Inainte, august 1984 (Anul 41, nr. 12238-12263)

1984-08-01 / nr. 12238

ANUL XL NR 12 238 MIERCURI 1 AUGUST 1984 4 PAGINI 50 BANI Produse fizice peste plan D I.C.P. Băilești a realizat și livrat suplimentar produse in valoare de circa 2 milioane lei La panoul de onoare al întrecerii socialiste dedicate întîmpinării marilor evenimente ale acestui an jubiliar se înscriu noi evoluții dinamice în îndeplinirea indicatorilor planului economic pe iulie și cumulat, de la începutul anului. Astfel, la întreprinderea de celule electrice Băilești au fost realizate și livrate suplimentar produse în valoare de circa 2 milioane lei, la I.U.P.S. Filiași și întreprinderea metal-lemn Craiova, îndeplinindu-se integral prevederile planului la zi pe iulie, au fost livrate in plus circa 300 tone utilaje tehnologice pentru exploatarea și prelucrarea lemnului și 187 tone utilaje tehnologice destinate industriei materialelor de construcții. La sortimentele de mașini și utilaje specifice agriculturii, au raportat producții suplimentare I.T.M.A. Craiova — plus 12,* milioane lei și întreprinderea mecanică Băilești — plus 6,4 milioane lei. Alte sporuri notabile la industria județului: 7,5 milioane lei mobilier din lemn, 158 mc cherestea, 421 tone produse zaharoase etc. (AD. FA în întîmpinarea marilor evenimente politice ale anului Unitățile industriale doljene raportează: * 3 319 tone metal economisit ® 2 629 tone laminate Transpunînd consecvent în viață sarcinile și orientările secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, privind valorificarea superioară a metalului, reducerea consumurilor materiale, — în materializarea programelor județene existente în acest domeniu — unitățile industriale doljene au reușit, pe perioada care a trecut din acest an, să-și îndeplinească normele de consum stabilite pe ramuri și întreprinderi, înregistrind economii la consumul de metal insumînd 3 319 tone. In acest cadru, au fost economiste 2 629 tone laminate finite pline din oțel. Analiza, pe această perioadă, a normativelor de valorificare a metalului (care reprezintă raportul între realizarea producției și cantitatea de material efectiv consumat), atestă ascensiuni notabile la majoritatea întreprinderilor mari consumatoare de metal. Așa, de exemplu, la I.U.G. normativele de valorificare au fost îndeplinite în proporție de 105,3 la sută la total materiale, din care laminate 109,4 la sută ; la întreprinderea de celule electrice 102 la sută — total și 128 la sută laminate etc. Cele mai însemnate economii de metal s-au obținut la „Electroputere“ — 2256 tone total și 1934 tone laminate, ST.M.E. Filiași — 623 tone total și 187 tone laminate, I.R.A. Craiova — 351 tone total și 306 tone laminate, întreprinderea de celule electrice prefabricate Băilești — 228 tone total și 124 tone laminate. S-au încadrat, de asemenea, în normele de consum, înregistrînd economii la total metal și laminate : I.P.T. Băilești, I.M.M.R., I.I.S.Z. Podari, I.P.B., I.U.P.S. Filiași, Metal-lemn, Trustul antrepriză generală construcții industriale Craiova și alte unități (AD. F.). Ascensiuni ale cercetării științifice locale Nobila competiție a muncii menită să omagieze cele patru decenii de libertate și Congresul al XlII-lea al partidului cuprinde și colectivele doljene ale creației științifice și promovării tehnologice. Astfel, pe perioada care a trecut din acest an. In unitățile industriei republicane și cele trei institute de cercetări (C.C.S.LT., C.C.LCh. și I.QI.T.P.M.L.) s-au realizat 368 obiective de cercetare, din care *0 sunt nominalizate pe planul de stat. In această perioadă, au fost puse la fabricația 53 noi mașini, utilaje, aparate și instalații, 14 sortimente de materiale, 29 de bunuri de consum, din care 13 nominalizate in planul național unic, 43 tehnologii noi, 11 dintre acestea nominalizate în planul național unic, alte produse cu înalți parametri calitativi și de eficienți. Remarcabil, în acest context, este și faptul că la Întreprinderea „Electroputere“ Craiova programul asimilărilor de produse, tn această perioadă, se concretizează imn realizarea în proporție de sută la sută a tuturor obiectivelor din planul de stat AD. FA Neclintita columnă a unui ideal statornic , unitate, libertate, independență Partidul Comunist Român—organizatorul și conducătorul Revoluției din August 1944 (1) Instaurarea regimului legionaro-antonescian în septembrie 1940, antrenarea țării în sfera de interese a nazismului german și apoi în războiul împotriva Uniunii Sovietice au afectat grav independența națională, punînd sub semnul întrebării existența României ca stat de sine stătător. In fața poporului nostru, a tuturor forțelor politice antihitleriste, se ridicau sarcinile majore ale înlăturării dominației hitleriste și a regimului de dictatură fascistă-legionară și recuceririi independenței și suveranității naționale. Singura forță politică consecventă și energică, care a acționat pentru înlăturarea fascismului, a fost Partidul Comunist Român. Valorificînd experiența luptei antifasciste din anii ’30, Partidul Comunist Român a întreprins o analiză de o remarcabilă originalitate a situației create prin instaurarea dictaturii militaro-fasciste, a consecințelor colaborării silite cu Germania hitlerista și participării la războiul împotriva U.R.S.S. și a celorlalte state ale coaliției antihitleriste — și a ajuns la concluzia că salvarea națiunii române trebuie să fie opera națiunii române însăși. Sarcina imediată a comuniștilor, a întregii națiuni române o constituia eliberarea de sub dominația Germaniei, înlăturarea dictaturii militaro-fasciste și ieșirea României din războiul antisovietic. „Marele merit al partidului nostru comunist — se arată în Programul P.C.R. adoptat de Congresul al XI-lea al partidului — constă în faptul că în aceste împrejurări a știut să-și organizeze propriile rînduri, să întărească colaborarea cu celelalte forțe, inclusiv cu forțele armate, și să treacă la atacul decisiv, dovedindu-se înălțimea misiunii sale istatorice de apărare a intereselor naționale ale întregului popor". Partidul comunist și-a precizat strategia și tactica luptei antifasciste și antihitleriste în documente de mare valoare politică, așa cum au fost : Circulara C.C. al P.C.R. din 8 iulie 1941, Platforma-program din 6 Prof. dr. PATRU POPESCU activist la Comitetul județean de partid (Continuare in pag. a II-a) In spiritul politicii partidului de creștere a nivelului de trai material și spiritual, a veniturilor obținute prin muncă încheierea acțiunii de majorare a retribuțiilor A devenit arhicunoscut faptul comunist că partidul nostru rămîne fidel consecvent politicii de creșșttere accentuată a bunăstării materiale și spirituale a întregului popor, în special pe seama sporirii veniturilor obținute din activitatea productivă, care să reprezinte marea parte a câștigurilor. Ca urmare, în conformitate cu prevederile Programului referitor la aplicarea fermă a principiilor autoconducerii muncitorești și autogestiunii, perfecționarea mecanismului economico-financiar, a sistemului de retribuire a muncii, din septembrie 1983 s-a declanșat o nouă majorare a retribuțiilor nominale. Aceasta acțiune se încheie în luna curentă cînd, conform prevederilor Decretului Consiliului de Stat al R.S.R., va beneficia de retribuții sporite , personalul din instituțiile financiare și de asigurări, din administrația de stat, din uniunile și asociațiile de creație, din alte ramuri ale economiei naționale. După cum se releva însă la ședința Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. din 21 iulie a.c., s-a hotărît ca în această lună să fie majorate și retribuțiile cadrelor militare din Ministerul Apărării Naționale și ale lucrătorilor din Ministerul de Interne. De asemenea, au fost aprobate propunerile privind majorarea, începînd cu data de 1 august a.c., a pensiilor, asigurîndu-se o creștere reală a acestora cu circa 5 la sută. După cum este cunoscut, acțiunea de majorare a retribuțiilor a cuprins, pînâ în prezent, 7,3 milioane de oameni ai muncii, urmind ca pe parcursul lunii curente alți 285 000 să beneficieze de aceasta. Demn de relevat este faptul că în perioada septembrie 1983 — august 1984, retribuția nominală a personalului muncitor a crescut cu 10,4 la sută în medie pe economie. Aceasta s-a efectuat atît prin majorarea retribuțiilor tarifare, cît și pe calea sporirii părții variabile în veniturile totale ale oamenilor muncii care se obține, îndeosebi, prin creșterea adaosului de acord, prin majorarea sporului pentru vechime neîntreruptă în aceeași unitate, prin mărirea cotelor de constituire a fondului de participare a NICOLAE PETOLESCU (Continuare in paga II-a) Panoul onoarei La întreprinderea „Textila” Calafat, echipa condusă de brigadiera Elena Stănăgoi asigură schimbarea levatei firului bobinat pe mașini — de la 24 utilaje cu cite 396 fuse. Operația implică 15 S40 mînuiri de înlocuire efectuate de trei ori pe zi Muncă, atenție, eficiență — iată atributele care definesc pe membrele echipei : Marinela Cîntărețu, Elisabeta Vasile, Iuliana Burghel, Margareta Dumbrăvea și Constanța Băloi. Maistrul de schimb, Ștefan Sfetcu, le prezintă succint: „Reduc cantitatea de deșeu, reduc numărul de fuse inactive, au contribuit la creșterea productivității muncii, pe secție, cu 10 la sută în ultimele luni“. Foto ■ D. Stănescu Eforturi perseverente la irigarea culturilor Asigurarea stabilității și creșterii nemijlocite a producției agricole, după cum bine se cunoaște, este indisolubil legată, îndeosebi în anii secetoși, de irigarea culturilor, această „știință a supraviețuirii“, așa cum este denumită de către un mare cercetător al tainelor agriculturii. Acest fapt este demonstrat și de sistemul de irigații Băilești unde, după cum ne precizează tovarășul secretarul Petre Berbecaru, organizației de partid din cadrul unității respective, se irigă aproximativ 12 000 ha, pentru care se consumă, săptămânal în jur de 6 600 000 mc apă. Și, desigur, beneficiare ale sursei de apă (captată din „bătrînul“ Danubiu pe un canal magistral ce măsoară vreo 42 km, și apoi distribuită pe o rețea de canale ce însumează aproape 24 km), sunt cele peste 15 unități agricole de stat și cooperatiste, situate în perimetrul irigabil al acestui sistem din Cîmpia Băileștilor. Irigarea culturilor de aici, după cum oricine poate să constate, nu se face sporadic sau fără o bază științifică, ci în urma unor analize prealabile ale umidității solului, analize ce se realizează cu succes la chiar laboratorul special amenajat în cadrul sistemului băileștean. Laborantele Ioana Moțățeianu și Ștefana König efectuează, zilnic, operațiuni pe probe de sol ridicate de la adîncimi cuprinse între 20—80 cm, după care emit buletine de avertizare ale udărilor pe fiecare cultură și unitate agricolă în parte. Dar nu numai acestea constituie exemple demne despre care se poate vorbi. De numele unor șefi de stații de pompare și punere sub presiune a apei, cum ar fi Emil Vilaia, Gheorghe Becherescu, Constantin Ciciu, sau Ing. GEORGE MITRICOF coresp. (Continuare in-pag. a IV-a) *