Inainte, iunie 1966 (Anul 23, nr. 6611-6636)

1966-06-01 / nr. 6611

I I £ Proletari din toate țările, uniți-va ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL OLTENIA AL P.C.R. 51 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XXII — Nr. 66114 PAGINI 25 BANI JOI 2 IUNIE 1966 IN NUMĂRUL DE AZI: — La „Porțile de Fier“. Un nou și important succes (pag. 3-a) — Pe urmele materialelor publicate: Asistenta tehnică —factor important în organizarea superioară a producției (pag. 3-a). — Lucrările Congresului al IIll-lea al P.C. din Cehoslovacia — Implicațiile crizei politice din Vietnamul de sud (pag. 4-a). — Puternice ciocniri în nordul nigeriei — Notă externă. Armele și eroul (pag. 4-a) (pag. 1-a). (pag. 4-a) încheierea lucrărilor consfătuirii PE TARA A LUCRĂTORILOR DIN INDUSTRIA CONSTRUCȚIILOR DE MAȘINI Dragi tovarăși, Comitetul Central al partidului a considerat necesar să supună dezbaerii maselor largi de muncitori, ingineri și tehnicieni, oamenilor de știință și specialiștilor din industria construcțiilor de mașini problemele actuale ale dezvoltării acestei ramuri importante a economiei naționale, să se sfătuiască cu ei în scopul stabilirii celor mai bune căi pentru realizarea marilor sarcini ce ne stau in față în anii următori. Acum, cînd ne apropiem de închiderea lucrărilor consfătuirii, putem spune că așteptările Comitetului Central au fost întru totul realizate. Prima consfătuire pe țară a constructorilor de mașini — detașament de seamă al clasei noastre muncitoare — a analizat multilateral dezvoltarea acestui sector, a discutat pe larg principalele măsuri în vederea asigurării progresului continuu al industriei constructoare de mașini. In cadrul consfătuirii, participanții și-au spus părerea cu înaltă competență și spirit de răspundere, au relevat succesele remarcabile înregistrate în dezvoltarea construcțiilor de mașini, au adus critici îndreptățite neajunsurilor ce s-au manifestat în unele domenii. Consfătuirea care se încheie astăzi, largile dezbateri premergătoare desfășurate în uzine și fabrici, în institute de proiectări și cercetări, schimbul de experiență realizat cu acest prilej, au evidențiat marile rezerve de care dispunem, nivelul înalt de pregătire profesională și tehnică a lucrătorilor din Tovarăși. După cum se știe, în centrul organizării socialiste a economiei naționale partidul a pus industrializarea, dezvoltarea îndeosebi a industriei grele — cale sigură a dezvoltării forțelor de producție, a progresului rapid și prosperității întregii societăți, a ridicării patriei noastre la nivelul țărilor cu o economie avansată. Industrializarea socialistă este chezășia creșterii puterii economice a patriei, a independenței și suveranității naționale. (Aplauze vii). Cu cit fiecare țară socialistă este mai puternică, cu atît mai mare este întreprinderile constructoare de mașini, forța creatoare a oamenilor muncii, făuritori și stăpîni ai bunurilor materiale, ai tuturor bogățiilor patriei. In cursul consfătuirii, ca și în adunările din întreprinderi, au fost făcute numeroase și valoroase propuneri pe care ministerele, îndeosebi Ministerul Industriei Construcțiilor de Mașini, celelalte organe centrale, conducerile uzinelor vor trebui să le studieze cu toată atenția și să le găsească rezolvarea corespunzătoare. Desfășurată la începutul noului cincinal, consfătuirea va contribui la o mai bună cunoaștere a potențialului material și uman, la unirea tuturor eforturilor oamenilor muncii, în vederea înfăptuirii Directivelor Congresului al IX-lea al partidului, privind dezvoltarea industriei constructoare de mașini. Merită să subliniem și cu acest prilej justețea și utilitatea practicii partidului nostru de a se sfătui întotdeauna cu oamenii muncii în elaborarea tuturor măsurilor importante de care depinde mersul înainte al societății. Aceasta este una din metodele principale ale democrației noastre socialiste, care asigură participarea celor ce muncesc la rezolvarea tuturor problemelor politice și economice, duce la întărirea continuă a unității tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, în jurul partidului și guvernului, în lupta pentru construirea noii orînduiri, pentru propășirea României socialiste. (Aplauze puternice), contribuția ei la întărirea forței sistemului mondial socialist, la creșterea prestigiului și influenței socialismului în lume. Aplicarea consecventă a învățăturii marxist-leniniste la condițiile concrete din țara noastră a permis ca într-un timp scurt să se obțină succese de seamă în industrializarea României, în întreaga operă de edificare a noii orînduiri sociale. In anii socialismului, producția industrială a crescut într-un ritm rapid — printre cele mai înalte din lume — au fost create noi ramuri industriale, a fost făurită o industrie puternică, în plină dezvoltare și, pe această bază, s-a asigurat progresul agriculturii, transporturilor, al tuturor ramurilor economiei naționale, înflorirea științei și culturii, ridicarea bunăstării materiale și spirituale a poporului. O atenție deosebită a fost acordată creșterii cu precădere a producției mijloacelor de producție, industriei constructoare de mașini — principala forță dinamică a industriei, ale cărei produse au un rol determinant în sporirea continuă a producției bunurilor materiale. Crearea și dezvoltarea bazei tehnico-materiale a socialismului, făurirea unei industrii moderne și în general a unei economii naționale înfloritoare, sunt de neconceput fără o puternică industrie constructoare de mașini. Creșterea cu prioritate a industriei constructoare de mașini reprezintă o condiție esențială pentru înfăptuirea reproducției socialiste lărgite și introducerea în toate ramurile a celor mai înaintate cuceriri ale științei și tehnicii, pentru valorificarea superioară a bogățiilor naturale și dezvoltarea complexă a întregii economii. In condițiile revoluției tehnico-științifice contemporane sporesc și mai mult rolul și importanța industriei de mașini-unelte d etovarăși. Cu toate succesele incontestabile obținute in dezvoltarea industriei constructoare de mașini — mîndrie a întregului nostru popor — este necesar să relevăm faptul că mai persistă încă o serie de neajunsuri și rămîneri în urmă, asupra cărora va trebui concentrată atenția în vederea înlăturării lor și a îndeplinirii sarcinilor mari ale cincinalului. Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român a stabilit programul dezvoltării multilaterale a României în următorii ani, în vederea continuării pe o treaptă superioară a procesului de desăvîrșire a construcției socialismului. In acești ani, forțele de producție vor cunoaște o puternică dezvoltare, industria, agricultura, întreaga economie vor crește în ritm susținut, armonios, pe o linie continuu ascendentă electrotehnice și electronice — domenii hotărîtoare ale progresului tehnic. România socialistă asigură astăzi din producția sa cea mai mare parte din necesarul de utilaj al economiei, satisface aproape complet nevoile de dotare cu mijloace tehnice a forajului și extracției țițeiului, agriculturii, transporturilor auto și feroviare, exploatării lemnului. In totalul exportului țării noastre a sporit ponderea mașinilor și utilajelor, care sînt vîndute în 50 de țări ale lumii. Marile realizări în dezvoltarea industriei, și în special a industriei constructoare de mașini, oglindesc justețea politicii partidului nostru, sunt rodul activității neobosite, al capacității creatoare, priceperii și măiestriei muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor, oamenilor de știință care au dovedit că sunt în stare să rezolve cu succes cele mai complexe probleme puse în fața lor. Partidul și guvernul dau o înaltă apreciere activității lucrătorilor din ramura construcțiilor de mașini, cărora le adresez, în numele conducerii de partid și de stat, cele mai calde felicitări. (Aplauze îndelungate). Un rol de seamă în realizarea acestui program revine industriei constructoare de mașini, care exercită o influență hotărîtoare asupra întregii economii. In anii 1966—1970, producția industriei constructoare de mașini va înregistra un nou avînt : valoarea producției va fi în anul 1970, conform Directivelor Congresului al IX-lea, cu 75 la sută mai mare decit în 1965, ceea ce va reprezenta o creștere de circa 40 de ori față de valoarea producției acestei ramuri în 1938. Ținînd seama că industria constructoare de mașini trebuie să asigure cea mai mare parte din mașinile, instalațiile, utilajele complexe și de înalt nivel tehnic, necesare tuturor ramurilor economiei naționale, putem spune că munca voastră, a constructorilor de mașini, are o importanță decisivă pentru realizarea întregului plan cincinal. (Aplauze). Conducerea partidului nostru este convinsă că muncitorii, inginerii și tehnicienii constructori de mașini se vor dovedi la înălțimea acestor mari îndatoriri. întregul popor a trecut cu avînt la înfăptuirea hotărîrilor Congresului al IX-lea al partidului, pe tot cuprinsul patriei, în industrie, agricultură, în toate ramurile economiei naționale, în știință, învățămînt și cultură se desfășoară o intensă activitate constructivă. In această activitate un loc de seamă ocupă oamenii muncii din industria construcțiilor de mașini, care, ca și lucrătorii din celelalte ramuri ale industriei, prin munca lor entuziastă au îndeplinit și a depășit sarcinile primelor luni ale planului cincinal. Deși sintem abia la început, putem spune, bazîndu-ne pe rezultatele obținute, că obiectivele de dezvoltare a economiei naționale în următorii cinci ani se dovedesc întru totul realiste, sunt pe măsura puterii și capacității celor ce muncesc și vor fi îndeplinite în întregime. (Vii aplauze). Comitetul Central al partidului și guvernul au elaborat în cele unsprezece luni care au trecut de la Congres o serie de măsuri menite să asigure înfăptuirea Directivelor sale. Sunt cunoscute hotărîrile adoptate pentru îmbunătățirea planificării și conducerii agriculturii, înființarea uniunilor raionale, regionale, Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție, care au creat cadrul necesar pentru participarea mai activă a țărănimii la rezolvarea problemelor dezvoltării agriculturii, a tuturor problemelor economice și politice ale țării. Constituirea Consiliului Național al Cercetării Științifice și măsurile îndreptate spre îmbunătățirea activității de cercetare asigură condiții pentru avîntul continuu al științei, chemată să joace un rol de tot mai mare însemnătate în întreaga operă de construire a societății socialiste. Se apropie de sfîrșit elaborarea planului cincinal pentru toate ramurile economiei naționale, potrivit Directivelor Congresului al IX-lea al partidului. Aceasta dă posibilitate fiecărei întreprinderi, fiecărui minister să cunoască acum sarcinile ce-i revin pînă în 1970, amplasamentele noilor obiective, cit și dezvoltarea celor existente, produsele ce urmează a fi asimilate și termenele de introducere a lor în fabricație, să poată elabora din timp documentațiile tehnice și proiectele și să ia (Continuare în pag. 2 a) *1 Cuvîntarea tovarășului secretar general NICOLAE CEAUȘESCU și C.h. ii P.C.R. Construcțiile de mașini—principala forță dinamică a industriei Marile sarcini ce revin constructorilor de mașini în anii cincinalului După trei zile de dezbateri, care au prilejuit un schimb larg de opinii în scopul îmbunătățirii activității din această ramură importantă a economiei naționale, Consfătuirea constructorilor de mașini, convocată de C.C. al P.C.R. și Consiliul de Miniștri, și-a încheiat lucrările miercuri la amiază. La ședința de închidere au participat tovarășii Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnaraș, Alexandru Drăghici, Petre Borilă, Constantin Drăgan, Paul Niculescu-Mizil, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, membri supleanți ai Comitetului Executiv și secretari ai C.C. al P.C.R., vicepreședinți ai Consiliului de Stat și ai Consiliului de Miniștri. In sală se aflau, de asemenea, membri ai C.C. ai P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători de instituții centrale, oameni de știință, activiști de partid, de stat și ai organizațiilor obștești. In prima parte a ședinței au continuat discuțiile la raportul general. S-a anunțat că în ședințele plenare și pe secții au luat cuvîntul peste 160 de participanți. Consfătuirea, apreciind că au fost abordate și analizate multilateral principalele probleme ale industriei constructoare de mașini, a hotărît încheierea dezbaterilor. Primit cu puternice aplauze și urale, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., a făcut o amplă expunere in legătură cu activitatea în domeniul industriei construcțiilor de mașini și cu sarcinile ce revin acestei ramuri în lumina hotărîrilor celui de-al IX-lea Congres al P.C.R. Cuvîntarea a fost subliniată în repetate rinduri cu vii aplauze și ovații. La sfîrșit, întreaga asistență, în picioare, aclamă îndelung. Animați de hotărîrea de a traduce în viață sarcinile mari și complexe ce le revin în actualul cincinal, participanții au adoptat în unanimitate Chemarea Consfătuirii către muncitorii, inginerii tehnicienii și economiștii din uzine și din institute de cercetări și proiectări ale industriei construcțiilor de mașini. Tovarășul Alexandru Drăghici, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., rostind cuvîntul de închidere a lucrărilor consfătuirii, a spus: Din dezbaterile purtate în aceste zile a ieșit și mai puternic în evidență faptul că în industria construcțiilor de mașini — ramură de bază a industriei noastre socialiste — muncesc oameni cu o bogată experiență în producție, cu înalte cunoștințe de specialitate, talentați organizatori ai producției și creatori de bunuri materiale de o însemnătate primordială pentru dezvoltarea economiei naționale. Ați dovedit și aici prin discuțiile și propunerile pe care le-ați făcut hotărîrea muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor din industria construcțiilor de mașini de a ridica activitatea economică, tehnică și organizatorică a întreprinderilor la înălțimea sarcinilor pe care vi le-au încredințat partidul și guvernul. Din cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretarul general al C.C. al P.C.R., din concluziile asupra dezvoltării industriei construcțiilor de mașini rezultă cu și mai multă pregnanță și claritate sarcinile mari pe care partidul le pune în fața colectivelor din această importantă ramură de producție. Nu există nici o îndoială că lucrătorii din toate sectoarele construcției de mașini se vor mobiliza cu și mai multă însuflețire, folosind întreaga lor capacitate creatoare în vederea îndeplinirii cu succes a obiectivelor din actualul plan cincinal. Ca bilanț al consfătuirii noastre. Chemarea lansată către muncitorii, inginerii, tehnicienii și economiștii din uzine, institute de cercetări și proiectări reprezintă un înflăcărat apel la îmbunătățirea substanțială a întregii activități în industria construcțiilor de mașini, îmi exprim convingerea că prețioasele învățăminte pe care le-ați dobîndit aici vor sluji eran îndreptar permanent în munca de fiecare zi din fabrici și uzine, din institutele de cercetări și proiectări. Va fi de un real folos să împărtășiți tovarășilor dumneavoastră de muncă experiența pe care ați acumulat-o și, cu acest prilej, prin schimbul de păreri avut, și, împreună să perfecționați toate laturile activității. Dispuneți de condiții tehnice și materiale din ce în ce mai bune, de temeinice cunoștințe tehnico-profesionale, care reprezintă tot atîtea posibilități pentru a da economiei naționale mașini și utilaje mai multe, mai variate și de un nivel tehnic și calitativ mereu mai înalt, contribuind astfel la propășirea patriei noastre, la desăvîrșirea construcției socialiste. ☆ După încheierea lucrărilor, în cinstea delegaților și invitaților la consfătuire a fost oferită o masă tovărășească. (Agerpres) Vizita Maiestății Sale Imperiale Șahinșahul Iranului In regiunea CONSTANȚA — Trimișii speciali Agerpres — C. Marinescu și S. Lucian transmit : In continuarea călătoriei pe care o întreprinde în țara noastră, Maiestatea Sa Imperială Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr, Șahinșahul Iranului, a sosit miercuri cu un avion special la Constanța, pentru a face o vizită pe litoral, împreună cu înaltul oaspete călătoresc Gheorghe Rădulescu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Ion Drînceanu, ambasadorul României la Teheran, alte persoane oficiale, precum și membrii suitei imperiale, în frunte cu Abbas Ajam, ministrul afacerilor externe, și Ahmad Eghbal, ambasadorul Iranului la București. La plecarea din București, pe aeroportul Băneasa, suveranul Iranului a fost salutat de Ilie Murgulescu, vicepreședinte al Consiliului de Stat, Roman Moldovan, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Ștefan S. Nicolau, vicepreședinte al Marii Adunări Naționale, Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, Pompiliu Macovei, președintele Comitetului de Stat pentru Cultură și Artă, Eduard Mezincescu, adjunct al ministrului afacerilor externe, de generali. La sosirea în Constanța, înaltului oaspete i s-a făcut o călduroasă primire. La aeroportul orașului, unde se aflau oficialitățile locale, președintele Sfatului popular al regiunii Dobrogea, Petre Ionescu, a urat Șahinșahului „Bun venit“. O companie militară a prezentat onorul. Un miel dăruit suveranului, împreună cu pîinea și sarea, au marcat tradiționala ospitalitate dobrogeană. Pe drumul parcurs de la aeroport spre gospodăria agricolă de stat „M. Kogălniceanu“, primul obiectiv vizitat în regiune, un număr mare de locuitori au salutat cu prietenie pe Maiestatea Sa Imperială. La sediul gospodăriei, suveranul Iranului a fost întîmpinat de președintele Consiliului Superior al Agriculturii, Nicolae Giosan. Directorul Trustului Gostation Dobrogea stanța, inginer Octavian Lambru, a prezentat activitatea gospodăriilor agricole de stat din regiune, dezvoltarea și specializarea lor în funcție de condițiile de climă și sol din Dobrogea. In timpul vizitei ce a urmat la ferma de vaci și la Combinatul avicol — cu o producție de peste 30.000 pui pe săptămînă — Șahinșahul s-a interesat în mod amănunțit de metodele folosite și rezultatele obținute în această puternică unitate cu profil zootehnic. La Combinatul avicol, înaltul oaspete a exprimat preocuparea sa personală ca și în Iran să fie create asemenea unități de mare eficiență economică. Un interes deosebit a stîrnit o turmă de oi din rasa locală Merinos de Palas, care dă o producție mare de lină fină. Maiestatea Sa Imperială a felicitat călduros pe specialiștii gospodăriei, urîndu-le prosperitate și noi succese în activitatea lor. O zi deosebit de însorită a oferit prilej înaltului oaspete să cunoască, în toată frumusețea lor, perlele litoralului românesc : Eforie Mamaia. Arhitectul șef al orașulilui Constanța, Gh. Dumitrașcu, a dat explicații despre construcțiile numeroase ridicate în ultimii ani pe litoral și despre concepția arhitectonică care stă la baza amplului plan de dezvoltare și sistematizare a stațiunilor. La Mamaia, de la înălțimea celui de-al 13-lea etaj al hotelului „Parc“, Suveranul Iranului, admirînd panorama frumoasei stațiuni, a apreciat că intr-adevăr aceasta este „o perlă a Mării Negre“. . Un mare număr de turiști români și străini aflați chiar din aceste zile de început de vară la odihnă adresează calde saluturi înaltului oaspete. De la modernele construcții ale litoralului — o scurtă incursiune, în străvechea istorie a acestor meleaguri , vizita la Muzeul regional de arheologie. Valoroasele colecții ce atestă o bogată civilizație și cultură antică, prezentate de prof. Adrian Rădulescu, prilejuiesc aprecierile elogioase ale Șahinșahului. (Continuare în pag. 4-a) DE ZIUA LOR Cei mai mici sportivi In concurs Le-au zîmbit soarele cald al dimineții și florile. Și părinți emoționați, rude, prieteni, trecătorii — cu toții, sute de suporteri entuziaști, ca la o competiție de zile mari. Iar micuții cu nălucul în vînt, sobri, atenți la start și plini de elan — așa cum stă bine unor veritabili sportivi, au concurat ieri cu multă voință pe pistele trasate special pentru ei în centrul orașului Craiova. Copii de grădiniță și școlari din primele clase, pe triciclete, trotinete și biciclete, orînduiți in serii după categorii de vîrstă, și-au disputat probele din concurs, ciștigătorii fiind premiați cu jucării, cărți și echipament sportiv. A fost aceasta doar una din numeroasele manifestări atractive organizate pentru cei mici de ziua lor. Invitații copiilor... Organizați într-un original „Comitet de copii", aseară, micii locatari ai blocului A1 din Calea Severinului Craiova, au invitat numeroși oaspeți la festivitatea pe care au organizat-o de ziua lor. Cu acest prilej ei au prezentat recenzii de cărți, recitări, cîntece și au oferit flori celor invitați , membri ai comitetului de bloc și comitetului de femei, cadre didactice, rude și părinți. La rîndul lor aceștia le-au dăruit micilor sărbătoriți cărți, dulciuri și alte cadouri. Manifestări asemănătoare au avut loc și în alte cartiere noi ale orașului. Biblio?« ventroMi Regional ! Oltenia