Inainte, septembrie 1970 (Anul 27, nr. 7927-7952)

1970-09-16 / nr. 7940

Vizita la Sofia a unei delegații parlamentare române condusă de tovarășul ȘTEFAN VOITEC SOFIA 15. Trimisul special Agerpres, Simion Morcovescu, transmite: Delegația Marii Adunări Naționale, condusă de Ștefan Voitec, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., președintele Marii Adunări Naționale, a sosit marți la Sofia într-o vizită oficială, la invitația Adunării Populare a Republicii Populare Bulgaria. Oaspeții au fost întâmpinați de Ivan Mihailov, membru al Biroului Politic al C.C. al P. C. Bulgar, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Pekro Takov, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.C.B., ministrul comerțului interior, academician Sava Ganovski, președintele Biroului Adunării Populare a Republicii Populare Bulgaria,Radenko Grigorov, adjunct al ministrului afacerilor externe, Ghiorghi Dimitrov-Goșkin, președintele Comitetului bulgar de prietenie și relații culturale cu străinătatea, membri ai prezidiului Adunării Populare, președinți ai comisiilor permanente ale Adunării Populare, deputați și funcționari superiori din M.A.E. și alte persoane oficiale. Erau, de asemenea, de față Nicolae Blejan, ambasadorul României la Sofia, membri ai ambasadei. Adresisând un cuvînt de salut oaspeților, acad. Sava Ganovski a arătat importanța acestei vizite care are loc după evenimentul remarcabil pe care l-a reprezentat în relațiile românobulgare recenta întîlnire prietenească dintre delegația de partid și guvernamentală conduse de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al P.C.R., președintele Consiliului de Stat, și delegația de partid și guvernamentală condusă de tovarășul Todor Jivkov, prim-secretar al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, ce a deschis noi și largi posibilități pentru dezvoltarea continuă a relațiilor de prietenie și colaborare dintre cele două țări. Mulțumind pentru cuvintele calde de bun sosit, tovarășul Ștefan Voitec a relevat că vizita delegației are loc la numai cîteva zile după întîlnirea dintre delegațiile de partid și guvernamentale conduse de tovarășii Nicolae Ceaușescu și Todor Jivkov, care a constituit o manifestare vibrantă a sentimentelor de prietenie pe care le nutresc reciproc cele două popoare și a contribuit la întărirea relațiilor de prietenie și colaborare dintre România și Bulgaria. In cursul după-amiezii, delegația a avut la Adunarea Populară convorbiri cu președintele și membrii Biroului Adunării Populare, secretarul Prezidiului Adunării Populare și președinți ai unor comisii permanente. In cadrul unui schimb fructuos de păreri, parlamentarii s-au informat reciproc asupra activității forurilor supreme ale celor două țări. Prima zi a vizitei delegației M.A.N. s-a încheiat cu un dineu oferit în cinstea oaspeților de președintele Biroului Adunării Populare a R.P. Bulgaria. Sava Ganovski Ștefan Voitec au toastat penitru continua întărire a relațiilor de prietenie și colaborare dintre popoarele celor două țări. Publicarea raportului anual al secretarului general al O.N.U. NEW YORK 15. Corespondentul Agerpres, Constantin Alexandroaie, transmite : La Națiunile Unite a fost dat publicității raportul anual al secretarului general al O.N.U. „Anul 1970, se arată în documentul amintit, este pentru Națiunile Unite un an istoric. Niciodată înainte omenirea nu a considerat mai urgentă ca acum necesitatea existenței unei organizații mondiale eficiente, care să fie un for de armonizare în vederea realizării păcii“. U Thant subliniază că, analizând evoluția evenimentelor internaționale din ultimul timp, poate exprima „un optimism precaut“, care se întemeiază pe realizarea acordului pentru încetarea focului în Orientul Apropiat, încetarea războiului civil din Nigeria, încheierea tratatului sovietovest-german. „Totodată, arată secretarul general, este luată în considerație convocarea unei conferințe general europene pentru securitate“. JAPONIA. Firma japoneză Hitachi în colaborare cu Universitatea din Osaka a construit un microscop care prezintă cel mai înalt voltaj electronic din lume (3.000.000 e.v.) și are o capacitate de a mări de 100.000 ori. El are o înălțime de 12 meri și cîntărește 67 tone. în foto , uriașul microscop care a fost prezentat la cea de IVI-a conferință internațională pentru microscoape electronice, care s-a desfășurat la Grenoble la sfîrșitul lunii august. STARE EXCEPTIONALA IN SIERRA LEONE FREETOWN 15 (Agerpres). In statul african Sierra Leone a fost decretată starea excepțională. Guvernul de la Freetown, a declarat primul ministru Siaka Stevens într-o cuvîntare radiodifuzată, deține informații potrivit cărora „un grup de persoane, care tind să preia controlul asupra țării, desfășoară o activitate contrară menținerii unui climat sănătos“. Premierul Stevens a cerut concetățenilor săi să păstreze ordinea și a avertizat că guvernul va adopta măsuri din cele mai energice împotriva persoanelor care prin activitatea lor vor provoca dezordine în Sierra Leone. După opinia unor observatori, măsurile anunțate la Freetown au o strînsă legătură cu cererile de demisie prezentate de ministrul finanțelor, Mohammed Fama, și ministrul pentru problemele dezvoltării, Bash Taqi. Aceștia s-au declarat nemulțumiți de programele politice elaborate de guvernul premierului Siaka Stevens. AMMAN 15 (Agerpres). Lupte violente au reizbucnit morți în localitatea Zarka, situată în apropiere de Amman, între unități ale armatei iordaniene și comandourile palestiniene, anunță agențiile de presă. Au fost semnalate lupte și în nordul Iordaniei, orașul Irbid fiind, potrivit agenției France Presse, în mîinile partizanilor palestinieni. 30 S ® St O ( ARGENTINA Documentul adresat de C. G. T. președintelui Levingston BUENOS AIRES 15 (Agerpres). Confederația generală a muncii din Argentina, de tendință peronistă, a adresat președintelui argentinian, Roberto Levingston, un document propunînd adoptarea unui program social-economic capabil să determine pe plan politic o reconciliere între autorități și mișcarea peronistă. Documentul semnat de Jose Rucci, care a preluat conducerea acestei puternice centrale sindicale din Argentina după asasinarea lui Augusto Vándor, preconizează naționalizarea băncilor, împroprietărirea țăranilor, limitarea concesiunilor acordate societăților străine, admiterea participării lucrătorilor în administrațiile întreprinderilor publice și particulare, sporirea rolului sindicatelor. Printre măsurile politice preconizate se numără garantarea drepturilor constituționale, reforma universitară, anularea legilor represive, dreptul de vot pentru toți cetățenii țării. Documentul adresat de C.G.T. președintelui Levingston se înscrie în eforturile manifestate atît din partea autorităților cît și a liderilor sindicali, adepți ai peronismului fără Peron, de a se crea premisele pentru o mobilizare generală la programele de reconstrucție și de exploatare a bogățiilor țării în interesul național. Se urmărește, de asemenea, după cum se specifică expres în document, să se pună capăt climatului de nesiguranță și violențe provocat de răpirile și asasinatele politice petrecute în ultimele luni în Argentina. Noua stagiune a parlamentului olandez ■ Discursul reginei Juliana HAGA 15 (Agerpres). Deschizând marți noua stagiune a Parlamentului olandez, regina Juliana a relevat, în discursul său, intențiile guvernului de a adopta o serie de măsuri economice și financiare severe în vederea stopării inflației și a „supraîncălzirii“ economiei. Ea a subliniat „profunda preocupare“ a guvernului în legătură cu evoluția economiei Olandei, marcată și de deteriorarea balanței comerciale. „Creșterea din ultimele luni a cheltuielilor naționale totale s-a produs într-un ritm prea rapid, cauzat de investițiile din industrie și din consumul privat, s-a precizat în discurs. Printre măsurile propuse de guvern, se numără : creșterea impozitelor pe venituri, a taxelor corporaționale, creșterea impozitelor pentru noile automobile cumpărate în rate, creșterea cu 3 la sută a prețului benzinei, creșterea cu 2 la sută a taxelor pe valorile adiționale, restrîngerea cheltuielilor de capital, a creșterii creditelor nerentabile și a împrumuturilor particulare. Pe de altă parte, se preconizează „înghețarea“ salariilor și un control mai sever al prețurilor. Intensificarea mișcării greviste în S. U. A. Scrisoarea președintelui Nixon adresată liderilor sindicali WASHINGTON 15 (Agerpres). Mișcarea grevistă din S.U.A. a luat amploare prin încetarea lucrului, începînd de la miezul nopții de luni spre marți, a peste 340 000 de lucrători de la cea mai mare societate constructoare de automobile, „General Motors“. Hotărîrea de declanșare a grevei a fost luată luni după-amiază de Sindicatul muncitorilor din industria de automobile, după întreruperea tratativelor purtate de peste trei luni cu administrația companiei pentru reînnoirea contractului colectiv de muncă ce a expirat. În virtutea hotărîrii sindicatului de a limita efectele grevei numai la producția de automobile a lui „General Motors“, sunt afectate de mișcarea revendicativă toate uzinele și întreprinderile societății din S.U.A. și Canada, cu excepția a 27 de unități care produc echipamente pentru alte companii. Mișcarea revendicativă s-a extins și în transporturile feroviare, deși judecătorul federal al districtului Columbia, Howard Corcoran, a interzis luni sindicatelor să declare grevă pînă la încheierea audierilor, la 23 septembrie a.c., în urma acțiunii intentate de conducerea societăților pentru a împiedica încetarea lucrului. Interdicția a fost impusă cu numai cîteva ore înainte de declanșarea grevei. Conducerea sindicatelor a criticat interdicția, iar organizațiile locale din Ohio nu au respectat-o, peste 40 000 de muncitori intrînd în grevă. Un purtător de cuvînt al sindicatelor din transporturi a declarat că în următoarele zile se va lua o hotărîre cu privire la declararea unei greve naționale sau la obținerea anulării deciziei judecătorului federal, Corcoran. Președintele S.U.A., Richard Nixon, a adresat luni o scrisoare deschisă liderilor sindicali, în care dă asigurări că Administrația sa va promova o politică antiinflaționistă, care nu se va baza pe o strategie ce implică creșterea șomajului. CALEIDOSCOP NEW YORK 15 (Agerpres). — Și un computer poate să piardă o partidă de șah... Așa s-a și întâmplat săptămîna trecută, cînd două computere de mare capacitate, valorând fiecare cite 10 milioane dolari, și-au disputat prima partidă de acest fel din istoria șahului. Protagoniștii, un computer al Universității Columbia din New York, iar celălalt al Universității Alberta din Canada, au jucat „calm“, avînd nevoie fiecare de un timp de „gîndire“ de la 1 pînă la 3 minute pentru fiecare mișcare. în cele din urmă, computerul Universității newyorkeze a reușit să cîștige Ia fața partenerului canadian. + ATENA 15 (Agerpres). — O necropolă din epoca miceniană (1240—1170 î.e.n.) a fost recent descoperită în regiunea Tanagra din centrul Greciei. „Cimitirul“ conține 32 de morminte, cea mai mare parte dintre ele fiind săpate în rocă de calcar, ca și mai multe urne funerare. ROMA 15 (Agerpres). De două zile, vulcanul Etna și-a intensificat activitatea. Din craterul secundar este aruncată la mare înălțime materie incandescentă. Puternice explozii au fost înregistrate și în craterul de nord-est. •4r ROM 15 (Agerpres). La 25 de ani după terminarea celui de-al doilea război mondial, sirenele sună din nou în localitățile vest-germane Rinkerode și Amersbueren, unde peste 30 de bombe americane neexplodate sunt dezgropate și dezamorsate Locuitorii vor trebui să părăsească timp de mai multe săptămîni casele și fermele între orele 8.00 și 18.30. •ér SANTIAGO DE CHILE 15 (Agerpres). — Șomajul în America Latină afectează 40 la sută din totalul de 150 milioane cît reprezintă forța de muncă activă, se arată într-un raport al Comisiei Economice a O.N.U. pentru America Latină.Ar . ROMA 15 (Agerpres). La Roma, și-a început lucrările cel de-al VII-lea Congres al „Consiliului internațional al științelor aeronautice“. Participanții la dezbateri vor analiza o serie de aspecte legate de progresul aviației, în special în domeniul construcțiilor avioanelor cu decolare verticală și al celor supersonice. încheierea vizitei în R.P. Polonă a delegației Adunării Naționale Franceze VARȘOVIA 15 (Agerpres). Delegația Adunării Naționale Franceze și-a încheiat vizita de o săptămînă în R.P. Polonă, informează agenția P.A.P. In timpul vizitei, parlamentarii francezi au purtat convorbiri cu reprezentanții organelor supreme ale puterii de stat din țara gazdă și cu parlamentarii polonezi. In cursul discuțiilor bilaterale au fost abordate și probleme ale securității europene. Participanții la convorbiri au subliniat faptul că înregistrarea unor păreri apropiate slujește promovării unei politici pașnice în Europa și adîncirii relațiilor prietenești între cele două popoare și state. Au fost, de asemenea, subliniate posibilitățile de lărgire a colaborării economice și a schimburilor comerciale bilaterale. Vicepreședintele Adunării Naționale Franceze, Rene la Combe, a salutat apariția unor condiții tot mai favorabile pentru adîncirea colaborării și înțelegerii reciproce între statele europene cu sisteme sociale diferite. VARȘOVIA. La Varșovia au început lucrările Conferinței Comisiei planului de dezvoltare a telecomunicațiilor din Europa și bazinul mediteranian, cu participarea delegațiilor din 50 de țări, printre care și România. Conferința va definitiva un program pe 8 ani cuprinzînd metode eficiente și calitativ mai bune de exploatare pentru asigurarea telecomunicațiilor internaționale. PARIS. Ministrul economiei și finanțelor al Franței, Valery Giscard d’Estaing, și-a reluat consultările cu reprezentanții sindicatelor și cu organizațiile profesionale asupra proiectului de reformă fiscală prezentat recent de guvern în fața Comisiei financiare a Adunării Naționale. In scopul realizării unei unități de acțiune pentru satisfacerea principalelor revendicări ale muncitorilor, astăzi urmează să aibă loc o întilnire între conducerile centralelor sindicale C.G.T. C.F.D.T., care împreună cuși prind 75 la sută din totalul muncitorilor sindicalizați. GENEVA. Valoarea comerțului mondial din anul 1909 a înregistrat o creștere de 14 la sută față de anul precedent, ridicîndu-se la suma de 272 miliarde dolari, se arată în raportul anual al Acordului General pentru Tarife și Comerț (G.A.T.T.). Raportul apreciază că volumul exporturilor a crescut cu 10 la sută.Documentul subliniază că pentru anul 1970 se așteaptă ca schimburile comerciale internaționale să înregistreze o nouă creștere de 10 la sută. PEKIN. Li Sien-nen, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, vicepremier al Consiliului de Stat al R. P. Chineze, a purtat convorbiri cu Nguyen Don, membru al Secretariatului Comitetului Central al Partidului celor ce muncesc din Vietnam, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al R. D. Vietnam, care conduce o delegație economică a R. D. Vietnam. Convorbirile au decurs într-o atmosferă deosebit de cordială și prietenească, relatează agenția China Nouă. ROMA, în localitatea turistică italiană Tivoli s-a desfășurat sesiunea de toamnă a Consiliului Ministerial al Uniunii Europei Occidentale (organism care grupează țările membre ale Pieței comune și Marea Britanie). Delegațiile celor șapte țări s-au referit pe larg la o serie de probleme privind relațiile Est- Vest, situația din Orientul Apropiat și stadiul actual al negocierilor de aderare a Angliei la Piața comună Problemele europene au ocupat o mare parte a dezbaterilor. TEL AVIV. La Tel Aviv s-a anunțat că au fost înregistrate alte 17 noi cazuri de holeră în Israel, numărul total al celor bolnavi de la declanșarea epidemiei ridicîndu-se la 120. Dintre aceștia numai 42 de bolnavi se află în prezent in spital, ceilalți fiind vindecați. WASHIngTON. Reprezentanții permanenți ai Franței, Marii Britanii, U.R.S.S. și S.U.A. la O.N.U. s-au întrunit luni la sediul delegației britanice pentru a continua discutarea problemei Orientului Apropiat. O nouă întîlnire urmează să aibă loc la 30 septembrie a.c. Adjuncții ambasadorilor celor patru se vor întîlni la 19 septembrie a.c. BELGRAD. Ministrul comerțului exterior al Republicii Socialiste România, Cornel Burtică, care face o vizită în Iugoslavia la invitația secretarului federal iugoslav pentru comerț exterior, Mohamed Hadjidi, a avut convorbiri cu omologul său în legătură cu dezvoltarea colaborării economice româno-iugoslave. In cursul zilei de marți, ministrul român, însoțit de Yanicek Vitoslav, adjunct al secretarului federal pentru comerț exterior al Iugoslaviei, și de ambasadorul României la Belgrad, Vasile Șandru, a vizitat marele complex industrial „Rade Koncear“ din Zagreb și pavilioanele Tîrgului internațional de toamnă deschis în capitala Croației, BOMBAY. Inundațiile care s-au abătut asupra statului indian Gujarat au distrus în întregime două sate și au provocat moartea a 329 de persoane. Redacția și administrația: Craiova str. Oltețu nr. 8 — telefoane: 12613 — 12552 — 13711 — 11993 — 31661 — 31771 — 31877 — TIPARUL ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFIGA „OLTENIA" 40.46» Corespondență Rezultatele conferinței la ivel înalt a țărilor nealiniate snt apreciate în capitala Zamiei ca o expresie a succesului forturilor depuse în vedereaonsolidării independenței potice și economice a acestorări, a intensificării luptei lor, lături de alte state ale lumii, împotriva imperialismului, colnialismului și neocolonialismului. Dezbaterile au fost dominate de spirit realist și de dorința constructivă a participanților de a se realiza o înelegere cît mai largă asupra uturor problemelor abordate. Observatori politici apreciază că în ciuda existenței unor »ăeri diferite asupra diverselor puncte ale ordinii de zi a metodelor de acțiune, reprezentanții țărilor participane la conferință au știut să depășească momentele dificile. Semnificația majoră a conferinței constă în aceea că ea a fost concepută ca o contribuție la consolidarea păcii și la extinderea colaborării între state, demonstrând că politica de nealiniere și-a confirmat viabilitatea și atracția pe care o exercită îndeosebi asupra statelor ce și-au cucerit recent independența sau sunt pe cale să și-o dobîndească. Reafirmată într-un moment al situației internaționale, în care politica imperialistă de forță și de intervenție în treburile interne ale altor state continuă să se manifeste, constituind un pericol nu numai pentru țările neangajate, ci și pentru toate statele, politica de nealiniere se înscrie pe linia eforturilor menite să contribuie la însănătoșirea situației internaționale. Țările nealiniate — care compun circa două treimi din statele lumii — depun eforturi nobile pentru promovarea în relațiile internaționale a principiilor apărării independenței și suveranității naționale, a extinderii cooperării multilaterale, reciproc avantajoase, luptă pentru ca securitatea și progresul lor să nu mai depindă de bunăvoința puterilor străine. Ele resping orice formă de dominație, promovînd cooperarea cu toate statele în vederea consolidării păcii. Opunîndu-se logicii blocurilor militare, au subliniat unii vorbitori în cadrul lucrărilor conferinței, țările nealiniate nu intenționează să formeze ele însele un bloc, ci să se afirme ca un factor activ pe arena internațională. Ele militează pentru instaurarea unui nou tip de relații între state la baza cărora să stea pacea și securitatea, dezarmarea generală și totală, lupta împotriva imperialismului și colonialismului, desființarea prăpastiei dintre nivelul de dezvoltare al țărilor industriale și cel al statelor în curs de dezvoltare, coexistența pașnică între țări, indiferent de forța lor militară sau economică, de sistemul lor politic. Pornind de la faptul că, la 25 de ani de la crearea Organizației Națiunilor Unite și la 10 ani de la adoptarea Declarației privind acordarea independenței țărilor și popoarelor coloniale, numeroase regiuni ale lumii, mai ales în Africa australă, se mai află sub dominație străină, iar milioane de oameni sunt supuși unei intolerabile discriminări rasiale, participanții la conferință au fost unanimi în condamnarea colonialismului și neocolonialismului, discriminării rasiale și apartheiadului, s-au pronunțat pentru acordarea unui larg sprijin popoarelor care luptă pentru eliberarea lor. O problemă de însemnătate capitală a constituit-o în cadrul dezbaterilor dezvoltarea și intensificarea colaborării economice între țările reprezentate. De aceea, participanții la conferință au subliniat necesitatea imperioasă ca, utilizînd la maximum resursele lor materiale și umane, bazîndu-se pe propriile posibilități, să dezvolte la maximum colaborarea în acest domeniu, folosind avantajele pe care le oferă faptul că, în ansamblul lor, țările nealiniate — țări în curs de dezvoltare — dețin imense resurse de materii prime, dintre care unele încă insuficient explorate și utilizate. Desigur că existența unor mari diferențe între nivelurile de dezvoltare ale țărilor nealiniate impune și o largă cooperare internațională cu țările industrializate. In acest sens s-a manifestat preferința pentru programele de dezvoltare elaborate cu asistența O.N.U., mai ales în perspectiva celui de-al doilea deceniu al dezvoltării. Avantajul reciproc, obținerea unor prețuri mai bune pentru produsele exportate de țările în curs de dezvoltare, formarea de cadre calificate — au fost menționate ca elemente de importanță vitală pentru dezvoltarea și progresul țărilor lumii a treia. Numeroși au subliniat că, în vorbitori procesul îndelungat și plin de dificultăți al dezvoltării, eforturile proprii trebuie să se afle pe primul plan. Evident, confruntarea de păreri și schimbul de idei prilejuit de conferință, sugerarea căilor celor mai indicate pentru asigurarea succesului politicii de nealiniere nu au fost lipsite de accente polemice. Aceasta se explică, în primul rînd, prin faptul că țările nealiniate, situate în toate regiunile lumii, au sisteme economice, sociale și politice diferite, o cultură și civilizație formate în condiții istorice deosebite. Dar vorbitorii au fost de acord că realizarea unității între aceste forțe diferite este nu numai necesară și posibilă, ci și de mare utilitate, pentru că se făurește în numele întăririi păcii și colaborării prietenești. Hotărîrile celei de-a conferințe la nivel înalt trei a țărilor nealiniate vor avea un a efect pozitiv atît pentru aceste state, cît și pentru îmbunătățirea climatului politic internațional. Propunîndu-și să fie în afara orbitei imperialismului, țările nealiniate aduc o prețioasă contribuție la cauza păcii și colaborării internaționale. N. PUICEA trimisul special al Agerpres la Lusaka Sub semnul colaborării, păcii, independenței și progresului