Inainte, ianuarie 1971 (Anul 28, nr. 8032-8056)

1971-01-13 / nr. 8040

• 13 — I — 1971 Pe teme ale învățămîntui de partid In strînsă legătură cu problemele actuale ale producției Discutăm cu tov. ing. Ilie Eremia, propagandist la cercul de învățămînt de partid, mai multe probleme interesante legate de tema i problemele economice ale întreprinderilor industriale. Reținem și consemnăm idei valoroase care ne confirmă faptul că aici, la Depoul de locomotive Craiova, învățămîntul ideologic este într-o strînsă legătură cu problemele curente, de actualitate, ale producției. lată un exemplu itema sintetic formulată pentru a fi expusă în curînd, la cea de a patra secție, în fața celor 50 de cursanți, se referă la ciclul de reparații al locomotivelor Diesel-electrice și accentuează căile scurtării acestuia în condițiile specifice depoului. — Presupun niște dezbateri „tari”” — ne mărturisea propagandistul. In anul 1970 contribuția comuniștilor noștri la soluționarea unor probleme stringente, legate de producție, a fost remarcabilă. — V-am ruga să vă referiți la unul din punctele nevralgice ale producției în cadrul secției R.R.D. (reparații cu ridicata în depou). — Cea mai discutată problemă a fost și rămîne în continuare aprovizionarea atelierelor cu materiile, materialele, piesele de schimb necesare bunului mers al reparațiilor. Față de această majoră componentă a procesului de producție comuniștii și alături de ei ceilalți muncitori, ingineri și tehnicieni manifestă maximum de receptivitate, cu toții dorind o desfășurare ritmică, calitativă muncii în ansamblu și pe fieacare loc în parte... — Din păcate — intervine în discuția noastră maistrul Iulian Bora, secretarul organizației de bază nr. 6 — nu în toate cazurile și peste tot sunt stimulate inițiativele creatoare, căutările oamenilor pentru mai bine. Uneori, în locul unei aprovizionări operative, fără „bariere“ și în ritmul dorit, datorită creării unui nou „post de control“, lucrurile se complică. Am în vedere aici faptul că, în 1970, am întîmpinat destule dificultăți în aprovizionarea tehnico-materială, tocmai datorită „popasului“ pe care trebuie să-l facă la Regionala ferate Craiova, timp de 4—5 zilei o serie de acte privind unele materiale deficitare. Cu ce am simplificat lucrurile față de trecut cînd noi, depoul, prin serviciile de resort, luînd legătura direct, fără „escala“ de care aminteam, cu unitățile la care găseam materialele necesare, ne aprovizionam mai rapid ? — Este într-adevăr o realitate — ne confirmă inginerul Eremia. Nu o dată comuniștii Dumitru Ghiță, Victor Enescu, Gheorghe Fileai și alții, de altfel nelipsiți de la dezbaterile pe care le organizăm la învățămîntul de partid ori în cadrul adunărilor generale ale organizației de partid, au criticat astfel de anomalii, propunînd soluții pentru lichidarea acestora. Ce-i drept, nu toate propunerile au găsit rezolvarea dorită, dar sunt destule cazuri cînd aportul lor a fost substanțial. In cadrul cercului, al cărui propagandist sunt, frecventează cursurile aproape toți maiștrii, tehnicienii și șefii de echipă, precum și un număr însemnat de muncitori cu o înaltă calificare și experiență în muncă. Corolarul dezbaterilor îl constituie, de fiecare dată, aspectele concrete ale producției. In secție nu există om care să nu cunoască atît planul depoului nostru cît și al secției, echipei și al său personal. In ce ne privește, noi considerăm că numai așa asigurăm o participare masivă la conducerea și soluționarea diverselor aspecte economice specifice unității noastre. De altfel, atît la expunerea privind organizarea științifică a producției, cît mai ales la cea de a treia secție unde am aprofundat în studiu expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și a guvernului din 25 noiembrie 1970, oprindu-ne mai mult la capitolul referitor la perfecționarea activității în transporturi, cursanții au manifestat mult interes față de tema supusă dezbaterii aducînd în discuție numeroase probleme, care mai de care mai importante... ...Am relatat mai sus doar cîteva aspecte legate de învățămîntul de partid din cadrul celor opt organizații de bază de la depoul craiovean, în care lucrează cu pasiune peste 500 de comuniști. Comunistul Florea Voinea, secretarul organizației de bază nr. 5, precum și Aurelian Iancu, un alt destoinic propagandist la învățămîntul de partid, ne-au vorbit mult timp atît despre frecvența de aproape sută la sută a cursanților la cele patru expuneri făcute pînă acum, în noul an de învățămînt, cît mai ales despre conținutul dezbaterilor. Există aici, la Depoul de locomotive din Craiova, o susținută preocupare pentru creșterea necontenită a eficienței învățămîntului ca formă principală a muncii politice de masă. De altfel, rezultatele bune obținute an de an, pe linia realizării și depășirii sarcinilor de plan, vin să confirme faptul că munca politică constituie un real sprijin al producției. LUCIAN TRIȚA Electroputere . Un nou lot de locomotive Continuă să fie electrificate noi sate din județ Anul care s-a încheiat a constituit pentru muncitorii. Inginerii și tehnicienii întreprinderii de rețele electrice Craiova o etapă superioară în vasta operă de electrificare a Olteniei. Inginerul Vasile Anghel, din serviciul de electrificări rurale al Întreprinderii respective, ne-a relatat că, în 1970, becul electric a fost aprins în alte 28 de sate din Județul Dolj. S-au realizat, în același timp, lucrări de extindere a rețelelor electrice într-un număr de 41 de localități rurale. In acest nou an s-a prevăzut în plănul de stat electrificarea uniui număr de 20 sate, între care se numără Brabova, Urdărica, Carpen, Cleanov, Pleșoi, Braloștița și altele. A. P. * fNAINTE3 Tehnologii diferențiate in producerea răsadurilor de legume timpurii Pe linia ridicării pe o treaptă superioară a trecerii de la o legumicultură tradițională la o legumicultură intensivă, cu sprijinul biroului Comitetului județean de partid, în județul nostru s-au făcut, In ultimul timp, o serie de mari investiții, construindu-se peste 120 ha solarii, dotate cu centrale termice și sere pentru producerea răsadului necesar cultivării legumelor timpurii. Avînd în vedere experiența anului trecut, cînd rezultatele obținute în solarii și în majoritatea fermelor legumicole din județul nostru au fost nemulțumitoare, se impune să luăm de pe acum măsuri pregătitoare, mai ales în ceea ce privește producerea răsadului, factor important de care depinde reușita culturilor timpurii. De aceea, în momentul de față, este bine să continuăm seria măsurilor organizatorice din legumicultură, și anume in strîmgerea biocombustibilului și păstrarea lui în platforme înguste de 1,5—2 metri, și înalte de 2—3 metri. In aceste platforme, bălegarul uscat se așează în straturi afinate pentru a împiedica procesul de fermentare ț D acolo unde se folosesc răsadnițe clasice din lemn — se vor lua măsuri de reparație și dezinfecție a acestora cu soluție de sulfat de cupru în concentrație de 5 la sută se vor procura semințele necesare culturilor timpurii. Pentru cultura tomatelor, atît la solarii cît și în cîmp se recomandă hibrizii „Export-il“ și „Argeș-1“. Hibridul „Export-II“ are capacitatea de a lega fructe la temperaturi mai scăzute, iar producția variază între 45—55 de totală mii kg/ha. Fructele nu prezintă încrețituri și nu au zonă verde în jurul pedunculului. In interval de 20—27 zile de la prima recoltare, realizează circa 90 la sută din producția totală. Hibridul „Argeș-1“ dă producții ce variază între 50 000 și 60 000 kg/ha, fiind tot așa de timpuriu ca și precedentul. In interval de 20—22 zile de la prima recoltare, realizează 50—80 la sută din producția totală. Pentru realizarea unor producții timpurii, ambii hibrizi se copilesc riguros și se cîrnesc deasupra celei de-a treia inflorescențe la pregătirea din timp amestecurilor de pămînt (mrașniță, pămînt de țelină, nisip și eventual turbă). Pămînturile folosite pentru amestec să fie luate din terenuri ce nu au mai fost cultivate cu legume în ultimii trei-patru ani cum ar fii lucernierele, pămînturile de țelină etc. După cernere, se vor depozita în vrac, acoperite cu folie de polietilenă veche sau sub șoproane, acolo unde există posibilități. înainte de folosire, amestecul este absolut necesar să fie dezinfectat cu abur sau formalină în concentrație de 2,5 la sută — folosind circa 100 litri soluție la metru cub de amestec. Acest tratament trebuie făcut cu 20—25 zile înainte de a-l folosi la semănat sau repicat. Se mai pot folosi pentru dezinfecție și alte substanțe ca Orthocid sub formă de soluție, în concentrație de 1 la sută, 50—60 litri soluție la metru cub. Amestecurile recomandate pentru semănat sînt formate din două părți pămînt de grădină, o parte mraniță, o parte turbă sau nisip ț , semănatul se va începe în mod diferențiat, în funcție de posibilitățile asigurării condițiilor optime de creștere răsadului. In C.A.P. sau complexele care dețin sere înmulțitor, semănatul tomatelor timpurii se va face între 5—10 februarie, în timp ce în unitățile unde producerea răsadului se face in paturi calde, cu condiții mai vitrege, semănatul să înceapă în perioada 20—25 ianuarie. In perioada de răsărire a răsadului trebuie să se asigure o temperatură între 22—25 de grade C, după care aceasta să coboare la 18—20 grade C, pentru a nu favoriza alungirea răsadului și deprecierea lui, din cauza insuficienței luminii. De la semănat și pînă la repicat se va urmări ca umiditatea solului să fie moderată, pentru a nu favoriza dezvoltarea bolilor criptogamice care produc căderea răsadului (Pitium debarianum). Zilnic, în jurul prînzului, cînd temperatura exterioară este mai ridicată, răsadurile se vor aerisi, pentru a facilita îmbogățirea atmosferei din răsadniță cu oxigen. De asemenea, geamurile serelor și răsadnițelor vor fi curățite pentru a permite pătrunderea luminii necesare creșterii materialului săditor. Călitul răsadului începe chiar din momentul răsăririi plantelor. ___ La apariția frunzelor adevărate se face repicatul, în mod obligatoriu, în ghivece nutritive. Ea Stațiunea experimentală legumicolă Ișalnița, în locul ghivecelor nutritive din pămînt presat se folosesc, cu mult succes, pungi din material plastic recuperat. Un muncitor poate confecționa pînă la 1000 bucăți pe zi, iar prețul de cost revine sub 5 bani per bucată. Se recomandă generalizarea în sectorul de producție a acestei metode, fiind practică și economică. In perioada de iarnă, cu cîțiva oameni se pot asigura pungile necesare lucrării de repicat pentru suprafețe apreciabile care se cultivă cu legume.Aceste pungi, de formă tronconică, fără fund, se umplu cu un amestec de pămînt format din două părți mraniță, două părți pămînt de țelină și parte nisip. Amestecul se introoduce în sere sau răsadnițe cu două-trei zile înainte spre a se încălzi, pentru a evita pierderile, ca urmare a plantării răsadului în pămînturi neîncălzite. Udatul se va face cu apă călduță pentru a nu produce răcirea răsadului. La o săptămînă după repicat, răsadul se va stropi cu Orthocid 0,2 la sută sau sulfat de cupru 0,75 la sută contra bolilor criptogamice. Operațiunea se repetă cu trei-patru zile înainte de plantarea răsadului la loc definitiv. In caz că apare căderea răsadului în vetre, se vor smulge și arde plăntuțele, iar pe locul respectiv se va presăra praf de var sau de sulf, se va aerisi puternic și sista udatul. In faza de răsad se vor aplica două-trei îngrășări faciale, în funcție de dezvoltarea răsadului. Soluția va avea concentrația de 0,8—1 la sută (0,3 azotat de amoniu, plus 0,5 la sută superfosfat, plus 0,2 la sută sare potasică). Dacă răsadul crește prea repede, vom suprima doza de azotat Bune rezultate dar și îngrășările intercalate — cu must de bălegar în concentrație de 1/10. După fiecare îngrășare, plantele se stropesc cu apă curată, pentru spălarea soluției de pe frunze. Cu două săptămîni înainte de scoaterea răsadului pentru plantat, se începe procesul de călire, care are o importanță deosebită pentru adaptarea la condițiile mai vitrege ce se întîlnește în teren. Pentru combaterea rozătoarelor, care atacă semințele și răsadurile, se vor folosi momeli din Aldrin — în concentrație de 20 la sută Aldrin și 80 la sută uruială de porumb la care se adaugă 2 la sută sirop de zahăr. In scopul realizării sarcinilor complexe din legumicultură, specialiștii și șefii de fermă trebuie să-și aducă o largă contribuție pentru obținerea producțiilor mari și constante de legume. Ing. ION POPILIAN director la Stațiunea experimentală legumicolă Ișalnița icai poșta satelor bratovoiești Utilajele sunt pregătite pentru campania agricolă Mecanizatorii de la secția nr. 2 Bratovoiești, în anul 1970, și-au depășit planul de producție cu 320 000 lei. Ținînd seama de sarcinile sporite ce le revin în acest an, ei și-au concentrat eforturile spre reparația din vremea utilajelor agricole. Deși a trecut o perioadă relativ scurtă de la începerea acestei acțiuni s-au și reparat cele 15 semănători de care dispune unitatea, 14 pluguri, 36 grape fixe, stelate și reglabile și alte utilaje. In prezent se efectuează revizuirea combinelor de recoltare a păioaselor. In această acțiune s-au evidențiat mecanizatorii Nicolae T. Nicolae, Ion Dinescu, Nicolae D Barbu, D. Buzescu și Ionescu Marin. P. MACARIE, coresp. La ferma zootehnică a cooperativei agricole Cu cîteva luni în urmă, la ferma zootehnică a cooperativei agricole de producție din Drănic, în hale special amenajate, au fost introduși 20 000 de pui pentru carne. Rezultatele bune obținute în acest sens au determinat conducerea cooperativei agricole să repopuleze halele respective cu o nouă serie de pui, chiar în această perioadă a sezonului rece. Invingînd greutățile generate de temperatura scăzută a lunii decembrie, s-a trecut la introducerea în hale a încă 18 000 de pui, care vor fi livrați în cursul lunii februarie. GH. BOTEA, vicepreședinte al consiliului popular comunal SADOVA S-au extins plantațiile silvice Prin hărnicia colectivului Ocolului silvic — Sadova, s-a reușit realizarea în bune condiții a planului de împăduriri de toamnă. Ca urmare, suprafața împădurită a Ocolului silvic a crescut cu încă 133 de ha, din care cea mai mare parte — 110 ha — s-a plantat cu plopi repede crescători. Au mai fost plantate, de asemenea, 2 ha cu salcimi, în vederea protejării suprafețelor agricole împotriva spulberării nisipurilor din zona sistemului de irigații. Un fapt nou în activitatea acestei unități o constituie plantarea a încă 10 ha cu zmeură, cultură ce va aduce importante venituri bănești. La aceste realizări și-au adus o contribuție valoroasă echipele conduse de pădurarii Alexandru Dinu și Marin. Drăguț. ION PATRAȘCOIU, coresp. ROMÂNEȘTI Amenajarea unei baze sportive Din inițiativa elevilor de la Școala generală de 8 ani din satul Lăcrița s-a trecut la amenajarea unei baze sportive pentru practicarea unor discipline caolei, handbal și baschet. Sub Îndrumarea prof. Ion Gorgăneanu, directorul școlii, și a prof. Vasile Gheorghe la noua bază s-au transportat zgură și pietriș, au fost executate lucrările corespunzătoare unei bune funcționalități a acestui obiectiv sportiv. ION F. DIACONU, coresp. Cooperativa „Deservirea“ — Se verifică funcționalitatea televizoarelor solicitanților Foto: Mihăilescu V. ; m E9 El B 8.2BISS ■»«£ £)»■ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] 3 B m B (Urmare din pag. I) B la sută din totalul salariaților ■ și o valoare a lucrărilor de H i 382 500 lei. Deoarece alei s-au obținut rezultate satisfăcătoare, B vom prezenta cîteva date care să reflecte eficiența aplicării acestei metode de lucru și creș. Forma de contractare a lucrărilor s-a făcut pe formații specializate unui anumit gen de lucrări.Pentru Încheierea congtractelor In acord global ia lucrări specifice de montat construcție metalică, executarea grumurilor din beton, cofraje pentru fundații, vopsitorii, Instalații și montări de geamuri, gg s-au aplicat în general norme republicane și mai puțin norme locale și departamentale. Tot timpul anului a fost asigurată gg forța de muncă necesară și nu gg s-au majorat prețurile/norterea cîștigului mediu. Prin transpunerea la viață a măsurilor pregătitoare și de impulsionare a aplicării acordului global. In anul trecut s-a obținut o dinamică crescîndă a extinderii acestei metode care se exprimă in următoarele date de evoluție s -ă. In vederea asigurării predării la termen a lucrărilor, la toate contractele-angajament s-a reținut 10 la sută garanție, conform metodologiei de aplicare a acordului global. In cursul anului 1970, la Șantierul nr. 1 Complex spre Craiova s-au încheiat 35 de contracte, din care 1 14 contracte s-au realizat înainte de termen ! 8 contracte s-au îndeplinit la termen | 13 contracte sunt în execuție cu posibilități de înfăptuire în termen. Iată, în acest sens, și cîteva exemple : Influența extinderii acordului global se reflectă și asupra nivelului de creștere a productivității muncii, și anume i — în trimestrul I din 1970, am realizat o productivitate, fără acord global, de 22 565 lei — în perioada aprilie-iunie productivitatea a fost de 24 430 lei/muncitor cu extinderea acordului global în proporție de 12 la sută I — în trimestrul III s-a realizat o productivitate de 25 546 lei/muncitor cu extinderea acordului global in proporție de 27 la sută I — In ultimele 3 luni, productivitatea muncii/muncitor reprezintă circa 37 000 lei cu extinderea acordului global la 60 la sută. Influența deosebită a extinderii acordului global, în special în perioada iulie-septembrie 1970 și începutul celui de-al patrulea trimestru, s-a reflectat asupra utilizării integrale a timpului de lucru și cheltuielilor indirecte la fondul de salarii. Redăm în acest sens cîteva date semnificative : Creșterea cîștigului mediu realizat în acord global, față de cîștigul mediu în acord simplu la un număr aproximativ egal de ore lucrate în cursul lunii, se poate observa din datele care evidențiază o sporire cîștigului mediu între 15—40 la o sută la muncitorii de categorii diferite din formația respectivă. Ca urmare a acțiunilor din ultimul timp, de intensificare a extinderii acordului global, am reușit la Șantierul nr. 1, ca un întreg lot de instalații, format din 140 muncitori, un șef de lot și trei maiștri, să contracteze cu șeful șantierului lucrări în valoare de circa 8,5 milioane lei și cu o manoperă plătibilă cu salarii de 874 000 lei. Obținerea acestor succese pe linia extinderii acordului global la șantierul craiovean se datorește atenției deosebite privind asigurarea unor condiții optime, programării fazelor de lucrări, stabilirii și eliberării frontului de lucru înainte cu 4—5 zile, controlului zilnic circa asigurării formației cu materiaile, scule și utilaje, verificării, prin sondaj, a prezenței lucru, intrării în lucru, asigurarării mijloacelor de transport etc. Verificarea săptămînală a realizării producției, încadrarea în termen, calitatea lucrărilor și impulsionarea ritmului de producție, atunci cînd se constată rămîneri în urmă, poartă girul a tot ceea ce este nou, valoros și interesant în activitatea constructorilor. Cu toate acestea, extinderea acordului global, într-o proporție mai mare, întîmpină o serie de greutăți în contractarea lucrărilor, minusuri determinate de lipsa unor materiale și a forței de muncă, ceea ce conduce la reținerea părților (șef formație și șef șantier). Rezolvarea acestor probleme depășește competența șefului de șantier. Există încă mișcări prea dese de formații de la un punct de lucru la altul pentru executarea de lucrări diverse pe un timp scurt (3—6 zile), fapt ce împiedică aplicarea acordului global. De asemenea, din lipsa de interes a unor cadre tehniceadministrative, care conduc subunitățile din punct de vedere al constructorului și mecanizării, nu am reușit să cuprindem în contract și mecanicii de utilaje care deservesc formațiile în acord global. Singura măsură eficientă pentru extinderea acordului global rămîne eliminarea deficiențelor subliniate și intervenția operativă a conducerii fiecărui șantier în asigurarea condițiilor organizatorice pentru formațiile de lucru. De asemenea, s-au trasat sarcini și se urmărește în continuare ca șefii de șantiere să asigure executarea lucrărilor noi numai pe bază de contract-angajament. Considerăm că aplicarea in mod organizat, de către toți factorii de răspundere, a salarizării în acord global, extinderea acestei forme pînă la organizarea de brigăzi mixte, care să contracteze un obiectiv de la fundație pînă la predarea lui la beneficiar, vor oferi avantaje foarte mari pentru constructor. In sensul realizării în bune condiții a planului de producție cît și a unor salarii ridicate pentru muncitori. Toate acestea vor conduce la atragerea unui număr din ce în ce mai mare de salariați — muncitori de diferite meserii — în sectorul de construcții-montaj. VWA,WAW,W.,iVW,WAW,VA,AViWA,AV///A,...ViVAVi...c Acordul global—metodă care girează în alte ritmuri constructive și obținerea unor salarii mărite ÎS * Perioada Nr. muncitorilor Nr. con. % extinde referință în acord global tradtelor derii 31 martie — — — 30 aprilie 10 13 31 mai 92 3 11 30 lunie 198 6 20 31 iulie 322 9 25 31 august 382 11 27 30 septembrie 479 12 30 31 octombrie 874 12 60 20 noiembrie 922 13 65 Denumirea Meseria Număr Valea-Termenului echipei munci- rea ma- Plani- Realizari a operei sicat zat Mihail Băluțoiu dulgher 29 61 406 30.IX. SO.ÎX. Dumitru Cioroiu vopsitor 30 104 284 30.IX. 30.IX. Gheorghe Ilie lăcătuș 130 369 624 30.IX 26.IX Gheorghe Ilie lăcătuș 130 196 244 31.X. 28.X. C-tin Căldare mont. geam. 61 95 457 10.IX. I.IX. C-tin Căldare mont. geam. 60 115 905 31.X 28.X. Ion Grigorescu instalator 37 198 252 31.VII. 25.VII. Traian Nicolae instalator 45 245 007 31.VII. 26. VII. Eugen Țăndărică instalator 16 40.834 30.IX. 30.IX. Indice de Produc-e celtu-Extinde utilizația lunară ieri indirecte Perioada de acord fond de pierdută față de salaglobal (%) timp max, datorită unui realizat disp. absențelor iulie 1970 25 94,20 537 400 7,1 aug. 1970 27 95,70 515 000 6,4 sept. 1970 30 95,85 501 000 5,3 oct. 1970 60 96,20 390 000 5,1 Numele și Cîștigul lunar în în acord Creș- prenumele acord simplu tere Meseria Categoria global tr. 11/1970 °/o lună Ion Grigorescu instalator 0 /III 4 604 3 617 127 Dumitru Ghema 4/1 2 967 2 411 123 Ion Sărăcin „ 1/1 2 272 1 537 147 Dumitru Cioroiu vopsitor 5/III 2 971 2 351 126 C-tin Dincă „ 1/II 1 372 1 254 110 Stănică Ciulu necalif. 1/ B 1 199 912 131 Elena Becheru „ 1/ B 1 154 894 128 Mihai Băluțoiu dulgher 5/III 3 043 2 354 129 Gheorghe Toducă „ 2/B 1 611 1279 125 Vasile Preoteasa „ 3/1 1 861 1 487 125 Traian Ionescu șef lot 2975 5 154 3 295 159 Nicolae Tuncu maistru 1810 2 846 2 260 126 Mihai Nedelcu maistru 1720 2 697 2 150 126 Nicolae Govna maistru 1480 2 941 1 850 159