Inainte, iunie 1982 (Anul 39, nr. 11565-11590)

1982-06-01 / nr. 11565

ANUL XXXVIII NR 11565 MARȚI 1 IUNIE 1982 4 PAGINI 50 BANI Ședința Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Sub președinția tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, luni, 31 mai, a avut loc ședința Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. La ședință au participat ca invitați membrii guvernului. Comitetul Politic Executiv a examinat și aprobat raportul privind cifrele de școlarizare pentru anul școlar și universitar 1982—1983 la învățămîntul preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional, de maiștri, superior postuniversitar, elaborate în conformimitate cu prevederile Legii educației și învățămîntului și pe baza propunerilor ministerelor, instituțiilor centrale și comitetelor executive ale consiliilor populare. S-a apreciat că propunerile au fost făcute în strînsă concordanță cu cerințele vieții economico-sociale din țara noastră, asigurînd necesarul de cadre cu o temeinică pregătire, pentru toate domeniile de activitate, inclusiv pentru acțiunile de cooperare în străinătate, în conformitate cu planurile de perspectivă ale dezvoltării economiei noastre naționale în anii următori. In spiritul politicii partidului nostru, de pregătire pentru muncă viață a tinerei generații, au fost adoptitate măsuri privind dezvoltarea învățămîntului preșcolar, primar și liceal. S-a stabilit ca marea majoritate elevilor clasei a IX-a să fie pregătiți în liceele industriale, de chimie industrială, agroindustriale și silvice, pentru a se asigura cadrele necesare acestor importante ramuri ale economiei țării. Comitetul Politic Executiv a indicat să fie luate măsuri ca, în viitorul an școlar, pregătirea celor care promovează clasa a VIII-a din unitățile școlare din mediul rural să se asigure, în cea mai mare parte, în comunele de domiciliu ale elevilor și, cu precădere, în specialitățile industrial-agricole — mecanică, electrotehnică, mine, petrol, construcții, materiale de construcții, prelucrarea lemnului, pentru industriile ușoară și alimentară. Măsurile stabilite asigură școlarizarea integrală a copiilor de vîrsta claselor I—X. De asemenea, pentru pregătirea unui număr mai mare de cadre de muncitori cu o înaltă calificare, s-a indicat ca în anul școlar viitor să sporească numărul elevilor în învățămîntul profesional, atît la cursurile de zi, cît și la cele serale. Totodată, pentru a da posibilitatea absolvenților liceelor, încadrați în producție, să-și continue studiile, va crește numărul locurilor la învățămîntul superior — seral și fără frecvență. Comitetul Politic Executiv a aprobat, de asemenea, numărul burselor ce se vor acorda în viitorul an școlar elevilor și studenților, asigurându-se în continuare, în spiritul politicii umaniste a partidului și statului nostru, condiții tot mai bune de pregătire tineretului patriei noastre. Comitetul Politic Executiv a cerut Ministerului Educației și Invățămîntului, ministerelor economice, consiliilor populare, forurilor științifice și politico-educative, organizațiilor de partid, de tineret, de masă și obștești să ia toate măsurile pentru pregătirea și buna desfășurare a viitorului an școlar, pentru aplicarea fermă a sarcinilor trasate de conducerea partidului și statului nostru privind perfecționarea și ridicarea continuă a conținutului învățămîntului, legătura tot mai strînsă a școlii de cerințele producției, formarea și educarea unui om nou, cu o înaltă conștiință patriotică, revoluționară. Comitetul Politic Executiv a dezbătut și aprobat un raport cu privire la recalcularea prețurilor de producție și de livrare în industrie, a tarifelor în transportul de mărfuri și a prețurilor în construcții-montaj. S-a subliniat că această măsură este impusă de majorarea prețurilor la gazele naturale și păcură, corespunzător celor practicate pe piața externă, precum și (Continuare în pag. a IV-a) La nivelul țârii, asigurarea unei balanțe de plăți extern echilibrată impune și în unitățile din județul nostru Reducerea importurilor departamentale prin integrarea masivă a fabricației Recent, Comitetul județean de partid a stabilit o serie de măsuri concrete, eficiente, pentru aplicarea în viață a indicațiilor date de tovarășul Nicolae Ceaușescu la Consfătuirea de lucru de la C.C. al P.C.R. din zilele de 14—15 mai a.c. Pentru tema articolului de față am prins două din aceste măsuri și anume : ■ organele și organizațiile de partid și consiliile oamenilor muncii din întreprinderile industriale vor acționa pentru realizarea programelor proprii de asimilare a importurilor atit pentru nevoile proprii rit și pentru alte unități economice ; pentru componentele ce se aduc din import și sunt în profilul de fabricație al altor unități din țară, se va acționa la ministere C.N.S.T. In vederea cuprinșiderii lor de urgență în planurile de asimilare. De ce se impun asemenea măsuri — ne-am propus să evidențiem în continuare pe baza unor recente concluzii desprinse dintr-o acțiune de control și sprijin efectuată de colective ale Consiliului județean de control muncitoresc al activității economice și sociale, împreună cu cadre de la inspecțiile specializate ale statului, specialiști din întreprinderi. De la bun început se cuvine să facem o precizare: datorită acțiunilor și măsurilor politice, tehnice și organizatorice inițiate de organele și organizațiile de partid și conducerile colective, în acest an numai șase sînt unitățile, față de 13 cîte erau în 1980, care au prevăzut să utilizeze materii prime, materiale, piese de schimb și subansamble din importvesteprinderile acestea sunt între„Electroputere“, aeronautică, de tractoare și mașini agricole, de utilaj greu. Combinatul chimic MĂRGĂRIT OLTEANU (Continuare în pag. a IlI-a) La Breasta, zootehnia este... în ofensivă Comună deloc mare, doar cu 1172 de gospodării, cu cîteva sate întinse pe mai mulți kilometri patrați, sprijinindu-se cu un „umăr“ în municipiul Craiova, cu celălalt în peisajul fastuos conferit de dealurile vestice ale județului. Breasta a fost și rămîne o localitate prosperă. Și unul din izvoarele ei de prosperitate 11 constituie tradiția creșterii animalelor, îndeletnicire aflată la mare preț aici, din moment ce recensămîntul din actuala primăvară a permis consemnarea în statisticile inimosului vicepreședinte Gheorghe Naidin, de vreo zece ani în această funcție, a 332 de taurine, din care 173 de vaci, 41 de juninci, 50 de tăurași și, în plus, circa 800 de porci și vreo 2 000 de oi. Intîmplarea a făcut ca să fim prezenți în comună chiar la o zi după ce 12 săteni își cumpăraseră la prețuri bune, ce-i drept, vaci din tîrgul de animale. Și între aceștia, Roibu M.N. Nicolae, Ion Pepene, Tistea M. Constantin, Meică Constantin. Ei sunt, de altfel, doar cîțiva dintre cei în măsură să dovedească prin fapte că o gospodărie bine chibzuită se poate ține pe propriile picioare. Nu întâmplător cantitățile de lapte, livrate efectiv statului din această zonă a economiei rurale, se vor cifra anul acesta la 2 300 hi lapte, mult contînd în balanță aportul unor cetățeni precum Alexandra Voinea, Polina Vizitiu (Valea Lungului), Ion Gherghinoiu, Petre Trandafir (Obedin), Ciobanu D. Alexandru, Ciobanu A. Alexandru (Crovna). Aceștia mulți alții muncesc nu nușimai în gospodăria lor, dar și în cooperativa agricolă, cu toate că drumul uneori pînă devaie la culturile unității este, o spunem, o muncă în sine. Este cazul să relevăm că actuala stare de lucruri se datorează primăriei care a găsit soluții optime privind pășunatul animalelor tuturor crescătorilor din localitate. Astfel, 30 ha din cele 120 ha închiriate de la întreprinderea de pajiști sunt destinate, în exclusivitate, crescătorilor ale căror MIRCEA CANTAR (Continuare în pag. a lil a) O delegație de partid și de stat a R.P. Polone, condusă de tovarășul Wojciech Jaruzelski, va efectua o vizită oficială de prietenie în țara noastră La invitația tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, o delegație de partid și de stat condusă de tovarășul Wojciech Jaruzelski, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unite Polonez, președintele Consiliului de Miniștri și al Consiliului Militar pentru Salvare Națională ale R.P. Polone, va efectua o vizită oficială de prietenie în Republica Socialistă România la începutul lunii iunie a.c. v Ziua internațională pentru apărarea copilului Liberi, cutezători lujeri ai păcii... Intrăm în iunie, spre vară cu sentimentul asumării tonic ai deschise a anotimpului maturității și angajării perpetue în vatra de lumină și de conștiință a patriei, dar și sub semnul cutezător al unei sărbători dragi inimii curate . 1 iunie înseamnă un fericit prilej de cinstire a copiilor țării, a copiilor lumii, sub zodia generoasă a luptei nobile pentru apărarea lor de pericolele războaielor, de foame și ignoranță, pentru pacea și libertatea vîrstei lor de aur tivită cu atîtea însemne ale grijii și răspunderii cu care îi înconjurăm. Aici, sub soarele socialismului, între hotarele patriei scumpe, copiii României cresc liberi, asemenea unor cutezători lujeri ai păcii și ai muncii... Aici, în România socialistă, copiii se bucură de minunate condiții de viață și de învățătură. Elocvente ni se par doar cîteva cifre — sumare pentru efortul uriaș de cuget și de simțire al partidului, al întregii noastre societăți — restrînse la nivelul Doljului contemporan, funcționează astăzi în această parte a țării un număr de 406 grădinițe cu un efectiv de 25 530 copii, 377 școli generale cu peste 100 mii de copii, procesul instructiv-educativ fiind asigurat de un personal de specialitate cu un efectiv total de aproape 7 300 cadre, din care 1089 educatoare și 1674 învățători, peste 4 500 profesori. Mai notăm e- G. P. (Continuare în pag. a II-a) în întîmpinarea celui de-al doilea Congres al educației politice și culturii socialiste Umanismul revoluționar - permanență a literaturii noastre socialiste (Dezbatere organizată de Asociația scriitorilor din Craiova) Recent, la sediul revistei „Ramuri“ s-a desfășurat dezbaterea cu tema „Umanismul revoluționar — permanență a literaturii noastre socialiste“, organizată de Asociația scriitorilor din Craiova în întîmpinarea Congresului educației politice și culturii socialiste. Dezbaterea s-a desfășurat pe baza referatului cu aceeași temă prezentat de criticul literar Ovidiu Ghidirmic și a fost condusă de scriitorul Ilarie Hinoveanu, directorul Editurii „Scrisul românesc“. Redăm, mai jos, fragmente din intervențiile participanților. Ovidiu Ghidirmic : Ideea umanismului străbate ca un fir roșu întreaga noastră cultură națională, începînd cu umanismul creației populare, continuînd cu umanismul de tip renascentist, ilustrat de voievozi luminați, cu dragoste față de artă și cultură (...) trecînd, apoi, la umanismul cronicarilor (...), ale căror opere sînt animate de idealul unității și independenței naționale și de cel mai ardent patriotism (...), pînă la umanismul de tip iluminist al „Școlii ardelene“, la umanismul generaților de la 1848, la umanismul literaturii române clasice și moderne și pînă la umanismul revoluționar, de astăzi, care caracterizează epoca mărețelor construcții ale socialismului în patria noastră. Se poate vorbi, așadar, cu mult temei și cu justificată mîndrie, de un umanism românesc în contextul umanismului universal, ale cărui note dominante, de-a lungul istoriei, sunt: raționalismul, echilibrul sufletesc, bunul simț, înțelepciunea, toleranța, dorința de a trăi în pace și în bună înțelegere cu celelalte popoare... Ion D. Sirbu : Importantă mi se pare întrebarea referitoare la eventualele diferențe între termenii de umanism din trecut și de astăzi. E limpede că nu se poate face abstracție de umanismul antic, datoria noastră rămîne să resuscităm valorile acelui vechi humanism, după cum o mare epocă a humanismului românesc o deschide „Școala ardelenă“. Cît privește prezentul, trebuie să readucem în discuție problema păcii, repusă astăzi cu o mare acuitate : crimele care se săvârșesc astăzi în lume au la origine faptul că omul este considerat ca unealtă, or noi, scriitorii, intelectualii sîntem chemați să considerăm problema păcii ca o problemă a actualității. GEORGE POPESCU (Continuare în pag. a IlI-a) Creionăria Motonava cu 652 de... ceferiști ! I Cu trenul care pleacă din gara Craiova la ora 13,45 am însoțit, duminică, trei vagoane pline cu celferiști craioveni plecați să întreprind o croaziero pe Dunăre, cu punctul de „start" Orșova. După obișnuitele formalități de îmbarcare, dimineața la ora 8,34, cu 1 motonava de agrement „Mehedinți“, pornim pe Dunăre către Cazane. La scurt timp de la plecare , „debutează“ cunoscuta f fanfară a Liceului industrial nr. 3 (C.F.R.) condusă de excelentul proffesor Ion Găvenea-Moroianu. In splendidul peisaj Jor Danubiului, la Orșova ) se aud primele acorduri ale celebrului vals „Vallurile Dunării“. Vremea este nesperat de frumoasă, apele bătrânului fluviul devin... argintii, sub „ploaia solară“. Pe vasul pe care se află 652 de celferiști craioveni, atmosfera este captivantă. Tineri și virstnici fac totul pentru ca voia bună să fie permanentă printre noi. Parafrazînd un cheton celebri, am fi tentați ROMULUS TURBATU ! (Continuare în pag. a II-a) j