Industria Construcţiilor şi a Materialelor de Construcţii, 1951 (Anul 2, nr. 9-12)

1951-09-01 / nr. 9

Șantierul „Captarea de apă“ a fost unul din șantierele mari ale întreprinderii de Construcții Nr. 5 din Orașul Stalin, în campania anului 1950. Lucrările executate pe acest șantier au constat în aducțiimnea de apă și canalizarea cartierului muncitoresc, nou construit, „Steagul Roșu”. Prin natura lucrărilor, acest șantier a avut o întindere relativ mare, atât canalizarea, cât și aducțiunea de apă. Tuburile pentru aducțiunea de apă erau din fontă și lucrau la o presiune maximă de circa 11 at. Pe o anumită porțiune terenul fiind stâncos, săparea șanului pentru tuburi s’a făcut cu ajutorul dinamitei. La canalizare s’au folosit: tuburi circulare de beton, confecționate în atelierul de prefabricate și apoi coborîte în săpătură, canale ovoidale de diferite secțiuni și canale profil clopot de 240 și 3.20 m. diametru. O greutate însemnată a fost natura terenului prin care trebuiau să treacă galeriile. Una din galerii — cea de secțiune maximă și acoperire minimă, — trecea printr’o umplutură de sgură fără niciun fel de coeziune; a doua galerie trecea printr’o umplutură tasată de pământ vegetal, întâlnind și straturi de pietriș și de nisip curat, nelegat, cu bobul între 0,2—3 mm. Pentru executarea canalizării s’au întrebuințat metode adecvate terenului. » Articolele de lucrări executate pe șantier au fost mici ca număr, însă mari ca volum. Aceste lucrări au fost executate în aproximativ șapte luni, înainte de începerea execuției lucrărilor, s’a întocmit un proiect sumar de organizare a șantierului, care a contribuit la buna desfășurare a lucrărilor și la realizare de mari economii. I. Canalele, indiferent de profil, Si’au executat în câmp prin metoda de lucru în lanț, metodă foatre răspândită în Uniunea Sovietică. Lungimea tronsonului de lucru s’a calculat în funcție de producția betonierii și de distanța economică maximă de transport. Apoi s’a trecut la alcătuirea brigăzilor, astfel ca fiecare brigadă să execute câte un tronson zilnic, adică pasul lanțului să fie egal cu o zi. De exemplu, pentru canalul ovoidal 80/120 cm, un tronson de lucru a fost de 30 m. Brigăzile au fost formate astfel ca, pe baza normelor de producție și a indicelui mediu de îndeplinire a normei, să poată executa într-o zi lucrările respective pe lungimea tronsonului stabilit. Astfel o brigadă de săpători executa într-o zi săpătura de la 0—1 m adâncime, pe lungimea de 30 m. In ziua următoare trecea mai departe la tronsonul alăturat, executând același lucru. Brigada doua, care executa numai săpătura de 1—2 m adâncime, urma pe tronsonul eliberat de brigada întâia, terminându-și lucrul tot într-o zi. Apoi se succedau celelalte brigăzi în același mod. Dacă notăm, cu N, numărul tronsoanelor, — lungimea unui tronson corespunde unui volum de lucru, executat în cadrul unui schimb de o brigadă , cu numărul brigăzilor, care în cazul șantierului „Captarea de Apă“ erau egale cu cel al proceselor lucrării, cu numărul de schimburi necesare unei brigăzi pentru a executa un tronson. 1 METODE RAȚIONALE DE LUCRU ȘANTIERUL „CAPTAREA DE APĂ" DIN ORAȘUL STALIN : Ing. M. IONAȘ