Inainte, septembrie 1970 (Anul 27, nr. 7927-7952)

1970-09-16 / nr. 7940

în pregătire. Un volum însemnat de investiții pentru dezvoltarea industriei electrotehnice din județul nostru După cum se știe, an de an, ramura electrotehnică — care în județul nostru deține o pondere Însemnată in dinamica pe țară a acestui domeniu — s-a dezvoltat și modernizat în ritmuri impresionante. Concomitent cu materializarea investițiilor acestui an, la Grupul de uzina pentru aparataj și mașini electrica Craiova au intrat într-un stadiu decisiv pregătirile pentru asigurarea tuturor condițiilor necesare realizării Investițiilor ce fac obiectul frontului de lucru 1971. Este vorba de obiective și capacități noi, care vor asigura punerea in funcțiune a 4 500 tone/an aparataj electric de înaltă tensiune, 300 bucăți/ an motoare electrice și laboratorul de Înaltă tensiune — cu termene In trimestrele I și IV 1971. In afara acestor obiective, planul de investiții cuprinde sarcini ample privind construcția unităților noi : fabrica de transformatoare mici Filiași — cu punere In funcțiune, ca primă etapă, cu 3 700 MWA transformatoare in trimestrul IV 1972, fabrica de celule electrice prefabricate de înaltă tensiune Băilești — cu punere în funcțiune, ca primă etapă, cu 500 bucăți celule în trimestrul IV 1971, Liceul industrial Craiova — cu 16 săli de clasă, 1 500 mp ateliere, cantină și internat cu 600 locuri — cu termen de punere în funcțiune In trimestrul III — 1971. De asemenea, potrivit fondurilor aprobate prin planul de investiții, au început pregătirile in vederea creării tuturor condițiilor pentru atacarea de obiective noi, in cadrul dezvoltării uzinei „Electroputere" . Concomitent cu pregătirea și materializarea acestui Însemnat volum de investiții, pentru anul 1971, prin plan, sunt repartizate grupului de uzine pentru aparataj și mașini electrice un număr de 140 apartamente fizice. Acestea sunt distribuite in vederea acoperirii cerințelor curente ale noilor capacități și dezvoltări : 70 dezvoltarea apartamente pentru uzinei „Electroputere“, 20 pentru viitorii electrotehniști de la Filiași și 50 pentru personalul ce va deservi noua fabrică de la Băilești. » AD. F. sci illillilll t «gurte. »Msi Mifl .. 1 *' VA ANUL XXVI — NR. 7940 MIERCURI 16 SEPTEMBRIE 1970 4 PAGINI 30 BANI Illllllilllllllllllll! Consiliul popular al județului Dolj COMITETUL EXECUTIV In temeiul art. 23 din Legea nr. 57/1968, de organizare și funcționare a consiliilor populare, se convoacă Consiliul popular al județului Dolj în sesiunea a VI-a ordinară, în ziua de 19 septembrie 1970, orele 8,30, în sala Filarmonicii de stat „Oltenia" din Craiova. ORDINEA DE ZI. 1. Proiect de hotărîre privind măsuri pentru creșterea eficienței economice în unitățile industriei locale și gospodăriei comunale și locative, in condițiile îmbunătățirii calității produselor și a prestărilor de servicii către populație. 2. Raportul comisiei permanente plan-finanțe privind stilul și metodele de muncă folosite în exercitarea atribuțiilor prevăzute de Legea nr. 57/1968. 3. Ratificarea deciziilor emise de comitetul executiv în intervalul dintre sesiuni, nn îndeplinirea unor atribuțiuni ale consiliului popular. 4. Proiect de hotărîre privind eliberarea din funcție și alegerea unor judecători. 5. Validarea mandatului unui deputat ales în Consiliul popular al județului Dolj. 6. Măsuri organizatorice. Președinte, Ing. C. BABALAU Secretar, P. POROINEANU Creditul bancar - factor stimulator in sporirea eficienței întreprinderilor in cadrul ansamblului de măsuri pentru perfecționarea organizării și conducerii economiei naționale, au fost aprobate și se aplică începînd cu luna iulie a.c. noi reglementări în domeniul finanțelor și creditului. Elaborate într-o concepție nouă, pe baza directivelor Conferinței Naționale și hotărîrilor Congresului al X-lea al P.C.R., aceste acte normative urmăresc sporirea rolului pîrghiilor financiare în gospodărirea mijloacelor materiale și bănești și creșterea eficienței activității în fiecare unitate economică. în ce privește finanțarea și creditarea pe termen scurt, noile măsuri au în vedere in primul rînd încadrarea unităților economice într-un anumit volum de fonduri și lărgirea considerabilă a relațiilor directe dintre acestea și unitățile bancare operative. In acest sens, încă din faza de proiectelor de plan elaborarea financiar, unitățile bancare analizează în întreprinderi normativele mijloacelor circulante, urmărind ca acestea să fie calculate în concordanță cu sarcinile de plan și cu prevederile dispozi- GHEORGHE HONDOR directorul Sucursalei județene Dolj a Băncii Naționale țiilor legale, făcînd, atunci cînd este cazul, observațiile cuvenite. Unitățile operative ale băncii își vor spune în viitor punctul de vedere și cu privire la necesarul de credite la toate unitățile economice, indiferent că sunt de subordonare republicană sau locală, centrale industriale sau întreprinderi cu gestiune__economică, proprie din componența acestora. Fiind mai aproape de locul unde se rezolvă problemele, filialele și sucursalele bancare vor fi in măsură să facă o analiză documentată pe baza situațiilor concrete din întreprinderi, ceea ce se va reflecta și în stabilirea unor nevoi de fonduri reale. Se înțelege că acordarea acestor drepturi sporite presupune măsuri pe linia perfecționării pregătirii profesionale a aparatului economic din întreprinderi și a celui bancar, exigență și competență în luarea deciziilor financiare. Instrumentul practic de urmărire a încadrării întreprinderilor într-un anumit volum de fonduri îl constituie limita de creditare obținută prin luarea în considerare a mijloacelor proprii, împrumutate sau atrase, ceea ce va stimula întreprinderile în gospodărirea valorilor materiale și bănești. Așa de pildă, unitățile economice vor putea efectua plăți numai în cadrul limitei de creditare, care de fapt constituie capacitatea de plată a acestora, iar unitățile bancare au posibilitatea să sesizeze operativ încadrarea întreprinderilor în fondurile planificate stabilite și în funcție de situația concretă să se ia măsurile ce se impun. Calafat ii moderne la Fabrica de conserve Foto : Florian Ioșoga ............................................................................. mumii! (Continuare în pag. a III-a) ianul ti y?i:’. Ieri, din nou la școală Pe marile trasee ale învățăturii Totul s-a desfășurat ieri, după tradiție : sunet de clopoțel, careuri sărbătorești, întîlniri între generații, surîsuri și destăinuiri, efuziuni sufletești și proiecte îndrăznețe, cuvinte de omagiu și inaugurări școlare... Dar în fiecare dintre unitățile școlare însuflețite de acest eveniment al începutului de an școlar s-au făcut remarcate semnele ineditului care atestă un continuu progres, o rodnică efervescență creatoare pe drumul luminos deschis școlii românești de Directivele celui de-al X-lea Congres al partidului : construcții noi, dotări didactice deosebite, perfecționări de ordin organizatoric, condiții deosebite pentru un început rodnic pe drumul învățămîntului de zece ani și pentru cuprinderea tuturor copiilor de 6 ani în clasa I, realizări remarcabile în procesul instructiv-educativ etc. La toate festivitățile — mii care au avut loc ieri, un moment distinct, însuflețitor l-a constituit transmiterea către uriașul auditor de cadre didactice, profesori și elevi — a Salutului C.C. al P.C.R., Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale R.S. România, prilejuit de deschiderea anului școlar, în fața attor prețioase îndemnuri, povețe și prețuiri, răsunat un cald și ferm legămînt, un unanim răspuns de hărnicie și sîrguință. Noi ascensiuni Cea mai vîrstnică instituție școlară a Doljului — Liceul nr. 1. „Nicolae Bălcescu“ din Craiova și-a sărbătorit cu vigoarea și solemnitatea dintotdeauna acest ciclic prolog. Cuvintele rostite de tov. Vintilă Turcu, secretar al comitetului municipal de partid, de cei doi directori ai liceului — profesorii Nicolae Andrei și Ion Ciolac — au dat acestui nou act inaugural pecetea de atentă îndrumare pe drumul ascendent al acestei prestigioase școli. Vorbind în numele elevilor școlii — bronzați în spatele taberelor de la mare și munte, pregătiți — spiritual și sufletește pentru noi ascensiuni pe cărările științei, eleva Stela Popilian, din anul IV C — președintă a Societății literar artistice „Ioan Maiorescu“, elevă cu multiple valențe — a dat grai bucuriei unanime și sentimentului răspunderii depline pentru misiunile — de astăzi și de miine — în care se angajează miile de elevi ai acestui liceu. Iar efuziunea sinceră cu care s-a adresat colegilor săi a impresionat de fiecare dată : „Să luăm senin din limpezimea cerului pentru ca gindurile noastre să fie clare și frumoase , să luăm incandescențe din strălucirea soarelui pentru ca inimile noastre să fie calde și bune, să luăm tot ce are mai frumos natura și simțirea românească și — să dăm în schimb elanul tinereții noastre, să urcăm treapta noului an de școală plini de avînt tineresc și în idealul către care ne îndrumează partidul — părinte !“. începutul noului an școlar la acest liceu este marcat prin veritabile înnoiri și debuturi promițătoare : generalizarea predării pe obiecte la toate clasele I—IV | organizarea experimentului cu patru clase de anul I formate în exclusivitate din elevi sau eleve i intrarea in funcțiune a unui laborator lingvistic și a altuia în care va funcționa o instalație Vermix , amenajarea în perspectivă a unui laborator al muncii educative etc. Deschiderea anului școlar a însemnat, astfel, un șir de solemnități inaugurale — solemnități desfășurate fie la careuri sărbătorești sau doar în inimile fremătătoare ale dascălilor și ucenicilor lor, dimpreună. Atotcuprinzătorul răspuns: recunoștință! La toate ferestrele blocurilor din vecinătate au apărut fețe îmbujorate și surîsuri, în momentele în care în curtea școlii generale nr. 21 din Craiova se desfășura solemnitatea (Continuare In pag. a II-a) Careu sărbătoresc la Grupul școlar Electroputere Pași voinici pe porți de aur flllllllllllillllllllll..... Illllllilllllllllllll ) Vizita unei delegații sovietice ia Craiova Aflată în țara noastră, la invitația Consiliului General al A.R.L.U.S., delegația de membri fondatori ai Asociației de prietenie sovieto-române, condusă de H. Rahmatulaev, vicepreședinte al Asociației tadjice de prietenie și legături culturale cu străinătatea, a vizitat orașul nostru. In timpul șederii la Craiova, membrii delegației au vizitat Uzina „Electroputere“ și au avut o întîlnire cu membri ai biroului Consiliului județean Dolj ai A.R.U.S. Delegația a fost Însoțită de reprezentanți ai ambasadei U.R.S.S. la București și Consiliului General al A.R.S.U.S. Motoare pentru export Colectivul fabricii de mașini electrice rotative din Uzina „Electroputere“ Craiova realizează, în etapa actuală, loturi noi de produse destinate exportului. Este vorba de realizarea motoarelor tip MIP-90 de H0 kW, în construcție TH pentru Siria și Turcia, motoarele MAD-90 de 133 kW, construcție TH pentru R.P.D. Coreeană etc. Pentru a fi expediate în Republica Federală a Germaniei, Danemarca, Grecia, Ceylon etc., se află în diverse faze de execuție noi leturi de motoare. O nouă șosea De curînd, s-au terminat lucrările de amenajare a șoselei care leagă satele Ghercești de Ungureni. Aceasta se întinde pe o distanță de aproximativ 6 km și va ușura simțitor circulația între cele două localități rurale. De o parte și de alta a noii artere, cetățenii celor două așezări sătești, au plantat plopi, dînd astfel noii căi de acces un aspect plăcut. Simpozion „Educația prin muncă și pentru muncă“ Recent, s-au încheiat la București lucrările unui simpozion național, organizat pe tema „Educația prin muncă și pentru muncă“. Printre participările valoroase semnalăm și două comunicări științifice craiovene. Ele aparțin conf. dr. Ion Dumitrescu, care a vorbit despre „Probleme psihologice ale formării atitudinii față de muncă“ și unui grup de tineri profesori — Iuliu Paicu, Atanasie Marinescu, Ion Buțu, de la Comitetul județean U.T.C., în colaborare cu I. Dumitrescu, care au tratat teoretic, cu exemple practice, „Aspecte ale formării atitudinii față de muncă la tineretul școlar și la cel din întreprinderi“. lliliillllll 0 cerință de prim ordin în sporirea producției de carne de porc Organizarea temeinică a reproducției Atenția sporită pe care partidul și statul o acordă dezvoltării zootehniei izvorăște din rolul și importanța covîrșitoare a acesteia în înfăptuirea procesului obiectiv de modernizare a agriculturii. Rolul zootehniei creșterea economică de ansammblu a agriculturii constă și în aceea că, prin intermediul animalelor, se asigură o valorificare superioară a producției vegetale. Din studiile efectuate în această direcție, cât și din rezultatele practice, rezultă că o cantitate de concentrate și furaje de volum în valoare de 1000 lei, valorificate prin zootehnie, asigură realizarea unei producții animaliere în valoare de peste 1500 lei, ceea ce înseamnă o creștere de 50 la sută. Din aceste date rezultă clar că, cu cit producția vegetală va fi transformată într-o proporție mai mare în produse de origină animală, cu atît mai eficientă economia va fi activitatea unităților noastre agricole. Avînd la bază aceste considerente de ordin economic, deosebit de importante pentru ridicarea pe o treaptă superioară a ramurii de creștere a animalelor, plenara C.C. al P.C.R. din martie 1970 a aprobat un vast program național, al cărui scop este de a stimula producțiile animaliere în sectorul cooperatist, cât și pe producătorii individuali, care cresc în proprietate personală un mare număr de animale pentru producția de carne. Un mare accent, în acest domeniu, se pune pe dezvoltarea bazei tehnico-materiale, în contextul căreia se pune problema asigurării pentru toate unitățile, cât și pentru producătorii individuali, a unor animale de rasă, cu un potențial genetic ridicat. Pe lîngă baza furajeră, pentru care se depun eforturi din ce în ce mai mari în vederea îmbunătățirii structurii acesteia, unitățile agricole și gospodăriile personale ale membrilor cooperatori vor trebui să fie sprijinite pentru a realiza efective de animale, îndeosebi la specia porcine, cu mult sporite față de actualele cifre. Aceasta, pentru că specia porcine prezintă un grad mare de prolificitate, iar produșii acesteia valorifică cu maxim de randament baza furajeră. Intr-un singur an, de la o scroafă matcă se pot realiza în medie 6—7 purcei, care pînă la finele FLOREA STAICU (Continuare în pag. a lll-a) Acțiune piraterească asupra unui avion al companiei TAROM Un avion al companiei aeriene române TAROM, plecat în după-amiaza zilei de 14 septembrie în cursă regulată pe ruta București - Budapesta - Praga, a fost deturnat cu 12 minute înaintea aterizării la Praga și silit să se îndrepte spre München. Această acțiune piraterească a fost săvîrșită de un grup de pasageri unguri, îmbarcați la Budapesta, care, sub amenințarea armelor, au silit echipajul să zboare deasupra teritoriului Austriei și R. F. a Germaniei și să aterizeze pe aeroportul Riem din München. Deși propria lor viață era în pericol, membrii echipajului românesc au acționat cu calm, au prevenit panica în rîndul pasagerilor și au asigurat securitatea zborului, ținînd permanent legătura cu punctele de dirijare a navigației din Austria și R. F. a Germaniei. Autorii acțiunii piraterești sunt trei bărbați însoțiți de o femeie și doi copii. La aterizarea la München a avionului, la fața locului au sosit autoritățile vest-germane. Poliția din München a dezarmat și arestat imediat grupul persoanelor din R. P. Ungară care au atentat la securitatea pasagerilor și a echipajului avionului românesc. In prezent au loc cercetări, urmînd a fi aplicate prevederile legilor in vigoare. Pe aeroportul Riem, după un control menit să asigure securitatea zborului avionului, cei 78 de pasageri și 5 membri ai echipajului s-au reîmbarcat și au continuat, în cursul nopții, călătoria la Praga, unde au aterizat în bune condiții. Ulterior, avionul TAROM a efectuat cursa regulată spre București, cu pasageri îmbarcați la Praga și Budapesta. Organele de stat românești au luat măsurile corespunzătoare pentru desfășurarea zborurilor, atît pe liniile interne, cît și pe rutele internaționale, în cele mai bune condiții de siguranță. (Agerpres) Avancronica fotbalistică MAREA DATORIE de PETRE DRAGU Un fapt n-ar trebui să uite, azi, înaintea și în timpul partidei cu oaspeții unguri, studenții craioveni.. Un fapt care constituie, după opinia multora, un mare gest de generozitate din partea Federației Române de Fotbal. Anume că, în ciuda tristei comportări avute în Cupa balcanică, echipa din Bănie a fost totuși investită cu încrederea de a reprezenta și anul acesta specerul românesc într-o competiție internațională. A fost acest gest al federației unul nerealist sau a fost o exemplară acțiune cu caracter pedagogic ? La această întrebare nu poate răspunde nimeni altcineva decât echipa creditată, iar răspunsul nu cere vorbe, ci fapte . Jocul și rezultatele pe care se va obține „U“ Craiova într-o competiție — nota bene — superioară celei în care evoluase anul trecut. Dar, dacă nu se pot face pronosticuri exacte în privința „răspunsului“ concret dat de băieții noștri, o apreciere a șanselor lor se poate face — și încă în modul cel mai obiectiv cu putință. Adversarii de azi ai băieților noștri sunt o formație „de mijlocul clasamentului“ (indiferent de poziția ocupată de ea recent). Deci, într-un fel, sunt de același „calibru" cu reprezentanții noștri. Apoi , solii fotbalului din țara vecină (Continuare în pag. a III-a) 1