Inainte, august 1983 (Anul 40, nr. 11928-11952)

1983-08-02 / nr. 11928

Proletari din toate țările, uniti va.mahnte ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN DOLJ AL P.C.R. SI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXXIX NR 11 928 MARȚI 2 AUGUST 1983 4 PAGINI 30 DANI în întîmpinarea marii noastre sărbători naționale întreprinderea pentru producerea și industrializarea legumelor și fructelor Calafat. Schimbul condus de maistrul Gheorghe Cornea este apreciat pentru rezultatele bune obținute in întrecerea socialistă în întîmpinarea marii sărbători de la 23 August Foto : S, Dan Importante depășiri de plan : Marea întrecere muncitorească pentru îndeplinirea exemplară a indicatorilor economici, pentru obținerea de noi și prestigioase succese în cinstea sărbătorii naționale de la 23 August a constituit pentru colectivul de lucrători de la întreprinderea de prefabricaTE DIN BETON CRAIOVA prilejul afirmării hărniciei și competenței sale profesionale. Acționând în spiritul orientărilor și indicațiilor formulate de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, la recenta plenară a C.C. al P.C.R., muncitorii, inginerii, tehnicienii și maiștrii unității au materializat programele de măsuri privind mai buna organizare a producției și a muncii, creșterea calității produselor, întreținerea in condiții corespunzătoare a mașinilor și instalațiilor din dotare, reducerea continuă a cheltuielilor de fabricație, depășirea Indicatorului de productivitate a muncii, creșterea eficienței întregii activități. Ca urmare a eforturilor depuse, bilanțul celor șapte luni care au trecut din anul în curs înregistrează importante realizări, superioare celor prevăzute în grafice cu : 1,8 milioane lei la producția marfă, 1 milioane lei la producția globală, 1500 m la tuburi premo, 2 200 mc la elemente de structură, 3 000 mc elemente B.C.A. armate și 3 000 mc clemete B.C.A. simple. De asemenea, au fost consemnate depășirea cu 1,8 milioane lei la producția netă și cu 1 500 lei/lucrător la productivitatea muncii aferentă producției nete. In Colectivul de muncă din cadrul ÎNTREPRINDERII CHIMICE CRAIOVA continuă seria bunelor rezultate obținute în activitatea economică. Intimpinind apropiata sărbătoare de la 23 August cu un bilanț bogat încheiat la sfîrșitul celor șapte luni expirate din acest an. Preocuparea continuă pentru folosirea la întreaga capacitate a mașinilor și instalațiilor, îndeplinirea producției fizice la parametri superiori de calitate, măsurile luate pentru desfășurarea unei munci eficiente au făcut ca în perioada amintită să se obțină depășirea substanțială a indicatorilor de plan cu : 7,5 milioane lei la producția marfă, 700 tone de lacuri și vopsele, 21 tone produse din mase plastice, 31 tone articole tehnice din cauciuc. Conjugindu-și eforturile în vederea realizării și depășirii sarcinilor de plan, colectivul de muncitori, ingineri si tehnicieni de la ÎNTREPRINDEREA JUDEȚEANĂ DE GOSPODĂRIE COMUNALA ȘI LOCATIVA DOLJ, a realizat prevederile de plan la principalii indicatori, pe primele șapte luni ale anului, după cum urmează : producția marfă 108,2 la sută, productivitatea muncii — 106,4 la sută, valoarea producției industriale din industria mică — cu 116,4 la sută. Pe primele locuri s-au situat : șantierul construcții-montaj (condus de inginerul Mihai Voicilă), secțiile de la Segarcea și Filiași. In același timp, s-a acționat și pentru realizarea de economii. S-au economisit 3,7 tone de benzină, 10,9 tone motorină și 65 tone de bitum. (MARIN DUMITRU). Componentă a procesului de perfecționare permanentă a mecanismului economico-financiar Sistemul de prețuri —în sprijinul ridicării calității activității economice Actualizarea și îmbunătățirea corelării, pe principii economice, a prețurilor, reprezintă procese deosebit de complexe, cu profunde rațiuni economico-sociale. Practicarea unor noi niveluri și corelații de prețuri este impusă in mod obiectiv necesar în etapa actuală de modificările survenite în condițiile materiale, tehnice și economice ale procesului de reproducție, de interdependențele proprii sistemului nostru de prețuri. Totodată, prin actualizarea și corelarea pe principii economice a prețurilor trebuie să se asigure participarea activă a sistemului de prețuri, a politicii de prețuri, la dezvoltarea economiei naționale, la creșterea bunăstării celor ce muncesc, la realizarea unor raporturi echitabile între ramurile economiei naționale, în mod deosebit între industrie și agricultură, la înfăptuirea principiilor noului mecanism economico-financiar, respectiv la eficientizarea tuturor produselor și activităților, la racordarea competitivă a economiei noastre naționale la circuitul mondial de valori materiale. Pornind de la faptul că prețul este expresia bănească a valorii, și că esența valorii este consumul de muncă socială, se deduce cerința ca nivelul și structura prețului trebuie să fie o reflectare a nivelului și structurii consumului de muncă socială, a cărui pripă componentă se materializează în costurile sociale de producție. Legea cu privire la regimul prețurilor și tarifelor în R.S. Romănia consacră principiul fundamental potrivit căruia la baza nivelului și corelațiilor de prețuri trebuie să stea costurile sociale de producție. Consumurile de muncă socialmente necesare se ca Lect. univ. dr. C. CIURLAC, Asist. univ. C. TECU (Continuare in pag a III-a) (") Sub semnul înfăptuirii măsurilor stabilite de Plenara C.C. al P.C.R. din iunie a.c. Ce întreprindem, cum acționăm pentru realizarea noilor sisteme de irigații în județul nostru Programul național pentru asigurarea unor producții agricole sigure și stabile prin creșterea potențialului productiv al pămîntului, prevede realizarea irigațiilor pe circa 55—60 la sută din suprafața irigabilă a țării. Condițiile pedoclimatice din țara noastră, experiența dobîndită an de an în realizarea producției agricole pun puternic în evidență necesitatea unui efort național material și uman pentru creșterea potențialului productiv al pămîntului, înlăturarea efectelor negative ale secetelor prelungite in unele zone ale țării. Pe baza cunoașterii profunde a realităților din țara noastră, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, a inițiat, după cum se știe, elaborarea vastului program de îmbunătățiri funciare dezbătut și aprobat la Plenara C.C. al P.C.R. din iunie a.c. Pe baza acestui program se urmărește ca, pînă în jurul anului 1989, să se realizeze irigarea a peste 5 milioane hectare, ceea ce reprezintă aproape întreaga suprafață posibil de irigat din țara noastră. Din cele 5 milioane hectare, 4 milioane hectare urmează a se realiza în prima etapă, adică pînă la sfirșitul cincinalului actual. Programul elaborat pe baza orientărilor și indicațiilor tovarășului Nicolae Ceaușescu are în vedere următoarele : realizarea într-o concepție unitară a lucrărilor de îmbunătățiri funciare în corelare cu gospodărirea apelor, cu amenajările hidrotehnice și silvice ; să se țină seama de lucrările de organizare a teritoriului și a asolamentelor pe sole mici care să permită utilizarea mai eficientă a mijloacelor mecanice și a forței de muncă, udarea uniformă a culturilor, folosirea rațională a tuturor resurselor de apă din Dunăre, rîurile interioare, lacuri și bălți, apa freatică, precum și apele uzate în condiții eficiente ; folosirea, acolo unde se impune, a aducțiunii apei pe curbele de nivel și dirijarea ei gravitațional în vederea economisirii energiei ; utilizarea tehnologiilor de execuție și dotarea amenajărilor de îmbunătățiri funciare cu echipamente care necesită consumuri reduse de energie, materiale și forță de muncă. In aceeași concepție se pot moderniza unele sisteme vechi, prin înlocuirea agregatelor termice cu consum mare de combustibil. In concepția secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, înfăptuirea acestui program de o importanță deosebită pentru progresul întregii economii naționale, necesită luarea unui complex de măsuri politico-organizatorie. Ing. EMIL MARGHITU directorul întreprinderii de execuție și exploatarea lucrărilor de îmbunătățiri funciare — Dolj (Continuare în paga III-a) X-a C.A.P. Intorsura, recoltatul fasolei se derulează cu maximum de atenție. In punctul „Fîntina neamțului“, adică pe sala de 100 ha ocupată cu această cultură, intiluim la lucru în jur de 400 de oameni: bărbați și femei, tineri și vîrstnici, copii. Se află aici, în cîmp, aproape întreg satul, în frunte cu Dumitru Băncilă, inginerul șef al cooperativei, care conduce, în mod direct și nemijlocit, întreaga activitate la recoltat. „Cu forța de care dispunem — ne spune interlocutorul — în cel mult patru zile bune de lucru vom încheia recoltatul fasolei. De altfel, pînă in momentul de față, noi am strîns deja lujerii în poloage pe aproape 80 la sută din suprafața cultivată, iar treieratul l-am realizat în proporție de circa 50 la sută. Practic, ceea ce urmărim noi, mai mult ca oricînd, este strîngerea la timp și fără pierderi a fasolei, mai ales că producția pe care o înregistrăm este de aproape trei ori mai mare față de cea obținută în anul trecut. Mai exact, noi obținem în jur de 1300 kg fasole la ha, adică atut cate ne-am propus în plan, ceea ce înseamnă că saltul este considerabil“. Faptele arată că intr-adevăr, oamenii se străduiesc ca pierderile de recoltă să fie, pe cit posibil, eliminate. Pentru aceasta, activitatea se începe la ora 4 dimineața și ea este continuată, în ritm intens, pînă în jurul orei 19, conform programului stabilit, în funcție de cerințele impuse de tehnologia fasolei. La rîndul lor, combinierii Florea Hîrdău, Dumitru Preda, Mărinică Vergea și Titi Hîrdău, care execută treieratul, și-au pus in așa fel mașinile la punct nicit nici un bob de fasole să nu fie spart sau irosit, iar cu cele 3 mijloace de transport (un autocamion și 4 remorci atașate la două tractoare) recolta ajunge fără intîrziere la baza de recepție. „Pentru a strînge la timp și fără pierderi fasolea — intervine și tovarășul Ilie Grecu, primarul comunei Radovan — comandamentul nostru pentru coordonarea lucrărilor agricole a stabilit din vreme, ca toți cetățenii din localitate, indiferent că-și desfășoară activitatea în C.A.P. sau în alte sectoare de activitate, să fie integrați în formațiile de lucru pentru a participa efectiv, cu toate forțele de care dispun, la recoltatul fasolei. Așa se și explică prezența în cîmp, după cum se vede, a unui număr record de cetățeni“. In același ritm intens, la recoltatul fasolei, se acționează și la ferma nr. 4 Lipova I.L.F. Dolj. In frunte cu inginera Maria Galea, șefă de fermă, și economista Olga Darac, în jur de 80 de oameni se întrec în muncă. „Avind în vedere că, pe alocuri, plantele prezintă un grad mai mare de umiditate — ne spune aceasta din urmă noi strîngem lujerii în poloage mai subțiri, pentru a crea posibilitatea să se usuce rapid. Prin toate măsurile pe care le-am întreprins, noi am reușit deja, pînă in momentul de față, să recoltăm fasolea în proporție de peste 60 la sută, iar întreaga operație o vom încheia în maximum 4 zile bune de lucru. In acest sens, avem aici tot ce ne trebuie, inclusiv un atelier mobil, corespunzător echipat, care asigură combinelor o funcționalitate ireproșabilă“. EMIL LAZVRESCU în C-U.A.S.C. Perișor Fasolea— recoltată ci mai operativ și fără pierderi