Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 1968 (Anul 1, nr. 189-268)

1968-10-09 / nr. 196

ANUL I nr. 196 MIERCURI 9, oct. 1968 4 pag. 30 bani Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN HARGHITA AL P. C. R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN PROVIZORIU HARGHITEI La Filatura de inGheorgheni PE CÂND O UTILIZARE DEPLINĂ A FONDULUI DE TIMP ? Filatura de in Gheorgheni, este una din întreprinderile de bază ale industriei judeţului nostru. în majoritate compus din tineri, colectivul de muncă depune eforturi susţinute pentru realizarea sarcinilor de producţie. Ca urmare planul a fost îndeplinit şi depăşit în fiecare an şi lună de la înfiinţarea întreprinderii. Şi totuşi aici a fost înregistrat pe 8 luni în acest an cel mai scăzut indice de utilizare a fondului de timp: 87,6 la sută. Cauzele care au generat această stare de lucruri au făcut obiectul unei analize din care rezultă următoarele: .Nereal izbirea indicelui amintit se datoreşte în cea mai mare măsură îmbolnăvirilor provocate de praful gros care pluteşte în fiecare secţie, cu mult peste limita admisă de normele de protecţie a muncii. Analizele şi măsurătorile efectuate au stabilit o concentraţie de praf de 40—80 miligrame pe metru cub de aer faţă de 4 miligrame, cota admisă. Un neintrodus în problemă ar întreba pe bună dreptate: Cum este posibil? în această fabrică nu există un sistem de ventilaţie? Ventilaţie există. Insă sistemul vechi nu mai corespunde. De aproape cinci ani s-a pus pe tapet necesitatea înlocuirii instalaţiei vechi cu una nouă corespunzătoare, dar nici în prezent ea nu a fost rezolvată. S-au făcut documentaţii, au fost aprobate, s-au făcut şi... promisiuni de fonduri din investiţii. Tovarăşul ministru Alexandru Sencovici in persoană, vizitînd în vara aceasta fabrica, a dat dispoziţii să se aloce în 1968 cel puţin un milion, din cele cinci planificate, pentru începerea lucrărilor. Dispoziţia s-a încurcat însă pe undeva prin labirinturile de nepătruns ale Direcţiei de investiţii din M.I.U. şi încurcată a rămas. Consecinţa? Oamenii muncesc de ani de zile în aceleaşi condiţii cu totul necorespunzătoare. Se înregistrează sute de zile nelucrate, din cauza îmbolnăvirilor, valoarea ajutoarelor de boală plătite de întreprindere în 9 luni se ridică la impresionanta cifră de 467.874 lei. în aceeaşi perioadă au fost pensionaţi în urma bolii profesionale denumită „Bisinoză“ 12 muncitori, iar alţi 5 sunt în curs de pensionare. Ce probleme ar putea avea prioritate faţă de această situaţie de necrezut în care este vorba de oameni şi sănătatea lor ? (Continuare în pag. a 3-a) O întrebare şi pe adresa Ministerului Industriei Uşoare EM.IFTINCHI Şi la Rugăneşti se culeg roadele Pe 9 luni din 1968 Realizăm mai multă marfă - mai mulţi cumpărători Unităţile comerciale de stat din judeţul nostru cunosc o abundenţă din ce în ce mai mare de mărfuri şi implicit, de cumpărători. Acest fapt se relevă cît se poate de clar prin faptul că în trimestrul al III-lea al acestui an, s-au desfăcut mărfuri, în valoare de zece milioane. Faţă de planul iniţial, depăşirea de plan se cifrează la douăzeci şi şase de milioane lei de la începutul anului. importante din industria judeţului După cum rezultă din bilanţul recent încheiat de Direcţia judeţeană de statistică din Miercurea- Ciuc, producţia realizată în primele 9 luni ale acestui an de întreprinderile industriale din judeţul Harghita a depăşit cu 12,5 milioane lei prevederile planului. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, valoarea producţiei este superioară cu 84,7 milioane lei. Succese deosebite au obţinut întreprinderile miniere Bălan şi Harghita, întreprinderile industriale din Miercurea-Ciuc, Gheorgheni şi Topliţa. IN NUMĂRUL DE AZI: 0 375 de ani de învăţămînt liceal la Odorheiul Secuiesc pag. a 2-a Din activitatea consiliilor populare 0 Acţiuni edilitar-gospodăreşti în centrul preocupărilor 0 Sport pag. a 3-a 0 Orizont internaţional pag. a 4-a ACTUALITATEA PE OGOARE Cau zor la recoltatul cartofilor Profiţind de timpul prielnic din ultimele zile, membrii cooperativelor agricole de producţie din Sînsimion au recoltat pînă acum cartofii de pe 72 ha din cele 285 ha, cîte au fost destinate acestei culturi. De pe suprafaţa recoltată au obţinut 842 tone. Numai în zilele de duminică şi luni au fost recoltaţi cartofi de pe 10 ha. Rămaşi în urmă la recoltat Deşi timpul frumos din ultimele zile a fost un bun prilej pentru intensificarea lucrărilor în cîmp, datorită slabei organizări a muncii, în cooperativele agricole de producţie Jigodin şi Sîndominic, membrii acestora nu au reuşit să recolteze cartofii decit de pe suprafaţa de 1,5 ha. din 142 ha., la cooperativa din Sîndominic şi 7 din 70 ha. la cea din Jigodin, cu toate că în aceste cooperative există posibilităţi de urgentare a recoltatului cartofilor. Venituri importante din producţia de legume şi zarzavat Acordînd o atenţie deosebită efectuării lucrărilor în grădina de legume şi zarzavaturi la timp şi în bune condiţiuni, membrii cooperativelor agricole din Odorheiul Secuiesc au obţinut importante venituri în bani de pe urma valorificării acestor produse. Astfel pentru cele 85 tone legume şi zarzavaturi livrate în ultimul timp au realizat un venit de 110.000 lei. Importante sume de bani vor obţine şi din valorificarea celor 4.000 kg. mere culese din livada cooperativei. DE PE CUPRINSUL PATRIEI 4Un colectiv de ingineri şi tehnicieni de la Institutul de cercetări telecomunicaţii din Bucureşti a realizat o maşină automată pentru vînzarea cărţilor poştale, timbrelor şi rechizitelor pentru corespondenţe prin poştă, precum şi un automat pentru schimbat monede. O caracteristică a acestor aparate constă în faptul că sînt simplu de manevrat. La introducerea ultimei monede, ce formează prețul de vînzare, un mecanism eliberează automat cartea poștală, plicul sau ilustrata solicitată. ^ Lcf Fabrica de produse chimice „Sinteza" din Oradea a intrat în funcţiune o modernă instalaţie de finisare şi omogenizare a acidului salicilic farmaceutic. Avînd o capacitate de circa 1.200 tone anual, instalaţia permite obţinerea unor şarje de acid salicilic farmaceutic omogene şi purificate, asigurînd totodată o creştere substanţială a productivităţii muncii. 4. Prima din cele trei linii de recoacere, a cărei construcţie s-a terminat în cadrul secţiei forjă a Uzinei ,,Tractorul" din Braşov, a primit „botezul focului". Ea, are un grad înalt de automatizare, toate operaţiile de alimentare, reglare a temperaturii etc., fiind conduse de la distanţă. Prin intrarea în funcţiune a noii linii, cu o productivitate de o tonă şi jumătate ■pe oră, se creează condiţiile unei substanţiale îmbunătăţiri a tratamentului termic al pieselor forjate. Colectivul Uzinei „1 Mai" din Ploieşti a livrat exportului a cincea instalaţie de foraj F-200. Prevăzută cu motoare de mare putere şi convertizoare hidraulice de cupru, instalaţia de foraj F-200, premiată cu medalia de aur la Tîrgul internaţional de la Brno din această toamnă, poate fora pînă la 3.500 de metri adincime, cu posibilităţi de adaptare la diverse condiţii de şantierstraturi tari, presiuni şi temperaturi ridicate. Sate electrificate în aceste zile, se desfăşoară o intensă muncă de electrificare a satelor, Forteni, Poleniţa din comuna Feliceni şi Beta şi Dobeni din comuna Mugeni. Liniile de joasă tensiune sunt de pe acum terminate. Concomitent cu aceste lucrări a început pregătirea electrificării în următoarele trei sate și anume: Tăietura, din comuna Mugeni, Cireșerii și Hoghia din comuna Feliceni. . Supunem opiniei publice Demnitate, sinceritate, oniste, modestie, politeţe, sunt cuvinte deseori folosite în caracterizările ce se fac tineretului nostru de azi şi ele fac parte organică din normele obişnuite de convieţuire dintre oameni, în general , respectarea normelor de convieţuire socială este asigurată de forţa opiniei publice, a tradiţiilor, a conştiinţei morale a individului; în unele cazuri însă este necesară forţa de constrîngere a statului , exercitată prin organele sale, faţă de cei care tulbură ordinea obştească prin acte, gesturi, expresii sau orice alte manifestări ce dovedesc lipsa de bună cuviinţă sau de respect faţă de regulile de convieţuire socialistă, împrejurările care m-au determinat să scriu aceste rînduri sunt neplăcute, ele fiind furnizate de atitudinea unor tineri care sunt „certaţi" cu regulile de convieţuire socială statornicite în societatea noastră socialistă " şi care pur şi simplu sfidează aceste reguli aducînd prin aceasta grave prejudicii atît lor cit şi celor din jurul lor. Este de-a dreptul revoltătoare comportarea tinerilor Szopos Demian din Ciceu şi Tamás Miklós din Nicoleşti, ambii foşti angajaţi ai T.C.M. Miercurea- Ciuc, în după-amiaza zilei de 31 august a.c., aceştia după ce în prealabili au consumat cantităţi apreciabile de rachiu, au pornit pe străzile oraşului Miercurea- Ciuc în căutarea unui partener cu care să-şi poată măsura forţele. In timp ce se plimbau auacostat mai multe fete jignindu-le cu cuvinte triviale şi făcînd ca toţi trecătorii să se oprească un moment, sau să privească din mers pe cei doi „eroi" din Giucul de Sus. Dar iată că a apărut victima, în persoana lui Bucury Silvestru din Miercurea-Ciuc, care tocmai se grăbea spre locul de muncă unde urma să intre în schimbul de noapte. Faptul că a îndrăznit să atragă atenţia celor doi „curajoşi", amintindu-se de existenţa unor norme ale eticii care asigură circulaţia pe trotuar fără ghionturi a avut un efect neaşteptat. S-a trezit cu o sticlă de ţuică în cap şi cu un pumn în bărbie, fiind făcut în două mişcări şi numai o secundă K.O. Trecătorii, care au încercat să intervină pentru a salva victima de pumnii şi picioarele celor doi agresori, au fost primiţi de cuţitul lui Szopos Demian care striga în gura mare că „este din Giucul de Sus" şi „că-i va omorî pe cei care se vor apropia". „Eroismul" celor doi s-a evaporat imediat dupăapariţia organelor de miliţie, iar trei zile mai tîrziu s-a transformat în lacrimi, cinci, după dezbaterile ţinute în mijlocul colectivului de muncă de la T.C.M. Miercurea-Ciuc, judecătoria i-a ■condamnat pe cei doi inculpaţi la cite 2 ani închisoare corecţională pentru comiterea infracţiunilor de huliganism şi vătămare a integrităţii corporale. Nu mai puţin condamnabil este cazul tînăruilui Năstasă Alexandru fost angajat al întreprinderii miniere Bălan. La datade 11 septembrie ani, acest, tînăr, negăsind o preocupare mai bună (deşi erau multe) începînd de dimineaţă şi-a propus „o partidă de vermut" care a ţinut pînă la orele 13 cind nu mai avea nici un ban din salariul primit înziua precedenta. La ora prînzului, a intrat în localul cantinei întreprinderii, unde, văzînd că nu este trecut pe lista abonaţilor, a început să profereze cuvinte, urîte la adresa casieriei. Pentru a-şi demonstra calităţile, a scos cuţitul din buzunar şi a început să lovească în pereţii ■ holului strigind cuvinte obscene. Intervenţia celor 20—30 de consumatori din cantină a rămas fără rezultat întrucît erau ameninţaţi de cuţitul acestuia. Nici după sosirea organelor de miliţie nu şi-a schimbat au tocurori. SAVULI Procuratura locală Miercurea-Ciuc (Continuare in pag. a 3-a) iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiH Eroismul beţiei imiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHHiiiiiHiiiiiiiiiiiN Una (în modernele hale ale uzinei „Republica“ din Capitală, dotată cu Unii tehnologice de înaltă productivitate. Foto: P.BOZIA Pastel de toamnă Foto: NAGY PÁDI. O simpla scrisoare „Sfirşit de septembrie, în oraşul Odorheiul Secuiesc. In parcul de lingă apa Tirnavei, copiii se joacă. Duminică. Ora primului. Éva Nagy, in virstă de 6 ani, aiuargă laolaltă cu ceilalţi, în joaca lor, s-au apropiat de malul apei. Fetita a facut un pas greşit şi luciul apei a fost tulburat de o cădere. Peurm, pipetele copiilor au atras citiva cetăţeni. Eva, tinută de şuvoi, spre stăvilar, se zbate, incercind să se agaţe de ceva, să se menţină la suprafaţa apei. Din mulţimea agitată, se desprinde un adolescent, cu gesturi grăbite, dezordonate, işi aruncă veşmintele de pe corp. Glasurile din grup au amuţit, pînă In momentul cind tinărul a sărit in apa Tirnavei. întregul grup a urmărit înotul băiatului spre locul unde apăruseră mîinile leliţei pentru ultima dată. Iată că a ajuns-o şi a scos-o pe Eva la suprafaţa apei. Pe farm, rumoare şi strigăte de încurajare. Cineva alergase la blocurile din apropiere şi adusese două pături. Ambii, salvator şi salvată, au fost învăluiţi în pături, înconjuraţi de atenţia tuturor. G. CODREANTI (Continuare în pag. a 3-a) ÎNSEMNĂRI Noua hală de producţie ... pentru unitatea metalurgică a I.J.E.M.C. din Miercurea-Ciuc, realizată din fonduri de mică mecanizare, se află în pragul dării în folosinţă. In prezent se desfăşoară lucrările de montare a instalaţiei termice şi de executare a fundaţiilor pentru utilaje. Avînd o suprafaţă de aproape 500 mp., noua hală va face posibilă reorganizarea fluxului tehnologic de fabricaţie a menghinelor, îmbunătăţirea considerabilă a condiţiilor de muncă şi creşterea productivităţii muncii. Calificarea muncitorilor ... la I. F. Odorheiul Secuiesc constituie o preocupare permanentă a conducerii întreprinderii şi comitetului sindicatului. Recent, s-a deschis aici un curs la care s-au înscris peste 100 de muncitori pentru a obţine calificarea de circularişti, ■ sortatoricherestea de fag şi răşinoase. Timp de patru luni cele mai bune cadre de specialitate vor susţine în faţa cursanţilor lecţii teoretice şi practice pentru însuşirea diferitelor meserii, ceea ce îi va ajuta să obţină în viitor rezultate tot mai bune în producţie.