Inainte, iulie 1989 (Anul 46, nr. 13760-13785)

1989-07-01 / nr. 13760

áF ANUL XLV NR 13 760 SÎMBATA 1 IULIE 1989 8 PAGINI 50 BANI Magistrala cuvântare a secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, la istorica Plenară a C.C. al P.C.R., din 27 — 28 iunie a.c. Amplă și profundă analiză a stadiului actual al societății noastre, a cerințelor obiective și direcțiilor fundamentale de dezvoltare viitoare Dimensiunea de excepție, istorică a actualei Plenare a Comitetului Uni nal al P.C.R. este conferită de importantele documente dezbătute și aprobate — proiectele Programului Directivă și Tezelor pentru cel de-al XIV-lea Congres, de momentul vibrant, însuflețitor al adoptării Hotărîrii prin care se propune realegerea tovarășului Nicolae Ceaușescu, la Marele Forum Comunist, în suprema funcție de secretar general al partidului, opțiune fundamentală a comuniștilor, întregului nostru popor întru asigurarea ascensiunii dinamice a României pe calea independenței, progresului și bunăstării, spre comunism. Sintetizînd vasta și profunda problematică înscrisă la ordinea de zi, relevînd semnificațiile majore, căile dezvoltării noastre viitoare, importanta cuvîntare rostită de tovarășul Nicolae Ceaușescu la închiderea lucrărilor Plenarei se constituie într-un document esențial al orientării teoretice și acțiunii practice, in această perioadă de activizare a tuturor energiilor și resurselor națiunii, cînd vom întimpina a 45-a aniversare a Revoluției din August și Congresul al XIV- lea al partidului. Consecvent principiului sacru al continuității, legăturii organice, intime dintre trecut, prezent și viitor, tovarășul Nicolae Ceaușescu analizează, in prima parte a cuvîntării, stadiul actual de dezvoltare socialistă patriei în lumina retrospecativei istorice, relevînd momentele cele mai importante ale luptei poporului român pentru afirmarea ființei naționale, a limbii și culturii, pentru realizarea națiunii și a statului național unitar, subliniind rolul hotărîtor al revoluției de eliberare socială, și națională, antifascistă și antiimperialistă, al realizării unității clasei muncitoare și partidului unic, marile înfăptuiri din cele patru decenii de construcție socialistă și îndeosebi după Congresul al IX-lea al partidului, cînd poporul nostru, pe deplin liber și stăpîn pe destinele sale, a obținut o impresionantă creștere a forțelor de producție, a industriei, agriculturii, venitului național, a înfăptuit remarcabila operă de amplasare armonioasă a fondurilor fixe pe întreg teritoriul țării, vastele construcții de locuințe și celelalte înzestrări social-culturale, care au schimbat radical înfățișarea patriei noastre, nivelul general de trai al întregii națiuni, pe baza afirmării democrației muncitorești-revoluționare, a unui cadru profund original de asigurare a înfăptuirii socialismului cu poporul și pentru popor. In același timp, întemeindu-ne pe realizările noastre, arată tovarășul Nicolae Ceaușescu, trebuie să adoptăm o atitudine fermă împotriva oricăror denigrări ale socialismului, respingînd încercările reacționare de a destabiliza și ponegri socialismul. Este pus cu putere în evidență rolul hotărîtor al proprietății socialiste, care trebuie continuu întărită și dezvoltată, ca o cerință vitală a dezvoltării viitoare. Cuvîntarea analizează, pe fondul evoluțiilor pozitive din actualul cincinal, realizările meritorii din primele luni ale acestui an în industrie, producțiile bune agricole la orz și cele ce se conturează în continuare. Ritmurile înalte de dezvoltare economico-socială, măreața victorie a lichidării datoriei externe, majorările de retribuții, creșterea generală a nivelului de trai exprimă forța economiei românești, justețea politicii partidului. In același timp, se impune să facem totul pentru a finaliza cu succes planul pe 1989 și pe întregul cincinal, punînd astfel ADRIAN FULGA (Continuare în pag. a IlI-a) La secerișul griului Oameni ale căror fapte impun respect și admirație De lingă Calopăr și pini la Bîrca, spre Dunăreni, lanurile cu păioase, doldora de spice aurii, se îngustează tot mai mult. S-a lucrat și se lucrează ca niciodată in această campanie, cu maximă operativitate, folosindu-se din plin fiecare oră bună de lucru din ferestrele dintre aversele de ploi. Evident, in primele rînduri ale eroilor anonimi ai cîmpiei, care in această vară realizează cea mai scurtă campanie de recoltare, s-au situat și se situează combinerii. Undeva în perimetrul I.A.S. Segarcea — unitate care anul acesta a obținut, în medie, 8788 kg orz 1* hectar, iar în prezent dă zor cu strînsul producției mănoase de grîu de pe cele 2103 hectare, facem cunoștință cu câțiva dintre ei. Este vorba de Florin Gongu, Dumitru Bozgan, Dumitru Dobre, Gheorghe Filip, — ca să-i numim doar pe cîțiva dintre fruntașii între fruntași — care reușesc zilnic să recolteze cu fiecare combină peste 20 tone. Desigur, ca să se ajungă la asemenea performanțe — ce pot fi depășite — a fost și este nevoie de o organizare exemplară a întregii activități astfel încît toate lucrările să se execute un flux continuu. Potrivit sarcinilor ce le revin din programul pentru actuala campanie — program elaborat pe baza dispozițiilor exprese înscrise In Decretul Consiliului de Stat nr. 124 din 24 mai a.c. șefii fermelor respective au asigurat condițiile ce se impuneau. S-a procedat, mai întîi, la instruirea temeinică a oamenilor sub raportul cunoașterii și aplicării riguroase a tehnologiilor, pregătirea exemplară a utilajelor, organizarea taberelor de cîmp, asigurarea mijloacelor de transport, a combustibilului și seminței in cantitățile necesare. Toate măsurile și acțiunile menite să determine folosirea la întreaga capacitate a combinelor converg spre scopul major urmărit, spre înfăptuirea sarcinii exprese AUREL FRIGIOIU (Continuare in pag. a IV-a) Adunări festive dedicate „Zilei va, Ieri, in municipiul Crai”precum și în orașele Băilești, Calafat, Filiași și Segarcea, au avut loc adunări festive dedicate tradiționalei sărbătoriri a „Zilei învățătorului“, prilej cu care cadrele didactice din județul nostru au exprimat cele mai alese sentimente de prețuire și recunoștință față de secretarul general al partidului, președintele Republicii, tovarășul Nicolae Ceaușescu, cel mai iubit fiu al națiunii, strălucit conducător revoluționar. Participanții au dat glas adeziunii depline a cadrelor didactice din județul nostru la Hotărîrea Plenarei C.C. al P.C.R. privind propunerea de realegere a tovarășului Nicolae Ceaușescu, la Congresul al XIV-lea, în funcția supremă de secretar general al partidului. In același timp, au fost relevate aleasa stimă și deosebita gratitudine față de tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, eminent om politic și savant de largă recunoaștere internațională, a cărei prezență activă in fruntea Consiliului Național al Științei și Invățămîntului a determinat realizări fără precedent în aceste domenii, amplificarea contribuției lor la progresul multilateral al țării. Cadrele didactice prezente la adunările festive s-au au tinistului a gajat să-și mobilizeze pe viitor întreaga capacitate și putere de muncă pentru indeplinirea misiunii de mare răspundere pe care o au in educarea tinerei generații, să participe nemijlocit la traducerea în viață a sarcinilor și direcțiilor de acțiune cuprinse în Programul Directivă și în Tezele pentru Congresul al XIV- lea al Partidului Comunist Român. Ia încheierea manifestărilor au fost prezentate spectacole cultural-educative susținute de formațiile sindicatului învățămînt și formații ale elevilor, laureate ale Festivalului Național „Cîntarea României“. à In pag. 2—3 HOTARIREA Plenarei C.C. al P.C.R. din 27—28 iunie 1989 cu privire la convocarea Congresului al XIV-lea al Partidului Comunist Român HOTARIREA Plenarei Comitetului Central Partidului Comunist Rem mân din 27—28 iunie 1988 Tovarășul Nicolae Ceaușescu s-a intilnit cu secretarul general al Partidului Comunist din Canada, George Hewison Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, s-a întâlnit, vineri, cu tovarășul George Hewison, secretar general al Partidului Comunist din Canada, care efectuează o vizită în țara noastră la invitația C.C al P.C.R. In timpul convorbirii a avut loc un schimb de veaderi în legătură cu probleme actuale ale construcției socialismului, ale mișcării comuniste și muncitorești, ale evoluției situației politice mondiale. în Relevînd că, pe ansamblu, viața internațională nu s-au produs schimbări radicale, situația țămînînd în continuare deosebit de gravă și complexă, tovarășul Nicolae Ceaușescu a subliniat că, în aceste împrejurări, se impune ca statele, partidele, toate forțele politice, toate popoarele să acționeze pentru renunțarea la armele nucleare, la programele de modernizare a acestora, la experiențele nuclare, pentru reducerea substanțială a armamentelor convenționale și a cheltuielilor militare. S-a apreciat că, in condițiile actuale, acțiunile unite ale statelor socialiste, ale clasei muncitoare, ale tuturor popoarelor au o importanță determinantă pentru realizarea unei schimbări radicale în viața politică internațională, în asigurarea înfăptuirii dreptului fiecărui Popor de a-și defini și realiza neîngrădit propriile opțiuni social-politice și economice. In acest context, a fost subliniat rolul important ce revine partidelor comuniste și muncitorești în instaurarea unui curs nou în viața internațională spre destindere, dezarmare, pace și progres, în afirmarea a noi și profunde prefaceri în societate. A fost reliefat faptul că reglementarea datoriei externe a țărilor în curs de dezvoltare și a celorlalte probleme legate de stimularea dezvoltării independente a acestor state, de instaurarea unei noi ordini economice in lume trebuie sa fie abordate și soluționate cu participarea, pe bază de egalitate, a tuturor statelor. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a relevat că România va acționa, în continuare, cu toată fermitatea, pentru edificarea unui climat de pace și securitate în Europa, pentru realizarea unor relații noi, de deplină egalitate, care să asigure progresul economic și social al tuturor popoarelor de pe continentul nostru, să ducă la întărirea unității și colaborării lor. In cursul convorbirii a fost reafirmată hotărîrea Partidului Comunist Român și Partidului Comunist din Canada de a milita pentru întărirea unității, solidarității și colaborării dintre partidele comuniste și muncitorești, bazate pe principiile deplinei egalități în drepturi, încrederii și stimei reciproce, respectării dreptului fiecărui partid de a-și elabora în mod independent linia politică, strategia și tactica revoluționară, in conformitate cu realitățile și condițiile specifice din țara respectivă. S-a subliniat, în același timp, dorința celor două partide de a dezvolta colaborarea dintre ele, de a conlucra cu partidele comuniste, socialiste, social-democrate, cu toate forțele progresiste, antiimperialiste în lupta pentru pace, pentru progresul economic și social al tuturor popoarelor, pentru o lume mai bună și mai dreaptă pe planeta noastră. Controlul oamenilor muncii poate fi mai exigent, sistematic ți eficient Zilele trecute am parcurs, ce în cadrul unei anchete a ai ziarului nostru, înscrisurile din registrele unice de constrol ale unor unități comerciale și prestatoare de ser-io vicii din municipiu, cu intenția de vedea nun se a , exercită finalitate și ce are activitatea de control al oamenilor muncii în unitățile respective. O primă concluzie , atunci cînd este sistematic și exigent, controlul devine eficient, de certă utilitate. „Echipele de control al oamenilor muncii ne-au fost efectiv de mare ajutor în îmbunătățirea activității — ne spune Niculina Ghiță, șefa unității nr. 20 „radiotelevizoare“ a I.C.S.M.C. Membrii acestora vin în magazin cu acel „ochi“ din afară care sesizează mai ușor unele aspecte cu care noi, vînzătoarele, poate ne-am obișnuit. Mulți cumpărători ne spun, și poate pe bună dreptate, că magazinul nostru este frumos, curat și unul în care se etalează inspirat mărfurile. Acestea sunt, vă asigur, și ca urmare a contribuției echipelor de control al oamenilor muncii“. Despre eficiența controlului ne-au mai vorbit in mod asemănător și alți șefi de unități, precum Elena Nicolae („Alimentara“ nr. 48), Floarea Radu (vulcanizare nr. 1, Cooperativa „Doljeana“), Clemența Sfetcu (unitatea nr. 128 „Pline“), Nicolae Arnăutu (reparații radio-televizoare, unitatea nr. 1 a I.P.S.P.). Dar, pentru a desfășura o activitate utilă, este necesar ca membrii echipelor de control să-și îndeplinească exemplar atribuțiile ce le revin, ca orice constatări ale lor să fie urmate de măsuri operative din partea conducerilor unităților vizate. Cu ce rezultate se prezintă pe primul semestru al anului cele 45 de echipe din unitatea unde vă desfășurați activitatea ? o întrebăm pe tovarășa Iosefina Renciu, responsabila comisiei sociale a Sindicatului C.F.R. Craiova. — Echipele noastre au efectuat, in cele 165 de unități repartizate, aproape 300 de controale, cele mai active fiind cele conduse de Iile Costache (tehnician la Revizia de vagoane) și Dumitru Gorunescu (tehnician la Regionala de Căi Ferate). Avem, desigur, și echipe, precum cele cu legitimațiile nr. 64, 65, 66 (de la Depoul C.F.R.) și nr. 77 (de la Revizia de vagoane) care nu își fac datoria cum trebuie. In acest sens, la recenta analiză a activității unităților de control al oamenilor muncii am și luat măsurile corespunzătoare. Vreau să mă folosesc de acest prilej și să semnalez că responsabilii unităților prestatoare conduse de mandatari, precum cele cu nr. 20 geamuri ION DIACONU (Continuare in pag a IV-a a jIȘARULUI SânQâltt ® t ^-33$