Industria Construcţiilor şi a Materialelor de Construcţii, 1952 (Anul 3, nr. 1-12)

1952-01-01 / nr. 1-2

SĂ SPRIJINIM REFORMA BĂNEASCĂ Reforma bănească efectuată după primul an al planului cincinal are menirea de a ridica importanța și rolul banilor în economia națională, contribuind la industrializarea socialistă a țării, la restructurarea socialistă a agriculturii, mecanizarea ei, la întărirea legăturii dintre industrie și agricultură, la mărirea schimbului dintre oraș și sat, la ridicarea nivelului de trai al clasei muncitoare. Prin pronunțatul ei caracter de clasă, noua reformă bănească a fost făcută în interesul oamenilor muncii și a lovit necruțător în dușmanul de clasă, în speculanți și în chiaburi, care au trebuit să restitue Statului celor ce muncesc, ceea ce au acumulat pe căi ilegale. Preschimbarea leilor vechi în lei noi, cu putere de cumpărare mai mare, ridicarea conținutului în aur și stabilirea cursului leului pe baza celei mai puternice și mai stabile valute din lume, rubla sovietică, și reducerile de prețuri la principalele mărfuri de consum, subliniază deosebita însemnătate economică și politică a acestei reforme, care constitue o nouă și importantă dovadă de forță a regimului nostru de democrație populară. Reforma bănească și reducerile de prețuri au fost posibile la noi pentru că economia noastră nu este o economie de război. Ele sunt deci o expresie a luptei pentru apărarea Păcii, pe care poporul nostru o duce și a muncii în slujba operei de construire a socialismului în țara noastră. Marile succese realizate în cursul anului trecut în ceea ce privește creșterea producției și productivității muncii, au creat condițiile pentru înfăptuirea reformei bănești și reducerii de prețuri. Un sprijin important în aceste victorii ale oamenilor muncii din Republica noastră, îl constitue eforturile oamenilor sovietici — constructorii comunismului —, datorită cărora țara noastră a putut primi de la U.R.S.S. mașini și materii prime, care au contribuit din plin la realizarea și depășirea sarcinilor planului nostru pe 1951. De un însemnat ajutor în obținerea marilor succese din anul 1951 a fost și extinderea metodelor de lucru ale stahanoviștilor sovietici. Astfel, la realizarea planului din sectorul construcțiilor, o contribuție de seamă au adus-o metodele sovietice, care au fost aplicate și extinse pe majoritatea șantierelor noastre. Datorită eforturilor depuse de clasa muncitoare pentru sporirea continuă a volumului de acumulări socialiste, anul 1951, primul an al cincinalului, a fost un an de noi și mărețe construcții, de uriașe investiții pe linia industrializării socialiste, a desvoltării economiei naționale, a ridicării nivelului material și cultural al poporului muncitor. Față de anul 1950, în 1951 volumul realizat al investițiilor centralizate reprezintă o creștere de 30,5%, iar lucrările de construcții au depășit volumul realizat în 1950 cu 42%. In anul 1951 au fost construite și puse în funcțiune un număr însemnat de întreprinderi din industria metalurgică, electrotehnică, chimică, a materialelor de construcții, a lemnului și a încălțămintei; deasemenea au fost desvoltate numeroase întreprinderi existente prin crearea de secții noi. Aceste investiții masive asigură un ritm impetuos în desvoltarea forțelor de producție din țara noastră și crează condițiile sporirii necontenite a volumului de bunuri și ridicării nivelului de trai și de cultură al celor ce muncesc. O deosebită amploare au luat lucrările pe marile șantiere ale păcii și socialismului, cum sunt măreața construcție a canalului Dunăre- Marea Neagră, puternicele hidrocentrale „V. I. Lenin“ și „Moroeni“, termocentrala „Doicești”, combinatul poligrafic „Casa Scânteii”, etc. In acelaș timp, s’a terminat construirea unei prime tranșe de locuințe muncitorești, care reprezintă aproape 2000 apartamente. Desfășurarea unui asemenea program grandios de construcții civile, dovedește în mod grăitor superioritatea economiei socialiste planificate, asupra putredului sistem capitalist, arată dorința arzătoare de pace, care stă la baza regimului nostru de democrație populară. Hotărîrea Partidului și Guvernului, cu privire la reforma bănească și reducerile de prețuri, constitue o înflăcărată chemare pentru fiecare om al muncii de a lupta pentru un regim sever de economii și reducerea continuă a prețului de cost, pentru a contribui astfel la creșterea volumului acumulărilor socialiste, la sporirea fondurilor necesare marilor investiții ale Cincinalului. Sarcinile care stau în față, sunt de a face să crească producția bunurilor de larg consum, într-o proporție mult mai mare ca până acum. Succesele eforturilor depuse de muncitori, tehniceni, ingineri și funcționari, în direcția realizării sarcinilor de plan, nu se poate însă concepe fără o activitate operativă din partea organelor administrative, care au datoria de a îngriji de buna aprovizionare a întreprinderilor cu materii prime și materialele necesare. De asemenea, numai o producție ritmică asigură condiții pentru o mărire continuă a capacității .