Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 1969 (Anul 2, nr. 269-343)

1969-01-14 / nr. 278

Anul I nr. 278 MARȚI 14 ianuarie, 1969 Puternică manifestare a democratismului orînduirii noastre la întreaga ţară, ziua de ieri, a fost considerată ca moment al începerii campaniei electorale pentru alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională şi consiliile populare, ce vor avea loc la data de 2 martie. O dată cu depunerea primelor candidaturi, oamenii muncii din oraşele şi satele patriei noastre, au început să dea glas sentimentelor de încredere faţă de candidaţii Frontului Unităţii Socialiste, să-şi exprime hotărîta lor voinţă de a întâmpina alegerile de deputaţi cu noi izbînzi în activitatea de construire a noii societăţi, întâmpinăm acest eveniment cu succese de seamă în toate domeniile. Pe drumul traducerii în viaţă a programului elaborat de cel de-al IX-lea Congres, a măsurilor stabilite de Conferinţa Naţională a partidului, am înscris deosebite realizări în creşterea producţiei industriale, care în primii trei ani ai cincinalului s-a dezvoltat într-un ritm de 12,3 la sută. Darea în funcţiune a unor importante obiective, a sporit considerabil potenţialul economiei noastre. Măsurile luate de conducerea partidului nostru privind perfecţionarea conducerii şi planificării economiei, de organizare ştiinţifică a producţiei şi a muncii, aplicarea în agricultură a unor noi forme organizatorice, au dus la o mai mare apropiere a conducerii de producţie, la mai buna folosiri a specialiştilor, la stimularea inițiativei creatoare a maselor, răsfrîngîndu-se în cele din urmă, în dezvoltarea tuturor ramurilor economiei, în creșterea nivelului de trai. Acestor măsuri li se adaugă cele privind perfecționarea organizării sociale, menite a asigura 0 ,ra. **un® organizare administrativ-teritorială a ţării, creşterea rolului şi competenţei Organe(continuare In pag. a 3-al Neam intors din vacanţă Vacanța de iarnă care a purtat pe aripile ei gingaşele vlăstare, a luat sfirşit. Zborurile lor pe albul imaculat al zăpezii i-au dus pe diferite meleaguri in tabere pioniereşti, unde şi-au petrecut cele mai frumoase clipe, cumulind iorţe noi pentru lecţiile trimestrului II. Acum cînd iureșul vacanței a luat sfirșit, tentat de ineditul primei zile de școală, m-am abătut din drumul meu la una din multele cetăți ale cărfii din județul Harghita (satul Misentea, comuna Sîncrăieni). Bucuria, voia bună, farmecul reîntilnirilor cu prietenii, colegii de clasă, s-au revărsat intr-un torent nestăvilit de bună dispoziţie. Unii, sosiţi taberele pioniereşti, sosifi de albumele tocmite, povestesc moşilor „aventurile“ vacantă, intre mulţimea gălăgioasă, cu ghidul la vacanţele de altădată, mă strecor neobservat, şi reuşesc să-l desluşesc pe directorul şcolii Florian Itiliu, cu care intimp o convorbire precipitată: — Deşi vacanţa a luat silrşit, totuşi impresiile sunt încă vii în mintea tuturora. Colectivul cadrelor didactice a fost tot timpul animatorul activităţilor. Aş putea spune că pregătirea vacanţei de iarnă a stat in centrul atenţiei noastre de timpuriu. Prin munca depusă la cooperativa agricolă, am realizat fonduri in valoare de peste 5.000 de lei, cu care am cumpărat jocuri de şah, domino, echipament de tenis de masă. Cu sprijinul diriginților s-au amenajat în cadrul şcolii un club al pionierilor, o sală de lectură, unde pasionaţii de literatură au avut prilejul să citească numeroase cărţi. S-au organizat concursuri de şah, tenis de masă, săniuţe, schi, care au mobilizat înclinaţiile tuturor elevilor. Deşi această vacanţă ne-a so- GH. CHIPER (Continuare în pag. a 3-al din in/)!cuci e re a autor-cititor ! Interviu cu COLTEA ALEXANDRU, directorul Bibliotecii orăşeneşti din Topliţa — S-a încheiat un an cu rezultate frumoase în activitatea bibliotecii. Ce v-aţi propus să realizaţi, în anul acesta ? — Sunt foarte multe acţiuni a căror desfăşurare a început chiar din primele zile ale anului. Nici nu ştiu cu ce să încep. Şi totuşi, vă voi destăinui care este primul obiectiv a cărui realizare ar constitui cea mai mare bucurie pentru mine— şi nu numai pentru mine, ci pentru toţi cititorii noştri. Introducerea încălzirii centrale în clădirea bibliotecii — avem un deviz aprobat care prevede pentru aceasta 44.000 lei, — ne va asigura condiţii propice desfăşurării activităţii noastre. In rest, doresc ca în acest an să desăvîrşesc organizarea biblioteconomică, aceasta însemnînd definitivarea fondului de referinţă. a — Privitor la informarea cititorilor ce v-aţi propus ? ' — In primul rînd, înfiinţarea unui fişier tematic şi organizarea mapelor documentare, care vor fi călăuza principală a cititorilor. Acestea vor oferi esenţialul materialului bibliografic, legat de o problemă sau alta, a cărui consultare este posibilă în biblioteca noastră. — Ce acţiuni de amploare aţi preconizat pentru acest an ? — In afara activităţii de zi cu zi pe care o desfăşurăm, pentru popularizarea unor cărţi de incontestabilă valoare, a eroilor lor şi pentru atragerea unui cit mai mare număr de cititori ne-am propus organizarea unor acţiuni ample, deosebite, care să stîr-Intreviu consemnat de V. SIMIONESCU (Continuare în pag. a 2-a) fondului unic mentar. II Scrisul a devenit obişnuinţa, numai în clasa I, chiar Foto dacă sunt B. MARIA PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE» UNITI-VĂI 4 pag. 30 baniHARGHITEI ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN HARGHITA AL P. C. R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN PROVIZORIU • $*&*&»* %- ' j Cu tot timpul geros și zăpadă abundentă, transportul buștenilor din pădure nu încetează. Foto : M. BENEDEK IIIIHIIIimilllllliHllllllllimilIHillIlUtIHIIIimillHllilIlimillllHIIHdUIHIIIIIMMHUHtIKKtilHIWMIlIHMHHIIIMtUIIItlII IMINTELOR IN Unul dintre cei mulţi Formele, aliniate ca nişte ostaşi informaţie, primesc metalul fluid. Se nasc sute de repere, mii în pag. a 2-a Conferinţa organizaţiei judeţene Harghita a U. T. C. în pag. a 3-a RAPORT privind executarea planului economic şi financiar pe 1968 şi principalele prevederi ale planului economic şi ale bugetului pe 1969, în judeţul Harghita şi zeci de mii de piese, rezultat al contopirii materiei cu hărnicia umană, îşi impune respect munca sobră, precis calculată,pînă la ultima mişcare, a turnătorilor, aceşti oameni care schimbă starea de agregare a metalului şi-l toarnă, precum turnăm noi ceaiul in ceşti. Aici, in turnătoria unităţii metalurgice a întreprinderii „Partizanul“ din Gheorgheni a intrat, cu 11 ani in urmă, Ilaky Sandor, un tînăr sfios, puţin speriat de şarpele de foc pe care-l vedea unduindu-se la picioarele sale. Hala mică, in care lumina venea mai mult de la metalul incandescent decit prin ferestrele mici şi înnegrite de praf şi fum, plină de forme şi oale de turnare, i se părea ascunzătoare de nebănuite primejdii. Dar, din primul moment, i-au uimit calmul şi siguranţa oamenilor care stăpineau şuvoiul de foc al metalului, şi -a dorit să devină asemenea lor. S-a obişnuit repede, a pătruns tainele meseriei, a devenit un bun muncitor, s-a format şi a crescut o dată cu atelierul. Tot aici a înţeles ce înseamnă să fii comunist, i-a văzut pe aceştia mereu în frunte, indemnînd, ajutînd, însufleţind pe cei din jur, mereu prezenţi acolo unde era mai greu. A fost nespus de fericit cînd, într-o zi a anului 1960, comuniştii l-au considerat demn de a-i primi în rindurile lor. C. STEFAN (Continuare în pag. a 3-a) Pe tot cuprinsul ţării entuziaste întruniri pentru propunerea de candidaţi ai Frontului Unităţii Socialiste în alegerile de la 2 martie buni, într-o atmosferă de puternic entuziasm, au început în întreaga ţară propunerile de candidaţi ai Frontului Unităţii Socialiste în alegerile pentru Marea Armare Naţională, marcînd deschiderea campaniei electorale pentru alegerea deputaţilor în forul suprem al ţării, precum şi în organele locale ale puterii de stat. Ca o expresie a încrederii neabătute a întregului popor faţă de conducătorul său încercat în opera de construcţie socialistă, Partidul Comunist Român, printre primii candidaţi ai Frontului Unităţii Socialiste, propuşi în însufleţitele adunări ale oamenilor muncii din diferite circumscripţii electorale, se află membrii Prezidiului Permanent, ai Comitetului Executiv al C.C. al P.G.R., şi alţi conducători ai partidului şi statului nostru. Totodată, participanţii la adunări au propus drept candidaţi numeroşi muncitori, ţărani, intelectuali, oameni ai muncii din rindurile naţionalităţilor conlocuitoare, bucurîndu-se de binemeritat prestigiu pentru aportul lor la construcţia socialistă, la înfăptuirea sarcinilor trasate de partid, în cadrul adunărilor de propunere a candidaţilor în diferite circumscripţii electorale, adunări care s-au ţinut în mari întreprinderi industriale, în unităţi socialiste din agricultură, în instituţii, numeroşi participanţi au relevat că perioada ultimilor patru ani a fost o perioadă de rodnice realizări, de progres în toate sectoarele construcţiei socialiste, subliniind ca toate marile înfăptuiri care au făcut ca România să ofere imaginea unei ţări in plin proces de dezvoltare materială şi spirituală sunt rodul conducerii de către partid a poporului nostru pe calea construcţiei socialiste, al unităţii moral politice a poporului în jurul Partidului Comunist Român. Zecile de mii de participanţi la aceste adunări, au dat glas voinţei ferme a întregului popor de a-şi consacra capacitatea de muncă şi creaţie realizării măreţelor obiective stabilite de Congresul al IX-lea şi Conferinţa Naţionala a P.C.R., de a sprijini cu toate forţele înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului, pusă în slujba înfloririi României socialiste, apărării intereselor vitale ale poporului român, triumfului cauzei socialismului și păcii în lume. TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU PROPUS CANDIDAT DIN CIRCUMSCRIPŢIA ELECTORALĂ NR. 1 DIN CAPITALĂ Adunarea de la Uzinele „23 August“ Una din cele mai mari citadele ale metalurgiei româneşti Uzinele ,,23 August" din Capitală, pentru care ultimul sfert de veac a însemnat o impetuoasă şi multilaterală dezvoltare, a cunoscut ieri după-amiază însufleţirea proprie marilor întruniri populare. Aproximativ 11.000 de cetăţeni din circumscripţia electorală nr. 1 „23 August* s-au întrunit aici pentru a propune candidatul Frontului Unităţii Socialiste şi alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională. In noua şi imensa hală de prelucrări mecanice, animată de o atmosferă de puternic entuziasm, erau prezenţi metalurgişti de la uzinele „23 August", „Republica", Fabrica de maşini-unelte şi agregate, muncitori, ingineri şi tehnicieni din întreprinderi chimice, electrotehnice şi de industrie uşoară, săteni din comunele Pantelimon şi Dobroieşti, cercetători ştiinţifici, medici şi profesori, pensionari, gospodine. In cadrul adunării a luat cuvîntul tovarăşul Dumitru Popa, membru supleant, al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R . prim-secretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., membru al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste. Subliniind că alegerile constituie un prilej de adîncă reflecţie asupra realizărilor obţinute pînă acum în făurirea noii orînduiri, asupra sarcinilor care stau în faţa poporului nostru pentru înfăptuirea în continuare a programului înfloririi României socialiste, vorbitorul a spus printre altele: Suntem mîndri de succesele pe care le-am obţinut sub conducerea partidului comunist, de faptul că am reuşit, cu braţele şi mintea noastră, să punem temelii solide progresului multilateral al ţării, să sporim avuţia poporului, să asigurăm creşterea permanentă a bunăstării celor ce muncesc, să întărim independenţa şi suveranitatea patriei noastre. După ce s-a referit la realizările dobîndite în agricultură, la grija permanentă pe care partidul o poartă ridicării bunăstării poporului, la prestigiul crescînd de care România se bucură peste hotare, ca factor activ în lupta pentru progresul şi pacea umanităţii, vorbitorul a spus : Apropiatele alegeri pentru Marea Adunare Naţională şi consiliile populare sunt întîmpinate ca entuziasm de întregul nostru popor. îmi revine cinstea deosebită ca, în numele Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, să propun drept candidat în circumscripţia dv. pentru alegerile de deputaţi in Marea Adunare Naţională pe tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, preşedintele Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste. Propunerea a fost primită de cei prezenţi cu deosebită bucurie. Minute în şir, în uriaşa hală au răsunat puternice a(continuare în pag a 3-a) TOVARĂŞI DIN CONDUCEREA DE PARTID ŞI DE STAT PROPUŞI CANDIDAŢI PENTRU MAREA ADUNARE NAŢIONALĂ În aceeaşi zi, au avut loc însufleţite adunări ale oamenilor muncii în cadrul cărora au fost propuşi drept candidaţi ai Frontului Unităţii Socialiste pentru alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională alţi conducători de partid şi de stat. Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului de Miniştri, a fost desemnat candidat în circumscripţia electorală nr. 1 „Universităţii" din Cluj; Gheoroghe Apostol, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.G.R., preşedintele Uniunii Generale a Sindicatelor, în circumscripţia electorală nr. 1 Galaţi-Est; Emil Bodnanaş, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat, în circumscripţia electorală nr. 1 Iaşi-Nord-Vest; Ghivu Stoica, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al G.G. al P.C.R., în circumscripţia electorală nr. 1 Ploieşti-Sud; Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R. în circumscripția electorală nr. 1 Timişoara-Nord; Virgil Trofin, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., în circumscripția electorală nr. 2 Piteşti-Nord; Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, al C.C. al P.C.R., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, în circumscripţia electorală nr. 2 Hunedoara-Nord; Maxim Berghianu, membru al Comitetului Exe(continuare în pag . 3a DE PE CUPRINSUL PATRIEI Noua gară din Predeal Foto : P. COZIA