Inainte, martie 1967 (Anul 24, nr. 6843-6869)

1967-03-01 / nr. 6843

Sprijinul financiar-bancar la rentabilizarea producției Plenara Comitetului Central al P.C.R. din 21—23 decembrie 1966 a indicat ca Încă din prima jumătate a acestui an să fie analizată situația întreprinderilor care lucrează cu pierderi și să se întocmească planuri de masuri cu termene pentru transformarea lor în unități rentabile, capabile să-și acopere nu numai cheltuielile de producție, dar să asigure și beneficii. Potrivit acestor indicații, în unitățile din regiunea noastră se desfășoară acțiunea pentru identificarea și mobilizarea rezervelor existente, în vederea rentabilizării iur punctul lui Ifiujmu «1 ****“• prinderilor. Pentru reușita acestei acțiuni, în fiecare unitate s-au alcătuit comisii din care fac parte și delegați ai organelor tutelare, care să lucreze și să sprijine întreprinderile respective. La nivel de regiune, de asemenea s-a constituit o comisie formată mului financiar și de credit, secțiunii planificare a Sfatului popular regional și Direcției de statistică, care va urmări și sprijini desfășurarea acestei acțiuni și va analiza, pînă la 30 aprilie a.c., măsurile propuse de întreprinderi. În acest scop, comisia regională a întocmit un plan de organizare și a desemnat organele financiar-bancare care să acorde asistență tehnică pe întreaga perioadă de lucru. La consfătuirea cu cadrele de conducere din întreprinderile care lucrează cu pierderi și din unitățile rentabile dar care fabrică produse deficitare, s-a atras atenția asupra necesității efectuării unor temeinice analize, în vederea identificării concrete a căilor de eliminare a pierderilor. Analizele vor porni de la planul economic și financiar aprobat pe anul 1967, rezultatele urmînd să se concentreze în „Planul de măsuri pentru rentabilizarea întreprinderilor, activităților și produselor în cursul anului 1967“, în mod obligatoriu să se menționeze cauzele principale ale pierderilor, măsurile propuse și căile concrete de realizare a acestora, efectul economic exprimat valoric, termenul de realizare și cine răspunde, în cazul cînd, cu toate eforturile depuse nu se poate asigura lichidarea integrală a pierderilor în anul 1967, urmează să se întocmească grafice de rentabilori, în funcție de condițiile concrete. De asemenea, s-a precizat că rezervele identificate cu prilejul acestei acțiuni pe linia reducerii cheltuielilor de producție și de circulație nu vor fi înscrise ca sarcini suplimentare în planul de stat și în bugetul pe 1967. Raportarea rezultatelor obținute se va face concomitent cu raportările obișnuite, înregistrîndu-se separat rezultatele măsurilor aplicate în urma acestor acțiuni. Desigur că în efectuarea analizei și elaborarea propunerilor de rentabilizare comisiile din întreprinderi vor trebui să țină seamă de toate indicațiile date prin tematicile adoptate la specificul fiecărei ramuri, precum și de efectele măsurilor ce se vor lua prin diverse acte normative și dispoziții legale. Contribuția organelor financiar-bancare în această acțiune se va realiza în special pe semnalarea rezervelor constatate cu ocazia controalelor făcute pe linie de credite, decontări, venituri de stat, utilizări ale fondului de salarii, gestionarea valorilor materiale și bănești. Aceste (Continuare în pag. a III-a) Convorbiri între delegația Partidului Comunist Român și delegația Partidului Comunist din Grecia Marți dimineața, la sediul Comitetului Central al Partidului Comunist Român au început convorbirile între delegația Partidului Comunist Român și delegația Partidului Comunist din Grecia, care face o vizită în Republica Socialistă România. Din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român au participat tovarășii : Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C al P.C.R., Mihai Dalea, secretar al C.C. al P.C.R., Ghizela Vass, membru al C.C. al P.C.R. Din partea Comitetului Central al Partidului Comunist din Grecia au luat parte tovarășii Kostas Kolannis, prim-secretar al C.C. al P.C. din Grecia, Leonidas Stringos și Panos Dimitriu, membri ai Biroului Politic al C.C. al P.C. din Grecia. Convorbirile s-au desfășurat într-o atmosferă tovărășească, de caldă prietenie. VLĂDUȚ PAULINI, directorul Direcției de control și revizie pentru regiunea Oltenia din Ministerul Finanțelor Dispozitive de mare eficiență Ultima noutate din atelierele de ajustaj ale secției sculărie a Uzinei „Electroputere" Craiova o constituie noul dispozitiv universal de rectificat la interior bucși pentru L.D.E. și L.E. Inovația, aparținind controlorului de calitate Constantin Fincă, în colaborare cu maistrul Dumitru Mărăcine, aduce o importantă reducere a timpului de lucru la rectificarea interioară și exterioară a acestor bucși. Spre exemplu, la rectificarea interioară era necesar un timp mediu de 30 de minute, iar acum operația se face în zece minute. La exterior, prin eliminarea mașinilor de rectificat între vîrfuri și prelucrarea bucșelor pe mașina de rectificat fără vîrfuri, considerată în tehnica modernă ca cea mai productivă, timpul de lucru s-a redus de la 30 minute la numai 2 minute. Valoarea economiilor antecalculate obținute prin reducerea timpului de execuție se ridică la aproximativ 40.000 lei. De asemenea, în atelierul mecanizare al serviciului mecanicșef au intrat în fabricație mai multe dispozitive, mașini și instalații de mare importanță pentru uzină. In prezent se află într-un stadiu avansat lucrările la instalația mobilă de probat sub presiune U.M. 70200, pentru fabrica de aparataj electric. Tot într-un stadiu avansat se află și instalația-platformă de umplere cu ulei a transformatoarelor. De remarcat că în prezent umplerea cu ulei transformatoarelor se face jos, a fapt care conduce la o risipă mare de ulei. Noua platformă ce se va instala în curînd este prevăzută cu jgheaburi de recuperare a uleiului folosit la umplere. C. POPESCU, coresp. NEGRU PE ALB într-una din boxele din incinta Pieții noi a orașului Craiova, utilajul comercial, lăsat în voia soartei încă din toamnă, aparținînd unității nr. 10 a O.R.V.L.F. s-a degradat. Și pentru nepăsare, tot „ZECE“. Desen de G. PAPAZIAN in pag. a 3-a: Din viața economică a regiunii în întîmpinarea zilei de 8 martie Comitetele de femei . Comitetul regional al femeilor, în colaborare cu Comitetul regional pentru cultură și artă și alte organizații de masă a organizat o serie de acțiuni menite să ducă la întărirea și consolidarea familiei, creșterea natalității, ocrotirea mamei și copilului, educarea patriotică a femeilor. In ziua de 25 februarie, Comitetul regional al femeilor, în colaborare cu Comitetul regional pentru cultură și artă a organizat în orașul Calafat un simpozion pe tema: „Familie — maternitate — societate“, la care au luat parte peste 600 femei. După simpozion a rulat filmul „Casa neliniștită". IU Comitetul raional al femeilor Vînju Mare, în colaborare cu U.R.C.A.P. a organizat o consfătuire la care au luat parte 15 secretare ale comisiilor de femei din raion, 72 de educatoare și 51 președinți de cooperative agricole, în cadrul consfătuirii au fost discutate probleme legate de deschiderea, în bune condiții, a grădinițelor sezoniere. Pînă pe data de 4 martie, cele 25 educatoare necalificate, din acest raion, vor urma un curs de pregătire pentru a căpăta noțiunile necesare activității în grădinițele sezoniere. Tot în raionul Vînju Mare, în această perioadă, s-au făcut expuneri în 20 de comune pe tema : „Căsătoria în R.S.R. — divorțul și consecințele destrămării familiei“. în comuna Oprișor, la expunere au luat parte pes și comisiile a acțiune de 600 de femei, iar în comuna Punghina peste 400. 0 Comitetul orășenesc al femeilor Tg. Jiu, a organizat la Combinatul pentru industrializarea lemnului, Fabrica de țigarete și cu femeile care lucrează în domeniul comerțului — trei întîlniri pe tema: „Bucuria de a fi părinte“. La aceste întîlniri au participat peste 800 de femei. Pl ..O doctoră către tinerele ei prietene“ — aceasta este tema întîlnirii care a avut loc în comuna Bălcești, raionul Oltețu, la care au luat parte 230 de tinere din comună. Tot în comuna Bălcești, stația de radioficare a organizat un program special dedicat activității în rîndul femeilor, pe temele: „Consecințele întreruperii sarcinii și apărarea sănătății femeii“. O întîlnire pe tema: „Familia — celulă de bază a societății“ a fost organizată și în comuna Dunăreni, raionul Băilești, la care au luat parte peste 170 de femei. Un zîmbet, o bucurie, un dar , tradiționalul mărțișor. Foto : FI. Roșoga Se amenajează noi orezarii în cooperativele agricole din regiunea noastră se va cultiva în acest an cu orez o suprafață de 2700 ha, cu 345 ha mai mult decît în anul trecut. Lucrările de proiectare a noilor orezării sînt definitivate, iar amenajarea lor, care începe în aceste zile se realizează de către D.R.I.F.O.T. Oltenia. Noile amenajări pentru orezării sînt amplasate la Ghidici, raionul Calafat — 155 ha , la Dăbuleni, raionul Corabia — 150 ha și la Bistreț, raionul Băilești — 40 ha. ini input ramblările de primăvară în actuala primăvară în cele 43 cooperative agricole din raionul Caracal se vor însămînța 32.200 ha cu porumb, 8000 ha cu floarea-soarelui, 4500 ha cu sfeclă de zahăr, 1700 ha cu mazăre și plante semincere, precum și alte culturi. Pentru însămințarea acestor culturi în epoca optimă, consiliile de conducere ale C.A.P., cu sprijinul uniunii cooperatiste și al consiliului agricol au luat din timp măsuri în vederea asigurării semințelor necesare din soiurile cele mai productive. Pe 16.443 ha din care 10.180 ha semănături de toamnă, au fost administrate 2473 tone îngrășăminte chimice. In grădinile de legume s-au transportat peste 30.000 tone gunoi de grajd, amenajîndu-se 25.517 m.p. de paturi calde din care peste 16.500 m.p. au fost însămînțate cu roșii, varză și alte legume timpurii. Ivindu-se timpul prielnic de lucru, mecanizatorii și țăranii cooperatori din raionul Caracal au început deja primele lucrări la arat și semănat. Semnalul începerii campaniei de primăvară l-au dat membrii C.A.P. „Drumul belșugului“ din comuna Mîrșani, care împreună cu mecanizatorii din brigada nr. 6 a S.M.T. Amărăștii de Jos au și insămînțat în punctul Tomeasca primele hectare cu mazăre. BIȚU NICOLAE, coresp. ANUL XXIII NR. 6843 MIERCURI 1 MARTIE 1967 4 PAGINI 25 BANI Electroputere Craiova : ultimele verificări la separatoarele rotative de exterior de 110 kV la 1600 Å. Oficiu P. T. T. R. |---------1 — , 1. « folosință un oficiu P.T.T.R. amplasat în complexul comercial. Noul oficiu cuprinde două cabine pentru convorbiri telefonice interurbane, o sală cu diverse ghișee pentru deservirea publicului. Anul acesta, în raionul Strehaia se vor desfășura importante lucrări de modernizare a drumurilor. In acest scop sunt alocate peste 6 milioane lei pentru amenajarea și repararea a 343 km. drumuri, 281 m.l. poduri, precum și pentru diverse lucrări de îmbunătățire a siguranței circulației. O atenție deosebită se acordă drumurilor din bazinul carbonifer Motru și altor artere cu trafic sporit de circulație. Săptămîna aceasta au început lucrările de organizare pentru pavarea arterei ce leagă gara Strehaia cu șoseaua națională Filiași — Tr. Severin. Lucrările de modernizare a drumurilor sunt susținute an să se instaleze o centrală telefonică și să înceapă introducerea posturilor telefonice la blocuri. în prezent se lucrează deja la introducerea cablurilor telefonice urbane, și prin importanta contribuție voluntară a locuitorilor și unităților cooperatiste din comunele raionului. Lucrări de modernizare a drumurilor Un nou utilaj complex la Rovinari La Rovinari s-a terminat montajul celui de-al doilea excavator gigant care, în cadrul noii tehnologii în curs de aplicare la cariera Cicani, va servi la exploatarea stratului de lignit. în prezent, noul utilaj este pregătit pentru primul său marș spre carieră, unde se lucrează din plin la montarea marelui circuit automatizat de transport, a cărui lungime trece de 1,5 km. Comunicări științifice Ia Casa medicului din Craiova a avut loc ședința lunară de referate și comunicări a secției stomatologie din cadrul Filialei U.S.S.M. Oltenia, unde tov. dr. Mihăescu Justin, media specialist in chirurgie maxilo-facială și tov. dr. Tică Arthur, media primar-reanimare au făcut comunicări despre : „Anestezia in despărțiturile congenitale labio-maxilo-iaclate“, iar tov. dr. Predescu Armand, dr. Dinu Vladimir — medici specialiști stomatologie, precum și tehnicianul dentist Ciovică Dan au prezentat o comunicare comună intitulată „Experiențele noastre In tratamentul edentatiei parțiale prin proteze conjunctive in Întregime“. Expunerile au fost exemplificate prin proiectarea de radiogram și fotografii științifice in legătură cu conferința respectivă. GRUBER GHEORGHE, coresp. „-------l.-.ryr,;.r,-----CRONICĂ ELECTORALĂ Din primele zile, la adunările electorale s-a înregistrat o participare masivă a alegătorilor de la centrele de comună și a zeci și sute de delegați din satele învecinate, care reprezintă populația așezărilor pective, în cadrul acestor resadunări, deputați raionali și regionali prezintă expuneri ample asupra succeselor dobîndite de oamenii muncii din țara noastră, sub conducerea partidului, în construcția socialistă. Vorbitorii se referă pe larg la marile înfăptuiri care au schimbat fața Olteniei, transformînd-o într-o regiune cu mari perspective de dezvoltare în toate domeniile. Realizările edilitar-gospodărești ale comunelor, dezvoltarea unităților agricole cooperatiste, a învățămîntului, ocrotirii sănătății, culturii, transporturilor, comerțului, cooperației și prestărilor de servicii la sate — fac in aceste zile obiectul dezbaterilor rodnice la nivelul adunărilor electorale. In raionul Craiova, au avut loc adunări electorale in 17 comune, printre care Almăj, Mischii, Malu Mare, Brabova, Belot etc. Cu acest prilej, candidații au vorbit cu mult entuziasm alegătorilor despre realizările din comunele respective, despre perspectivele de viitor. La Almăj, de exemplu, candidații Dorobanțu Ion și Ciucă Constantin au arătat că prin eforturile unite ale cetățenilor s-a electrificat comuna, s-au construit un cămin cultural și o școală de opt ani, s-au amenajat trotuare din dale de beton pe o distanță de 1 km, iar în acest an se va construi o baie comunală. Despre realizări au vorbit și asemenea ceilalți candidați care au luat cuvîntul în adunările ce au avut loc in toate comunele. Cu cât se apropie mai mult data alegerilor, în raionul Craiova se intensifică munca politică și cultural-educativă de masă. »Hai la vot“ — se intitulează programul brigăzii artistice de agitație din comuna Mischii, »Votăm pentru viață nouă“ — programul brigăzii din Sălcuța și „Bucurii de viață nouă“ — al brigăzii din comuna Țandăra. La Brabova a avut loc un montaj literar pe tema „Deputații ieri și azi“ ; în comuna Beleți — o seară literară , „Pagini care oglindesc alegerile din trecut și alegerile de azi" și un spectacol cu tema: ,,In oglinda satului", iar in mai multe comune au fost organizate simpozioane pe tema : „Bilanț economic — un puternici îndemn pentru noi și remarcabile succese în viitor“. intr-un entuziasm general Cel mai în vîrstă își amintesc de înfățișarea pe care o avea raionul Gilort în trecut. Sate sărăcăcioase, răzlețite pe dealuri sau în văile unor pîraie. Cele mai multe din acestea nu aveau nici măcar o școală elementară, funcționa Dar și acolo unde cîte o școală se rezuma uneori doar la un local înghesuit, unde o mînă de copii zgribuliți de frig, încercau să dezlege slovele cărții. Bolile secerau multe vieți omenești pentru că cei doi medici cît existau prin aceste locuri înainte de 23 august 1944 (așa după cum arată hrisoavele vremii) erau neputincioși în a asigura o asistentă corespunzătoare. împinși de nevoi, o parte din locuitorii raionului părăseau satele, în căutare de lucru în alte părți. Lipsa de pămînt sau întreprinderi industriale îi determinau pe mulți să plece în pribegie, spre marile orașe, într-un cuvînt mizeria și umilința erau la ele acasă pe meleagurile Gilortului. Zorile unei vieți noi Politica de industrializare socialistă a țării, promovată de partid, de dezvoltare proporțională a tuturor regiunilor și raioanelor, de ridicare continuă a nivelului de trai al oamenilor muncii, s-a concretizat și aici în crearea unor puternice sectoare ale economiei naționale pentru valorificarea zăcămintelor de petrol, cărbuni sau a materialului lemnos. O mare dezvoltare a luat-o și sectorul socialist al agriculturii. Cel ce călătorește azi prin raionul Gilort, întîlnește un peisaj nou. Alături de păduri de fag și stejar, au apărut pe coline și dealuri alte semețe „păduri“ — cele de sonde, s-au construit instalații industriale. Țăranul de ieri, sortit să trăiască în mizerie, și-a însușit îndeletniciri noi : sondor, mecanic sau lăcătuș, tractorist, zootehnist sau învățător. Satele raionului au căpătat o altă înfățișare, în care pulsează o viață nouă. S-a schimbat și munca omului de pe ogoare, concepția sa despre viață și societate este așezată pe temelii sănătoase. Cu ajutorul tractoarelor și a altor mașini agricole harnicii țărani din cooperativele agricole muncesc ogoarele unite, după cuvîntul agrotehnicii înaintate, obținînd astfel sporuri mari la producția vegetală și animală. Datorită ajutorului primit din partea statului și a îndrumărilor date de către organele și organizațiile de partid, de cadrele de specialiști, cooperativele agricole din raion și-au dezvoltat în mod simțitor și sectorul zootehnic aducător de mari venituri. Dacă în 1959 acestea posedau 208 bovine, la sfîrșitul anului 1966 numărul bovinelor a crescut la 6300 capete. Numărul ovinelor proprietate obștească a cooperativelor agricole a crescut de la 1652 în anul 1959, la aproape 23.000 la finele anului trecut. Succese de seamă s-au obtinut și în creșterea porcinelor și a păsărilor. Anul AUREL POPESCU (Continuare in pag. a 2-a). In anii puterii populare GILORTUL — raion în plină dezvoltare