Inainte, octombrie 1983 (Anul 40, nr. 11979-12004)

1983-10-01 / nr. 11979

ANUL XXXX NR 11 979 S1MBATA 1 OCTOMBRIE 1983 4 PAGINI 30 BANI • • Vibrant ecou al mobilizatoarelor chemări ale tovarășului Nicolae Ceaușescu, al Apelului Frontului Democrației și Unității Socialiste Un singur gînd, o singură voință: PACE pe planeta Pământ! In ironica întreprinderii cu confecții din Craiova — una dintre cele mai mari unități economice de profil din țară și, in orice caz, obiectivul industrial cu cea mai mare pondere „feminină“ din Oltenia, în structura personalului — ieri, la ieșirea din primul schimb, a fost înscris unul din momentele cu o deosebită semnificație. In imensul hol al întreprinderii, peste 2 500 de muncitoare confecționere, maistre și inginere s-au reunit intr-un autentic forum al luptei pentru pace, pentru oprirea cursei periculoase a înarmărilor și înlăturarea pericolului unui război nuclear, devastator. Numeroasa asistență prezentă purta pancarte și scanda lozinci prin care se dădea glas hotăririi ferme de dezarmare și pace — ca vibrant ecou al mobilizatoarelor chemări ale tovarășului Nicolae Ceaușescu, al Apelului Frontului Democrației și Unității Socialiste. „Jos războiul", „NU bombei cu neutroni", „România — Ceaușescu — Pace“, „Dezarmare — Pace", „Mame, apărînd pacea, apărați viitorul copiilor voștri", „Vom munci și vom lupta / lacea o vom apăra", „NU rachete-n Europa" au fost chemările și cuvintele înflăcărate ce au răsunat sub cupola impresionantului perimetru de activitate al confecționerelor craiovene. In deschiderea adunării, tovarășa Eugenia Albu, secretara comitetului de partid al întreprinderii, a subliniat, printre altele, că manifestarea respectivă se desfășoară în condiții internaționale grave, care impun acțiuni ferme din partea tuturor oamenilor muncii, a tuturor oamenilor de bună credință — pentru ca flăcările războiului nimicitor să nu mai cuprindă acest continent de unde, numai în prima sumă DAN LUPESCU (Continuare în pag a IV-a) 65 de ani de la făurirea statului național unitar român Idealul unității—permanență a istoriei poporului nostru Anul acesta, la 1 decembrie, se împlinesc 65 de ani de la Unirea Transilvaniei cu România, act măreț care a marcat încheierea procesului de făurire a statului unitar național român, încununînd în felul acesta lupta multiseculară, aspirațiile tuturor românilor de a reface Dacia străbună, de a avea un stat unitar, independent, de a tăi liber, în pace, prietenie și colaborare cu vecinii, cu toate popoarele lumii. Aniversarea Marii Unirii din 1918 este un prilej de prețuire și cinstire a eforturilor îndelungate, a sacrificiilor nemăsurate ale poporului nostru pentru împlinirea acestui ideal, a muncii, luptei și rezistenței sale împotriva tuturor vicisitudinilor vremii. „Putem afirma, pe baza faptelor istorice — sublinia secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu — că poporul nostru s-a plămădit de-a lungul mileniilor în spațiul carpato-dunărean, că fiecare metru de pămînt, fiecare piatră sînt stropite cu sudoarea și sîngele moșilor și strămoșilor noștri. In cele mai grele timpuri, înaintașii nu și-au părăsit pămintul unde s-au născut, ci, infrățindu-se cu el, cu munții și cîmpiile, cu rîurile și codrii falnici, au rămas neclintiți pe aceste meleaguri, apărîndu-și ființa, dreptul la existență liberă". Lupta pentru libertate și unitate statală, pentru înlăturarea granițelor nefirești trase prin inima țării de regatele și imperiile vecine retrograde, a cunoscut momente înălțătoare sub marii noștri voievozi : Mircea cel Bătrîn, Vlad Țepeș, Iancu de Hunedoara, Ștefan cel Mare, Ioan Vodă cel Cumplit. La sfîrșitul secolului al XVI-lea, Mihai Vodă, intrat în istorie ca „Viteazul“ sau „Unificatorul“, a reușit, pentru scurtă vreme, să reconstituie, în formă românească, întregul politic pe care-l reprezentase în antichitate Dacia. Opera lui Mihai Viteazul de realizare a „planului dacic“, prin Unirea Țării Românești, a Transilvaniei și Moldovei intr-un singur stat, chiar dacă a durat puțin, a căpătat valoare de simbol național și, întocmai ca un far luminos, a orientat luptele românilor de-a lungul timpului spre împlinirea idealului național. Numele faptele lui Mihai Vodă Vișiteazul au constituit o călăuză, un îndemn la luptă, un imbold la rezistență în timpul marilor ridicări revoluționare ale națiunii noastre din 1784, 1821, 1848, 1859, 1877. „Istoria însăși — arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu — a confirmat justețea și necesitatea obiectivă a actului săvîrșit de Mihai Viteazul prin realizarea ulterioară a idealului său — ideal al tuturor românilor —, prin înfăptuirea in epoca modernă a statului național român unitar“. Unirea Țării Românești cu Moldova în 1859 — de la înfăptuirea căreia vom sărbători 125 de ani în ianuarie 1984 — a deschis calea independenței depline de stat, a unirii Dobrogei cu România și a desăvîrșirii unității statale. Odată cu apariția și afirmarea clasei muncitoare, a mișcării muncitorești în Conf. univ. dr. ION PATROIU, directorul Centrului de științe sociale din Craiova (Continuare în pag a II-a) Cuvînt de ordine pe ogoarele județului Azi și mîine — zile record la strînsul recoltei și la însămînțări! §3 O cerință stringentă de maxima însemnătate : realizarea și depășirea vitezei zilnice la toate lucrările de sezon ! B rotombul, soia, strugul, fructele, toate roadele toamnei — strînse fără întîrziere și operativ transportate ! B O atenție cu totul aparte respectării riguroase a graficelor de recoltare și transportare a sfeclei de zahăr ! H La strînsul legumelor — întreaga suflare aptă de muncă a satelor, elevii, studenții, toți trei trimiși să ajute la executarea lucrărilor din actuala campanie ! ! Un obiectiv prioritar, o sarcină expresă : să stringem cu grijă toate nutrețurile, să însilozăm peste un milion tone furaje ! Să generalizăm peste tot lucrul în două schimburi și în schimburi prelungite la executarea arăturilor și pregătirea terenului, să acționăm din revărsatul zorilor și pînă la lăsarea întunericului la semănat ! (Continuare în pag. a III-ai La I.A.S. Sadova Semănatul griului se va finaliza in cel mult 6 zile După ce au încheiat semănatul orzului, lucrătorii I.A.S. Sadova, sub directa supraveghere a specialiștilor, au declanșat o altă importantă lucrare a sezonului : însămînțatul griului pe cele 400 ha programate. In punctul „Poligon“, din perimetrul fermei nr. 10, condusă de inginera Lucica Grecu, mecanizatorii Paul Giura și Marcel Cojocaru doresc introducerea seminței in brazdă. De la Victor Ivanovici, inginerul șef al unității, pe care îl găsim printre tractoare, în jurul amiezii, urmărind calitatea lucrării, aflăm că vor sosi îndată toate semănătorile planificate, pentru a se putea realiza ci mai grabnic viteza zilnică stabilită la semănat. De altfel, pentru realizarea vitezei prevăzute in grafice și mai ales pentru asigurarea unor lucrări de înaltă calitate s-au luat din vreme toate măsurile de rigoare. La un capăt al solei (care se întinde pe 240 ha) este adusă întreaga cantitate de sămînță necesară pentru această suprafață, iar la celălalt capăt al tarlalei se găsește cisterna cu motorină, alături de atelierul mobil, la „cîrma“ căruia se află mecanicul Marin Barbu. Totodată, pentru a se EMIL LAZARESCU (Continuare La pag. a lil a) Începînd de astăzi, în întreprinderi, pe șantiere, în transporturi Generalizarea muncii și retribuirii în acord global Pretutindeni, la fiecare loc de muncă — organizare judicioasă, asigurarea tuturor condițiilor necesare producției, eforturi susținute, înaltă răspundere revoluționară pentru realizarea producției fizice la toate sortimentele, a exportului, la o înaltă calitate, cu consumuri materiale și energetice tot mai reduse ! După cum este binecunoscut, de la 1 septembrie a.c. st a trecut la aplicarea, eșalonată, a majorării retribuției personalului muncitor. Astăzi pășim cu toții la locurile de muncă — în întreprinderile industriale, pe șantiere, în transporturi, in celelalte unități economice ca realizatori și beneficiari ai unei forme de muncă și retribuire ce exprimă pregnant necesarul salt la o calitate nouă, superioară a întregii activități economice și sociale. Prin generalizarea acordului global, la producție suplimentară vom avea venituri suplimentare; la producție mai mică, venituri mai mici — un mecanism care măsoară corect, echitabil munca fiecăruia. Un principiu, așadar, care leagă mai strîns veniturile tuturor oamenilor muncii de producția realizată. O legiferare care, pentru prima dată la noi, angajează, practic, toate sectoarele de activitate în acord global, inclusiv maiștrii, inginerii, personalul tehnic, conducerile întreprinderilor și chiar personalul și conducerile ministerelor, — astfel încit, de jos și pînă sus, toată lumea să aibă venituri în raport de realizarea planului la indicatorii stabiliți. Primul indicator este producția fizică — pentru toți , dar în raport de sectoarele de activitate s-au stabilit un număr de 6—7 indicatori care trebuie obligatoriu realizați. Toate acestea presupun măsuri foarte hotărite (Continuare In pag. a IlI-a) Faptul că echipele de control al oamenilor muncii contribuie, prin activitatea lor în mod direct și efectiv la soluționarea problemelor și la îmbunătățirea muncii la oricare dintre domeniile supuse controlului, nu mai trebuie demonstrat. Firește, afirmația este valabilă atunci cînd controlul este exigent, sistematic, cînd fiecare unitate este verificată cel puțin o dată pe lună. Membrii echipelor de control al oamenilor muncii, acești împuterniciți ai obștii, au la dispoziție, în orice unitate unde sunt repartizați, un registru unic de control în care consemnează rezultatul verificărilor, avansează propuneri, sugestii. Ce se întîmplă însă cu respectivele propuneri, ne-am propus să vă înfățișăm in cele ce urmează, pe baza constatărilor din mai multe unități comerciale, de alimentație AI JCWETA ZIARULUI Un ajutor eficient „întotdeauna am apreciat propunerile echipelor de control al oamenilor muncii — ne spunea Alexandru Boca, șef unitate la BIG 16 din Craiovița Nouă. Ele vin în sprijinul îmbunătățirii servirii populației. Ne bucurăm, in mod sincer, cînd suntem ajutați. De ce să n-e recunoaștem, cei din echipele de control vin cu acel „ochi" din afară care observă imediat aspecte din activitatea noastră care nu se prezintă așa cum trebuie clar cu care noi ne-am obișnuit. Din aceste motive ne străduim, bineînțeles sub îndruptarea conducerii I.C.S. pentru produse alimentare, să transpunem în fapte ceea ce ei ne propun“. De aceeași părere era și Dorin Băleanu, responsabilul Restaurantului „Oltenia", care, mai adăuga faptul că unele mici probleme, a căror soluționare este la îndemîna lucrătorilor din unitate, se rezolvă foarte operativ și nici nu se mai consemnează în registrul unic. Indicații bune, dar cu rezultate... nule! Imediat ce o echipă de control al oamenilor muncii Își inserează concluziile în registrul unic de control, șeful unității controlate de ION DIACONU Ce se întîmplă cu propunerile echipelor de control al oamenilor muncii ? publică șoli din prestări sernicipiul Craiova. iCon.ir re în pag. a III-a) ♦