Inainte, mai 1968 (Anul 25, nr. 7206-7230)

1968-05-03 / nr. 7206

I Í { II I Strîns uniți în jurui partidului ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN DOLJ AL P.C.R.1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PROVIZORIU ANUL XXV NR. 7206 VINERI 3 MAI 1968 4 PAGINI 30 BANI Oamenii muncii au sărbătorit cu entuziasm ziua de 1 MAI Demonstrația din Capitală La București, demonstrația oamenilor muncii s-a desfășurat in Piața Aviatorilor. Peste 250 000 de bucureșteni au venit la demonstrație cu flori, cu numeroase grafice și pancarte care ilustrează progresele patriei noastre socialiste, rezultatele transpunerii în viață a istoricelor hotăriri ale Congresului al IX-lea și ale Conferinței Naționale a partidului. Piața Aviatorilor a îmbrăcat haină festivă. Deasupra tribunei centrale se află un mare glob pămîntesc și un steag roșu cu data festivă — 1 Mai. Pe o eșarfă purpurie ce înconjoară globul este înscrisă chemarea: „Proletari din toate țările, uniți-vă!“ iar dedesubt urarea : „Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni!“. Sunt, de asemenea, înscrise urările: „Trăiască Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul și organizatorul victoriilor noastre !“, „Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie — Republica Socialistă România !“. (Continuare în pag. a XV-a). Cuvîntarea tovarășului EMIL BODNARAȘ DRAGI TOVARĂȘI, STIMAȚI OASPEȚI DE PESTE HOTARE, Sărbătorim astăzi, împreună cu clasa muncitoare de pretutindeni, cu forțele muncitorești revoluționare din toate țările, cu întreaga omenire progresistă, Ziua solidarității și frăției internaționale a oamenilor muncii în lupta lor pentru o viață demnă și liberă, pentru independență națională și eliberare socială, pentru democrație, socialism și pace. Cu prilejul acestei mari sărbători, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri adresează muncitorilor, țăranilor, inginerilor și tehnicienilor, oamenilor de știință, cultură și artă, întregului popor muncitor al țării un salut tovărășesc și calde felicitări pentru bogatele înfăptuiri în economie, știință și cultură, în înflorirea României socialiste. Salutăm cu căldură pe toți delegații și invitații de peste hotare, a căror prezență la această tradițională manifestare populară exprimă prietenia și solidaritatea dintre popoarele noastre, însuflețite de țelurile nobile ale păcii și progresului social. Sărbătorim ziua de 1 Mai sub semnul activității intense și larg desfășurate pentru realizarea programului de desăvârșire a construcției socialiste elaborat de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român, întregit de importantele hotărîri ale Conferinței Naționale — izvoare de profunde înnoiri în societatea noastră socialistă. Măsurile complexe de îmbunătățire a organizării economice și administrative, a tuturor formelor și metodelor de conducere a vieții sociale dau un puternic impuls construcției socialiste, creează condiții pentru afirmarea largă a spiritului novator, constructiv al oamenilor muncii, pentru afirmarea cu mai multă vigoare a potențialului material și spiritual al națiunii noastre socialiste.. Desfășurînd o muncă plină de energie și pricepere, colectivele de muncitori, ingineri și (Continuare în pag. a XV-a) Masă tovărășească ă de C.C. al P.C.R. Comitetul Central al Partidului Comunist Român a oferit, după marea demonstrație de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, o masă tovărășească în parcul Palatului Snagov. Au luat parte tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Dragan, Janos Fazekas, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, membrii supleanți ai Comitetului Executiv, secretarii C.C. al P.G.R., vicepreședinți ai Consiliului de Stat și ai Consiliului de Miniștri. Au luat parte, de asemenea, membri ai G.R. al P.C.R. ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai unor instituții centrale și organizații obștești, numeroși membri de partid din ilegalitate și alți vechi militanți ai mișcării muncitorești din țara noastră, activiști de partid, generali și ofițeri superiori, conducători ai unor mari întreprinderi bucureștene, oameni de știință, cultură și artă, în timpul mesei, care s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, tovărășească, a luat cuvântul, primit cu puternice și îndelungi aplauze, Nicolae Ceaușescu, tovarășul secretar general al C.C al P.C.R. (Agerpres) (Citiți textul cuvîntării in pagina a IV-a). Mitingul de la Craiova Craiova, 1 Mai 1968. Tradiționala sărbătorire a zilei de 1 Mai, desfășurată intr-o atmosferă de puternic entuziasm popular, a constituit pentru oamenii muncii din municipiul Craiova un nou prilej de afirmare a încrederii depline în politica înțeleaptă partidului, a hotărîrii lor a ferme de a rftunci cu abnegație pentru îndeplinirea înaltelor îndatoriri creatoare ce le revin, de a contribui astfel, alături de întregul popor, la mersul continuu, ascendent, al României socialiste pe drumul prosperității, al civilizației. Piața A. I. Cuza are un aspect sărbătoresc. Tribuna oficială este dominată de un uriaș glob pămîntesc pe care stau înscrise numele acestei minunate zile de sărbătoare și nemuritoarea chemare a lui Marx și Engels : „Proletari din toate țările, uniți-vă!". Pe fundalul tribunei se află tablourile membrilor Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R. Litere aurii așternute pe draperia viu colorată trimit urarea însuflețită, sub semnul căreia se va desfășura mitingul și demonstrația de astăzi: „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni !“. Ora 8. Oamenii muncii aflați în piața A. I. Cuza salută prin puternice aplauze sosirea la tribuna oficială a tovarășilor Gheorghe Petrescu, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean (Continuare în pag. a III-a). Cuvîntarea Gheorghe DRAGI TOVARAȘI, Oamenii muncii din județul Dolj, alături de întregul nostru popor, împreună cu forțele progresiste din lumea întreagă, sărbătoresc 1 Mai — ziua frăției și solidarității internaționale a celor ce muncesc, uniți în lupta pentru o viață mai bună, libertate și independență națională, pentru socialism, democrație și pace. Cu prilejul acestei mari sărbători, permiteți-mi ca, în numele Comitetului județean de partid și al Consiliului popular provizoriu al județului Dolj, să vă adresez dumneavoastră, tuturor muncitorilor, țăranilor și intelectualilor, de pe întinsul județului nostru, calde felicitări pentru tovarășuilui Petrescu realizările obținute în dezvoltarea economiei și culturii și să vă urez noi succese în activitatea pentru înflorirea României socialiste, întregul nostru popor sărbătorește ziua de 1 Mai într-o atmosferă de puternic entuziasm și avînt creator pentru înfăptuirea programului și hotărîrilor elaborate de Congresul al IX-lea și Conferința Națională a P.C.R., în vederea îmbunătățirii și perfecționării întregii economice și sociale, activități pentru dezvoltarea multilaterală a patriei noastre. Actualul plan cincinal se îndeplinește cu succes în toate domeniile. El este o expresie elocventă a politicii (Continuare în pag. a IlI-a) Tribuna oficială în timpul demonstrației oamenilor muncii din Craiova. (Foto : Sandu L.). Vizita conducătorilor de partid și de stat la Fabrica de confecții și tricotaje București Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU DRAGI TOVARĂȘI. Este pentru noi o mare plăcere de a lua parte la această manifestare sărbătorească a puternicului colectiv al Fabricii de confecții și tricotaje București, prilejuită de împlinirea a 20 de ani de la intrarea în funcțiune a întreprinderii. Dați-mi voie să vă transmit cu acest prilej un salut călduros din partea Comitetului Centrel al partidului, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, (Vii și puternice aplauze). Fabrica dv. a fost construită prin munca entuziastă a mii de tineri brigadieri, dintre care mulți au continuat apoi să lucreze aici, iar unii sunt astăzi muncitori fruntași, maiștri, au funcții de conducere în această întreprindere. Se poate spune că, o dată cu dezvoltarea fabricii, a crescut și colectivul de muncitori, tehnicieni și ingineri, devenind astăzi un colectiv puternic închegat, care își îndeplinește cu cinste sarcina de a da patriei produse de bună calitate, rezistente și cît mai frumoase. In cei 20 de ani de la înființare, întreprinderea dumneavoastră a obținut succese mari. Ea este astăzi cea mai mare fabrică de confecții și tricotaje din România. Produsele fabricii dv. se bucură de o bună apreciere, atît în țară cît și în străinătate: în ultimii ani au fost luate o serie de măsuri pentru îmbunătățirea activității întreprinderii, ceea ce a dus la creșterea producției, productivității muncii, la sporirea beneficiilor. Am vizitat astăzi două din sectoarele întreprinderii. Ne-a făcut o impresie deosebit de plăcută sectorul de prototipuri, care oglindește nivelul tehnic înalt al întreprinderii, preocuparea colectivului de a perfecționa continuu producția, de a realiza pe această cale o folosire cît mai rațională a mijloacelor materiale și de a pune la îndemîna muncitorilor mijloace de producție mai bune, pentru a obține producții sporite, de calitate ridicată. De aceea, tovarăși, doresc ca în numele conducerii de partid și de stat să vă felicit pentru rezultatele pe care le aveți în activitatea dv. (Aplauze prelungite, urale). Prin munca desfășurată de întregul colectiv, de conducerea întreprinderii, dumneavoastră aduceți o contribuție activă la înfăptuirea sarcinilor stabilite de Congresul al IX- lea al partidului privind dezvoltarea industriei bunurilor de consum, asigurarea populației muncitoare cu îmbrăcăminte, încălțăminte și, în general, cu mărfuri mai multe, mai bune, mai frumoase, pentru ridicarea bunăstării materiale a poporului nostru. Cu prilejul acestui mare eveniment din viața întreprinderii și a colectivului de salariați — împlinirea a 20 de ani de activitate — și pentru activitatea bună desfășurată în producție, întreprinderea a fost decorată cu „Ordinul Muncii“ clasa I, iar un număr de tovarăși au primit ordine și medalii ale Republicii Socialiste România. (Vii și puternice aplauze), înmînînd ordinele și medaliile, am remarcat că dacă în întreprindere aproape 80 la sută sunt femei, apoi la acordarea decorațiilor s-a întîmplat ca proporția să fie aproape inversă — mai mulți bărbați. (Aplauze). Nu vreau să-i supăr cu nimic pe bărbați, dar cred că rezultatele obținute de întreprindere nu pot fi despărțite de munca femeilor, care formează marea majoritate a colectivului întreprinderii. (Aplauze). Cred că tovarășii din conducerea de partid și de stat, care sunt aici, vor fi de acord cu mine de a mai acorda un număr de ordine și medalii pentru femei. (Aplauze puternice). Aș dori, cu prilejul înmînării acestor înalte distincții să felicit călduros pe toți tovarășii, întreg colectivul întreprinderii, și pe toți cei decorați, pentru distincțiile primite, pentru cinstea ce li s-a făcut. (Vii aplauze). Totodată, aflînd că creșa întreprinderii dumneavoastră nu satisface toate cerințele, am stabilit ca încă în acest an să fie construită o creșă pentru 100 de locuri. (Aplauze prelungite). DRAGI TOVARĂȘI. După cum știți, partidul și guvernul acordă o atenție deosebită dezvoltării industriei, care constituie baza întregului progres economic-social în România, în cadrul industrializării s-a dat o atenție deosebită industriei bunurilor de consum, în scopul satisfacerii tot mai depline a cererilor maselor largi ale întregului nostru popor. Este de înțeles că trebuie să acordăm și mai multă atenție creșterii producției acestui sector și, în acest sens, Congresul al IX-lea a prevăzut, după cum știți, un spor destul de mare față de trecut. După congres au mai fost luate în continuare o serie de măsuri care au făcut să crească cu mult producția bunurilor de consum. Este necesar ca, o dată cu sporirea producției, să acordăm și mai multă atenție îmbunătățirii calității. Mă refer atît la creșterea durabilității și rezistenței, cît și la îmbunătățirea execuției, a aspectului estetic al produselor. Este de înțeles, tovarăși, că oamenii vor îmbrăcăminte mai bună, că femeile vor să se îmbrace mai frumos — este aceasta o dorință firească — și toată lumea știe cît este de plăcut să fii bine îmbrăcat și hrănit, să duci o viață civilizată. De aceea trebuie să facem totul pentru a da o producție care, prin calitățile sale, să bucure și să înfrumusețeze viața oamenilor muncii, constructori ai socialismului. (Vii aplauze). Sunt convins că întreprinderea dumneavoastră, care produce multe lucruri frumoase, va face totul pentru a lucra și mai bine, pentru a da produse de calitate mai bună, mai frumoase, contribuind astfel la ridicarea nivelului general al producției industriei ușoare din țara noastră (Aplauze puternice). După cum se știe, rezultatele din primii doi ani ai cincinalului sunt bune. Ele demonstrează că avem toate condițiile pentru a îndeplini nu numai sarcinile puse de Congresul al IX-lea, dar și pentru a da o producție mult mai mare. Avem succese însemnate în toate domeniile de activitate, întregul popor muncește cu elan sporit pentru înfăptuirea vastului program de dezvoltare a patriei, de ridicare a bunăstării materiale și culturale a celor ce muncesc. Politica internă și externă a României, ce corespunde pe deplin intereselor vitale ale întregului popor, se bucură de aprobarea unanimă a tuturor cetățenilor patriei, care o înfăptuiesc neabătut, știind că de aceasta depind bunăstarea, progresul națiunii noastre socialiste. (Aplauze prelungite). Recentele hotărîri ale plenarei Comitetului Central al partidului confirmă încă o dată fermitatea și consecvența cu care Comitetul Central înfăptuiește programul elaborat de Congresul al IX-lea și de Conferința Națională a partidului, în centrul preocupărilor partidului și statului nostru este omul, pentru fericirea căruia comuniștii și-au închinat și-și închină întreaga lor activitate, întreaga lor viață. (Vii și puternice aplauze). Lichidarea lipsurilor din munca noastră, demascarea unor abuzuri care au avut loc în trecut au drept scop perfecționarea întregii activități, dezvoltarea continuă a democrației socialiste", crearea unor asemenea condiții în care omul să se poată dezvolta multilateral, să-și poată valorifica toate aptitudinile, să poată fi cu adevărat omul societății socialiste, liber și stăpîn pe destinele sale. (Aplauze puternice, îndelungi). întregul popor vede în măsurile recentei plenare a Comitetului Central hotărârea nestrămutată a partidului și guvernului de a întări legalitatea socialistă, de a asigura și garanta drepturile și libertățile cetățenești prevăzute în Constituția țării. Societatea socialistă pe care o edificăm reprezintă forma cea mai înaltă a democratismului și umanismului. Sîntem ferm hotărâți să nu precupețim nimic pentru a realiza socialismul și comunismul în forma sa cea mai avansată, atît din punct de vedere material, cît și din punct de vedere spiritual. Numai așa vom putea spune că am desăvîrșit construcția socialistă în România. (Vii și puternice aplauze). Muncind pentru edificarea socialismului în patria noastră, noi ne îndeplinim, fără îndoială, în primul rînd îndatorirea față de poporul nostru, care ne-a acordat încrederea și în fața căruia răspundem de îndeplinirea programului de construire a socialismului în același timp, noi ne îndeplinim și îndatorirea față de mișcarea revoluționară internațională, față de cauza păcii și socialismului în lume. (Aplauze puternice). Sîntem feam hotărîți să nu precupețim nimic pentru a ne îndeplini neabătut atît sarcinile naționale, cît și cele internaționaliste. In aceasta vedem îndatorirea noastră de comuniști, de detașament al mișcării comuniste internaționale. (Aplauze îndelungi). In încheiere, dați-mi voie să urez harnicului colectiv al Fabricii de confecții și tricotaje București succese tot mai mari în activitatea sa pentru îndeplinirea sarcinilor ce-i revin din hotărîrile Congresului al IX-lea al partidului, să-i doresc să-și aducă o contribuție tot mai activă la bunăstarea și fericirea întregului nostru popor. (Aplauze puternice). Vă doresc, la toți, multă sănătate și fericire personală, tovarăși ! (Aplauze prelungite, urale, ovații).