Inainte, noiembrie 1982 (Anul 39, nr. 11696-11720)

1982-11-02 / nr. 11696

Proletari din toate tarile, uniti-vS ' aixite ORGAN AL COMITET DEPJ JUDEȚEAN DOLJ AL P.C.R. SI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXXIX NR 11 696 MARȚI 2 NOIEMBRIE 1982 4 PAGINI 50 BANI Ședința Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Sub președinția tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, luni,i noiembrie, a avut loc ședința Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. In cadrul ședinței, a fost examinat și aprobat proiectul de lege privind asigurarea calității produselor și serviciilor destinate obiectivelor și instalațiilor nucleare. Luînd în dezbatere acest act normativ, Comitetul Politic Executiv a relevat că Programul partidului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea României spre comunism prevede realizarea unor importante investiții în domeniul folosirii energiei nucleare în scopuri pașnice. S-a subliniat că înfăptuirea acestor investiții face necesară construirea și exploatarea obiectivelor nucleare în concordanță cu cele mai noi cuceriri ale revoluției tehnico-științifice contemporane, precum și la un înalt nivel de calitate specific domeniului nuclear, asigurîndu-se astfel securitatea instalațiilor și utilizarea lor cu eficiență economică ridicată, protecția populației și a mediului înconjurător. O atenție deosebită trebuie să se acorde calității produselor și serviciilor destinate obiectivelor și instalațiilor nucleare. In acest scop, a fost întocmit proiectul de lege care reglementează autorizarea realizării produselor și serviciilor in domeniul nuclear, stabilește măsuri pentru asigurarea calității la nivelul impus de cerințele specifice obiectivelor nucleare, pentru participarea cu eficiență maximă a sectoarelor economiei naționale ce concură la înfăptuirea obiectivelor nucleare. S-a indicat ca prin lege să se stabilească responsabilități concrete privind sarcinile cercetării științifice, asigurarea proiectelor, materialelor și utilajelor necesare, îndatoririle constructorului, ale serviciilor de exploatare, transport și depozitare, precum și atribuțiile organelor de control. Comitetul Politic Executiv a hotărît ca proiectul de Lege să fie supus dezbaterii și adoptării Marii Adunări Naționale. In continuare, Comitetul Politic Executiv a examinat un raport cu privire la valorificarea complexă a resurselor naturale din Delta Dunării, elaborat, la indicația tovarășului Nicolae Ceaușescu, de ministerele și organele de resort. Raportul cuprinde studii de specialitate privind folosirea cît mai deplină și eficientă a terenului, accentul punîndu-se pe dezvoltarea puternică a activităților economice, prin exploatarea integrală și complexă a tuturor resurselor din această zonă. Programul prevede extinderea agriculturii, îndeosebi în delta fluvială, de la 68 050 hectare în prezent, la 144 000 hectare, prin diverse lucrări ameliorative complexe. In cadrul acestui program, paralel cu sporirea producției de cereale, un loc deosebit (Continuare în pag a IV-a) Prin eforturi stăruitoare, în cadrul secției „elemente moderne“ a întreprinderii de prefabricate din beton Craiova au fost finalizate, cu cinci zile mai devreme, lucrările de modernizare a liniei cu numărul 6 de fabricație, efectuate în scopul continuei perfecție înainte de termen ări a procesului de producție. Ca urmare, au fost mentat, realizate suplicinci cabine spațiale a căror valoare depășește 110 000 lei, printre cei evidențiați la executarea lor numărîndu-se Petrică Dudu, Gheorghe Enache, Constantin Dragu, Ion Florea, Ilie Bivolan, Marin Staicu, Constantin Tănase și Victor Ungureanu. DANEL GHEORGHE coresp. întreprinderea de transformatoare și motoare electrice Fijia și Spațiul de afirmare a dezordinei și proastei gospodăriri 0 Imagini nedorite create de o concepție organizatorică și de conducere necorespunzătoare Suprafețele de producție — „înghițite“ de mașini nefolosite, magazii și birouri ale maiștrilor | Liniile de fabricație sufocate de produse și materiale aruncate la intîmplare g| Utilaje și instalații, procurate din import și din țară, care nu-și realizează nici costurile de amortizare | Șpanul și praful industrial scurtează viața mașinilor | Curtea — o uriașă ladă cu metale vechi, nesortate, rotoare rebutate și tablă silicioasă sub parametrii de calitate. Peste 11000 de motoare electrice și 945 MVA la transformatoare, acestea sunt restanțele față de prevederile de plan la zi înregistrate la întreprinderea de profil de la Filiași, unitate al cărui colectiv de muncă nu reușește, nici în cel de-al doilea an al cincinalului actual, să se mobilizeze exemplar, să pună în valoare capacitatea profesională și dotarea tehnică de care dispune. De ce această stare de lucruri ? Consiliul oamenilor muncii și comitetul de partid de aici au luat toate măsurile care se impuneau? Răspunsul la aceste întrebări se poate desprinde ușor din următoarea „radiografie“ a modului de organizare și gospodărire a întreprinderii, care se află departe de exigențele actuale, acum cînd fluxurile de producție trebuie să aibă o derulare normală, ritmică, iar fiecare bucată de metal — o folosire dublată de grija că resursele de materii prime ale țării nu permit nici cea mai mică risipă. Deci, ce se putea vedea sîmbătă, 30 octombrie a.c., la întreprinderea de transformatoare și motoare electrice Finiași ? In primul rînd, urmele unei indiferențe de mari proporții. La atelierul de construcții metalice trase, zeci de matrițe defecte și aruncate la întîmplare, in spațiul afectat producției, containerele pline cu bucăți de metal, așteptînd să fie transportate la locurile special amenajate. Tot aici, tabla silicioasă, tăiată în fîșii scurte, era , depozitată în mediu necorespunzător, iar pe calea de acces, o improvizație de... zile mari, cu o formă greu de descris, denumită împămîntare. Greu tribut plătit unei concepții nerealiste despre gospodărire, împămîntenită aici, amplificat, la cîțiva pași, de un dispozitiv pentru sudat cave și de un stand de probat radiatoare care abia se mai vedeau de sub imense grămezi de produse așezate în neorînduială. Ciudat și original mod de a „conserva“ utilajele de care, pentru un timp, nu este nevoie. Peste drum, o foarfecă automată de debitat tablă nu funcționează, dar nici eforturi pentru integrarea ei în fluxul de fabricație nu s-au făcut, fiind mai la îndemînă procedeul manual. Și, totuși, se poate. Primim asigurări că în noaptea aceasta (sîmbătă către duminică), mașina va funcționa. Pînă acum de ce oare nu s-a acționat astfel ? Pentru că aici domnea o stare de inerție dăunătoare, care a imobilizat multe dintre utilajele existente în dotare. In fabrica de motoare, stau nefolosite încă mașina de sudat capete de axe și mașina de forjat capete de axe, aduse din import pe valută forte. Am fost informați că furnizorul nu și-a respectat obligațiile, dar care s-au făcut intervențiile necesare la centrala industrială și la între- EMIL CALOTA (Continuare în pag a III-a) ín întîmpinarea alegerilor de deputați Un obiectiv destinat ocrotirii sănătății Cartierul Lăpușului, din municipiul Craiova, își întregește tot mai mult conturile sale urbanistice. Anul acesta s-au dat în folosință pentru oamenii muncii alte blocuri de locuințe, un modern complex comercial pentru desfacerea produselor alimentare, iar zilele trecute s-a inaugurat un obiectiv destinat ocrotirii sănătății populației. După cum ne-a informat dr. Florea Mitroi, directorul Spitalului clinic nr. 2, este vorba de un dispensar de circumscripție amenajat, cu sprijinul organelor locale de partid și de stat, la parterul blocului F l, în apropiere de complexul comercial amintit. Această unitate dispune de cabinete pentru consultații copii și adulți, de un izolator pentru copii, de cabinete pentru desfășurarea activității cadrelor medii sanitare, de o încăpere pentru sterilizarea instrumentarului medical. De asemenea, dispensarul respectiv este dotat cu mobilier nou și aparatură corespunzătoare pentru consultații și mici tratamente. Cadrele medico-sanitare de aici își desfășoară activitatea în două schimburi, zilnic între orele 7,30—19,30. In felul acesta se va asigura asistența medicală pentru circa 5 000 de cetățeni din cartierul Lăpușului. A. POPESCU insemnari Așa îi stă bine oricărui gospodar... de La 21 noiembrie a.c., 4160 alegători din comuna Gighera își vor desemna pe cei 19 deputați din rîndul celor 39 candidați, dintre care nu mai puțin de 23 se bucură pentru prima dată de această mare încredere. Cu ocazia adunărilor cetățenești de depunere a candidaturilor de deputați, în organul local al puterii și administrației de stat de aici, la care au participat aproape 2 000 de alegători, s-au trecut în revistă toate problemele economico-sociale precum și de ordin edilitar-gospodăresc, de înfrumusețare a localității, între acestea, pentru cei 1? candidați din cele 7 circumscripții electorale ale satului de reședință Gighera, o acțiune este recomandată drept cea mai urgentă, fapt pentru care ea va constitui o adevărată „probă de joc“ a calităților candidaților de deputați. Este vorba de a ION DIACONU (Continuare în pag. a II-a) Aniversarea unui secol de existență a Liceului „Frații Buzești“ Adunare festivă de încununînd o amplă suită manifestări, adunarea festivă dedicată omagierii unui veac de existență a Liceului de matematică-fizică „Frații Buzești“ din Craiova, a reunit, duminică, în sala Teatrului Național, intr-o emoționantă atmosferă, sute de absolvenți, invitați, cadre didactice și elevi. Adunarea festivă a fost deschisă de prof. Alexandru Dinu, directorul liceului, care a evocat treptele dezvoltării școlii, pleiada dascălilor de prestigiu care, in ciuda vicisitudinilor începutului, au purtat și transmis cu dăruire flacăra culturii în acest perimetru de țară, au sădit în sufletul a zeci de generații lumina științei și dragostea pentru pămîntul strămoșesc, au fost prezenți, împreună cu elevii lor, la evenimentele istorice de seamă ale epocii de-a lungul celor 100 de ani. A luat apoi cuvîntul tovarășul Radu Ion, prim-secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R., care, în numele biroului Comitetului județean de partid și al comitetului executiv al Consiliului popular județean a adresat un călduros salut profesorilor, tuturor elevilor prestigiosului lăcaș de editură sărbătorit și urarea de noi succese în amplul proces de modelare și formare a tinerei generații — viitorii cetățeni de nădejde ai patriei noastre socialiste. „De-a lungul veacului, sublinia vorbitorul, liceul și-a cîștigat un binemeritat loc în viața spirituală a cetății, pornind cu 62 de elevi, în primul an, și ajungînd în cel al centenarului la peste 3 000 de școlari ale căror minți se șlefuiesc 127 de cadre didactice. Este o cinste pentru noi toți să amintim că din cei peste 10 000 de absolvenți, mulți, foarte mulți sunt figuri proeminente în viața politică, socialculturală a țării, iar la Universitatea craioveană, ctitorie a partidului nostru și a secretarului general, tovarășul Nicolae Ceaușescu, lucrează azi 67 de foști elevi ai liceului, specialiști care PUICA MONDOC (Continuare in pag a il-a) Duminică, intr-o atmosferă de înaltă vibrație patriotică, la Craiova s-a deschis. Noul an sportiv școlar, universitar și de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei Duminică • dimineață, în pofida vremii reci și a ceții învăluitoare, peste 10 mii de tineri — elevi și studenți din școlile generale, liceele și centrul universitar craiovean g- au participat, într-o atmosferă însuflețitoare, de lalaltă vibrație patriotică, Sr» festivitatea de deschidere a noului an sportiv școlar, universitar și de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei, precum și a ediției de iarnă a popularei competiții „Daciada". La primele ore ale dimineții, centrul Craiovei a devenit o imensă esplamidă pe care s-au desfășurat, într-o revărsare tinerească, coloane compacte de tineri purtind drapelele patriei, partidului, organizațiilor revoluționare ale tineretului și pionierilor, precum și ale asociațiilor sportive școlare. In sunetul muzicii de fanfară, asigurată, ca de obicei, de cunoscutele formații ale liceelor industriale nr. 3 și „Electroputere“, coloanele de tineri au pornit din Piața „A.I. Cuza“, străbătînd, în pas cadențat, traseul pînă la GEORGE POPESCU (Continuare In pag. a II-a)