de-al treilea an al șesenalului am realizat de peste patru ori producția anului 1960, iar în anul acesta vom depăși în aceleași condiții de suprafață de producție, cantitatea de frigidere produsă în anul 1960 de circa șapte ori. Paralel cu creșterea producției de frigidere „ERAM", atenția muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor din sec- DRAGOMIRtoarele noastre de inginer șef i. producție a fost îndreptată spre îmbunătățirea calității, și mai buna comportare a acestora în exploatare. Roadele acestei strădanii au fost din ce în ce mai bune în sensul că numărul reclamațiilor a scăzut simțitor. De la 9,3 la sută reclamații la producția anului 1930, am ajuns la sfîrșitul anului trecut să avem numai 6,3 la sută reclamații din întreaga producție sporită de frigidere, iar măsurile luate în continuare, experiența din ce în ce mai bună acumulată de colectivul nostru, ne dau certitudinea că vom încheia activitatea din acest an cu rezultate și mai bune în ceea ce privește comportarea frigiderului in exploatare. Micșorarea continuă a greutății frigiderului, lupta pentru gospodărirea metalului și înlocuirea pieselor metalice cu mase plastice, perfecționarea continuă a tehnologiei fabricării agregatului și montajului, ne-au permis să obținem ritmuri de producție din ce în ce mai bune, să reducem cheltuielile de producție și manoperă iar fiecare metru patra de suprafață industrială să ne dea posibilitatea obținerii unei productivități cît mai înalte. UN FLUX TEHNOLOGIC JUDICIOS ÎNTOCMIT Realizarea sarcinilor sporite privind producția de frigidere în acest an a cerut din partea noastră măsuri tehniceorganizatorice corespunzătoare. De la prima operație de debitare a tablelor și țevilor, pînă la produsul finit, se lucrează după o tehnologie și flux tehnologic judicios întocmit. Astfel, debitarea tablelor la ghilotină se realizează după un pian de croire, micșorîndu-se apreciabil pro-HUZUNEANU centul de deșeuri, M.S. Sadu-Gorj iar prelucrarea reperetor se execută mecanizat în proporție de 90 la sută, utilizîndu-se in acest scop dispozitive de ștanțare, ambutisare și matrițe cu mare randament. Un exemplu elocvent în acest sens îl constituie matrița de ambutisat fața ușii frigiderului montată pe piesa de 360 tone, cu ajutorul căreia se execută fața ușii cu forma cea mai complicată numai dintr-o singură operație. De asemenea, dispozitivul pentru îndoit capota dulapului, constituie un succes al tehnicienilor din întreprindere, mașina fiind proiectată și executată în întregime de noi. Un succes important au obținut constructorii de frigidere din întreprinderea noastră în ceea ce privește perfecționarea tehnologiei vopsirii frigiderelor. Operația de vopsire a fost concepută inițial să se realizeze cu vopsea pe bază de ulei, iar pentru protecția contra coroziunii se prevăzuse o fosfatare pe întreaga suprafață. Metoda era greoaie întrucît pentru lustruire se pierdea mult timp. Modificîind tehnologia vopsirii, am reușit în prezent să realizăm vopsirea frigiderelor pe bandă transportoare, iar uscarea se realizează în cuptoare cu ajutorul razelor înfraroșii. Utilizăm ca protecție și aderență un grund anticorosiv, iar pentru vopsire folosim lacurile normaldehidice care la temperatura de 160 grade G timp de 15—20 minute suferă o uscare însoțită de o polimerizare, vopseaua transformîndu-se într-o peliculă subțire aderentă și lucioasă. Organizarea tehnologiei fabricației, îmbunătățirea asistenței tehnice și a organizării producției, specializarea cadrelor noastre de constructori pentru a face față cerințelor în acest domeniu, este materializată în înlocuirea sistemelor vechi cu metode noi de înaltă productivitate și cu mare eficiență tehnico-economică. De pildă, la debitarea țevilor și îndoirea acestora aveam înainte multe neplăceri. Inițial, utilizam la îndoirea țevilor sistemul de îndoire cu țeava umplută cu nisip. Azi, cu ajutorul mașinilor speciale concepute și executate în întreprindere, executăm cu ușurință și corect cele mai complicate piese cum sînt: absorbitoarel, schimbătoarele de căldură, evaporatoarele și toate colurile de forme diferite care se asamblează în cadrul frigiderului. Desigur că tehnologia fabricației frigiderului îmbracă forme din ce în ce mai perfecționate, fiind determinate de specializarea oamenilor noștri, de însușirea unor procedee tehnologice avansate ca urmare a promovării celor mai de seamă cuceriri ale științei și tehnicii contemporane. Activitatea cadrelor tehnico-inginerești, a întregului nostru colectiv de muncă, nu se limitează numai în acest compartiment al execuției și ne preocupăm să găsim noi procedee de a crea frigidere din ce în ce mai bune așa cum a trasat partidul în acest domeniu. In anul viitor, atenția noastră este îndreptată spre perfecționarea necontenită a producției, asigurînd de pe acum măsurile optime și bineînțeles o productivitate a muncii cit mai înaltă. Rezultatele strădaniilor noastre sînt bune. Pasiunea și priceperea, răspunderea pentru indicatori cît mai înalți în producție, ne-au dat posibilitatea să constatăm că la ora actuală la fiecare trei minute colectivul întreprinderii noastre produce un frigider. Este un salt important care reprezintă pentru viitor garanția unor noi victorii în sporirea producției de frigidere.