Inainte, august 1970 (Anul 27, nr. 7902-7926)

1970-08-08 / nr. 7908

t « 8 — VIII — 1970 Asimilarea noilor produse o ceruță a diversificării Progresul tehnic reprezintă o necesitate vitală pentru dezvoltarea economiei noastre socialiste, el constituind mijlocul de bază al ridicării eficienței activității în acest domeniu. Tocmai de aceea, partidul și guvernul țării noastre, întregul popor, miitează consecvent pentru introducerea largă în producție a celor mai înaintate cuceriri ale științei și tehnicii. O principală cale de înfăptuire a acestui deziderat constă în intensificarea procesului de asimilare a unor mașini, instalații și aparate cu înalte performanțe tehnice și economice cu care să fie înzestrată economia națională, să se creeze posibilități multiple pentru continua extindere și diversificare a exportului. Călăuzindu-se după aceste precepte, colectivele întreprinderilor industriale din județul nostru au acordat și acordă o atenție sporită îndeplinirii sarcinilor privind asimilarea și introducerea în fabricație a unor noi tipuri de produse. Ca urmare, pînă acum la Grupul de uzine pentru aparataj și mașini electrice, uzina „7 Noiembrie“, întreprinderea de prefabricate din beton și la alte unități au fost finalizate mai mult de 70 de faze din planurile de asimilări stabilite pentru acest an. Cele mai bune rezultate în acest domeniu au fost înregistrate însă la uzina "Electroputere" din Craiova. Specialiștii de aici, sprijiniți de către organizația de partid și conducerea Grupului de uzine, au reușit să încheie fazele de asimilare ale transformatoarelor de forță de 200, 500 și 2 500 kVA, solicitate la export, produse care, prin performanțele lor tehnico-economice, se situează la nivelul celor mai bune cunoscute în literatura de specialitate. Au fost omologate de asemenea, generatorul de 805 kW și cel de 550 kW. Prin realizarea celor două generatoare, colectivul fabricii de mașini rotative — ne-a informat Inginerul Neculai Cristea, șeful unei grupe de proiectare, — aduce o importantă contribuție la diversificarea producției de motoare electrice sincrone. Omologarea generatorului de 805 kW cu funcționare la 600 V și 1500 ture /minut, de exemplu, satisface o cerință deosebită a industriei petroliere i se crează condiții pentru dotarea Instalațiilor de foraj F-320 cu grupuri electrogene, ceea ce va permite ca acestea să funcționeze continuu cu energie electrică, preluată de la rețele ori furnizată de generatorul amintit. Prin omologarea generatorului de 550 kW a fost încheiată asimilarea unei game de mașini, prevăzută în anii anteriori pentru export. Noi etape au fost parcurse, de asemenea, și în realizarea primelor locomotive Diesel-electrice de 2 500 c.p., adaptate la exploatarea în condițiile climatului tropical, precum și în introducerea în producție a aparatajului destinat echipării liniilor electrice de 400 kW. Rezultate asemănătoare au fost obținute și la Uzina constructoare de mașini și unelte agricole „7 Noiembrie". Aici au trecut toate etapele de asimilare, grebla oblică și semănătoarea universală purtată pentru echiparea tractoarelor de 40 cp, o mașină de capacitate sporită pentru împrăștiat îngrășăminte organice și se află in stadii avansate frezele pentru lucrat în vii și freza pentru regenerat pășunile naturale. In același interval de timp, la întreprinderea de prefabricate din beton a fost introdus în producția de serie un sortiment care se bucură de aprecieri deosebite. Este vorba de plăcile din beton celular autoclavizat cu care se confecționează pereții despărțitori din interiorul apartamentelor, produs care răspunde celor mai ridicate exigențe. Cu toate realizările pozitive, trebuie arătat însă că în finalizarea unor faze înscrise în planurile de asimilări s-au înregistrat întîrzieri. La „Electroputere“, de pildă, prototipul separatorului de 400 kW nu a fost omologat în termenul stabilit, fapt care, ulterior, se poate răsfrînge negativ asupra bunei desfășurări a procesului de producție. Tot aici a fost introdus cu întîrziere în fabricație transformatorul de măsură pentru curentul de 600 kW, ca urmare a faptului că întreprinderea nu a stabilit, la vremea potrivită, tehnologia adecvată de turnare a rășinei s-a realizat destul de lent prototipul și omologarea transformatoarelor de forță de 100—630 kVA cu conductori din aluminiu emailat, ba o altă unitate — întreprinderea de prefabricate din beton, nu a fost realizat prototipul pentru noile elemente armate din beton celular autoclavizat, destinat construirii de locuințe în mediul rural, case de odihnă și pentru turism etc. Cu toate că problemele nesoluționate reprezintă un procent redus, comparativ cu cele finalizate, totuși se cer intensificate eforturile pentru ca, pînă la finele acestui an, planurile ce privesc asimilarea de produse noi să fie îndeplinite integral, în toate întreprinderile. In acest fel, specialiștii din industria județului nostru își vor aduce o contribuție sporită la diversificarea în continuare a fabricației, la satisfacerea într-o măsură tot mai mare a cerințelor economiei noastre naționale, la îndeplinirea sarcinilor trasate în acest domeniu de către cel de-al X-lea Congres al partidului MARIN COANDA înălțimi industriale Foto : Estera Deloreanu Ceea ce dă garanția mai bunei deserviri cu produse petroliere (urmate din pag. II un plus de 372 414 butelii. Au fost sintetizate, de asemenea, problemele privind activitatea de transporturi, control tehnic de calitate, protecția muncii, organizarea științifică a producției și a muncii etc. Un loc important în cadrul analizei l-au ocupat aspectele privind activitatea financiară. In legătură cu aceasta, darea de seamă a precizat că nivelul cheltuielilor de circulație la 1 000 lei desfaceri a scăzut cu 3 lei, rezultînd o economie de circa 560 000 lei. Totodată, planul de beneficii a fost depășit cu 510 000 lei. In ce privește activitatea de investiții, au fost criticate unele neajunsuri privind ritmul nesatisfăcător de desfășurare a lucrărilor planificate la depozitul Orșova, magazia din cadrul aceluiași depozit, stația de desfacere Corabia etc. Talonînd direcțiile și obiectivele majore ale activității de perspectivă, darea de seamă a prezentat sarcinile primului an al viitorului plan cincinal, an în care valoarea desfacerilor va crește cu 6 la sută, productivitatea muncii cu 3 procente, iar nivelul cheltuielilor de desfacere la 1000 lei va fi îmbunătățit cu 1 la sută. In scopul traducerii in viață a acestor mari prevederi, au și fost de pe acum stabilite măsurivind amenajarea eficiente prirampei de descărcare a uleiurilor la depozitul Drăgășani, mecanizarea livrării benzinei la punctul de desfacere Drăgănești-Olt, școlarizarea personalului operativ fără scoatere din producție, îmbunătățirea colaborării cu beneficiarii, dotarea unor depozite de la Tg. Jiu, Rm. Vilean etc. cu instalații corespunzătoare pentru asigurarea capacităților de producție și de control. Discuțiile purtate cu acest prilej s-au dovedit bogate în învățăminte, aducătoare de sugestii și propuneri valoroase. De pildă, ocupîndu-se de problemele concrete ale activității din cel de-al doilea semestru al a. c., de sarcinile de viitor, numeroși reprezentanți ai salariaților — Vasile Matei, tehnician la Stația de îmbuteliere Craiova, F. Mitrache, șeful depozitului Slatina, C. Pătru, adjunct șef de depozit la Pitești, Ana Malancu, merceolog la depozitul Drăgășani, Ion Mihalcea, șef serviciu aprovizionare, Dumitru Marinescu, contabil șef, Petre Marciu, șef de depozit la Craiova, și alții — au făcut propuneri concrete îndeosebi în domeniul creșterii calitative a activității de deservire a consumatorilor cu produse petroliere. Adunarea generală a reprezentanților salariaților a stabilit sarcini precise care, incluse pe agenda de lucru a comitetului de direcție, să asigure în viitor perfecționarea procesului de normare a muncii, stabilirea necesarului de muncitori pe depozite, îmbunătățirea sistemului de aprovizionare cu butelii aragaz la domiciliu și rentabilizarea acestei activități creșterea eficienței economice și diminuarea cheltuielilor de circulație. Toate acestea sînt însă numai cîteva dintre obiectivele pe care reprezentanții salariaților și le-au propus spre urmărire în activitatea ce se va desfășura pînă la viitoarea adunare. Stațiunea legumicolă Ișalnița O nouă recoltă de roșii Foto : Ravel lován TN A TNT« Printr-o fructuoasă cooperare intre I.A.S. și C.A.P. AVANSĂM MAI RAPID PE CALEA MODERNIZĂRII ȘI RIDICĂRII EFICIENTEI ZOOTEHNIEI Avînd în vedere situația nesatisfăcătoare a creșterii animalelor și păsărilor într-o serie de cooperative agricole, conducerea de partid și de stat a indicat Ministerului Agriculturii și Silviculturii trecerea de urgență — în sectorul zootehnic — la noi forme de activitate capabile să ridice producția animalieră de carne, lapte, lină etc. la nivelul I.A.S. In acest fel, s-a abordat acțiunea și cooperare între de asociere I.A.S. și C.A.P. prin construirea de combinate intercooperatiste, cu un grad înalt de mecanizare, în care caracterul muncii va fi industrial, iar producția se va obține în mod constant, lună de lună, atât iarna cît și vara. In vederea folosirii actualelor construcții, care sunt destul de multe pe teritoriul județului Dolj, și pentru a spori efectivele de animale la nivelul stabilit prin Programul național de dezvoltare a zootehniei în anii 1970—1975—1980, s-a stabilit, în prima parte, acțiunea de cooperare între I.A.S. și C.A.P. privind creșterea păsărilor de carne și ouă, a porcilor la îngrășat etc. In acest context, în sectorul avicol s-au întreprins acțiuni vizind identificarea tuturor spațiilor, stabilirea necesarului de elevente, ventilatoare, cuibare etc. Această acțiune a fost dusă la îndeplinire de specialiștii din Direcția agricolă și personalul de conducere din cadrul I.A.S. „Avicola“ Craiova. In această acțiune de cooperare, organul județean de partid a purtat de mai multe Ing. ION BORA directorul Inspectoratului județean Dolj al I.A.S. ori discuții cu specialiștii, a dat o serie de indicații privind folosirea eficientă a spațiilor de creștere a păsărilor. De menționat că, in cadrul cooperării In sectorul creșterii păsărilor, I.A.S. asigură : pui de carne de o zi sau puicuțe pentru ouate furajele necesare corelate cu numărul de pui livrați î asistență tehnică. La rîndul lor, unitățile C.A.P. cu care cooperăm vor trebui să asigure forța de muncă necesară pe care o calificăm la locul de producție și să respecte întocmai indicațiile date de specialiștii din tehnice I.A.S. Fără aceste elemente cooperarea nu va da rezultatele scontate. Pentru anul 1970 I.A S. „Avicola“ asigură unităților cooperatiste popularea cu 228 mii de puioațe de o zi pentru ouat și populare în lunile iunie—octombrie. Se va asigura astfel planul de 15 milioane ouă pe 1971 al C.A.P.urilor cu care se cooperează. De asemenea, se vor asigura 100 000 pui de carne în lunile noiembrie și decembrie. Se va forma, pe această cale, un stoc pentru planul de carne al unităților de cooperare care, în 1971, va fi de 1 030 tone. Acțiunea de cooperare a început în 1970 prin asigurarea materialului și a furajelor, iar în 1971 prin obținerea producțiilor. Acțiunea de cooperare Intre I.A.S. și C.A.P. este calea care poate rezolva problema rentabilității păsărilor. Spre argumentare, iată cîteva exemple copcludente. In sistemului de cooperare, cadrul cooperativei agricole din Coșoveni i s-au asigurat pui de carne. Pentru început, unitatea amintită a livrat 13 tone carne de pasăre, obținînd tol de 180 mii lei, un venit todin care un venit net de 50 mii lei. Reține atenția faptul că puiul a ajuns la greutatea de 1,3 kg la 60 de zile de la data ecloziunii. De asemenea, cooperativei agricole din Pielești i s-au asigurat 20 000 pui de o zi pentru carne. Cu ocazia controlului de cîntar, s-a constatat că, la vîrsta de 36 zile, puii aveau, în medie, fiecare 848 grame și realizau 23 grame spor de creștere pe zi. După cum se vede s-au obținut indicatori de creștere la nivelul Combinatului avicol. Chiar și numai aceste două exemple pot demonstra cu prisosință că acțiunea de cooperare între I.A.S. și C.A.P. va determina o creștere substanțială a veniturilor C.A.P. și a membrilor lor, va influența pozitiv aprovizionarea cu carne și ouă a populației. Esențial este, însă, că acțiunea de creștere a păsărilor de carne și ouă este foarte rentabilă atunci cînd sînt respectate toate regulile zootehnice și veterinare. Tot in cadrul cooperării, I.A.S. a populat la C.A.P. Șimnio o hală de 1 000 mp cu 5 000 puicuțe „Starchros“, în vîrstă de 126 zile care deja ouă de peste două luni. Se argumentează, astfel, din punct de vedere tehnic, că in C.A.P.-urile cu care se cooperează în producția animală se va putea ajunge cu ușurință la cel puțin 180 ouă pe găină, iar rentabilitatea pe ou va fi de cel puțin 40 de bani. Incepînd din toamna acestui an, I.A.S. „Avicola“ va coopera și cu cooperativele agricole din județul Mehedinți, iar din 1972 și cu cele de pe raza județelor Olt, Gorj și Vîlcea. In acțiunea de cooperare In sectorul porcine, s-a trecut din vreme la identificarea spațiilor. Toate lucrările premergătoare introducerii porcilor s-au executat în lunile mai și iunie, în operativele agricole care cresc porci. La indicația organului județean de partid, cooperăm cu 3—4 cooperative în ale căror spații creștem porcei născuți în lunile ianuarie, februarie, martie și aprilie. Scopul urmărit este de a realiza planul de carne de porc pe județ și de a demonstra că, în situația cînd sîunt create toate condițiile de furajare, adăpost și îngrijire, se pot livra (la carne) și purceii născuți în luna aprilie. După această primă etapă, vom trece la acțiunea de cooperare in concordanță cu planul județului pe 1971, pentru carne de porc. Cooperarea poate fi practicată în diverse acțiuni productive, cum e cazul producerii materialului săditor în legumicultura — prin sere și sere înmulțitor în pomicultură — prin crearea unor depozite de fructe în care să se păstreze marfă și în lunile de spre a fi valorificată la iarnă prețuri superioare celor din toamnă. Se știe doar că, din cauza lipsei silozurilor, merele, de pildă, se valorifică la întimplare, o mare parte dintre ele fiind transformate înainte de vreme în borhoturi. Acțiuni importante pot fi întreprinse, de asemenea, pe linia asocierii mai multor cooperative, în special din nord, în creșterea potențialului pășunilor care sunt foarte slab productive. Terenurile de pe pante — dealuri slab productive — pot fi înierbate cu ierburi perene. Există posibilitatea ca productivitatea acestora să crească de 5—10 ori. Prin dezvoltarea creșterii oilor în această zonă, s-ar putea rezolva problema folosirii cit mai eficiente a categoriilor de terenuri amintite obținîndu-se producții mult mai mari de carne și lînă. Nu încape îndoială că, printr-o fructuoasă cooperare între I.A.S. și C.A.P., vom dinamiza procesul de modernizare a agriculturii noastre socialiste. ili!!!!!!ii!ll!!!ii!!i!llll ■ Un început promițător în acțiunea de cooperare în domeniul creșterii păsărilor de carne și ouă, porcilor la îngrășat etc. ■ I.A.S. asigură unităților cooperatiste, pentru populare, 228 mii de puicuțe de o zi — premisă pentru realizarea planului pe 1971, de 15 milioane ouă J. «111111 Cronică din 4f uniați .g Organizația comuna- g Ig de partid cuprinde in p rîndurile sale 366 comu jginiști. întărirea organizației din punct de vedere gg cantitativ și calitativ a jg dus la creșterea continuă jii a rolului ei tor politic pe de conducă jg locurile de gg muncă, a competenței Ing rezolvarea sarcinilor complexe ce ii revin. Ca urare a influenței pe care g o exercită, de la începutul anului și pînă în preg tent, ea și-a sporit rîndurile cu incă 15 zi,, căror calități tovarăși, g politice, gnorale și profesionale co-rispund intrutotul exigen |elor actuale impuse de gj partid. După închiderea ajp nului de invățămînt de partid, pe perioada lunii lor de vară, biroul comi jg torului comunal de partid g a întocmit un plan de activități menit să contriibuie la lărgirea in contignuare a orizontului politic, de cultură generală și etic al comuniștilor și a celorlalți oameni ai munirii. Pînă in prezent s-aui organizat simpozionul ..Disjirecțiile principale stabililite de cel de-al X-Iea „ Congres al P.C.R.“ și s-au făcut expuneri pe teme și cum sunt : „Creșterea producției de cereale și in troducerea cuceririlor științifice in producție“ ; i g „Căile întăririi economice a C.A.ÍP.“ ; „Apărarea și gj dezvoltarea proprietății g Obștești“ și altele, care au trezit un larg interes in rîndul auditoriului. Q Organizația de partid a desfășurat o largă muncă politică în rîndul membrilor cooperatori, iăg murind avantajele -ele s- au contraction cu statul ? cantități sporite de produse agrozootehnice. Consi știenți de acest fapt, membrii cooperatori fin cele g trei C.A.P.-uri din satele : Afumați, Covei, Boureni, au hotărit să supliment§ teze planul de contractări ji cu 58,3 tone griu, 62,5 to ne porumb Și 12 tone de 11 carne. De asemenea, va fi valorificată către stat , întreaga producție obținu §a tă peste pian. ^ In aceste zile se insi crează de zor la construcția căminului cultural, a jl cărui valoare se ridicat la jj. 575 000 lei. In final, el va fi dispune de o sală de g spectacole, una de lectu jră, două camere pentru 11 artiști, una pentru proiectiții etc. Urmind Indem jjnul și exemplul in muncă si al comuniștilor, cetățenii comunei au hotărit să se realizeze la construcția a gcestei clădiri a economiei de 80 000 lei. Și s-au țignut de cuvint. Prin muncă patriotică, pînă în preezent, ei au realizat, deja, la 30 000 lei economii. " =De curind a Începutul și construcția a două săli de așteptare in satele Afumați și Boureni pentru §j cetățenii care călătoresc si cu autobuzele I.T.A.C. . Valoarea construcțiilor se ridică la suma de 18 000 lei. Studenții veniți sn § practică la I.A.S., impreună cu elevii liceelor ce li se află In vacanță, au fi prezentat un frumos prostgram artistic, care s-aru bucurat de aprecierea si membrilor cooperatori. M. PACUHARU B .VMV.V.WWWVI MVAWiVSV.VVAVV.V.V V.W.’AW.W.V.WAVJWS.■AVVAVAVAVAVVVWW/WW.W WAWWAWVV W W WWVWMWWW (Urmare din pag. 1) foarte multe cooperative agricole, între care amintim pe cele din Gioroc, Tîmburești, Coșoveni, Cîrcea, Podari, Braniște, Livezi, Cîmpeni, Pîrșani, Mischii, Motoci, Teasc, Secui, Ghercești etc., nu s-a dat atenția cuvenită culturilor duble, repartizîndu-se prea puține tractoare la arat și semănat. Deși, încă de la începutul campaniei a fost dată indicația expresă ca a tractoarele să fie folosite în schimburi prelungite, precum și în schimbul II, acolo unde este posibil, acest lucru nu s-a făcut. Pe de altă parte, trebuie spus că n-au fost luate măsuri eficiente pentru eliberarea operativă a terenului ceea ce, se înțelege, a influențat negativ executarea unui mare volum de arături. Cum altfel decit lipsită de răspundere poate fi calificată practica necorespunzătoare a consiliului de conducere, a specialiștilor de la C.A.P. Mischii care au tolerat ca, de la începutul campaniei și pînă la 4 august să nu fie executate alături de cit pe 45 ha, din care s-au însămînțat cu culturi duble abia șapte din cele 300 ha planificate. Dacă și de acum, înainte se va menține același ,.ritm“, înseamnă că la C.A.P. din Mischii și Motoci — admițînd prin absurd că se va putea lucra și în timpul iernii — va semănatul culturilor duble putea fi Încheiat abia sfîrșitul primăverii viitoare,la In unele locuri — la Secui, Glod, Țuglui etc. — șefii secțiilor de mecanizare înclină să renunțe la balotatul paielor, invocînd motivul că se consumă sîrmă cu mult peste normativ. Se înțelege că a încetini ritmul balotării paielor înseamnă a întîrzia eliberarea terenului și implicit executarea arăturilor și însămințării duble. Dacă Direcția culturilor agricolă județeană sesiza mai operativ această stare de lucruri și lua măsuri imediate de natură să ducă la soluționarea problemei, în momentul de față suprafețele eliberate, arate și însămînțate în cultură dublă ar fi fost cu cîteva sute de hectare mai mari. Unele cooperative agricole sînt în imposibilitatea de a intensifica ritmul arăturilor și îmsămînțărilor pentru că tractoarele care le deservesc sînt dirijate la alte unități. bunăvoință și străduință Oricîtă ar dovedi consiliul de conducere și specialiștii de la C.A.P. Bratovoiești, nu vor putea avansa cu aratul și semănatul dacă pentru aceste lucrări, de maximă urgență, le-a fost lăsat, la dispoziție, un singur tractor, pe cind altele cinci au fost trimise în altă parte. Sunt însă și unități care, deși dispun de un număr mai mare de tractoare, nu se pot folosi din lipsă de tractoriști. Ignorînd Legea organizării producției și a muncii in agricultură, adoptată nu de mult de Marea Adunare Națională, conducerea Fabricii de llllllllllilllillillllllllllliil zahăr și ulei Podari procedează, fără să consulte sau să întrebe pe cineva, la angajarea mecanizatorilor I.M.A. care deservesc cooperativele agricole din Glod, Țuglui, Podari și altele. ,,Nu exagerez cu nimic — afirma tov. ing. Aurora Marinescu, președinta C.A.P. din Glod, — că dacă cele patru tractoare, care stau de două zile din lipsă de tractoriști, erau folosite la arat și semănat, unitatea noastră ar fi putut să realizeze peste 50 la sută, dacă nu mai mult, din suprafața planificată pentru culturi duble“. Oare nu-i de ajuns că și așa unitățile agricole sînt destul de mult rămase în urmă cu arăturile și însămînțările ? ! Este timpul ca pentru o asemenea atitudine lipsită de răspundere, pentru greutățile pe care le fac unităților agricole, tovarășii din conducerea Fabricii de zahăr și ulei Podari să fie trași cu severitate la răspundere și cut mai surind posibil. Subliniem, într-o altă ordine de idei, faptul că unii specialiști, ca cei de la Motoci, Popînzălești, Robănești, invocă motivul că, datorită tasării terenului în timpul recoltatului, nu se pot executa acum arături și însămînțări, întrebăm pe acești tovarăși specialiști . De ce n-au respectat indicația expresă dată de la nivelul județului ca, paralel cu recoltatul, să se baloteze paiele, să se elibereze terenul și apoi să se execute aratul și semănatul? Desigur, dacă ar fi respectat această indicație, terenul se putea lucra cu ușurință și acum s-ar fi putut raporta însămînțarea tuturor suprafețelor planificate. In următoarele zile se cere peste tot să se realizeze o viteză superioară la semănatul culturilor duble prin folosirea cu maximum de randament a unui număr cît mai mare de tractoare. Pentru a mări productivitatea tractoarelor este indicat ca acestea să lucreze cît mai comasat, sub directa supraveghere tehnică a inginerilor. In acest mod este posibilă ridicarea calității lucrărilor, iar remedierea defecțiunilor se poate face foarte operativ. Accentuăm încă o dată asupra respectării indicației ca în toate cooperativele agricole să se organizeze schimburi prelungite de lucru, iar acolo unde este posibil să se lucreze și în schimbul II. Terminarea grabnică a însămințării culturilor duble, pe toate suprafețele planificate, este de neconceput fără concentrarea tuturor forțelor și mijloacelor, noaptea la arat și a discuit și ziua la semănat. Spre a mai putea obține porumb pentru boabe este indicat a se folosi, în acest scop, timpurii și extratimpurii hibrizi Í din 51 grupele 90 și 100. Acești hibrizi 5 pot da producții bune de boabe , mai ales în zonele irigate, dacă și însămînțarea se va face cu și maximum de rapiditate. Potrivit indicațiilor date de în către ministrul agriculturii și silviculturii la recenta teleconferință, care a avut loc cu faceritorii de răspundere de la direcțiile agricole județene, specialiștii din unitățile de producție au datoria să depisteze " toate terenurile cu umiditate suficientă, sau care pot fi initigate suplimentar cu surse lo-cale de apă, pentru a fi neîntîrziat semănate cu culturi duble. Trebuie avut în vedere că, ■ chiar dacă porumbul nu va ajunge, In unele locuri, la maturitate, se va obține totuși o mare producție de masă verde , pentru siloz sau pentru pășunatul de toamnă. Totodată, se cere combătute cu fermitate tendințele acelor specialiști care consideră încheiate lucrările de întreținere a culturilor. Este imperios necesar ca culturile duble să fie grăpate în 5—8 zile de la semănat, iar terenul să fie apoi lucrat cu sapa rotativă și să se aplice prașile mecanice ori de cîte ori este nevoie. Folosirea cît mai completă timpului de lucru, hărnicia oaamenilor, exploatarea rațională a utilajelor, sunt factori decisivi în obținerea succesului, adică de a însămînța cît mai grabnic cu culturi duble suprafețe cît mai mari. »ii:;iii!!!i!!:iaüi:;ii::i:äi Urgentarea ritmului însămînțarea culturilor la duble W.VAV.WAVAV.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.VAV.VA