Inainte, ianuarie 1970 (Anul 27, nr. 7725-7748)

1970-01-29 / nr. 7746

IMS JOI : ANUL XXVI NR. 7746 ; 4 PAGINI In construcția de transformatoare Diversificare, calitate superioară, eficiență ridicată . După realizarea cu succes a transformatorului de 190 MVA pentru Hidrocentrala „Porțile de Fier”, lucrătorii de la concepție se pregătesc să lanseze în fabricație autotransformatorul de 400 MVA E. Proiectarea și reproiectarea unor serii unitare de transformatoare costuri de fabricație scăzute și un grad de rezistență ridicat în exploatare cu Dorința unanimă a țăranilor cooperatori din Covei: să urce noi trepte pe scara producțiilor mari Adunarea generală a cooperativei agricole de producție din Covei a prilejuit o amplă dezbatere a recentelor măsuri adoptate de partid pe linia organizării, normării și retribuirii muncii țăranilor cooperatori. Discuțiile purtate au relevat dorința unanimă cooperatorilor de a urca noi trepte pe scara producțiilor mari. Faptul că în anul ce a trecut s-au obținut producții sporite la toate culturile speciile de animale caracterisizează chibzuință cu care s-a folosit baza tehnico-materială și întregul potențial al forței de muncă. Chimizarea și mecanizarea au fost aplicate pe o scară mai mare, iar perspectiva extinderii acestor atribute ale agriculturii moderne dă garanția că se vor obține In viitor producții record. Amintim că In anul trecut s-au realizat producții de cite 4500 kg porumb boabe, 2200 kg semințe de floarea-soarelui și 26000 kg sfeclă la hectar, producții pe care adunarea generală le consideră de un nivel mediu. Rezervele interne de care dispune unitatea agricolă sunt, însă, nebănuit de mari, iar folosirea acestora va aduce cu siguranță un și mai mare belșug de recoltă. Forumul cooperativei agricole a dezbătut și aprobat o serie de măsuri a căror menire este strins legată de organizarea, normarea și retribuirea muncii. Cunoscînd din propria experiență că vechiul sistem de organizare nu mai corespundea în actuala formă de dezvoltare a agriculturii cooperatiste, țăranii cooperatori au dezbătut și aprobat ca activitatea productivă să se desfășoare, începînd cu acest an, pe ferme și sectoare de producție. Astfel, au fost organizate : o fermă mixtă zootehnică, o fermă horticolă și un sector de cîmp cu trei brigăzi permanente. Potrivit noilor norme de muncă, al căror sistem de alcătuire este profund științific, adunarea generală a stabilit ca răsplata muncii să se facă după aportul adus de fiecare la Îndeplinirea planului de producție. Având o bună experiență în domeniul cooperării, adunarea generală a stabilit, totodată, continuarea acestei acțiuni prin participarea ca unitate coasociată la complexele de creștere a păsărilor și a tineretului ovin, complexe ce se construiesc la Băilești și respectiv Filiași. Planul de măsuri stabilit, prin care cooperatorii sunt mobilizați să fertilizeze culturile de păioase, să participe la obținerea răsadului de legume și în continuare să execute la timp lucrările agricole, reflectă pregnant dorința tuturor de a ridica unitatea lor printre cooperativele agricole fruntașe pe județ. Nu demult, la fabrica de transformatoare de la Uzina „Electroputere" — Craiova avut loc un eveniment deoseabit : primul transformator electric de 190 MVA, cel mai mare fabricat pînă acum în țara noastră, a trecut cu succes ultimele probe funcționale. Evenimentul a atras la fața locului executanții miezului magnetic ai scheletului de rezistență, bolibinatorii, numeroși proiectanți și tehnologi. — Suntem satisfăcuți că asistăm astăzi la momentul materializării proiectului acestui transformator pentru care, inițial, se hotărîse să se cumpere documentația tehnică de la o firmă străină consacrată. Existau în acest sens oferte din cinci țări cu bogată experiență în construcția de mașini electrice. însă, un colectiv de proiectanți din uzina noastră, bazindu-se pe realizările și experiența de pînă acum, s-a angajat să execute proiectul acestuia. Și, după cum se vede, am reușit să trecem cu succes marele examen — ne-au spus inginerii Gheorghe Toma și Costin Rădulescu, pe care i-am întîlnit la standul de probe al secției, împreună cu inginerii Constantin Gaciu și Constantin Treschin, cu care au format colectivul ce MARIN COANDA (Continuare ln pag. a 11-a) Calitatea producției constituie o preocupare majoră în activitatea colectivului Uzinei „7 Noiembrie“ Craiova, în foto : un grup de maiștri, tehnicieni și muncitori verifică pe desen cotele subansamblelor mașinilor și uneltelor agricole din sectorul III montaj general Foto . R. Florian Doleanța unui grup de locatari ai blocurilor din cartierul Valea Roșie va fi satisfăcută. Direcția sanitară județeană ne-a răspuns că s-a solicitat Consiliului popular municipal un spațiu necesar funcționării unei circumscripții medicale ce urmează să ia ființă în acest cartier. La sesizarea locuitorilor de Pe strada Luminii din orașul Segarcea, comitetul executiv al Consiliului popular orășenesc ne-a răspuns : „S-a solicitat I.R.E.C. ca, in acest an, să includă în lucrările de primă urgență și executarea rețelei de joasă tensiune pe străzile : Victoriei, Luminii, Primăverii, Duzilor și Părului“. Din Dăbuleni, tovarășul Șteplea D. Constantin ne-a sesizat că din cauza unor greșeli făcute la repararea rețelei electrice de joasă tensiune, de către salariații centrului Bechet, i s-au ars diferite lămpi la televizor. I.R.E. Gralova ne-a răspuns că s-au luat măsuri și televizorul a fost reparat, costul fiind suportat de cei vinovați. De asemenea, au fost sancționați și salariații care au executat lucrări necorespunzătoare la linia electrică, fapt ce a dus la deteriorarea aparatelor electrice la mai mulți abonați din comuna Dăbuleni. Tov. A. Dumitrescu din Craiova ne-a informat că difuzorul instalat la Librăria nr. 15 din Calea Severinului deranjează locatarii. Centrul de librării Craiova ne-a comunicat că difuzorul exterior de la plup-ul de probă, al respectivei librării, a fost demontat. de GABRIEL BRATUU ISSIllIA MARE — Ii mulțumesc In tovaroșu pentru critica făcută... ■-Mit ndeta La ,,Cafea“, vizavi de Universitate, clientela nu contenește de dimineață pînă seara. Tineret studențesc, oameni de cele mai diverse vîrste și ocupații, microbiști ai fotbalului... Renovat, în haina nouă, modernă și fantezistă a unei decorații interioare de bun gust, localul, cum s-ar spune, „face rețetă“. Din păcate, cu alte asemenea adrese utile, de elementară necesitate, ne mai putem lăuda în Craiova ? Printre conveniențele aparent banale dar necesare ale vieții moderne, micile răgazuri diurne — la „o parolă“ cu un amic, efemerele întîlniri cu vreun cunoscut pentru soluționarea unei probleme de interes comun, pentru a te informa într-o chestiune anume — te atrag pentru cîteva momente la o masă mică, în fața ceștii cu cafea aburindă, într-un colț intim, curat, liniștit. Unde găsim cadrul propice al acestui util și reconfortant divertisment zilnic ? La Craiova în momentul de față o cafea se poate consuma doar în restaurante. A zăbovi aici cîteva minute „numai pentru o cafea“ pare însă hazardat ; ospătarul te privește chiorîș, într-o atmosferă cel mai adesea încărcată, rău prevestitoare... Și dacă-ți face totuși concesia de a te servi îți aduce uneori o zeamă neagră, incertă, rece. De ce oare, neapărat, trebuie să intri intr-un restaurant pentru o cafea, chiar atunci cînd timpul, dispoziția nu-ți permit să onorezi altarele lui Bachus ? Și ce fac, în acest caz, tinerii, femeile, care, din principiu, evită localul public de acest gen ?... Oare ce investiții deosebite ar solicita forurilor comerciale deschiderea unor localuri mici, cochete, pitorești și intime, amplasate în mod inspirat pe străzile mai frecventate și în noile cartiere ? îmi imaginez, de pildă, ce surpriză plăcută ar fi pentru concetățenii noștri (și ce succes comercial) — o cafenea de specific turcesc, pe care aș boteza-o cu tulburătorul și nostalgicul nume „Ada-Kaleh“. Interiorul odihnitor, în stil oriental, ca și vestimentația personalului de servire și muzica discretă pe benzi de magnetofon, elemente formale dar nu * de neglijat, complinite cu oferta statornică a unei cafele... autentice, preparate după „ritual“ — ar pigmenta în mod inspirat și pitoresc decorul cam searbăd al rețelei noastre de alimentație publică... Mă gîndesc cu nostalgie că, în alte părți, la Timișoara, de pildă, o cafea se poate consuma pe orice stradă centrală, chiar și în magazinele de ape minerale. La vremea anotimpului friguros, această modestă cerință a vieții de azi cu ritmurile și specificul ei se accentuează... Vara, trecătorul ar trebui, de asemenea, sâ găsească o cafea, diverse răcoritoare și produse de cofetărie în fel de fel de colțuri-surpriză ale orașului : parcuri, scuaruri, în chioșcuri și terase special amenajate cu gust și fantezie. Este vorba, în fond, de o componentă a spiritului comercial, dar și de un obligatoriu detaliu de civilizație... ADRIAN IUGA C.A.P. „Drumul belșugului" — Mîrșani, cooperatorii Ioana Goagă și Marin Pîrvu pregătesc o nouă serie de ouă pentru incubație. Aici vor fi eclozați în acest an peste 100.000 pui Foto . FI. Melineșteanu Cifre noi în întrecerea chimiștilor In bilanțul preliminar încheierii primei luni a anului, colectivul Combinatului chimic Craiova raportează însemnate sporuri de producție la amoniac — 1390 tone, acid azotic— circa 1700 tone, azotat de amoniu — 1570 tone, acetilenă din gaz — 225 tone, acetilenă din carbid — 158 de tone. Folosind mai bine instalațiile de producție, valorificînd complex materia primă, și alte colective de muncă au raportat importante sporuri de produse chimice, din care evidențiem : acetaldehidă — 524 tone, acid acetic In valoare de peste 1 850 000 lei, butanol — circa 3 8p0 000 lei, alcool polivinilic — 1550 de tone, catalizatori pentru conversia oxidului de carbon — 3580 de tone etc. Muncitorii și cadrele tehniceinginerești din Combinatul chimic Craiova sînt hotăriți să valorifice cît mai productiv timpul rămas din prima lună a anului 1970 pentru a Încheia bilanțul acestei etape cu cele mai de seamă succese din întreaga activitate a combinatului. GH. TECULESCU, coresp. Sesiunea Consiliului popular al municipiului Craiova Ieri, 28 ianuarie a.o., în sala Casei de cultură a sindicatelor, s-au desfășurat lucrările celei de a cincea sesiuni ordinare a Consiliului popular municipal Craiova. Alături de deputați, au participat, activiști de partid și de stat, conducători de întreprinderi și instituții, reprezentanți ai organizațiilor obștești și alți invitați. Sesiunea a înscris pe ordinea de zi următoarele : a) proiectul de hotărîre cu privire la adoptarea planului economic local pe anul 1970 ] b) proiectul de hotărîre cu privire la adoptarea bugetului local pe anul în curs ; c) raportul comun al comisiilor permanente cu privire la planul economic și bugetul local pe anul 1970 ; d) aprobarea planului privind acțiunile de muncă patriotică pentru înfrumusețarea municipiului; e) organizarea comisiei permanente juridice completarea comisiilor de judedi cată. Pe marginea expunerilor făcute au luat cuvîntul deputații : Mircea Duțulescu, Mircea Niculescu, Ion Trană, Șerban Crețu, Gheorghe Hondor, Alexandrina Badea, Ion C. Petre, Victor Stănescu, Nicolae Văileanu și Ion Gugu. Intr-o atmosferă creatoare de lucru, participanții la dezbateri au reliefat însemnatele resurse de care dispun unitățile în vederea depășirii prevederilor planului economiei locale a municipiului, posibilitățile sporirii contribuției la îndeplinirea angajamentelor consiliului popular. Vorbitorii au subliniat, totodată, judicioasa repartiție a veniturilor și cheltuielilor cuprinse în bugetul local pentru continua dezvoltare economică și socialculturală a orașului. Vorbitorii au scos în evidență caracterul mobilizator al prevederilor cuprinse în documentele prezentate. In cuvîntul multora dintre ei a fost expusă experiența pozitivă acumulată în conducerea unităților economice, buna gospodărire și înfrumusețare a orașului, realizarea unor importante acțiuni social-culturale. Propunerile făcute cu acest prilej au întregit proiectele prezentate, care, fiind puse la vot, au fost aprobate în unanimitate. Zinînd cuvîntul, tov. Ștefan Duță, vicepreședinte al comitetului executiv al Consiliului popular județean, s-a referit pe larg la principalele sarcini ale deputaților Consiliului popular municipal, pentru îndeplinirea și depășirea angajamentelor asumate. Vorbitorul și-a exprimat convingerea că oamenii muncii din Craiova, sub conducerea directă a organizațiilor de partid, vor depune toate eforturile pentru traducerea în viață a hotărîrilor adoptate în această sesiune. Cuvîntul de închidere a lucrărilor sesiunii a fost rostit de tov. Ion Zăvăleanu, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, președintele Consiliului popular al municipiului Craiova. CONTRACTE COMERȚUL cirier cotidian* NOICA La Mangalia-Nord au avut loc, între 12 și 26 ianuarie, a.c., lucrările de contractare intre comerț și industrie pentru trimestrele II și III a.c. Fabrica „Independența" Craiova s-a prezentat cu 25 modele pături de vară și 110 modele pături „Taiga". Un număr de 22 și respectiv 103 modele au fost contractate cu comerțul pentru fondul pieții. Este demn de menționat faptul că unitatea respectivă a contractat cu această ocazie o producție de peste 1 000 000 mp țesături. • ALIMENTAREA CU APĂ POTABILĂ A ORAȘULUI SEGARCEA Pe agenda de lucru a Consiliului popular al orașului Segarcea figurează in acest an începerea lucrărilor de canalizare și alimentare cu apă potabilă. Etapizată pe timp de doi ani, lucrarea va fi executată cu fonduri din contribuția cetățenilor. Pînă acum s-a și încasat aproape o treime din fondurile necesare construcției castelului de apă.  COMPLEX MODERN PENTRU DESERVIREA POPULAȚIEI In comuna Cetate a fost dat in folosință un complex modern pentru deservirea populației in care funcționează unități pentru repararea aparatelor de radio, televizoare și obiecte de uz casnic, secții de croitorie, frizerie și coafură. Acest complex va deservi și populația din comunele apropiate. Valoarea acestui obiectiv se ridică la un milion lei. Un reper comercial util: magazinul „Turist” din strada A. I. Cuza. Aici au sosit zilele acestea noi sortimente de mărfuri , porțelanuri, sticlărie din import, obiecte de uz casnic din materiale sintetice etc. • UN NOU LOCAL DE ȘCOALA venind in intimpinarea cerințelor pa care se solicită dezvoltarea și modernizarea invățământului prin școala generală de 10 ani, locuitorii comunei Valea Stanciului au Început, de curind, construcția unui nou local de școală cu opt săli de clasă. Prin contribuția voluntară a tuturor locuitorilor din comună s-a hotărit ca noul edificiu social-cultural să fie stat In folosință la începutul anului școlar viitor. Ing. ILARION GEORGESCU, coresp. 9 SPECTACOL DE POEZIE Din inițiativa unui grup de studenți de la Facultatea de filologie, aseară a fost prezentat in holul mare al Universității un spectacol din lirica lui Ion Minulescu. Pe un fond muzical adecvat, au recitat studenții : Adriana Vasiliu, Aurelia Ciocan, Victoria Ungureanu, Octavian Lohan, Valentin Dascălu și Dan Vlad. I nPe ! \ Concursul nostru cu premii podiumul învingătorilor“ Către Mexico se îndreaptă gîndurile noastre ale tuturor : spre Mexico — țara atîtor frumuseți pline de pitoresc și — în plus — țara desfășurării întrecerilor în fotbalul mondial. Mexicul a concentrat în mai multe rînduri atenția suporterilor sportivi de oriunde, martori — de departe — la susținute Olimpiade. Cerîndu-vă să faceți apel la memorie, vă rugăm să precizați numele unor sportivi craioveni care au participat la Olimpiada de la Mexico, ce locuri au ocupat în întrecerile respective și la ce ra 5 muri de sport. 1 Talon de participare nr. 12 ! :■ Í .V.V.V.V.VWAVAV.'.'iV.VAVWJVW.V Dialog la planșetă... Foto : R. Florian Redacția ziarului „înainte” anunță CONCURS pentru ocuparea unui post de fotoreporter. Condiții : studii liceale terminate, activitate In profesia de fotograf sau ln fotoamatorism (eventual, membru al A.A.F.). Concursul se va desfășura duminică 1 februarie a.c„ orele 9, la sediul redacției din strada Oltețu nr. 8. Alte Informații se dau zilnic la telefon 12552.